Inderes kafferum (Del 11)

Det är ju det här som är grejen, när de få mjukvarubolag vi har på börsen inte längre skiljer sig nämnvärt i värdering från de betydligt större världsmastodonterna med bättre historiska siffror.

Ett franskt mega-ERP-imperium som Dassault Systèmes handlas också till forward P/E 19x. :smiley:

Tillägg. Jag misstänker dock att Salesforces P/E inte riktigt är 15x om man tittar på GAAP-resultatet som inkluderar aktiebaserade ersättningar. Många tjänster på nätet visar EPS justerat för dessa.

16 gillningar

Där ser man hur stor andel SBC (aktiebaserade incitamentsprogram) utgör av det fria kassaflödet för olika bolag. När man tittar på dessa amerikanska teknikbolag bör man inte lita på P/FCF-måttet som det är, utan man bör nästan direkt dra av grovt 25–75 % från det fria kassaflödet och sedan fundera på värderingen på nytt. Även Salesforce är en jätte, och trots det går 25 % av det fria kassaflödet till aktiebaserade incitament, vilket är en chockerande mängd.

18 gillningar

Bra förtydligande. Lär nog ändå stanna under 20. Det är ju en intressant situation nu, när de stora SaaS-bolagen i praktiken inte har visat någon svaghet i sin affärsverksamhet, utan jättar som CRM, Adobe, Now m.fl. ökar sin omsättning och det syns inte ett spår av AI-disruption. Kanske om QT vore en lika stark och etablerad verksamhet, skulle även värderingsmultiplarna vara i en annan klass.

Jag är ju permanent Hesuli-traumatiserad (Helsingfors-traumatiserad) ända sedan 2022, det bör nämnas.

2 gillningar

Det ska bli intressant att se, om de deppiga kurserna fortsätter, hur lockande SBC i slutändan är för de anställda.

Jag äger med stolthet ett namn ur den gruppen där SBC är noll. I portföljen finns förvisso även lite Adobe, men även det utmärker sig positivt i det sällskapet. :smiley:

Investerande präglas av generationsupplevelser. :slight_smile: Jag tror att den dåliga eftersmaken av Hesuli aldrig helt kommer att försvinna ur allas munnar.

2 gillningar

Det stinker populistiskt skit, vars syfte är att sälja böcker till det fattiga folket snarare än att erbjuda en objektiv analys av Sveriges ekonomisk-politiska beslut.

Problemet med böcker som informationskälla är att vem som helst kan skriva dem, och de förmedlar bara en persons åsikt. Författaren får använda den stora penseln så mycket hen vill, oavsett om syftet är opinionsbildning eller att öka försäljningen, och de behöver inte eftersträva en objektiv sanning.

För att bilda sig en objektiv helhetsbild av samma ämne borde man plöja igenom flera böcker, så att man inte blir hjärntvättad till att tänka som en enskild författare vill. De är alltså ganska usla källor för att bilda sig en politisk uppfattning. En enda referentgranskad (peer-reviewed) studie skulle vara en betydligt mer värdefull källa.

14 gillningar

Jag läste själv boken i fråga för ett tag sedan. Författaren hade anammat den dåliga egenskapen från journalistyrket, det vill säga att i jakt på drama upprepa olika människors åsikter utan att kunna bilda sig en egen uppfattning om ämnet.

6 gillningar

Har du läst den? Inte jag heller. Därför försöker jag inte ens anta om författarens åsikt är rätt eller fel.
Om du har läst den är åsikten godtagbar. Om inte, rekommenderar jag inte ens att läsa den.
Jag tror inte att den ger så mycket om du redan har bestämt dig för att det är populistisk propaganda.

Gäller det inte även böcker som strider mot ens egna värderingar?

7 gillningar

Det här har jag funderat på. Varför måste allting alltid vara enklare och finare?

Verkstädernas gårdar (titta när ni kör förbi) är så proppfulla att man inte får plats. Varför? De är diagnostiserade fall. Ägarna har fått ett kostnadsförslag på reparationen och där har det stannat. Ny teknik och de senaste motorerna är så svåra och dyra att reparera att en vanlig Reiska eller Tarja helt enkelt inte har råd. Jag har lagt märke till ett fenomen som jag inte begriper. De som kör äldre bilar får utstå prejningar och onödiga omkörningar, uppenbarligen för att den allmänna inställningen är “flytta på dig, fattiglapp”. De som prejar är bara väldigt ofta avbetalningsbilister som inte äger någonting själva. Det enda sättet att hävda sig är i trafiken. Men när den där avbetalningsbilen sedan går sönder är det inte roligt längre. Man kan inte göra sig av med den, pengarna räcker inte till reparation, och barnen ska köras till sina aktiviteter. Men man måste ju låtsas att det går bra för en.

Jag litar på gammal teknik och håller den i skick i förebyggande syfte, några hundra om året i kostnader, och med lite stil i bilvalet så är det bara att glida på.

10 gillningar

Jag sa inte att boken är populistisk propaganda, utan att den doftar populistiskt, enbart baserat på omslaget. Poängen med mitt inlägg var att uttrycka detta tvivel och kritisera användningen av en enskild bok för att forma politiska åsikter.

Mitt inlägg syftade inte till att lyfta fram mina egna värderingar, och det finns inga hänvisningar till att man borde förhålla sig till böcker på olika sätt beroende på ens egna värderingar.

Jag förstår att Canatu-förlusterna svider, men det lönar sig inte att komma hit och avreagera sin frustration på utomstående.

3 gillningar

Det är riktigt livligt på den sydkoreanska marknaden.

Utländska investerare flyttar sina positioner fram och tillbaka och börsen har stigit i snabb takt. Bakom detta ligger en ekonomisk tillväxt som får draghjälp av AI-boomen.

https://x.com/KobeissiLetter/status/2028529249892646996

3 gillningar

Inga sura miner, varken för förlusterna eller för ditt meddelande.

Det var inte meningen att vara aggressiv. Du bildade dig en uppfattning utifrån bokens omslag, varpå jag bildade mig en uppfattning utifrån ditt inlägg. Det här är ju ett allmänt diskussionsforum där vem som helst kan bilda sig en uppfattning om det du skriver. Därefter kan man motivera sin ståndpunkt om man vill.

Man ska alltid vara kritisk, självklart. Men man måste veta vad man kritiserar.

Ta inte illa vid dig direkt, gode man :grin:

7 gillningar

Det blir åtminstone inte tråkigt med den här hobbyn :grin:

1 gillning

Är det för tidigt att utropa bluffmarknad och kriser, för i helvete?

33 gillningar

Det är för tidigt, vi befinner oss ju fortfarande på toppen av berget :grinning_face_with_smiling_eyes:

Det har varit ett långt och rejält rally, och åtminstone i USA har det varit bullmarknad i tre år. En skarp korrigering vore åtminstone välkommen. Visst kan det även vara en björnmarknad på gång. Vem vet.

First North (FN25) är en helt annan historia… :downcast_face_with_sweat:

12 gillningar

Tanken är att påbörja de första köpen på fredag, och även då försiktigt. Har en magkänsla av att det kommer pysas ut luft i minst två veckor och att bra köplägen borde dyka upp. Vanligtvis börjar jag fylla på för tidigt, och även idag är det svårt att sitta på händerna. Är tålamod återigen nyckeln? Har andra samma tankar?

2 gillningar

Fortsätt bara skriva, Sami, det finns även de här som är mycket intresserade av ämnet. Kanske kan du sänka varven lite, så att de mest känsliga inte tar illa upp.

2 gillningar

Du har varit lång i Helsingforsbörsens First North-bolag de senaste fem åren och ser inlägg om att en skarp korrigering äntligen är välkommen.

119 gillningar

Japp, instämmer helt.

46 gillningar

Helsingfors-småbolagens totala miss av den globala tjurmarknaden har verkligen varit en episk prestation. :smiley:

Senast idag läste jag en rapport om den globala tjurmarknaden för småbolag, som har tagit fart i världen under de senaste månaderna… Gäller inte Finland än. :smiley:

40 gillningar

Jag minns inte om det var du @Verneri_Pulkkinen som nämnde i någon Vartti ifall det nu finns samma känsla i finländska småbolag som någon gång i början av 2010-talet. Hur utopiskt vore det att få er ursprungliga Inderes-profiler (eller åtminstone en del av er) @Verneri_Pulkkinen @Sauli_Vilen @Juha_Kinnunen @Mikael_Rautanen på video eller i en podd för att reflektera över hur mycket gemensamt dagens marknad har med dåtiden, sett ur de finländska tillväxtbolagens (som tydligen aldrig kommer att växa igen) perspektiv?

35 gillningar