Jag har personligen följt utvecklingen av AI och relaterade verktyg ur ett mjukvaruutvecklingsperspektiv ända sedan GitHub Copilot släpptes 2022. Resan har i varje fall varit full av oväntade vändningar.
I början med Copilot var min uppfattning att AI:ns roll enbart skulle vara ”autofill på steroider”, det vill säga att kodaren själv skriver det mesta av koden och AI:n bara försöker föreslå hur varje kodrad skulle kunna avslutas. Oftast gick förslagen helt åt skogen, men gradvis började träffsäkerheten öka.
Lanseringen av ChatGPT ändrade situationen så att uppfattningen blev ”okej, i fortsättningen behöver jag inte googla lika mycket för att hitta information i dokumentationen, utan jag kan fråga AI:n direkt”. Denna uppfattning visade sig dock snart vara bristfällig, eftersom AI:n ganska snabbt snubblade på sina egna fötter när den tilldelade uppgiften blev mer komplex. Dessutom begränsades de första modellerna av deras oförmåga att använda den senaste informationen. Jag stötte på många av de berömda ”hallucinationerna”. Jag trodde inte att AI skulle bli något revolutionerande, utan att mjukvaruutveckling skulle fortsätta på ungefär samma sätt som förut.
Vid årsskiftet 2024–2025 var lanseringen av de första agentbaserade AI-verktygen (agentic AI) en stor förändring, då man för första gången kunde outsourca hela kodningsprocessen till AI:n. Till en början var jag verkligen imponerad, men väldigt snart fick ”vibe-kodning” och dess bieffekter mig övertygad om att dessa verktyg är utmärkta för att bygga prototyper, men inte särskilt kapabla i praktiska arbetsuppgifter där man behöver göra mer än en generisk todo-app.
Nu, i ljuset av utvecklingen under de senaste sex månaderna, måste jag säga att mitt ”copium” börjar dunsta bort och det är dags att se sanningen i vitögat: det är egentligen omöjligt att se hur agentbaserad AI inte skulle komma att ta över jobben för VÄLDIGT många människor som är involverade i mjukvaruutveckling (på ett eller annat sätt), och därmed även för företagen. Som någon som själv har jobbat med webbutveckling i sex år börjar man bli lite darrig i knäna…
Det är förstås självklart att förändringen inte sker omedelbart, eftersom implementeringen av AI i företagens processer knappt har lämnat startblocken. Och innan någon säger det: AI kommer naturligtvis inte att ta jobbet från alla mjukvaruutvecklare – det kommer fortfarande att behövas erfarna ”dirigenter” som kan verktygen utan och innan och som styr AI-agenterna för att baka ihop önskade program. Det kommer fortfarande att behövas människor som granskar koden som producerats med hjälp av AI. Cybersäkerhetsexperter kommer även i fortsättningen att vara eftertraktade.
För studenter som söker sitt första jobb i branschen eller för nyutexaminerade ser framtidsutsikterna däremot… inte särskilt rosiga ut. För tillfället finns det på Duunitori totalt 10 lediga platser i hela landet vid sökning på ”junior software developer” och ”software intern”. För mer seniora tjänster finns det 231 platser enbart på sökningen ”software developer”.
Med facit i hand framstår de senaste årens högljudda trummande om ”kodarbrist” som alltmer absurt.