Förstör inte det här för mig!! Jag tänkte att det där insiderköpet på ca 160 euro var ett barnbarn som börjat med en hobby i morfars firma eller dylikt. ![]()
På något sätt blir de här citaten lite konstiga… nåja, får väl vara så när jag inte får det att fungera.
Köp till företagskontot:
Flowers Foods (FLO) à 15,5 $
Tråkig och grå, jag tror att den förblir en bra utdelare (+ 6,4 %) även i fortsättningen, vars värdering tryckts ner orimligt lågt. Försöket att pricka botten misslyckades säkert, så jag överväger en ökning om den sjunker ännu mer ![]()
Flowers Foods, som jag inte har köpt till mig själv men som finns på min breda bevakningslista, publicerade sin rapport. Idag kan det bli ett bra läge att sänka sitt gav (genomsnittligt anskaffningsvärde) om man vill göra det. Man skulle kunna tro att verksamheten vore ganska stabil, men det är förvånansvärt mycket svaghet i brödbranschen.
Q4 var faktiskt inte så dåligt. Omsättningstillväxt på 11 %. Nettoresultatet var däremot en katastrof sett till siffrorna. Det vände till en förlust på 67,1 M$. Detta påverkades dock av en nedskrivning på 136 M$ av immateriella tillgångar. Vanligtvis brukar marknaden få panik lite i onödan på grund av sådant. De påverkar inte kassaflödena och inga pengar lämnar kassan. Det justerade nettoresultatet var i princip detsamma som för ett år sedan, 45,8 M$ (-1,5 %). Min egen tolkning är att det var en helt okej rapport, men guidningen…
För i år väntas ungefär samma omsättning, men för justerat EPS väntas en tydlig nedgång till intervallet 0,8–0,9 när siffran för 2025 var 1,09 . Nedgången till mittpunkten av 2026 års guidning är verkligen kraftig, 22 %.
Nu visar pre-market -4,5 % för Flowers Foods. Det känns så pass milt att det inte skulle locka mig. Om paniken slår till kan kursen dock komma ner ganska rejält. Flowers Foods opererar med en stor skuldbörda. Det kombinerat med svag guidning är en ganska giftig cocktail och det kan hända att rörelserna blir kraftiga. Det finns saker som Adobe och liknande att köpa på marknaden för bara lite dyrare priser, och dessa känns som bättre val än någon bullbutik, men jag lade ändå in en fiskeorder för krasch vid 7,65 $, vilket skulle innebära ett tapp på cirka 1/3 från gårdagens stängning. Till det priset skulle bullbutiken med sin skuldbörda värderas till P/E 9 utifrån mittpunkten av guidningsintervallet (EPS 0,85). Utdelningen skulle vara 12,9 % vid det priset (tills den sänks → stor risk, men till ett lågt pris kan man kanske ta den). Den lär knappast gå igenom idag, då priset är betydligt högre än vad jag är redo att betala.
Edit: kl. 17:40 Märkligt nog ville kursen inte börja gå ner. Den var till och med på grönt ett tag. Vilket ögonblick det var för någon att ta en exit. Nu ligger kursen på cirka -9,5 %. Det är dock inte i närheten av något som skulle få intresset att vakna. Det ser ut som att vi knappast får ett ras idag. Det verkar snarare bli en långsam glidning nedåt. Kanske är vi närmare mitt nuvarande riktpris om 3–6 månader. Men vid det laget har vi hunnit få nya rapporter som kan göra min egen känsla mer negativ, och då kanske den inte längre intresserar mig till det priset.
Samma här! Jag är helt säker på att det är precis så, men man får inte säga det högt så att memen inte går till spillo ![]()
Nå, nytt i pipen snart
Det här är en sak som jag har funderat på i åratal i samband med investeringar. Ofta när man har gjort ett investeringsmisstag kan man i efterhand plocka ut saker som det åtminstone hade varit möjligt att göra annorlunda. Kanske lämnade man för liten säkerhetsmarginal, kanske trodde man för mycket på ledningens ord eller analytikers prognoser, kanske förstod man inte att den hårdnande konkurrensen skulle sänka resultaten så pass mycket som det skedde osv. osv.
Man måste förstå att man inte kan veta allt i förväg och att slumpen spelar en stor roll i många sammanhang.
Ändå undrar man ofta även i efterhand hur man borde ha vetat att man gått i en riktig förlustfälla, eller på motsvarande sätt om man säljer en aktie till priset X, att man hade kunnat sälja den för 3X år senare ![]()
Jag såg på OS-ishockey i förrgår och efter att Lejonen förlorat intervjuade en reporter spelarna. Stämningen var naturligtvis dyster efter förlusten, men reportern frågade tre spelare med lite olika ordval vad de lärt sig av detta och vad som ska ändras framöver. Varje spelares svar var ”vi tar lärdom av detta”
Ingen kunde nämna en enda sak som gjorts fel och som man enligt egen åsikt borde ändra på.
De fick stryk och vet inte varför, men ”vi tar lärdom”.
Ingen vågar längre säga att vi blickar framåt. Bing-videor
Börjar vinsttillväxten och de positiva nyheterna sakta men säkert smitta av sig även på Helsingforsbörsens small/midcap-bolag?
Var det meningen att det här inlägget skulle till tråden för investeringsmemes?
Teckenteckenteckentittit.
Eftersom HKFoods inte lockar några enorma följarskaror, passar jag på att tipsa här i fikarummet om börsens finaste rapportwebbsändningar.
Detta torde vara börsens enda kiosk där CFO:n i sitt anförande går igenom grillnyheter inför sommaren, vinternyheter på hösten, och nu bjöds det på en mängd nyheter från spannmålsgris till nuggets och mos.
Det här är definitivt rapportwebbsändningarnas Cadillac och jag ser alltid fram emot dem. Lägger till en bild och en länk i slutet: HKFoods Oyj, Webcast, Q4'25 - Inderes
Trevlig fredag på er alla!
Jag har förkovrat mig i fysik på sistone. Fysik är ju egentligen helt obegripligt. Jag har alltså även sysslat med historia, IT, biologi osv. De ovannämnda är på något sätt logiska, men det är inte fysik. Här är några exempel.
Det finns 2 biljoner galaxer i universum. Du läste rätt: inte miljoner, inte miljarder, utan biljoner. Det finns 8 miljarder människor på jorden. Det går ungefär 250 galaxer på varje människa.
Ett svart hål är så tätt att om jorden vore lika tät skulle dess diameter vara ca 1 cm. Där skulle du, jag, @Sijoittaja-alokas, din bil, Donald Trump osv. finnas.
Ett svart hål är dock inte den “slutgiltiga lösningen”, utan till slut försvinner de eftersom de förlorar materia genom Hawkingstrålning. Inte ens ljus kan undkomma ett svart hål, men ändå förångas de på något sätt.
När man börjar fundera på det där blir man helt yr i huvudet. Bättre att tänka på än romarriket.
Relativitetsteorin och vissa av de enklare sakerna inom kvantmekanik är verkligen intressanta, som till exempel dubbelspaltsexperimentet. Stephen Hawkings Kosmos: en kort historik om tid är en utmärkt och så lekmannavänlig bok om ämnet som möjligt – den är värd att bekanta sig med om man inte redan har läst den.
Jag är ett svart hål av karisma.
Karisman sinar i takt med att jag pratar. ![]()
Man kan ringa dit också. På telefonnummer 020 770 6539
- Aktieägarens innehavsuppgifter per aktiebolag
- När du ringer, uppge:
- Bolagets namn
- Aktieägarens namn och adress eller ort
- Tjänsten är öppen bankdagar kl. 9–14
- Passar alla som behöver information om en viss aktieägares innehav i bolag som ingår i värdeandelssystemet.
Jag håller ändå med om att det är ett bottennapp. Det borde ju vara fritt sökbart för alla på nätet.
Vem bygger en AI-agent som ringer till Euroclear varje dag och frågar efter alla topp 100-ägare i samtliga börsbolag varje dag. De är tvungna att lämna ut uppgifterna på Euroclear, även om uppringaren är en AI.
Är det någon som har tänkt på att plastpåsar i mataffärer börjar bli rena investeringsobjekten. Kolla nästa gång hur mycket en plastpåse kostar. Priset är nämligen runt 0,50 €. För ett år sedan ungefär 0,39 € och för 20 år sedan kanske 0,10 € osv. Ett par gånger har jag skämtsamt sagt i kassan att de här påsarna börjar bli rena investeringsgrejerna.
Jag håller faktiskt på att grunda en ny IlkkaShares Physical Plastic Bags UCITS ETF! Jag förhandlar som bäst om att införskaffa ett lämpligt bankvalv som uppfyller de högsta säkerhetskraven för förvaring av påsarna.
(i den där emojins plastpåse finns det såklart fler plastpåsar inuti)
Eftersom både påsarna i valvet och de återkommande prishöjningarna är eviga, kan investerare förvänta sig låg risk och hög avkastning som korrelerar endast i liten utsträckning med andra tillgångsslag.
En härligt galen idé! Mer sånt här! Nu lyfter vi Finland. Plastpåsarna sviker inte!
säger att man först vill ha stabila år i bagaget efter alla krig och prisökningar på kakao, så att siffrorna ser bra ut inför börsnoteringen.
Så de kan casha in på börsnoteringen? Varför fungerar inte det där citatet?
Jag hörde ett påstående för länge sedan om att plastpåsen är den produkt i dagligvaruhandeln som har överlägset bäst marginal. Men själv tycker jag att det är bra av miljöskäl att plastkassar prissätts så att det uppmuntrar till användning av flergångskassar. När man vänjer sig vid att alltid ta med egna kassar till affären, börjar snart tanken på att köpa en ny plastkasse vid varje shoppingtur kännas som ett idiotiskt slöseri. Och när man besöker till exempel Berlin, får man vara beredd på att man inte ens kan få en plastkasse på Lidl.
Själv har jag använt flergångskasse länge.
Alltså om den följer med.
Jag har också försökt ha en hopvikt plastpåse i fickan.
Det brukar också glömmas bort.
Det har varit svårt för mig att få det till en vana.
Glömsk som man är.
Jag har en ryggsäck på ryggen varje dag; den fyller funktionen av plastpåse, flergångskasse och till och med bilens bagageutrymme året runt. Jag har också en plastpåse från Citymarket (cittari) i ryggsäcken för säkerhets skull, ifall mängden inköp skulle överstiga ryggsäckens bärkapacitet. Till och med cykelhjälmen får plats i ryggsäcken smidigt, så även det är en fördel. Det har varit en fungerande lösning under hela mitt vuxna liv, så det lär nog fungera resten av livet också.
Ha en riktigt fin lördag allihopa!
Med morgonögon läste jag det som schampo
Gjorde slutet av meningen intressant ![]()