De senaste månaderna har varit så stressiga att jag inte alls hunnit fundera på investeringsgrejer. Å andra sidan har det inte funnits så stort behov heller, men nu har det legat omkring fyra tusen i så kallat fritt kapital på sonens konto (gjorde ett vältajmat utträde vid årsskiftet), som borde placeras någonstans för att förökas. Men jag har inte alls ”fingret på pulsen” gällande någonting, fast nuförtiden kan man ju hitta bra objekt när det ser ganska rött ut på börsen och naturligtvis även i iraniernas ansikten. Man hinner inte följa nyhetsflödet särskilt mycket, men det är ju så att säga allt möjligt på gång lite här och var.
Vi har en podd inbokad med @Juha_Kinnunen om två veckor, så vi kan mycket väl ta upp detta som ett ämne utöver marknadsöversikten! ![]()
Jag kan säga så mycket som att stämningen då var väldigt annorlunda i den meningen att ingen riktigt visste något om småbolag. Nu känns det som att ingen vill veta något om småbolag ![]()
Du har verkligen en förmåga att skriva många meningar så att man inte förstår någonting ![]()
Undrar om Margin-flickan har ringt runt febrilt idag?
Samtidigt publicerade Sauli och Mika ett utmärkt H&V-avsnitt. Kanske finns det fortfarande hopp för Hesuli. Det kändes lite motigt att börja lyssna när avsnittet clickbaitades med utdelningstemat. Under ytan visade det sig dock att man i avsnittet gick igenom principerna för kapitalallokering! Helt lysande! ![]()
Jag lever inte i tron att ingen av insiders i bolagen på Helsingforsbörsen förstår hur man allokerar kapital på ett lönsamt sätt. Det som skrämmer mig är att det ändå finns personer där som inte förstår sig på saken. Eftersom de då och då tillåts fatta beslut, och ärligt talat skulle jag säga att det då nästan vore bättre om personen lyfte lön och lät bli att komma till jobbet eller styrelsemötena.
En bra poäng som lyftes fram i avsnittet var också att företag får de ägare de förtjänar. Om ledningen fattar kortsiktiga beslut och skapar mycket hype, fylls ägarstrukturen av kortsiktiga ägare. Om ledningen styr bolaget långsiktigt, är ägarna förmodligen också mer långsiktiga i genomsnitt. Detta styr också i hög grad hur mycket arbetsro ledningen får för att genomföra sina planer. Att styra investerarnas förväntningar är i slutändan överraskande viktigt, eftersom över- och underreaktioner i kursutvecklingen kan orsaka en hel del huvudvärk för ledningen, vilket sedan går ut över annat. Ibland kan ledningen förstås kommunicera rätt, men investerarna vill inte lyssna ![]()
En oironisk kärleksförklaring härifrån till Helsingfors utdelningsvår. Man behöver inte vara där och kolla om cheferna luktar på sina egna fisar och köper sina övervärderade aktier för att boosta nästa kvartal bara för att deras egna bonusmotiv uppmanar till det.
Utdelningar till aktiesparkontot (aktiesparkonto), makt åt folket. Utdelningarna tickar in även om jag skulle hamna i en sjukhussäng, och nästa generation får makten att bestämma.
Själv har jag fått en känsla av att kursnedgångarna i början av veckan främst beror på vinsthemtagningar och försäljningar från aktörer som handlar med hävstång. Iran är visserligen geografiskt stort, men ekonomiskt sett är det i storlek med en muslort. Att en aktie som Nordea sjunker kraftigt på grund av en konflikt på andra sidan jorden känns dumt. Jag tror inte att Nordeas värde har rubbats alls, men däremot priset. Även Crocs har tappat rejält, trots att jag inte tror att de som bär lustiga hattar i Iran är några betydande köpare av lustiga skor. Om så vore fallet skulle reaktionen vara logisk, då det finns färre ägare av lustiga hattar än för en vecka sedan. Oljepriset har visserligen stigit, men jag ser det inte som ett problem. Det här är absolut ett “buy the dip”-läge, men givetvis inte vad som helst utan man måste köpa några få utvalda. Skönt att allt sjunker eftersom antalet undervärderade företag då ökar. I slutändan spelar det ingen roll om den egna portföljen smälter, så länge man har förtroende för att de egna bolagens kassaflöden med tiden kommer att vara tillräckliga i förhållande till det egna inköpspriset. Om en investerare köper baserat på momentum utan att bry sig om värdet, eller köper lottosedlar, drabbas man lätt av panik om kurserna droppar. Värdet baseras då på vad andra är villiga att betala och inte på hur mycket värde företagen skapar åt ägarna. Då hänger man lite i luften. Ta till exempel case som Canatu, Faron, Bioretec, Aiforia eller liknande som inte gör någon vinst… Ingen kan förutsäga kassaflödena med någon större säkerhet. Alla dessa kan gå till noll utan att någonsin ha betalat ut någon utdelning under sin historia. Att dessa halveras i portföljen känns jobbigt på grund av osäkerheten. Om Elisa, Kesko, Sampo, Nordea, Terveystalo eller liknande skulle halveras imorgon utan bolagsspecifika nyheter eller ett militärt angrepp mot Finland, så vore det ju bara en superbra grej. Om de gamla innehaven i portföljen är köpta med god avkastningsförväntan, får de sällskap av nya med ännu bättre avkastningsförväntan. Mer dipp, tack.
Här är ett intressant och reflekterande inlägg av @henrielo om olika aktuella ämnen relaterade till investeringar. ![]()
Investeringsnivåerna är historiska i förhållande till kassaflödet hos världens mest framgångsrika företag. Om de förverkligas bidrar de till att stimulera den ekonomiska tillväxten, men nedgångarna kan bli hårda såväl i enskilda bolags börskurser som vid en framtida avmattning i den ekonomiska tillväxten.
Underrubriker:
- Aktien är en del av ett företag
- Den inhemska börsspurten har fortsatt
- USA:s attack mot Iran orsakar säljtryck
- Köparens marknad
- AI rör om i grytan
- Ny finanskris för dörren?
- Energins betydelse växer
”vi har uppskattat ett brett värderingsintervall på cirka 5–15 euro för Canatu, vilket i sin tur vittnar om de risker och möjligheter som är förknippade med bolaget.”
Jag skulle tydligen kunna börja analysera på ren amatörnivå, t.ex. Nestes värde: Cirka 10–40e ![]()
Undrar om jag har en dålig morgon eller om jag bara är en sk*tstövel av naturen
Där har man sannerligen firat fettisdagen ordentligt.
Börsraset fortsätter i Asien
Aktierna fortsätter att störtdyka för tredje dagen i rad på de asiatiska börserna.
I Seoul i Sydkorea avbröts handeln tillfälligt när ett brant fall utlöste en automatisk stoppmekanism. Syftet med denna är att förhindra panikförsäljning och extrema värdefluktuationer.
Ett index som brett representerar den sydkoreanska börsen låg vid tillfället på minus 11 procent. Efter avbrottet har aktierna återhämtat sig från den värsta svackan.
Sydkorea är världens fjärde största importör av råolja. Landet är kraftigt beroende av olja från Mellanöstern.
I Japan låg Nikkei-indexet på eftermiddagen lokal tid på cirka fyra procent minus. I Kina låg de viktigaste indexen något mindre på rött.
Källor: Reuters, AFP
Finns det några knep för att fixa läsandet av det här forumet på Android-telefon och via appen? Problemet är att appen inte kommer ihåg hur långt man har läst i trådarna och skickar en till fel ställen när man öppnar den nästa gång. Dessutom, om skärmen slocknar, kan den vid öppning hoppa till ett slumpmässigt inlägg från år 2024.
Jag har loggat ut, rensat appens minne osv., men den gör fortfarande samma sak.
Finns det en app för det här? Själv läser jag i webbläsaren och det fungerar bra.
Börjar uppsägningarna även i Finland med AI som svepskäl?
Nåväl, jag skulle inte dra alltför långtgående slutsatser av Vincits kvartalsvisa samarbetsförhandlingar (YT).
Huvudorsaken torde väl ändå vara den nuvarande torra IT-marknaden?
När jag fortfarande orkade titta på VD-intervjuer kopplade till Vincits delårsrapporter, innan mitt innehav hade hunnit smälta bort, fick jag intrycket av att Manni inte betraktade AI som något ämne överhuvudtaget. Sedan vid något tillfälle senare nämnde han det av tvång när trenden krävde det, men han såg det fortfarande inte som något riktigt. AI överraskade Vincit totalt med byxorna nere.
Lösningen verkar vara att sparka anställda istället för ledningen. Det intresserar mig visserligen inte så värst mycket längre, eftersom mitt innehav är ganska litet. Jag tror förstås fortfarande att man kommer få något uträttat i det där huset förr eller senare, och jag gjorde till och med en liten ökning.
Jaha, det var ju en bra anledning att sänka bärs hemma rääähräährääh
sörplar kaffe
Förklaringen till frugan är redo, man måste ju spara på det nordiska vattnet hähähähähähä
Det är amatörmässigt om ett företag, särskilt inom IT-branschen, nuförtiden bara har verksamhet inom Finland. Det är främst företag vars business enbart vilar på Finland som sysslar med samarbetsförhandlingar. Det är åtminstone en iakttagelse jag har gjort.
I järnvägsbranschen skaffar Fenniarail mer materiel: https://www.fenniarail.fi/uutiset/fenniarail-tilasi-kaksi-siemens-vectron--sähköveturia
ArcticRail utnyttjade i sin tur nyligen VR:s auktion och har köpt 3 st Dr16-lok och 5 st Dv12-lok. (Och de har hittills haft 2 st Dr16-lok och något mindre växellok).
Å andra sidan har Nurminen-koncernens North Rail nu 9 fler linjelok och 3 lok i växlingsarbete.
Man får fortfarande vänta på att någon annan än VR skaffar materiel för passagerartrafik. Eller Suomen Lähijunat köpte ju de där Sm2-tågen från VR, men de verkar redan ha skickat en del av dem till metallåtervinningen.