En fransk man har ganska enkelt lyckats komma åt folks robotdammsugare av misstag. Det får mig att fundera på vad vissa aktörer skulle kunna göra om de så önskade.
Fulla av BYD:ar?
Man skulle ta in mycket nyare från Sverige och Tyskland om deras beskattning vore enhetlig med resten av Europa, det vill säga rimlig… men det är den inte.
Jo, det är nog ett ganska dåligt tecken om bilbeståndet åldras med ett halvt år under ett år. Medelåldern för Finlands bilbestånd är redan densamma som den ålder då bilar i Västeuropa i genomsnitt skrotas.
Personbilar är i genomsnitt 12,3 år gamla i Europeiska unionen (2022)
I Västeuropa håller bilar i genomsnitt i 18 år.
Merkantilister som har fastnat i mark-tiden upprepar att det inte finns någon poäng med att köpa en ny bil eftersom pengarna går utomlands. Men som jag konstaterade i mitt tidigare inlägg så går Finland då miste om mervärdesskatten på nya bilar, och vi talar verkligen inte om småpengar utan om hundratals miljoner varje år.
Det är inte heller alltid så billigt att köra gamla bilar som man tror, eftersom det går åt mycket pengar till reparationskostnader. Man reparerar dyrt sådana fel som i andra västländer skulle leda till att bilen skrotades. Trafiksäkerheten är sämre eftersom bilarna är äldre och redan har mjukats upp en del i saltbaden. Men visst, var och en på sitt sätt.
Å andra sidan stannar de pengar som går till verkstadsbesök relativt väl inom Finland. Det vill säga att det skulle kunna vara riktigt bra att spara in på bilismen, om samma pengar i stället gick till exempelvis inhemska tjänster. Finlands problem tycks vara att den fattiga befolkningen inte har pengar, och de få som har det sparar eller investerar eftersom framtiden ser så osäker ut.
Om jag minns rätt kör Warren Buffett (fortfarande?) en över 10 år gammal Cadillac, även om han har råd att köpa en nyare.
Seppo Saario skrev i sin bok ”Miten sijoitan pörssiosakkeisiin” att 30 % av de amerikanska miljonärerna köper sina bilar begagnade. Så det är inte särskilt förvånande att man kör omkring i ganska gamla bilar här.
“Förändringar i råoljepriset påverkar bensinpriset i Finland först med en fördröjning på veckor eller månader”
- Någon bensinbolagschef som kommenterat saken vid något tillfälle.
Givetvis bara om oljepriset sjunker, för när oljan stiger höjs ju bensinpriserna omedelbart
.
Å andra sidan finns det i Finland tre acceptabla sätt att sträva efter att bli miljonär: Lotto, idrott och Eurojackpot. Så det är inte särskilt förvånande att man kör omkring i ganska gamla bilar här.
Finländarna är ett prismedvetet folk och att meka med bilar är ett vanligt folknöje, åtminstone ute i landsorten. För en betydande del av befolkningen (de som har tillgång till garage, domkraft och lite verktyg) erbjuder en Corolla eller Avensis från 2006, som man kan få på Nettiauto för en tusing, så billiga kilometrar att en ny bil inte kan motiveras med annat än status. Inte ens det är särskilt värdefullt för många.
Jaha, själv funderade jag på att äga Brookfield, men tydligen bestämde sig Brookfield för att äga mig istället ![]()
Det återstår att se på ett rent praktiskt plan vilka prishöjningar och försämringar av tjänsten som Brookfield för med sig till min egen internetanslutning ![]()
Det här har det nog tvistats en hel del om i forumets biltråd, och som jag förstått det är värdeminskningen på en ny bil i de flesta fall dyrare än att reparera en gammal bil. Köper man en rostfri japanare så är det goda chanser att få billiga kilometrar.
Jo, visst är det billigare att köra med en gammal bil när värdeminskningen och kapitalkostnaderna är lägre. Men eftersom de flesta finländare tänker så här, köps det väldigt få nya bilar. Det importeras många begagnade bilar, men momsintäkterna från dem går främst förlorade till landet där de först registrerades. Detta leder till att bilmarknaden inte fungerar på samma sätt som på andra håll, och i ett land med långa avstånd slutar vi med att ge konstgjord andning åt bilar som är mogna för skroten, eftersom bättre bilar är sällsynta.
De flesta tänker att det är bra att det fraktas hit billiga ”inkörda” importbilar till Finland, men staten förlorar en stor pott i mervärdesskatt och vi får dras med bilar som redan är gamla i vår gamla vagnpark. Ursäkta för detta, fortsättning i biltråden.

Igår namnen på “papperet” och om ett par veckor är statsbudgeten räddad ![]()
Är den centrala orsaken till efterfrågan på nya bilar (utöver den allmänna osäkerheten) helt enkelt bara ekonomiska realiteter?
Boende- och levnadskostnader, livet i allmänhet blir ständigt dyrare, och det blir inte så mycket pengar över till sparande, så en investering på ”50 k€” i en ny bil är helt enkelt inte vettig för genomsnittsmedborgaren, om/när man kan tillgodose sina transportbehov för mindre.
Saken underlättas inte av det ständiga tjatet i offentligheten om elbilar (=€€€). De torde hålla uppe försäljningsstatistiken tack vare sydfinländare och tjänstebilar.
I nya bilar irriterar åtminstone mig alla obligatoriska pipande och rattryckande varnare. Den värsta av dessa är hastighetsvarnaren, då den inte varnar för faktisk fortkörning utan för mätarhastigheten, och ibland misstolkar den hastighetsbegränsningen så att showen drar igång helt utan anledning. Hos vissa tillverkare (t.ex. BMW) är detta enkelt att stänga av med ett knapptryck när man kör iväg, men i många märken är avstängningen alldeles för komplicerad.
Jag anser att föraren i grunden är ansvarig för körningen precis som lagen säger (tills vidare, innan eran av självkörande bilar). Det vore rättvist om föraren också fick bestämma vilka av dessa varnare man vill använda, istället för att de körs ner i halsen på en vare sig man vill eller inte.
Jag tror att finländarnas låga inkomstnivå jämfört med grannländerna har en större inverkan. Och säkert beskattningen, jag är dock inte särskilt insatt i hur den skiljer sig när det gäller bilism i grannländerna. Men säkert skulle det köpas fler nya bilar även här, om köpkraften och den ekonomiska tillväxten hade ökat istället för 20 år av nollväxt.
I landsorts-Finland skaffar folk inte nya bilar, även för att värdet på gamla lägenheter och egnahemshus närmar sig noll. Man kommer inte på tanken att lägga 50 lax på en bil. Bäst att bara nöja sig med att besöka Puuilo och fixa till kärran.
Inför val bör man undvika platser där man gör reklam för kandidater med låga nummer.