Jag skulle själv uppskatta en atmosfär där man öppet berättar hur mycket lön man får. Sedan om någon känner sig orättvist behandlad, så går man till chefen och frågar hur det ligger till. Chefen motiverar då hur saken ligger. Man behöver inte blanda in HR, juridiska avdelningen eller jämställdhetsombudsmannen. Det känns bara konstigt att tänka sig att personer som arbetar på samma arbetsplats tävlar med varandra, och om man “förlorar” tävlingen så drar man fram diskrimineringskortet.
Vikingahövdingen påstår alltså inte att sådan diskriminering inte förekommer någonstans, men det måste finnas sätt att hantera det inom företaget och inte genom lagstiftning.
Edit: Ja, på de företag där vikingahövdingen har arbetat/arbetar så kan och bör man gå direkt till den högre chefen om något irriterar. Det är en del av förmannens uppgifter att reda ut sådana här saker. Det är också förmannens ansvar att ingen upplever mobbning eller diskriminering på någon nivå. Om förmannen inte tar ställning i frågorna så är han på fel position.
Du har redan den idealiska världen på nästa nivå. För mig skulle det vara en positiv överraskning om arbetsgivaren hade tydliga arbetsbeskrivningar och prestationskriterier som alla kände till. Att den psykosociala säkerheten skulle vara på en nivå där människor reflekterade över prestationer och löner högt, ja, det kunde jag inte ens föreställa mig, men jag skulle gärna söka jobb på ett sådant ställe
Alla löner kan hittas genom att besöka skattekontoret. Där separeras naturligtvis inte lönekällorna, men förmodligen har de flesta bara ett jobb. Så det är bara att spionera på vem man vill.
Från de geopolitiska fronterna:
– Kina stramar åt greppet om Taiwan, USA finns på plats för att övervaka.
– Ryssland testar Nato i Ukraina.
– Iran driver sitt kärnvapenprogram i snabb takt.
Allt samtidigt. Är det en slump? Kanske inte. Dessa är visserligen långvariga konflikter, men det är intressant hur dessa tester även överlappar tidsmässigt.
Jarnis troll-läge aktiverat. USA:s grepp om världspolitiken har länge varit på nedgång, och Trump accelererade det ytterligare när han lyckades alienera alla allierade och förstörde de system USA byggt upp under årtionden. Ryssland och Kina tackar.
Tidigare idag tänkte jag skriva här att lönetransparens förmodligen är motbjudande för företagare eftersom det uppenbarligen skulle leda till en ökning av medellönerna. Det tog inte lång tid innan det hände.
Så känslosamt. Det här är ett sådant förslag som känns helt okej ur stora organisationers synvinkel, men helt absurt ur småföretagens synvinkel. Men skatteuppgifter är ju redan offentliga idag, och det leder mest till att ingen bryr sig om att gräva i dem. Förutom kändisar en dag om året
Vore det inte på något sätt möjligt att hålla dessa Orange Man Bad-saker på andra forum?
Samma tjatande får man läsa överallt, så kan detta investeringsforum vara ett sådant där man inte behöver höra samma slagord en gång till?
Har @Pohjolan_Eka börjat ha en investeringspodcast? Ja, jag stalkade på Twitter. Det är synd att Twitter är platsen för investeringsprat, det är cancer annars.
Det här hade jag inte hört talas om, så svaret är nog nej
Jag gillar dock ibland att promota olika investeringsrelaterade podcaster på Twitter, som jag själv också har lyssnat på.
Fick vi inte redan svar och försäkringar från NATO och USA att både Taiwan och Ukraina kommer att skyddas? Är det inte bättre att gå med diplomati så långt som möjligt och låta fienderna starta krigen om de vill?
Denna dag kom också, att mitt första inlägg raderades som olämpligt. Jag gick kanske lite över gränsen, men varför får man inte ett utmärkelse för denna prestation?
Från finansinstitut. Jag har undrat vad finansinstitutens intresse är av att erbjuda helt räntefria och avgiftsfria, till exempel billån. Jag tänkte att kanske företaget betalar en premie till finansinstitutet när affären underlättas och det sedan bakas in i produktpriset? Nej, det bakades åtminstone inte in i konsumentpriset; den nya motorcykeln jag nyss köpte var exakt samma pris med kontanter som med 0% finansiering. Eller gick premien från återförsäljarens marginal?
Tja, en intjäningsmodell har jag åtminstone konstaterat i efterhand. De ringer nämligen ganska aggressivt nu och erbjuder olika försäkringar och andra skydd för finansieringen