Selvom anbefalingerne er kortfattede og æstetisk som kirsebærret på analysens top, kan de alene være vildledende. Jeg skriver dette lidt med et glimt i øjet, men pointen er desto mere seriøs: uden at kende selve analysen og begrundelserne er anbefalinger (og kursmål) værdiløse.
Jeg har arbejdet hos Inderes i 4,5 år nu, og her er en række forskellige anbefalinger og beskrivelser, som jeg hidtil har stødt på.
Som man snart vil bemærke, når man læser disse, er det nødvendigt at læse analysen eller se videoen, hvor investeringsobjektet gennemgås for at finde ud af den “rigtige” anbefaling.
Bemærk: Dette er kun de anbefalinger, jeg hidtil har observeret; de er som fremmede planeter i rummet, hvilket betyder, at der hele tiden vil dukke flere op med tiden.
Køb
CONVICTION BUY = Analytikeren tror 150 % på virksomheden, og købsmuligheden er virkelig fremragende
Køb = Helt fint, læs analysen og overvej, om den passer til din portefølje
Hazard-køb = Virksomheden er virkelig risikabel, bestemt ikke et “køb” for alle
Fælde-køb = Analytikeren forsøger at lokke dig ind i et dårligt (værdi-)selskab med en købsanbefaling i årevis
Forøg
Køb-forøg = Faktisk en købsanbefaling, men analytikeren er forsigtig med at øge. Efter min erfaring er dette den bedste anbefaling hos Inderes!
Køb, men næste kvartals resultat er dårligt -forøg = Analytikeren spiller spil og forventer, at markedet vil reagere dårligt på det dårlige resultat i næste kvartal og går derfor ikke ind på købsiden
Forøg forøg = Man kunne faktisk godt forøge lidt
Slæk forøg = En ret almindelig anbefaling, når analytikeren også kunne være på reducer-siden, men et lille flertal af faktorer taler for en positiv anbefaling. Meget tæt på en “hold”-anbefaling.
Håb-forøg = Virksomheden har tidligere haft en købsanbefaling, men historien og tallene har ikke udviklet sig som forventet. Analytikeren beskytter sine Starmine-point ved at skifte til forøg-siden og håber, at den tidligere forudsagte succes stadig vil blive realiseret.
HODL-forøg = Faktisk en hold-anbefaling, men den findes ikke hos Inderes, så forøg
reducer-forøg = Dårlige argumenter for en positiv anbefaling, men alligevel er anbefalingen på en eller anden måde stadig forøg
Reducer
Forøg-reducer = Man kunne faktisk forøge, men personalet må ikke gå imod anbefalingerne
Hold-reducer = Hold
Afvikle-reducer = Et godt tidspunkt at afvikle
Sælg-reducer = Man burde faktisk sælge alt, men analytikeren undgår en for radikal anbefaling af frygt for en positiv overraskelse
Sælg
Hold-sælg = Hold bare gode virksomheder i porteføljen
Afvikle-sælg = Tid til en lille afvikling
RØR IKKE DENNE -sælg = Firmaet er lige så risikabelt som radioaktivt affald, og en sælg-anbefaling er et advarselstegn
Panik-sælg = Der er ingen tid at spilde, sælg så snart du kan