Det är onekligen frustrerande nuförtiden när AI-skräp vräks ut i diskussionsforum i stil med ”AI:s analys av bolag X eller teknologi Y”. Mervärdet är i princip noll och jag orkar inte läsa dem på forumet. Det är lite samma sak som att copy-pasta en Wikipedia-sida som svar – ”här står det om Finlands ekonomi” – i en tänkt tråd om Finlands ekonomi. De flesta vet hur man använder Google och LLM-chatbottar, så var och en kan säkert gå dit själv och skriva/prompta om man är intresserad av informationssökning eller vad en AI genererar.
Jag vill inte låta alltför sträng, och visst kan AI-genererat innehåll ibland tillföra mervärde till forumet, men att bara copy-pasta en chatbots svar känns trist eftersom det inte direkt utgör en diskussion.
Okej. Jag tar en paus då. Jag vill påpeka att det inte var jag som började förneka AI-arbete. Enligt min mening är det livsviktigt att utföra det med maximal produktivitet år 2026, och att dela med sig av bästa praxis är ett av de sista halmstråna för Finlands vacklande ekonomi. Tack och förlåt.
PS. Dela demon, inte ord
PPS. Det blockerade Samantha-Sami-meddelandet finns sparat. Kanske har det ett informationsvärde när man undersöker AI-arbetets “big bang”-tider
Remedys första spel släpptes för att förbluffa PC-spelare år -96. Det rörde sig inte om vilket rally som helst, utan bilarna kunde utrustas med spikstötfångare, minor eller till och med raketbränsle! I de här drabbningarna är inte ens åskådarna säkra. Hur kändes det att köra mot Duke Nukem? Hur skrämmande motståndare är The Adversary? Häng med och minns tillbaka! ----- I serien Pelimuistelot spelar vi gamla spel, minns saker relaterade till spelande och läser spelrecensioner från tidningarna Nintendo och Super Power från 90-talet. Följ med och minns det förflutna!
Jag skrev en lång historia om detta här för ett tag sedan. I de flesta företag där jag har arbetat finns det inga anställda som utvecklar verksamheten. Istället är linjeorganisationerna fulla av olika chefer och direktörer som samordnar saker åt någon som faktiskt utför och planerar. Dessa utförare och planerare är nästan undantagslöst externa parter som sitter fast i det så kallade ekosystemet som berget. Problemet är systemiskt. Företaget behöver ständig utveckling, vilket budgeten bevisar, men utförarna har outsourcats för decennier sedan. Kvar finns den där horden av koordinatorer, som är så fet i mellanchefsskiktet att företagsorganisationen ser ut som en diamant när den visualiseras. Alltså, oavsett om det är AI eller vad som än är “dagens grej”, så får man ingen nytta av något av detta om det inte finns roller i organisationen som arbetar med verksamhetsutveckling. Det vill säga personer som faktiskt förstår branschen och arbetsgivarens affärsverksamhet på djupet och som har till uppgift att planera förändringar som skapar nytta. AI och en hög med koordinatorer är ett himmelrike för konsulter.
Var det inte någon politiker för några år sedan som skröt om att föra en sådan politik att alla har råd att köpa en begagnad elbil? Jag kom bara att tänka på om vi inte kunde ha försökt med en sådan politik att alla hade råd att köpa den som ny?
Eftersom vi kopierar Sverige i allt, så kunde vi väl åtminstone försöka här också. Köpa nya bilar i det egna landet istället för att importera gamla från Sverige. Det kanske skulle bli en slant över här på den här sidan viken också.
Om man tittar på de bilar som finns i registret blir resultatet missvisande eftersom det finns en del redan skrotade eller övergivna bilar som inte har avregistrerats på rätt sätt. Dessutom finns där hobbybilar och sommarbilar som tenderar att ha en del år på nacken. I vår släkt finns också 21, 43 och 53 år gamla sommarbilar som inte är museiregistrerade, men som inte heller är i trafik mer än två till tre månader under sommaren.
Vad är det för skillnad på om man hämtar en ny eller en begagnad bil från Sverige? Slanten hamnar väl lika fullt på andra sidan viken? Såvitt jag vet tillverkas det inga bilar i Finland för tillfället.
Jag föreställer mig att det åtminstone finns en utländsk mellanhand inblandad. Var det inte något i den stilen som var idén med Kamux expansion utomlands? Fast deras affärer har ju inte gått särskilt bra, så det spelar väl knappast någon roll.
Jag tänkte på detta främst på ett politiskt plan. Till exempel genom att sänka skattesatsen och kostnaderna relaterade till bilism.
Precis så ser jag också på saken! Det är bra att finländarna inte lägger sina pengar på dyra bilar som ändå inte tillverkas här. En bil är i alla avseenden en dyr statussymbol när man i praktiken får samma funktion med en bil för 10 tusen som med en för 40 tusen.
Det är en skillnad. Om du köper en begagnad bil från Sverige har mervärdesskatten betalats till Sverige och den finska skattemyndigheten får bara bilskatten. Om du köper en ny bil i Finland stannar mervärdesskatten i Finland. Särskilt när det gäller laddbara bilar kommer skatterna främst från momsen, eftersom CO2-bilskatten förblir låg.
Detta är det inte många som inser. Det säljs bedrövligt få nya bilar i Finland, vilket förstör hemmamarknaden. Det syns på att handeln med begagnade bilar (Kamux, Saka, …) är en större business än försäljning av nya bilar och eftermarknad. Om det såldes till exempel 20 000 fler nya bilar hos oss till ett snittpris på 40 000 euro, skulle det inbringa över 200 miljoner euro i mervärdesskatt. Nu stannar den momsen i Tyskland eller Sverige.
Jag tog en sväng förbi Kajanaland förra veckan och beundrade mängden kvalitetsbilar. På parkeringsplatserna fanns det i mina ögon en trevlig mängd äldre (2010–2015) mercor, volvor, bimmers och toyor. Längre söderut ser man tyvärr en hel del nyare bilar som verkar dras med fler oförutsedda utgifter. Man skulle även kunna kalla de där kärrorna för över 20 000 euro för värdefällor, på grund av det höga värdetappet.
Man blir ju f*rbannad på riktigt om de har återbildat Wehrmacht
Efter nazisternas maktövertagande 1933 var ett av Adolf Hitlers mest uppenbara och krigiska drag att etablera Wehrmacht, en modern krigsmakt med offensiv förmåga, för att uppfylla nazistregimens långsiktiga mål att återta förlorat territorium samt erövra nya områden och dominera sina grannar. Detta krävde återinförande av värnplikt och massiva investeringar och försvarsutgifter inom vapenindustrin.
Kanske är det det tamare Bundeswehr det handlar om.