Tokmannis reklamblad kommer ut varje vecka, Puuilos varannan vecka. Jag vet inte om det fungerar som förklaring, men jag kommer inte på något bättre.
Jag svarade i kafferummet för att inte skräpa ner tråden med ett nollinlägg.
På FennoPlus-X-kontot som drivs av Juha Varis diskuterades lite om Hesuli och AI-risker ![]()
https://x.com/FennoPlus/status/2026346464482308579
Ingen oro för investerare i småbolag:
Bastustenar bärs i hinkar med Puuilo-keps på huvudet precis lika bra med AI som utan ![]()
![]()
Det är onekligen roligt att återigen följa hur narrativen ändras.
För ett halvår sedan var ”AI-traden” något man ”bara måste vara med i”.
Nu vimlar det till och med i Blumman-terminalen av historier om hur pengarna flyr till det tråkiga Europa, till basindustri och naturtillgångar som inte störs så mycket av AI-disruption. ![]()
Man måste inte vara med i något särskilt tema. Jag skulle kunna räkna upp otaliga bolag från de senaste åren som inte har med AI-boomen att göra, men där investerare har gjort rejäla vinster.
Vid millennieskiftet följde jag inte saker på den nivån ännu, och nyhetsrapporteringen har förändrats mycket i tonen i och med internet och sociala medier, men en referenspunkt torde vara att förlust av arbetstillfällen har varit ett narrativ ända sedan den industriella revolutionens början, så i sig är det inget nytt. Man skulle kunna försöka gräva fram några andra liknande saker relaterade till tekniska genombrott från den närmaste historien, t.ex. att stadskärnor, köpcentrum, fysiska butiker osv. dör ut för att ingen längre går någonstans, då allt beställs på nätet och folk flyttar för att distansarbeta vete gud var. Nåväl, flyttrörelsen tycks åtminstone inte ha förverkligats, och även om handeln har förändrats har de fysiska butikerna inte försvunnit någonstans, och enligt mina egna iakttagelser finns det ganska lite tomma affärslokaler i stadskärnorna och det verkar nog röra sig folk där också.
När det gäller arbetslivets omvandling tycks det i den offentliga debatten alltid vara detsamma: ”Jobben försvinner och den här gången är det annorlunda” mot ”Robotar osv. behöver underhållspersonal och kodare” → ”Men det behövs färre sådana anställda och de är högutbildade, så att det inte blir något kvar åt arbetarna”. Jag har försökt tänka som så, att folk ändå lägger sin fritid och sina inkomster på något, och jag skulle påstå (även om jag inte vet eller har kollat siffrorna) att det säkert har uppstått en stor mängd nya jobb inom till exempel skönhet och välmående i takt med att automatiseringen har ätit upp dem i industrin och på andra håll. Inte nya som sådana, för visst har det säkert funnits till exempel massörer länge, men jag tror inte att det funnits så många som idag.
Visst innebär förändringar, särskilt på kort sikt, vilket kanske är mest betydelsefullt ur ett mänskligt livsperspektiv, allt möjligt gnissel och säkert också sorgliga människoöden, men åtminstone jag själv förmår inte se någon framtida dystopi på grund av AI och robotar. Om något så gör den ständigt ökande fritiden och arbetsproduktiviteten inom vissa sektorer att alla typer av servicerelaterade fritidssektorer växer kraftigt och inte ersätts av maskiner, eftersom människor vill interagera fysiskt med andra människor istället för att bara använda maskiner och sköta sina ärenden på distans.
Låter precis som kommunikation enligt Hesulis handbok för börsbolagskommunikation.
Plockat från Teknopuus bokslut:
Guidningen gällande det fria kassaflödet baseras på bolagets nuvarande marknadsutsikter samt valutakursantaganden, särskilt en försvagning av den amerikanska dollarn gentemot euron.
Hur vanligt är det att ett bolags guidning gör antaganden om att valutakurser kommer att utvecklas i en viss riktning? Det känns som ett ganska starkt ställningstagande i mina ögon.
På tal om tåg, här är ett godståg från BNSF Railway med över 250 dubbelstackade containervagnar. Tågets längd torde vara i storleksordningen 4 km.
BNSF ägs av Berkshire Hathaway.
(Rekordet för tidernas längsta tåg på ~7,3 km innehas dock av gruvbolaget BHP:s malmtåg i Australien.) ![]()
Som aktieägare i Nurminen förväntar jag mig att Nurminen snart transporterar avfall från Italien till Finland med minst 16 kilometer långa tåg genom Europa.
Det är verkligen härligt att åka hem och hjälpa föräldrarna med alla små IT-grejer. Hur man loggar in på bankens sidor, använder en smart-tv eller läser e-post. Behovet av lösenord kommer alltid som en överraskning.
Man får lite perspektiv på det här med hur AI förändrar precis allt just nu, att alla redan använder det och att inga gamla tjänster behövs längre.
Alla tar helt enkelt inte till sig allt nytt direkt, om ens någonsin, så det kommer alltid att finnas ett behov av folk som kan äldre teknik också.
Tydligen har CD-skivor och vinyler blivit populära igen i secondhandbutiker. Det värmde själen att höra det. Man behöver ju inte glömma bort allt gammalt för det.
Kanske betyder det faktiskt ![]()
Det är också en sorts titel eller varning ![]()
Det är verkligen toppen att åka hem och hjälpa föräldrarna med alla små IT-sysslor. Hur man loggar in på bankens sidor eller använder en smart-tv eller läser e-post. Behovet av lösenord kommer alltid som en överraskning.
Man får lite perspektiv på hur AI förändrar precis allt just nu, att alla redan använder det och att inga gamla tjänster behövs.
Bekant för mig också! Då vet man åtminstone varför man har studerat datateknik ända upp på universitetsnivå…
Det är verkligen ögonöppnande att se utanför sin egen teknikbubbla ibland. Verkligheten är att den stora majoriteten av finländarna inte alls är medvetna om hur snabbt tekniken utvecklas, särskilt inom AI-området, och förmodligen inte ens vill vara medvetna om det. Till exempel är det ganska ny information för min farsgubbe att man numera kan titta på videor på YouTube eller lyssna på musik på Spotify med mobilen. Det kan nog dröja ett ”tag” innan man börjar fråga ChatGPT om saker, för att inte tala om att orkestrera AI-agenter ![]()
Kul att vi har fått AI-stöd för att rekommendera andra trådar. Tidigare dök det upp en tråkig och förutsägbar lista i slutet av tråden över trådar jag följer med olästa inlägg, medan jag nu får ett urval av det hetaste innehållet anpassat efter min smak.
Gå in och läs pitchar, gott folk, och gilla din favorit eller dina favoriter!
Även om tävlingens materiella pris är trevligt, är det betydligt viktigare att som tävlande få feedback på om pitchen uppskattades! Folk tar sig tid att skriva pitchar och @Tomi_Valkeajarvi anordnar tävlingen, så det är en liten ansträngning att gå in och klicka om något tilltalar en! Naturligtvis är det förståeligt om man inte lägger sin röst om kvaliteten inte håller måttet.
Som vinnare av en omgång vet jag hur det känns att få stöd för sin egen pitch! Ägna några ögonblick av din dag och ge de tävlande feedback med ett litet hjärta, så att vi kan få fortsätta följa tävlingen även framöver! ![]()
Ah, Inderes kafferum (Del 3). Brukar läsas igenom ungefär en gång om året, en kultklassiker redan från start.
Lyssningsrekommendation även för Inderes kafferum (Del 8) om ni hittar den som ljudbok. Inte lika utmanande språk som i Del 3, så den passar bra till exempelvis promenader.
Äntligen kommer det relevanta och kontextsmarta lästips istället för alla dessa Faron-trådar.