Det har varit en överraskning för mig att märka att mina egna digitalt otekniska föräldrar faktiskt har börjat lösa sina problem med hjälp av ChatGPT! ![]()
Ibland har de tydligen till och med lyckats på någon nivå. Det är ju betydligt enklare att fråga saker på sitt eget språk och få begripliga svar, än att börja bläddra i någon dåligt översatt manual på finska skriven med IT-ingenjörsjargong. ![]()
En helt urusel uppdatering. Att bläddra bland sina följda trådar kräver separat klickande och sökande varje gång. Hoppas detta ändras tillbaka så snart som möjligt.
För mig fungerar det åtminstone som vanligt. Standardvalet är Förslag och där visas följda trådar så länge de är olästa. ![]()
Det här är nog en av de där Discourse-uppdateringarna @Miikka_Laitila ![]()
Under förslag verkar det finnas två alternativ: förslag och “relaterade” enligt AI:n. ![]()
Undrar vilken av de vyerna du har @minij?
I den meningen är AI:ns förslag inte helt taget ur luften, för fikarumsdiskussioner hör ju onekligen ihop med allt. ![]()
Tidigare saknades punkten ”förslag” helt, men nu verkar den ha dykt upp som valbar. Paniken avblåst.
Det är redan åratal sedan min 90-åriga tant gjorde ett digisprång och hoppade direkt från någon Mikromikko som hon använt i jobbet, förbi Windows PC- och mus-världen. Någon säljkanon hos en teleoperatör lyckades pracka på henne en maskin på abonnemang som var ett “färdigt paket”. Tja, min tant ringde mig sedan och sa att den frågar så hemskt mycket. Jag åkte dit för att titta och ingenting var gjort, så det tog ju hela dagen. Jag försökte tålmodigt guida henne, men det där med att använda musen gick inte riktigt hem hos en 90-åring. Dubbelklick krävde koncentration och musen hamnade alltid lite vid sidan av osv. Jag drog slutsatsen att det här köpet inte var vad min tant hade förväntat sig och sa upp avtalet. iPad kändes som en betydligt enklare lösning. Det hann bli två sådana innan hon gick bort. Men visst har man lyckats göra informationstekniken ganska svår, särskilt i Microsofts värld. Uppdateringar strömmar in från alla håll och kanter. Det skulle behövas en “Doro”-liknande IT-enhet där man kan sköta bankärenden, logga in på Mina Kanta-sidor (Omakanta) och Skatteverket, och där allt annat är spärrat.
Men det är ju ganska svårt nuförtiden redan med själva internetabonnemanget. Det rekommenderas att byta lösenord på routern. Det finns en helt enorm mängd lösenord. Även om det är helt grundläggande nättjänster så uppdateras de ständigt till nya, och nytt system innebär nytt lösenord. Min egen far är särskilt förtjust i appar. Det är bara så att det är enklare och snabbare att visa upp K-kortet eller det gröna kortet i kassan än att öppna telefonen med PIN-kod, sedan appen, uppdatera den, ge behörigheter, godkänna cookies osv. Man var tvungen att skapa ett konto för Yle, men gissa om det lyckas att titta på Yle på ett hotell utomlands när man är inloggad på hotellets nätverk och vill spara på roamingen? Försök sedan förklara det för en äldre person på Kanarieöarna, eller alternativt efter resan förklara varför telefonräkningen är högre och varför det står roaming där. Och gissa hur många popup-fönster, lösenord och frågor som dyker upp innan man får upp till exempel OS som en stream på skärmen. Förr gjorde man det genom att trycka på 1 eller 2 på tv:ns fjärrkontroll…
Man kan glömma Yle och Veikkaus i samma sekund som man beger sig utanför Finlands gränser.
En sådan där Doro-dator skulle verkligen vara guld värd med nästan 90-åriga föräldrar. Man får ge IT-support varje gång man hälsar på dem, både för datorn, tv:n och smarttelefonerna.
Jag oroar mig redan för mitt eget åldrande eftersom jag inte hänger med i utvecklingen ens nu (+40 år). Det finns en egen app/inloggning/kod för varenda ställe, butik och kiosk, och jag kommer inte ens ihåg mitt eget telefonnummer längre… Kanske vore det bäst att bara fokusera på att äta och sova…
Doro är verkligen en riktig designmiss. Mina egna mor- och farföräldrar använde Nokias dumtelefoner utan problem i åratal, men att lära sig Doro är ett oöverstigligt hinder. Till exempel är sättet man läser SMS på så befängt att det inte finns någon logik i det. För 25 år sedan låg Nokia ljusår före 2026 års Doro. Dessutom är den otroligt klen funktionsmässigt; jag har för mig att man till exempel BARA kunde skriva stor bokstav i början av en mening. Eller så lyckades jag i alla fall aldrig lista ut hur man skulle göra…
Jag får rena mardrömmar av en Doro-version av en Windows-PC.
Mardrömmens höjdpunkt: En Doro Windows-PC används och operatören meddelar: ”Vi uppdaterar våra abonnemang till 6G-eran. Ändringen kräver inga åtgärder från er sida.” Routern stöder inte 6G, och det gör inte Doro Windows-PC:n heller. Det finns inga instruktioner någonstans om hur man kan fortsätta med det gamla abonnemanget.
Inderes analysrubriker är kanske inte precis några El Romantico-handbollsfinaler, men om du var tvungen att välja, vilka tilltalar dig mest?
Eller i vilka företagsanalysrubriker finns det förlorad potential?
- Hälsovårdsbolagens referenser ”tillväxtmotorn hackar, hicka i tillväxten”
- Harvias bastureferenser ”Vi svalkar oss”, ”vi ökar på värmen”
- Rapalas fiskefångstmetaforer, ”mer nätkompetens”
- Något annat, vad?
Mängden skräp som kommer till telefonen från eventuella störande nummer och andra oklara källor verkar ha mångdubblats. Som tur är har jag inte svarat i telefon på 15 år om numret inte finns i kontaktlistan. Rekommenderas varmt. Jag svarar förstås inte på några andra samtal heller, eftersom telefonen nästan alltid är på ljudlöst, ofta även under arbetsdagar. Alla vet om detta och har anpassat sig. Rekommenderas också varmt. Jag har verkligen njutit av det.
Jag stötte förresten på ett sådant fall som en ”tidningsförsäljare som vill spela in samtalet”. Samlas det in data och äkta försäljningssituationer för AI? Undrar vad det här kommer att leda till senare.
Jag gillar det subtila föraktet som Verneris alster utstrålar mot företagskonsulter och andra finansbröder. Bilden av ett råttfolk som lever i kloakerna och dyker upp vid asen i samband med företagsarrangemang är i sig medryckande, men jag skrattade gott åt kackerlackan som solar sig i Patagonia-väst i Vartti ![]()
@Verneri_Pulkkinen tack för denna ”önskekvart”! Det var ett utmärkt avsnitt (igen).
När du tog upp det där med att fonder på sätt och vis har sålt lån till sig själva, kom jag att tänka på ett annat Private-prefix – Private Equity. PE-fonder säljer ju, åtminstone internationellt, sina investeringar till sig själva i rekordmängd, även till sina nya fonder under namnet ”continuation vehicle”. En snabb googling på sökorden ”continuation vehicle pääomasijoitus” indikerar att detta förekommer även i Finland, men jag vet inte hur stort fenomenet faktiskt är.
Fantastiskt!
(Inlägget måste vara minst 50 tecken långt.)
Exakt det här ![]()
Sedan vet jag inte om de flesta nuförtiden börjar bli ”content creators” i sina egna liv, som ändå har telefonen framme och öppen i handen eller på en selfiepinne när de handlar, vilket gör att det bara tar en nanosekund att visa en rabattkupong och bara ger lite ”mänskligt djup åt contentet” ![]()
Den där lösenords/pin-karusellen gjorde att jag själv fick börja använda Bitwarden i slutet av förra året. Jag orkar helt enkelt inte längre komma ihåg vilket anv+lösen/pin som hör till vilken tjänst, app, behörighet, kort, tagg, enhet osv. Länge klarade jag mig utan, men det började bli som att slåss mot väderkvarnar.
Och jag är inte ens fyrtio än…
Jag kör själv också med kortbetalningar så länge jag bara kan, det är bara en så enkel och smidig liten plastbit. Jag sparar inga kortuppgifter i smartphonen och så är det med det. Och smartphonen stoppas inte i något fult plånboksfodral där korten och telefonen är i samma tjocka paket, usch!
Jag har anammat samma princip för att skapa konton och appar som för dyra produkter, det vill säga att om jag inte har råd med det så behöver jag det helt enkelt inte heller. Därför gör jag så att om det krävs ett konto eller en app, så skapar jag det helt enkelt inte och behöver inte tjänsten.
Och jag märker själv nu som drygt fyrtioåring att tekniken utvecklas snabbare än man hinner ta till sig den. Jag har därför bestämt mig för att hämta fart från vågdalen istället för att härja på vågkammen längre. I sådana här saker är det alltid bra att komma lite i efterhand och lära sig saker senare i sin egen takt. Det gäller för övrigt undertecknads investeringsval också; jag deltar inte i hypen, utan står vid sidan av och analyserar läget, lite som i den där memebilden ritad i Paint.
Håller helt med om detta, störande samtal från utlandet har ökat och lär öka i framtiden, och här skulle operatörer och mobiltillverkare kunna utveckla en sådan spärr så att samtal från främmande nummer från utlandet inte går igenom. Jag fick faktiskt ett tips om en app för blockering, så tack till den som gav rådet.
För det andra har du en sällsynt bra situation när du kan ha telefonen på ljudlöst. En stor del är nog markerade som någons närmast anhöriga, och när till exempel myndigheter, sjukhus eller ambulans ringer står det numera: ”uppringarens namn är inte offentligt” i stället för det tidigare ”privat nummer”. Denna formella ändring spelar ingen större roll, men om man missar samtalet vet den anhöriga inte vad saken gällde och kan inte ringa tillbaka, för att inte tala om att de skulle skicka ett meddelande efteråt. Det händer inte. Polisen har också informerat om detta fenomen med frustration, eftersom folk inte längre svarar på myndigheternas samtal.
Ha en fortsatt trevlig torsdag allesammans ![]()
Vad är tanken med de här “trolling”-charts du lägger upp? Du har nog lagt upp sådana här förut. Den riktiga monthly-grafen ser ut så här.
Jag har själv lagt in betalkort och lojalitetskort i Google Wallet.
NFC på vid användning, och det är enkelt att i samma app först blippa S-lojalitetskortet och sedan Finnairs Visa för betalningen.
Man behöver inte gräva i plånboken eller ens ha den med sig på promenaden, och man slipper knappa in PIN-koden på butikens terminal även om köpet överstiger 50 €.
Även vid tankning är det väldigt smidigt att samla lojalitetspoängen via appen och sköta betalningen inifrån bilen. Och först därefter kliva ut och börja tanka direkt.