Inderes kafferum (Del 11)

Ingen vågar längre säga att vi blickar framåt. Bing-videor

1 gillning

Börjar vinsttillväxten och de positiva nyheterna sakta men säkert smitta av sig även på Helsingforsbörsens small/midcap-bolag?

5 gillningar

Var det meningen att det här inlägget skulle till tråden för investeringsmemes?

Teckenteckenteckentittit.

2 gillningar

Eftersom HKFoods inte lockar några enorma följarskaror, passar jag på att tipsa här i fikarummet om börsens finaste rapportwebbsändningar.

Detta torde vara börsens enda kiosk där CFO:n i sitt anförande går igenom grillnyheter inför sommaren, vinternyheter på hösten, och nu bjöds det på en mängd nyheter från spannmålsgris till nuggets och mos.

Det här är definitivt rapportwebbsändningarnas Cadillac och jag ser alltid fram emot dem. Lägger till en bild och en länk i slutet: HKFoods Oyj, Webcast, Q4'25 - Inderes

Trevlig fredag på er alla!

32 gillningar

Jag har förkovrat mig i fysik på sistone. Fysik är ju egentligen helt obegripligt. Jag har alltså även sysslat med historia, IT, biologi osv. De ovannämnda är på något sätt logiska, men det är inte fysik. Här är några exempel.

Det finns 2 biljoner galaxer i universum. Du läste rätt: inte miljoner, inte miljarder, utan biljoner. Det finns 8 miljarder människor på jorden. Det går ungefär 250 galaxer på varje människa.

Ett svart hål är så tätt att om jorden vore lika tät skulle dess diameter vara ca 1 cm. Där skulle du, jag, @Sijoittaja-alokas, din bil, Donald Trump osv. finnas.

Ett svart hål är dock inte den “slutgiltiga lösningen”, utan till slut försvinner de eftersom de förlorar materia genom Hawkingstrålning. Inte ens ljus kan undkomma ett svart hål, men ändå förångas de på något sätt.

När man börjar fundera på det där blir man helt yr i huvudet. Bättre att tänka på än romarriket.

51 gillningar

Relativitetsteorin och vissa av de enklare sakerna inom kvantmekanik är verkligen intressanta, som till exempel dubbelspaltsexperimentet. Stephen Hawkings Kosmos: en kort historik om tid är en utmärkt och så lekmannavänlig bok om ämnet som möjligt – den är värd att bekanta sig med om man inte redan har läst den.

14 gillningar

Jag är ett svart hål av karisma. :sweat_smile: Karisman sinar i takt med att jag pratar. :grimacing:

7 gillningar

Man kan ringa dit också. På telefonnummer 020 770 6539

• Aktieägarens innehavsuppgifter per aktiebolag
  • När du ringer, uppge:
  1. Bolagets namn
  2. Aktieägarens namn och adress eller ort
  • Tjänsten är öppen bankdagar kl. 9–14
  • Passar alla som behöver information om en viss aktieägares innehav i bolag som ingår i värdeandelssystemet.

Jag håller ändå med om att det är ett bottennapp. Det borde ju vara fritt sökbart för alla på nätet.

Vem bygger en AI-agent som ringer till Euroclear varje dag och frågar efter alla topp 100-ägare i samtliga börsbolag varje dag. De är tvungna att lämna ut uppgifterna på Euroclear, även om uppringaren är en AI.

18 gillningar

Är det någon som har tänkt på att plastpåsar i mataffärer börjar bli rena investeringsobjekten. Kolla nästa gång hur mycket en plastpåse kostar. Priset är nämligen runt 0,50 €. För ett år sedan ungefär 0,39 € och för 20 år sedan kanske 0,10 € osv. Ett par gånger har jag skämtsamt sagt i kassan att de här påsarna börjar bli rena investeringsgrejerna.

17 gillningar

Jag håller faktiskt på att grunda en ny IlkkaShares Physical Plastic Bags UCITS ETF! Jag förhandlar som bäst om att införskaffa ett lämpligt bankvalv som uppfyller de högsta säkerhetskraven för förvaring av påsarna. :money_bag: (i den där emojins plastpåse finns det såklart fler plastpåsar inuti)

Eftersom både påsarna i valvet och de återkommande prishöjningarna är eviga, kan investerare förvänta sig låg risk och hög avkastning som korrelerar endast i liten utsträckning med andra tillgångsslag.

33 gillningar

En härligt galen idé! Mer sånt här! Nu lyfter vi Finland. Plastpåsarna sviker inte!

1 gillning
quote="Reload, post:851, topic:9672"

säger att man först vill ha stabila år i bagaget efter alla krig och prisökningar på kakao, så att siffrorna ser bra ut inför börsnoteringen.

/quote

Så de kan casha in på börsnoteringen? Varför fungerar inte det där citatet?

1 gillning

Jag hörde ett påstående för länge sedan om att plastpåsen är den produkt i dagligvaruhandeln som har överlägset bäst marginal. Men själv tycker jag att det är bra av miljöskäl att plastkassar prissätts så att det uppmuntrar till användning av flergångskassar. När man vänjer sig vid att alltid ta med egna kassar till affären, börjar snart tanken på att köpa en ny plastkasse vid varje shoppingtur kännas som ett idiotiskt slöseri. Och när man besöker till exempel Berlin, får man vara beredd på att man inte ens kan få en plastkasse på Lidl.

18 gillningar

Själv har jag använt flergångskasse länge.
Alltså om den följer med.

Jag har också försökt ha en hopvikt plastpåse i fickan.
Det brukar också glömmas bort.

Det har varit svårt för mig att få det till en vana.

Glömsk som man är.

6 gillningar

Jag har en ryggsäck på ryggen varje dag; den fyller funktionen av plastpåse, flergångskasse och till och med bilens bagageutrymme året runt. Jag har också en plastpåse från Citymarket (cittari) i ryggsäcken för säkerhets skull, ifall mängden inköp skulle överstiga ryggsäckens bärkapacitet. Till och med cykelhjälmen får plats i ryggsäcken smidigt, så även det är en fördel. Det har varit en fungerande lösning under hela mitt vuxna liv, så det lär nog fungera resten av livet också.

Ha en riktigt fin lördag allihopa!

30 gillningar

Med morgonögon läste jag det som schampo

Gjorde slutet av meningen intressant :smiley:

2 gillningar

Risken där är ankomsten av ny disruptiv teknologi

20 gillningar

Flergångskassar som en egen produkt måste vara något påhitt av marknadsförare där man under täckmantel av miljön skapar onödig konsumtion. En plastpåse kan återanvändas upp till hundratals gånger och på så sätt är dess miljöavtryck mycket mindre. När den kvarvarande plasten dessutom bränns för energi, känns ett totalförbud mot plastpåsar, som hos Lidl i Berlin, som ett lika klokt tyskt påhitt som stängningen av kärnkraftverken.

Jag mår ännu sämre när jag får vattenflaskor i metall i present (ofta i arbetssammanhang). Dessa miljöbrott håller i några månader, sedan börjar korken eller någon annan del läcka och man måste slänga dem. När en sådan är gjord av metall är dess miljöavtryck tusentals gånger större än för en pantflaska köpt i butik, där det till och med finns vätska färdigt vid första användningen. Mina egna vattenflaskor är alltid sådana pantflaskor, om jag inte precis har fått något i metall i present som jag inte kunnat med att tacka nej till.

22 gillningar

Problemet ligger mer i människors beteende än i själva produkternas hållbarhet. Jag kan själv intyga att vi har flergångskassar som har tjänat oss i över 5 år vid sporadisk men veckovis användning. Plastpåsen däremot följer 100 % av tiden rutten butik → hem → soppåse → förbränningsugn. Det vore förstås vettigare att återanvända plastpåsarna, men det verkar inte hända i särskilt många hushåll. Samma sak med metallflaskor. Vi köpte lite bättre flaskor till alla familjemedlemmar för 6 år sedan och de tjänar oss fortfarande. Pantflaskor däremot returneras till butiken varje månad och hamnar därmed på ett förnuftigt sätt i kretsloppet.

6 gillningar

Intervju med en brittisk friherre från 1981 vid 10:25–16:45 i videon (bör börja direkt vid det stället nedan) :flushed_face: :sweat_smile:

“Träffar du någonsin människor som har mycket mindre pengar än vad du har?”
“Inte om jag kan undvika det.”

3 gillningar