Nuförtiden lär den herrn vara demokrat i Finland? ![]()
Vänta. Va?
Hoppas det aldrig går igenom.
Står det inte precis i början att det redan gick igenom, och träder i kraft i början av 2028?
Förmögenheterna lär fly det landet i en väldig fart.
Uppenbarligen krävs fortfarande godkännande från den lokala senaten enligt internet. Jag känner inte alls till det nederländska systemet, så jag vet inte om det stämmer.
Som tur är låter det inte alls problematiskt.
edit.
Förslaget kräver fortfarande godkännande från den nederländska senaten innan det kan antas. Om det röstas igenom träder skatten i kraft under beskattningsåret 2028.
Baserat på artikeln är det där i alla fall vettigare än det nuvarande systemet –
“Lagförslaget ersätter ett system som beskattade investeringsinkomster baserat på en antagen avkastning, ett ramverk som Nederländernas högsta domstol slog fast var grundlagsvidrigt i en serie beslut med början i december 2021.“
“Under det gamla systemet tillämpade staten en fiktiv avkastningsränta på alla Box 3-tillgångar och beskattade den antagna inkomsten, oavsett vad investeraren faktiskt tjänade.“
Tydligen kan man sköta beskattningen ännu galnare på andra håll än i Finland.
Det där är faktiskt en ganska bra visdom (av Lao-tse?).
En flitig och företagsam ”chap” har förtjänat sina pengar ![]()
Jag läste kommentarerna till den här nyheten på reddits r/Europe och tydligen har man åtminstone i Tyskland och Danmark länge beskattat orealiserade vinster på ETF:er. Så miraklens tid är verkligen inte förbi, i vissa avseenden är den finländska beskattningen på något sätt förnuftig.
Klev upp till datorn en stund för en liten återuppståndelse. Fruktansvärd migrän med nya biverkningar, får nog gå till läkaren när jag kan. ![]()
Önskar er alla andra en bättre lördag! ![]()
Kesko erbjuder sina aktieägare ägar-Plussa och Viking Line erbjuder gratis kryssningar med bilplats. Men vilka andra förmåner erbjuder finländska – och varför inte även andra länders – börsbolag sina aktieägare?
När bör man INTE investera i aktier? | inderesPodi 249

13.02.2026 kl. 17.31
Bra podd, jag har kommit till 35-minutersstrecket nu. I det här skedet har det framgått att det egentligen inte lönar sig att investera i någonting, varken räntor, aktier, guld, fastigheter eller skog. Eller det lönar sig mer än att hamstra kontanter, med vissa undantag förstås. Podden är skickligt manusförfattad. Lyssnaren låses vid att lyssna – det måste ju komma data någonstans som visar att det ändå lönar sig att investera.
Jag fortsätter lyssna hoppfullt…
Här är en intressant video om våra skogars vän, en av Finlands tidigaste invånare, nämligen älgen. ![]()
Efter att inlandsisen dragit sig tillbaka var älgen ett av de första djuren som anlände till det frigjorda finska området. Kort därefter kom människorna – och här började ett förhållande som varat i årtusenden, där älgen inte bara var ett bytesdjur utan en del av trosuppfattningar, ritualer och världsbild. I det här avsnittet av They Talk Suomi fördjupar vi oss i älgens ställning i Finlands förhistoria och under stenåldern. Vi behandlar älgens roll som födokälla, handelsvara och heligt djur, som man levde i samspel med – inte genom makt, utan genom respekt. Under avsnittets gång granskar vi:
- älgens ankomst till Finland efter istiden
- stenålderns jakt och älgens ekonomiska betydelse
- myter, trosuppfattningar och ritualer relaterade till älgen
- hällmålningar och föremål med älgmotiv
- förfädernas animistiska världsbild
- varför älgen försvann från hällkonsten under bronsåldern
Älgen förekommer upprepade gånger i Finlands hällmålningar – ofta utan horn. Vad berättar detta om stenåldersmänniskorna, livets fortgång och artens stammoder? Och hur speglar myter, såsom jakten på Hiisis älg (Hiiden hirven hiihdäntä), det uråldriga förhållandet mellan människa och djur?
Väcker minnen från studietiden
(om den videon går hem, så är det här gängets bästa än idag efter 20 år
)
Flergångskassar måste användas hundratals gånger för att de ska vara mer miljövänliga än en engångsplastpåse, förutsatt att den återanvänds som soppåse där dess energi kan tas tillvara. I verklig användning används flergångskassar sällan så många gånger. En ny plastpåse är också hygieniskt sett överlägsen.
Fördelarna är alltså helt teoretiska och även då minimala. Ändå besväras folk med detta år efter år. En småsak som till och med kan vara sämre för miljön. Jag kan knappt komma på något dummare sätt att slösa bort människors tid och motivation för miljövård än allt tjafs om bärkassar.
”Undersökningsresultaten visar att en genomsnittlig hållbar PP-kasse används endast 2–5 gånger, beroende på land” Den uppskattningen stämmer faktiskt ganska bra överens med min egen användning.
Tygkassar är i sig lätta att motivera med rent sunt förnuft: en tygkasse är bomull medan en plastpåse är olja. Bomull kan odlas på den här planeten i all evighet på marker som redan är förstörda, medan utvinning av olja alltid kräver förstörelse av ny orörd natur. En tygkasse bryts dessutom ner under en enda vinter, medan skogarna i Österbotten redan är fulla av plastpåsar som aldrig försvinner därifrån. Vi befinner oss redan i en situation där både människors och djurs kroppar är fulla av plast. Den utvecklingen finns det skäl att bromsa.
Frågar åt en kompis:
Vad räknas som verklig användning?
Om butiksbesök räknas, så använder väl även andra dem hundratals gånger och inte bara ”kompisen”. Eller hissar folk i allmänhet (statistiskt i genomsnitt) upp dessa i någon flaggstång efter ett par gånger eller vad i hela friden?
Vanligtvis går de sönder eller blir så smutsiga av något att man inte “ids” använda dem i butiken
Och om man tvättar dem i tvättmaskinen (ganska ekologiskt?), så händer det där första lätt.
Undrar om kvaliteten har försämrats på dem, då jag själv inte har köpt nya på åratal och inte har lyckats få de gamla att gå sönder trots att de används regelbundet ![]()
Plasten i själva plastpåsarna är problematisk, då den bryts ner till mikroplaster lite varstans och förorenar miljön. På något märkligt sätt hamnar fokus ändå alltid på att man ”jävlas med folk”, det vill säga att det värsta som kan hända är att någon upplever att man försöker få dem att må dåligt.
En ryggsäck är en fungerande lösning. En sådan behöver man ändå, och den håller för tiotusentals användningar. Dagens plastpåsar kan däremot gå sönder redan vid första användningen.