Inderes kafferum (Del 2)

Eftersom jag inte behärskar Python frågar jag istället för att testa själv. Hur gick det för en portfölj med enbart “köp”-rekommendationer och nollvikt för övriga?

Kan du säga om datumen alltid är för den dagen då det är möjligt att köpa? Om målkursen uppdateras på söndag, är köppriset fredagens slutkurs (utan Inderes-effekten) eller måndagens kurs? Det skulle också vara intressant att veta om man ska köpa direkt vid öppning eller först vid slutkursen.

1 gillning

Inte en slump med tanke på kontrollaspekten att Kina så brådskande inför denna valuta, medan centralbanker i västvärlden forskar och är ganska försiktiga med initiativet.

Även om idén, såvitt jag förstår, är att hålla växelkursen mot yuanen stabil som en “stable coin”, så kan dessa egenskaper ändras och justeras. Om kommunistpartiet till exempel vill påskynda konsumtionen, vad händer om den digitala valutans värde har ett “bäst före”-datum?

Kanske har den gamla föraktade men egentligen ganska stabila FIAT-valutan fortfarande sin roll..

Tillägg: Fortsätter om kommunism eller perfekt planekonomi.

En av planekonomins största svagheter är bristen på information. Paradoxalt nog har marknadsekonomin mycket mer planering, eftersom varje företag och konsument planerar sina egna utgifter eftersom de naturligtvis har den bästa informationen och insikten i sina egna behov.

Artificiell intelligens, data och t.ex. den digitala valutan skulle delvis kunna lösa detta problem med tanke på det kinesiska kommunistpartiets agenda. Landet har ju aldrig officiellt övergett kommunismen, det har bara funnits en sådan decennier lång “NEP”-period emellan för att kunna moderniseras.. :sweat_smile:

9 gillningar

Jag har för närvarande inget kontantalternativ i koden, så pengarna måste alltid vara investerade någonstans. En sådan ren köplösning skulle lämna alla pengar i kontanter i situationer där inga köprekommendationer träffar portföljens företag. I genomsnitt, om man antar att kurserna trots allt stiger lite hela tiden, skulle man kunna tänka sig en strategi där investeringar hålls i kontanter, vilket skulle förlora mot en strategi där man ändå är jämnt diversifierad i ett ganska stort antal företag (Öka+Minska är majoriteten av företagen). Av detta framgår att från november 2018 till december 2019 är en lång period då inga köprekommendationer träffade denna portfölj. Köprekommendationen visas alltså som en stor rektangel.

Från denna graf kan man också dra slutsatsen (den svarta kurvan är skillnaden mellan Inderes och B&H) att under de tider då det finns köprekommendationer, överträffar investeringar enligt Inderes-rekommendationer en Buy&Hold-strategi, men om det inte finns köprekommendationer är resultatet +/-0 eller till och med sämre.
För mitt eget fall, det vill säga de affärer som görs inom försäkringskorgen med de 14 aktierna, skulle jag tro att det vore smartare att investera de mellanliggande perioderna, då det inte finns köprekommendationer, i en bra fond.

Jag har använt Adjclose-priser, det vill säga slutkurser korrigerade för utdelningar, splits, etc. Bra poäng förresten att rekommendationerna kan komma till exempel på söndagar. Jag missade ett dussin affärer i beräkningen. De hamnade dock främst mellan Öka-Minska, och den buggen verkar inte ha någon större sexuell betydelse.

I denna tabell är affärerna nu så att om en rekommendation kom på söndag eller till exempel på första maj, så sker affären till slutkursen för nästa börsdag.
Jag inkluderade också möjligheten att lämna bort Öka-företagen och endast investera i Minska- och Köp-aktier. Med detta lilla datamaterial skulle detta till och med ge ett bättre (!) resultat än att investera i Öka- och Köp-rekommendationer.

Detta kan nog beräknas från annan data, men det får vänta. Jag skulle anta att slutkursen “naturligtvis” alltid är något dyrare. Men om du inte byter till kontanter får du också ett bättre pris i genomsnitt vid slutkurserna när du säljer. Med dessa rekommendationer antas det att priserna rör sig i motsatt riktning, så man kan nog då dra slutsatsen att det skulle vara värt att göra affärerna direkt på morgonen. Detta måste jag fundera på mer noggrant vid ett bättre tillfälle, hur man skulle göra den beräkningen. I princip är öppnings- och slutkurserna tillgängliga för handelsdagarna också.
Edit. Just det, och om du söker Inderes-effektens påverkan, så kanske man borde använda mindre företag än dessa stora bolag, för att hitta effekten bland bruset.

9 gillningar

En ytterligare friskrivning: B&H-strategin med dessa aktier (59,8 %) verkar ändå slå OMXHGI (46,54 %) under perioden 2018–2012.

1 gillning

Med värderingsnivåerna på topp i USA är nordiska företag av större intresse… På VC-sidan syns ett intresse för digitala/SaaS etc. vilket också förklarar den kraftiga uppgången i våra egna positioner sedan i höstas.

https://nordic9.com/blog/what-you-need-to-know-about-the-nordic-investment-market-in-q1/

7 gillningar

Jag nämnde tidigare i den här tråden Taaleris nya Mikro Kruunu-fond, som investerar i skandinaviska småbolag. Nu syns de 10 största innehaven. Välj fliken “Innehav”.

https://www.taalerivarainhoito.com/sijoitusratkaisut/osakesijoitukset/mikro-kruunu

9 gillningar

Sverige verkar dominera bland småbolagen, då alla av Mikro Kruununs TOP 8-placeringar är svenska.

Av Mikro Kruununs topp 10-bolag hittades trådar för fyra bolag på forumet:

Av de återstående sex bolagen är fyra svenska och två norska. Jag har listat korta grundläggande fakta om alla. Det kan finnas fel, mer information finns via länkarna.

Knowit AB

• Investor Relations – finansiell information | Knowit
  • Verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland.
  • Tre affärsområden:
    • Knowit Experience fokuserar på digital kundupplevelse
    • Knowit Insight erbjuder managementkonsulting
    • Knowit Solutions erbjuder programvaruutveckling för företag och offentliga aktörer
  • Börsnoterades på Stockholmsbörsen 1997 och flyttade från Small Cap-listan till Mid Cap-listan i januari 2018.
  • Fyra analytiker följer: ABG Sundal Collier, Handelsbanken, SEB och Pareto
  • Year End report 2020.pdf

MedCap AB

• https://medcap.se/investerare/investerare/
  • Ett bolag på Stockholmsbörsens Mid Cap-lista som “fokuserar på stabila Life Science-företag med betydande utvecklingspotential”.
  • Två affärsområden MedTech och Specialty Pharma
  • Företagen inom MedTech-affärsområdet säljer främst olika medicinska produkter och tjänster: Abilia, Cardiolex Medical, Inpac, Multi-ply
  • Företagen inom Specialty Pharma-affärsområdet utvecklar och säljer läkemedel: Unimedic
  • I början av 2021 flyttade till Stockholms Mid Cap-lista
  • MedCap Q4 2020 presentation.pdf (på engelska)

NCap Group AB

Rugvista Group AB

Elektroimportøren AS

SelfStorage Group ASA

• www.selfstoragegroup.no/investor-relations/
  • Ett småförvaringsföretag noterat på Oslobörsen 2017, med över 100 000 m² uthyrbar yta
  • Verksam under två olika varumärken City Self Storage och OK Minilager
  • City Self-Storage är ett “stadskoncept” som verkar i Oslo, Viken, Stavanger, Trondheim, Stockholm och Köpenhamn.
  • OK Minilager erbjuder självbetjäningsförvaring på den norska marknaden
  • Q4 2020 presentation 16.2.2021.pdf (på engelska)
25 gillningar

Där motiverar de ganska bra varför fokus ligger så mycket på Sverige.

11 gillningar

Förutom Kina har även den ryska finansvärlden varit i uppror:

Sammanfattningsvis fruktar ryssarna att en nolla kommer att tas bort från penningvärdet i samband med sedelreformen. Detta skulle vara en tragedi för ryssar som sparat för sin pension. Det ryktas att Rysslands centralbank vill minska mängden rubel i omlopp. Ryska myndigheter har avfärdat alla påståenden.

Kinas kryptovaluta är verkligen ett skrämmande effektivt verktyg för medborgarövervakning och penningpolitisk kontroll. Man kan till och med ta bort nollor från penningvärdet helt efter känslan.

6 gillningar

Stark läsrekommendation. Mycket saklig reflektion från frågeställaren och naturligtvis Juhas analytiska svar och reflektion över ämnet.

15 gillningar

Kela har tydligen förkortat studielånet med 6200 € när jag tog examen ungefär i tid, bra start på veckan :rocket:

89 gillningar

Har jag lite för höga förväntningar… När jag såg att det fanns ett nytt meddelande i Arocell-tråden fick jag hjärtklappning ett par gånger medan jag öppnade tråden :face_with_hand_over_mouth: Och sedan var det bara en länk till presentationen av den nya killen :rofl:

10 gillningar

image
Portföljen har tydligen brutit gränsen på 500 TEUR! :partying_face: :coffee:

76 gillningar

Under tio år har jag tiofaldigat min investering, inte illa :smirk:

30 gillningar

Ja, verkligen bra för den här hårda proffsgruppen!

Masse-muori har dock lyckats med samma ten-baggers på Kuutti under drygt 12 månader, men
dessa helvetes “köp och glöm”-amatörer räknas inte in i den här tävlingen. Punkt.

Masse-setä, FA, hans egna Kuutti har bara gjort five-bagger, …na :angry: :rage: :rage: :angry:

28 gillningar

Vad kan det bero på? @Verneri_Pulkkinen “nälkä kasvaa syödessä” (aptiten växer när man äter) videon på en kvart hittas åtminstone inte av mig under Verneris kvart sektionen. Den hittas dock när man klickar på “allt videoinnehåll” fliken. Eller är det fel på vikingahövdingens sida. @Yu_Gong

2 gillningar

Det är nog jag som glömt att lägga den i rätt kategori på inderesTV :smiley:

Tack för påpekandet, korrigerat!

2 gillningar

En galning sysslar med Ukraina, och en annan med Taiwan, undrar vad som kommer att hända av detta.

3 gillningar

Kan man inte bara prata öppet om löner? Det är konstigt att om man upplever diskriminering på grund av kön så har man rätt att få information. Jag vet inte om det är sann jämställdhet. Om vi bara var öppna med lönerna skulle vi inte behöva smyga.

6 gillningar

Löneöppenhet skulle tvinga arbetsgivarsidan att förtydliga uppgifter och kriterier. Själv anser jag att grundlönen och grundnivån för uppgiften bör vara densamma, och om man överskrider den, dvs. genererar mer mervärde för företaget än vad som var tänkt vid anställningen, så bör man belönas med en fetare lönekuvert. För ett vackert ansikte eller breda axlar ska man inte betala extra, utom inom modell- och skådespelarbranschen.

Och jag har verkligen jobbat i team där det skulle ha varit en bra väckarklocka för de mest uttråkade att uppleva lönesänkningar under en kvartal eller ett halvår; att dra med sig dött kött är varken roligt i möten eller när man ska leverera resultat.

3 gillningar