Inderes kafferum (Del 11)

Idag bjuds det på lite spänning igen när Eero och Ilkka jagar medalj i nordisk kombination. :slight_smile:

Kl. 11.00 Herrar nordisk kombination, stora backen: Eero Hirvonen , Ilkka Herola , Wille Karhumaa

Kl. 14.45 Herrar nordisk kombination 10 km: Eero Hirvonen , Ilkka Herola , Wille Karhumaa

5 gillningar

Visst, om man bara tittar på Hollywoods snäva utbud som bara är en mycket liten bråkdel av alla tillgängliga filmer (visserligen en stor del rent ekonomiskt). Och i slutändan är också en mycket liten del av Hollywoods totala produktion delaktig i “wokehysterin”. Detta är verkligen också en välförsåld maga-myt, där man har plockat ut några enstaka filmer och generaliserat dem till att gälla hela Hollywood, och även Netflix har man gärna velat beskylla för det eftersom de har gjort några “woke-galenskaper”.

Men i praktiken kommer vi alltså i fortsättningen bara att titta på AI-genererade animationer istället för levande bilder.

10 gillningar

Småsparare har nu århundradets chans att göra en rejäl vinst när mjukvarubolagens kurser återhämtar sig uppåt.

De är så skickliga! :ice_skate: :open_mouth: Video 5 min.

7 gillningar

Snyggt, OS-brons i nordisk kombination till Ilkka Herola! :slight_smile:

43 gillningar

Dessa olympiska spels fjärde medaljkaffe är i koppen :hot_beverage:

4 gillningar

Utmärkt köp, men för en ETF är det tyvärr lönlöst att hoppas på boostar orsakade av en split.

6 gillningar

Tyvärr har du säkert mycket mer rätt än jag. Det är ändå gott att leva i tron och dö i hoppet, som man säger. En påfyllning är ändå att vänta så snart det trillar in lite kosing på bankkontot från annat håll.

1 gillning

Är jag den enda som tycker att även det här ser ut som datoranimering?

2 gillningar

Snart kan vi alla se vår egen version av OS där Finland kammar hem alla guldmedaljer :partying_face:

23 gillningar

Var det inte @Pohjolan_Eka igen som nyligen berättade fakta för forumets hypare om läkemedel under utveckling och nya läkemedelsbolag, samt den kapitalförstöring för ägarna de innebär.

Tackar för det, då jag sålde merparten av mina Faron tidigare efter att ha funderat på saken då. Jag behöll en mindre post då, ifall det ändå skulle bli något av det.

5 gillningar

Det blev nytt år i Kina och på till exempel YLE:s webbplats fanns nedanstående bild skapad med drönare.
Är det någon av er som vet om den där figuren är tredimensionell? Det vill säga, syns hästgestalten från alla håll som någon sorts häst, beroende på betraktningsvinkel förstås? Har ni hittat bilder på den där eldhästen från andra håll?

6 gillningar

(Jag ville svara på inlägget i tråden Börsernas riktning, men eftersom det blir off-topic lägger jag det här).

På samma linje (att klyftorna i samhället ökar), har en K-formad utveckling i ekonomin redan varit en trend och den kommer helt enkelt att fortsätta kraftigare än vi tidigare sett. Ribban för var man kan skapa värde höjs på ett galet sätt.

Och jag skulle inte invagga mig i något “jaja, men när vi väl ser kontorsbyråkratin och systemets stelhet så går det inte framåt”… så det gör det nog inte i FINLAND, men vad händer när (utländska/finska) AI-first-företag med ett par snubbar dyker upp, som gör 100 gånger mer än en finsk 50-årig “Byråkrat-Pirkko” @5000 €/mån gör på en månad – fast på en dag.

Jag har varit i mjukvarubranschen som kodare i över 15 år, och nu vid årsskiftet nådde agenterna äntligen en nivå där jag inte längre kan motivera det traditionella arbetssättet.

Idag gjorde jag (när jag testkörde senaste Claude Opus 4.6) på 15 minuter en partiell implementering av löneberäkning baserat på ett finskt kollektivavtal (TES) till vårt EU-omfattande system. Jag fick snyggare tester än jag själv någonsin skulle orka skriva, och av en “drygt en veckas effektiv (kalendertid 2 veckor)” schemalagd implementering utgör agentens del 15 minuter – resten handlar om att jag själv ska bli tillräckligt säker på resultatet och förklara saken för utländska testare. Jag försökte leta efter luckor och fel hela dagen, men har inte hittat några än…

Som ett mjukvaruföretag med över 100 utvecklare i hela EU har vi haft juniorrekryteringen på is i åratal, och personalstyrkan krymper sakta men säkert. Precis idag var det på nyheterna hur ungdomsarbetslösheten bara stiger i Finland… Reformen av utbildningssystemet svek de unga, men nivån har också stigit enormt och stiger hela tiden, så det finns ingen plats för en ung junior längre om de inte kommer med en egen portfolio och hög svansföring.

Den finska samhällsstrukturen, med sina stora löften och “Ett värdigt liv är när man får allt man vill ha, en minimilön på 3000 € och självklart en lägenhet i Helsingfors centrum”, är den sämsta möjliga för en situation där människor faktiskt måste börja konkurrera om den dagliga risskålen. Den situationen när massan av pensionärer börjar kräva sina “utlovade pensioner” och bara 10 % av de unga ens är kapabla till värdeskapande arbete…

62 gillningar

Bra inlägg, och det motsvarar åtminstone delvis mina egna erfarenheter.

Vad menar du med detta?

1 gillning

Jag menar att nu om någonsin måste en junior inom mjukvarubranschen komma till intervjun med en sådan portfolio som överträffar vad ens seniorerna på de långsammare företagen känner till (hos oss känns det också som att vi precis har börjat med AI-adoption eftersom GDPR-frågor och dylikt skrämmer).

Jag skulle alltså säga att det som är hett är egna (och FÖRSTÅDDA + FÖRKLARBARA) implementeringar av följande saker:

• Utvecklingsfärdigheter som utnyttjar AI och agenter
  • Kunskap att bygga AI-workflows. Hur du kopplar din kodningsmiljö till exempelvis Jira (ett ganska vanligt projekthanteringssystem). Kan du i Azure ställa in build-pipelines för automatiska tester, AI code review-upplägg. (Dessa är saker som ganska få av våra seniorer, inklusive jag själv, känner till eftersom organisationen rör sig långsamt)
  • Något eget projekt där du kan visa upp ett komplett AI-workflow… du skriver en ticket om en ändring i Jira, får den snabbt genomförd i utvecklingsverktyget… den får en automatisk AI code review och en pull request till en senior för utvärdering.

Det innebär i praktiken att du som junior kan arbeta helt AI-drivet, förstår processen och producerar vettiga saker för seniorer att granska. Det här är något som jag inte ens själv behärskar, men jag tror verkligen att det bara är med en sådan portfolio man har en chans att komma in på företag som ”junior” nuförtiden…

De där sakerna kan man lära sig via olika trial-konton, och själv lägger jag all vikt vid faktiskt kunnande och inte på papper – det har jag gjort när jag utvärderat juniorer tidigare och i synnerhet nu. Examen och betyg intresserar ännu mindre nu; rätt mindset och förmåga att förstå är viktigare.

Edit: jag har läst på Reddit också om hur man i finländska högskolor fortfarande fokuserar på att lära sig Java-syntax utantill osv… inte så här.

21 gillningar

Säkert lite samma stil där. Själva eldhästen vid ca 7 minuter in. Ganska finurligt artisteri allt som allt.

4 gillningar

Bara som en sidonotering: va? Gick du alltså och frågade en AI om AI orsakar massarbetslöshet, postade svaret på forumet, och ser inte ironin i detta?

15 gillningar

Här är en viktig nyhet om varför hunden Jeri har stor betydelse i OS :slight_smile:

– Det gör gott när någon blir glad bara för att jag kommer till rummet eller går och kastar boll med den. Den är glad oavsett hur det går i idrotten.

Hunden är också till hjälp för att alla i OS är så fokuserade på sin elitidrott. Hunden hjälper en att komma ut ur bubblan.

4 gillningar

Du förstår säkert att jag gjorde det helt med flit? Den del av mitt meddelande som du inte citerade var mina egna funderingar, som jag jämförde med hur AI ser på saker.

Innan du börjar bygga upp en alltför stor kontantposition @Verneri_Pulkkinen, är det värt att påminna sig om t.ex. förra vårens tull-dipp och tråden för kontant-jonnes/jennas och dess slutresultat :blush:

25 gillningar