Inderes kafferum (Del 11)

…och här är de efter resultat:

7 gillningar

Det är nog något fel på dricksvattnet där :wink:

3 gillningar

Jag var inne och kollade min intjänade arbetspension och fick återigen ny motivation att lägga pengar på investeringar…

Om man siktar på det nedersta alternativet är den beräknade intjäningen mindre än det dubbla av den nuvarande, och inte ens vid den målsatta pensionsåldern skulle beloppet vara mer än drygt det dubbla. Det kan hända att det på grund av detta inte längre är värt att slösa bort drygt 20 år till av sitt liv på arbete om man inte måste. Det finns tillräckligt med ”egna grejer” att göra :thinking:

17 gillningar

I går kväll i bastun började jag titta på bastuaggregatet, av märket Harvia, av någon konstig anledning, kan det ha berott på att jag skrev ut instruktionsboken till min fyrhjuling, vilket fick mig att skratta eftersom det var manualen för USA-modellerna, där man varnar för allt möjligt, delvis även löjliga saker som man förstås måste förtydliga för jänkarna, så att det inte går som för tanten som köpte kaffe på McDonald’s och brände låren… vänta nu, ursäkta att jag svävar iväg, jo, jag började alltså fundera på att om, och förhoppningsvis när, en paranoid jänkare köper ett bastuaggregat, vad man då måste varna för i användarhandboken.

T.ex. Rummet kan bli till och med outhärdligt varmt när det värms upp –> risk för allvarlig skada.

Och en miljon andra saker…

11 gillningar

“rör bara inte bastuaggregatet med fingrarna eller bränn låret på det.”

2 gillningar

Det verkar pågå en massiv ”stentafsnings-gate” i curling.

De kanadensiska herrarna har tydligen gjort sig skyldiga till regelvidrig beröring av stenar två gånger och damerna en gång, men även britterna har problem med att hålla sig borta från sina stenar. Släppet ska alltså ske enbart via handtaget, och man får inte fingra på stenarna vid något tillfälle under utkastet. Straffet är att stenen tas bort.

Länkar för de nyfikna

https://www.reddit.com/r/olympics/comments/1r45qyf/behold_the_greatest_scandal_in_curling_since_a/?utm_source=share&utm_medium=web3x&utm_name=web3xcss&utm_term=1&utm_content=share_button
https://www.reddit.com/r/olympics/comments/1r4mcva/did_the_swiss_just_accuse_the_canadians_of/?utm_source=share&utm_medium=web3x&utm_name=web3xcss&utm_term=1&utm_content=share_button
https://www.reddit.com/r/olympics/comments/1r4uoyl/canadas_female_curling_team_has_a_stone_removed/?utm_source=share&utm_medium=web3x&utm_name=web3xcss&utm_term=1&utm_content=share_button

https://www.reddit.com/r/Curling/comments/1r5dslt/clip_of_the_scotland_shot_pulled_for_touching_the/?utm_source=share&utm_medium=web3x&utm_name=web3xcss&utm_term=1&utm_content=share_button

40 gillningar

Alisa är grym! :slight_smile:

På kort tid har rekordet förbättrats med ungefär två och en halv minut. I oktober sprang Vainio på tiden 2.23.06, i december förbättrades rekordet till 2.20.48 och på söndagen var tiden 2.20.39.

Och Suvi också! :slight_smile:

Suvi Minkkinen är den första finländska kvinnan som vunnit en olympisk medalj i skidskytte. Minkkinen sköt felfritt och klättrade från sjätte plats till brons.

39 gillningar

Det här är ju en helt absurd varning i sin uppenbarhet. Problemet är att ”När du tar av dig byxorna och dessförinnan värmer upp rummet med ved eller el till nära vattnets kokpunkt för att kasta vatten på värmekällan, ska du inte samtidigt konsumera alkohol för att uppnå en berusning som totalt bryter ner motorik och talförmåga, eller åtminstone inte anordna ännu ett världsmästerskap där insatserna hårdnar till att förlora genom döden.” låter ännu galnare.

6 gillningar

Ditt inlägg inspirerade mig att komma på liknande intressanta faktabitar från andra vetenskapsområden, och från t.ex. evolutionsteorin kom jag att tänka på följande:

Bland annat har människor och råttor (och alla andra två olika arter) en sådan anmoder vars ena barn är förfader till alla människor men inte råttor, och det andra barnet är förfader till alla råttor men inte människor. Och samma sak gäller alltså även för valar och svampar eller sköldpaddor och kängurur.

Alltså, mamman är förfader till både råttor och människor, barn 1 är förfader till råttor men inte människor och barn 2 är förfader till människor men inte råttor.

En annan sak jag kom att tänka på är att ingen art har en första individ, det vill säga att det aldrig har funnits till exempel en första människa, utan alla barn är alltid av samma art som sina föräldrar. Detta beror delvis på att variationen inom arten, till exempel mellan föräldrar och barn, är större än den genomsnittliga mutationen som orsakar evolution. Och å andra sidan beror det på “skallighetsparadoxen”, det vill säga att det är svårt att definiera den exakta punkten där en människa är skallig, men inte längre skulle vara det om hen hade ens ett hårstrå till.

För det tredje, de flesta arter “trivs” antingen på land eller i vatten och de utvecklas inte så att de byter från det ena till det andra. Alla djur har ursprungligen levt i vatten och vissa arter har flyttat från vatten till land, som till exempel däggdjurens förfäder. Relativt sällan flyttar vissa arter tillbaka till vattnet efter att ha flyttat till land, som till exempel valar.

Landsköldpaddor är ett verkligt sällsynt fall, eftersom deras förfäder först flyttade från vatten till land och utvecklades till reptiler, därefter flyttade de tillbaka till vattnet som “havssköldpaddor” och sedan ännu en gång tillbaka till land för att leva som landsköldpaddor.

12 gillningar

Jag tycker att det galnaste som härletts från evolutionsteorin är att det har funnits en skaparvarelse som bokstavligen har skapat allt liv på jorden, men som ingen religion skapad av människor dyrkar i dag:

Man skulle kunna tro att denna varelse skulle ha en staty i varje stad eller åtminstone en gata uppkallad efter sig, men av någon anledning är det inte så. I världshistorien finns det knappast, och kommer förmodligen aldrig att finnas, en lika viktig enskild livsform :man_shrugging:

6 gillningar

LUCA fick mig att fundera på djuphavsskorstenar. Fastän dessa upptäcktes för mindre än 50 år sedan, kan de till och med vara lösningen på livets uppkomst på jorden. Likaså utökar de antalet potentiellt beboeliga planeter (eller månar) avsevärt, eftersom liv i teorin skulle kunna uppstå i hav som befinner sig under ett flera tiotals kilometer tjockt istäcke.

De kan också ha erbjudit en oas för livet i nästan 100 miljoner år under perioden för “snöbollsjorden” för ca 700 miljoner år sedan.

En video om djuphavsskorstenar och liv som utnyttjar kemosyntes fungerar som utmärkt lyssning när man ska sova.

11 gillningar

Det är ett rent ut sagt obegripligt skådespel att utge sig för att vara miljöansvarig. En påse gjord av återvunnen plast har inget nämnvärt koldioxidavtryck. Flergångskassar och till och med papperskassar är bevisligen värre. När man släpar hem en plastpåse full med varor från butiken, finns det inuti mångdubbelt mer av allt som är skadligt för miljön. Sedan har man nu kommit på att man ska tjäna pengar på plastpåsar om man till exempel, för att ta ett exempel från det verkliga livet, bestämmer sig för att titta in i affären under en promenad och på så sätt minska bilkörandet.

Jag hävdar att butikerna ser detta som en win-win. De putsar fasaden och tjänar pengar på något som är betydelselöst.

15 gillningar

Det finns märkliga saker i världen och en som alltid har fascinerat mig är hur göken som boparasit lyckas anpassa färgen på det lagda ägget till att matcha fosterförälderns ägg. Det finns trots allt tiotals sådana värdarter som utnyttjas.

13 gillningar

Detta hade jag missat, det vill säga ungefär en halv miljon euro ska återbetalas till en spelare vars spelproblem borde ha varit kända för bolaget, men bolaget vidtog inga åtgärder.

Nåväl, som tur är kan Veikkaus vara bekymmerslösa, de har ju inga problemspelare, absolut inte. Och de har säkert gett ut något telefonnummer åtminstone för kännedom….

(Jag tror mig veta vart dessa 4,7 miljoner kronor tar vägen….)

9 gillningar

Riktigt bra ragebait :grinning_face:, jag var redan fast på kroken och hade till och med svalt den innan jag nådde ända till slutet. 5/5 work sir, you got me.

5fabb2823ac07a38469ccbeeb2ec7427

9 gillningar

Jag vet ännu inte vilken händelse på fredag som är mer betydelsefull med tanke på Finlands evighetshistoria. Den förmodade semifinalen mellan Finland och Kanada med dess slutresultat, eller att mysteriet med donut labs batterier reds ut. Vi får se. Episkt. Dubbelseger i båda?

8 gillningar

Det lät nog mer som No Remorse

1 gillning

Skrattade högt åt den här i memetråden.

41 gillningar

Wow, vilket val av bolag :wink: .

Välkommen till tråden för att diskutera om du hittar något intressant! Även synpunkter på värdering, risker osv. är mycket välkomna för en sådan här inbiten Bullero!

6 gillningar

Nivån på den här bolagstråden är så pass hög (likaså täckningen av de viktigaste nyheterna m.m.) att jag själv inte har haft något att tillägga än så länge :wink:

5 gillningar