Inderes kafferum (Del 11)

20 gillningar

Undrar om det fungerar även åt andra hållet, det vill säga om man realiserar mer vinst än vad systemet antar, får man dem skattefritt? :thinking: :wink:

1 gillning

Det hävdas ganska ofta av finländska bolag att man inte kan inleda ett återköpsprogram för egna aktier eftersom det inte går att köpa tillräckligt med aktier på börsen. Smartcraft visar hur det görs om viljan faktiskt finns:

17 gillningar

Reglerings-Finland slog till. Saken är i och för sig helt förståelig, spridning av sjukdomar är ett hot mot den finländska naturen, reglerna är inte onödiga. Man kan dock inte låta bli att tänka på rena dårskaper.

Förädlat virke importeras till Finland. Produkten kommer från USA och låt oss säga så mycket som att det rör sig om ett förvaringskärl, tillverkat av ädelträ.
I Finland finns det vissa hamnar dit virke får importeras. Nådendal är inte en av dessa. Speditionsfirman har klantat sig och varorna har kommit till fel hamn. De har för sjutton dessutom hamnat på hjul och därifrån till importörens gård.
Tullens beslut: varorna ska brännas under tullens övervakning :joy:

17 gillningar

Har lyssnat på Verners och Antis InderesPodi 249. Toppavsnitt, toppmän vid mikrofonerna. Tyvärr är min slutsats av innehållet att min enda egendom till slut är en tunna och hängslen​:smiling_face_with_tear:

Allt är dyrt, alldeles för dyrt förutom kanske tillväxtmarknader, men där raderas äganderätten till slut helt ut.

Och jag klandrar verkligen inte budbärarna för den bra genomgången av historien, man kan ju inte rå för fakta :grinning_face:

25 gillningar

Och så påstår de fortfarande att systemet är slappt! Importörerna lär sig veta hut med den stilen.

Sentimentet kring Faron börjar sitta där det ska, i tråden sägs det att aktien är värdelös, man hoppas att VD:n får sparken och drömmer om att den köps ut från börsen. Dessutom skrivs det mycket i tråden, men med lite substans. Vanligtvis har dessa varit bra köpsignaler på forumet.

3 gillningar

Euroclear publicerade helt nyligen en rapport om aktieägande i Finland. Rapporten baseras på statistik från Euroclear Finlands värdeandelssystem för år 2025.

Här är några axplock, tillsammans med ett par egna kommentarer under det faktiska innehållet. I slutet finns även en länk om någon själv vill gå in och beställa rapporten (gratis).

Aktieägande i Finland 2025

Aktiesparande har etablerat sig i Finland. I början av 2025 spräcktes gränsen på en miljon aktieägare. Det fanns cirka 2,5 miljoner värdeandelskonton, och vid utgången av 2025 fanns det 443 672 aktiesparkonton. På aktiesparkontona var den genomsnittliga förmögenheten cirka 6 700 euro per konto, och förmögenheten växer tydligt med åldern.

• Motsvarar förstås den allmänna fördelningen av finansiella tillgångar: de äldsta är de mest välbärgade, då de hunnit ackumulera förmögenhet under en längre tid än de unga.

Av aktieägarna är 64,8 % män och 35,2 % kvinnor. Männens genomsnittliga kontoförmögenhet är betydligt större än kvinnornas, men å andra sidan växte till exempel antalet aktiesparkonton och förmögenheten för kvinnor något snabbare än för män under 2025. På konton för minderåriga är skillnaderna mellan könen små, vilket innebär att barnsparandet, som främst sker genom föräldrarna, inte är knutet till kön.

• Fin utveckling för minderåriga. Det kan för sin del bidra till att jämna ut könsfördelningen i ägandet i framtiden.

När det gäller antalet ägare verkar det finnas åtminstone ett visst mått av negativt samband mellan kursnedgång och förändring i antal ägare: antalet ägare ökade ofta i bolag vars kurser hade sjunkit, vilket tyder på ett värdebaserat beteende hos småsparare.

• Här rekommenderar jag att titta på grafen i själva rapporten. Visuellt skulle man faktiskt kunna passa in en fallande regressionslinje där variablerna är förändring i antal ägare och marknadsvärde.

Det utländska ägandet på Helsingforsbörsen växer: De utländska investerarnas andel av Helsingforsbörsens totala värde steg till cirka 54 %. Det utländska ägandet koncentrerades särskilt till teknik- och bioteknikbolag.

De regionala skillnaderna i ägandet är fortfarande stora: Aktiesparande är vanligast på Åland, där 34,3 % av befolkningen äger aktier, medan man i östra och norra Finland ofta stannar på 10–11 %. De regionala skillnaderna verkar förändras långsamt och speglar befolkningsstruktur, inkomstnivå och koncentrationen av företagsverksamhet. Exempelvis i Nyland är andelen cirka 20,5 %.

Rapporten kan beställas här: https://www.euroclear.com/finland/fi/Osakeomistaminen-Suomessa.html

14 gillningar

Det här verkar hända i flera bolagstrådar, Optomed, Qt. Många bolag inom bio-, läkemedels- och hälsovårdssektorn har backat ~-20 % direkt vid årsskiftet. Det vore ju synd om bolagen köptes ut från den finska börsen efter besvikelserna, för att man inte orkar blicka in i framtiden.

1 gillning

Att äga aktier i förlusttyngda småbolag inom läkemedelssektorn, liksom i små gruvbolag, är en investering med negativt väntevärde, och om man köper lottsedlar är även en liten vinst alltid en utmärkt sak. Därför vore i princip vilken affär som helst, eller att bolagen säljs utomlands, en klart positiv nyhet för investerarna i dessa bolag. Det är svårt att tänka sig ett så pass dåligt uppköps- eller partneravtal att det skulle lyckas förstöra aktieägarvärdet.

46 gillningar

ByteDance har skapat ett par kampscener med AI: Tom mot Pitt. En rejäl disruption kan komma att drabba även filmbranschen.

Manusförfattaren Rhett Reese, som skrivit alla tre Deadpool-filmerna och Now You See Me: Now You Don’t, delade den första videon med ett oroligt meddelande. “Jag hatar att säga det. Det är förmodligen över för oss”, beklagade han.

https://ew.com/viral-ai-video-tom-cruise-fighting-brad-pitt-leaves-hollywood-flabbergasted-11906898

11 gillningar

Vecka 7 var årets hittills svagaste och en fortsättning på portföljens dystra trend som nu har pågått i en månad. Varför gick jag och rörde vid hälsoteknik-skiten, åtminstone sett härifrån livets mörka sida. Det börjar starkt se ut som att det här året kan bli förra årets spegelbild… i morgon kommer SSH med sin bokslutskommuniké, och de gav ju en vinstvarning (negari) gällande omsättningen redan under årets första börsdag, så om samarbetet med Leonardo inte flyter på som förväntat i förväg, innebär det en kall skjuts för min portfölj… hrrrrr. :cold_face:

Obs: Eldhästens år börjar i morgon i Vietnam (och andra asiatiska länder som följer månkalendern, som det största och viktigaste av dem, Kina, vilket innebär att deras börser är stängda hela veckan).

4 gillningar

Produkten är från USA och låt oss säga att det handlar om en förvaringsbehållare, tillverkad av ädelträ.

Jag gissar på en bourbontunna av ek :smiley:

3 gillningar

Undrar när man vågar gå in i utdelningstråden för att fråga varför folk pratar om aktieåterköp som vinstutdelning, när det uppenbarligen är en investering i företagets nuvarande verksamhet, precis som företagsförvärv är en investering i ett annat företags verksamhet – och det är ju inte heller någon vinstutdelning.

6 gillningar

@Omavaraisuushaaste alias Esa Juntunen blir indexinvesterare :slight_smile:

Som jag gick igenom i början av året nådde jag inte mitt mål, och jag slog inte (eller ens hängde med) mina jämförelseindex under de senaste sex åren.

Det finns bara en slutsats av detta – det är dags även för mig att bli indexinvesterare.

Jag har inte skapat någon strategi för indexinvestering än, men idag gör jag en analys av varför jag inte lyckades slå indexen. Och hur jag tänkte genomföra övergången från aktieinvesterare till indexinvesterare och varför.

71 gillningar

Europas tio största bolag efter marknadsvärde :slight_smile:

https://x.com/BrianFeroldi/status/2023428767285158280

14 gillningar

Storbritannien verkar inte vara med. :face_with_monocle: Därifrån skulle åtminstone AstraZeneca (269 mdr €) och HSBC (247 mdr €) höra hemma på listan (Schweiz är dock med, så listan är inte tänkt som en EU-lista).

Edit: Dessutom har Novartis glömts bort från listan över schweiziska bolag.

11 gillningar

Det här är verkligen sorgligt. För egen del betyder det väldigt mycket att människorna som syns i bild är riktiga, men det är helt säkert att allt som kan göras billigare och enklare kommer att ske, både i film och musik. Människans kreativitet och dess värde sätts på prov.

Kanske man får börja gå på riktig teater.

9 gillningar

Om några år kommer Optimus-robotar att spela på teatrarna och mänskliga skådespelare har fått sparken…

8 gillningar

Den här videon, och även de fantastiska Darth Vader-videorna som finns på Tuben, är mångdubbelt bättre än vad det Hollywood som drivit in i woke-vansinne har bjudit på under en lång tid. Från Hollywood har det främst kommit mycket billig och torftig goyemslob avsedd för konsumenter.

Det är ju här det verkliga berättandet och fin videokonst kan börja, när makten tas ifrån vissa filmstudioägare – de som är fästa vid sina shekel.

Kanske får GOT ett vettigt slut när den tjocke gubben GRRM inte fick det gjort…

7 gillningar