Jag har för närvarande inget kontantalternativ i koden, så pengarna måste alltid vara investerade någonstans. En sådan ren köplösning skulle lämna alla pengar i kontanter i situationer där inga köprekommendationer träffar portföljens företag. I genomsnitt, om man antar att kurserna trots allt stiger lite hela tiden, skulle man kunna tänka sig en strategi där investeringar hålls i kontanter, vilket skulle förlora mot en strategi där man ändå är jämnt diversifierad i ett ganska stort antal företag (Öka+Minska är majoriteten av företagen). Av detta framgår att från november 2018 till december 2019 är en lång period då inga köprekommendationer träffade denna portfölj. Köprekommendationen visas alltså som en stor rektangel.
Från denna graf kan man också dra slutsatsen (den svarta kurvan är skillnaden mellan Inderes och B&H) att under de tider då det finns köprekommendationer, överträffar investeringar enligt Inderes-rekommendationer en Buy&Hold-strategi, men om det inte finns köprekommendationer är resultatet +/-0 eller till och med sämre.
För mitt eget fall, det vill säga de affärer som görs inom försäkringskorgen med de 14 aktierna, skulle jag tro att det vore smartare att investera de mellanliggande perioderna, då det inte finns köprekommendationer, i en bra fond.
Jag har använt Adjclose-priser, det vill säga slutkurser korrigerade för utdelningar, splits, etc. Bra poäng förresten att rekommendationerna kan komma till exempel på söndagar. Jag missade ett dussin affärer i beräkningen. De hamnade dock främst mellan Öka-Minska, och den buggen verkar inte ha någon större sexuell betydelse.
I denna tabell är affärerna nu så att om en rekommendation kom på söndag eller till exempel på första maj, så sker affären till slutkursen för nästa börsdag.
Jag inkluderade också möjligheten att lämna bort Öka-företagen och endast investera i Minska- och Köp-aktier. Med detta lilla datamaterial skulle detta till och med ge ett bättre (!) resultat än att investera i Öka- och Köp-rekommendationer.
Detta kan nog beräknas från annan data, men det får vänta. Jag skulle anta att slutkursen “naturligtvis” alltid är något dyrare. Men om du inte byter till kontanter får du också ett bättre pris i genomsnitt vid slutkurserna när du säljer. Med dessa rekommendationer antas det att priserna rör sig i motsatt riktning, så man kan nog då dra slutsatsen att det skulle vara värt att göra affärerna direkt på morgonen. Detta måste jag fundera på mer noggrant vid ett bättre tillfälle, hur man skulle göra den beräkningen. I princip är öppnings- och slutkurserna tillgängliga för handelsdagarna också.
Edit. Just det, och om du söker Inderes-effektens påverkan, så kanske man borde använda mindre företag än dessa stora bolag, för att hitta effekten bland bruset.