Inderes kafferum (Del 11)

VR:s stationstjänster får kritik för gårdagens lördag. Det var -22 grader kallt i Kouvola i går kväll.
Det sista tåget skulle ha anlänt till Lahtis station 21:54. Tågets avgång från Villmanstrand försenades då polisen på grund av en pågående situation var tvungen att förbjuda tåget från att avgå. Någon ungdom hade ställt till det och behövde gripas, åtminstone enligt rykten. Vem vet varför tåget var tvunget att stoppas, men polisen hade väl en bättre lägesbild av händelsen, så det är väl inget med det.

Tågets ankomst till Kouvola blev dock över en timme försenad. Istället för att hålla stationen öppen längre än vanligt, beslutade man att stänga den vid den normala tidpunkten. Varför hålla öppet när det normalt sett inte längre går några tåg. Stationen stängdes alltså och folk beordrades ut för att vänta på tåget. Förr i tiden hade det inte varit något märkvärdigt med detta, och det tycker säkert inte många nu heller. Men ganska många litar på att man kan vänta på tågets ankomst på en varm station och klär sig därefter. Man börjar frysa ganska snabbt om man tvingas ut med för lite kläder. Det är intressant att en helt vanlig medborgare måste hjälpa till om man märker att någon blivit kvar ute i kylan med för lite kläder. Utsättande av fara är väl den rätta termen. Man kan inte kasta ut en person från en restaurang i sträng kyla om hen har tappat bort sin ytterrock, utan att säkerställa att hen genast kommer in i en varm taxi. En taxichaufför måste säkerställa att kunden kommer inomhus om det finns risk för nedkylning. I VR:s fall är situationen tydligen en annan.

56 gillningar

Värt att notera är att det åtminstone i den mycket omtalade mainstream-median inte frossas särskilt mycket i avslöjandena. Huvudfokuset verkar ligga på justitiedepartementets oförmåga att maskera offrens namn i dokumenten och på prins Andrews förehavanden. De smaskigaste ryktena verkar ha glömts bort bland de 2 miljoner dokument som fortfarande inte har offentliggjorts.

1 gillning

Eller så lockar det inte längre att gräva, särskilt som mängden dokument är helt absurd.

Nåväl, ett sådant vilt avslöjande såg jag: att Epstein hade blivit bannlyst från Xbox Live på grund av olämpligt beteende, och detta var på den tiden då en sådan bedrift krävde en hel del ansträngning. :upside_down_face:

Och så fick slaskmedia ännu en klickrubrik när Elon Musks namn hittades på ett par ställen – utan någon riktig substans. Epstein försökte fiska efter alla möjliga ”höjdare” till sin inre krets, och sådana finns det såvitt jag förstår hur många som helst av där. Marko Ahtisaari hade ju också hittats där…

3 gillningar

Tror du det?

——————-

2 gillningar

Mitt första inlägg i fikarummet, men jag kände mig bara tvungen att skriva av mig någonstans. Jag var förbi jobbet (universitetet) nu under kvällen för att fixa en grej. Vi har en så otroligt smidig och härlig mobilapp för parkering, där man varenda jäkla gång manuellt ska leta upp parkeringen, starta parkeringen och ange hur många timmar. Nåväl, på helgerna är parkeringen gratis för personalen. Dock måste parkeringen fortfarande aktiveras i appen.

Nå, i all hast glömde jag bort det. Ibland händer det bara, man glömmer helt enkelt.

När jag skulle åka hem väntade en kontrollavgift på 60 euro på rutan på grund av ”olovlig användning av parkeringsområde”. Jag överklagade förstås, ”tillstånd fanns”, men det kommer inte att hjälpa ett dugg. Arbetsgivaren betalar inte heller sådant här. Och den kära parkeringsvakten ser garanterat på regnumret att fordonet är registrerat som personalbil i appen.

Är det bara att acceptera att det var ens eget fel, att man själv glömde, köra ett hysteriskt gråtanfall i kudden och gå och lägga sig? Det känns på något sätt som att vår kära vetenskapens vagga återigen är den enda i sitt slag som måste trycka ner sitt proletariat på det här viset.

Nåväl, nu har jag i alla fall fått skriva av mig. Det var nog en bättre lösning än att återskapa min egen version av filmen ”Falling Down”.

38 gillningar

Ja, dessa är förhandlingsbara. Jag skulle ta direktkontakt med företaget som utfärdade kontrollavgiften och förklara hur det ligger till.

Jag vet det eftersom jag har representerat ett bostadsbolag vid förhandlingar om övervakningsavtal med dessa företag, och kontrollavgiften kan makuleras om orsaken är rimlig.

4 gillningar

Enligt egen erfarenhet är det där en ganska enkel situation:
“Något okänt tekniskt fel i appen, och den registrerade tydligen inte parkeringen av någon anledning, jag betalar inte.”
“Du betalar väl”
“Jag betalar inte”
"Vi skickar hem ett par elaka lappar till dig om du inte betalar :frowning: "
“Jag betalar inte, jag bestrider fakturans grund”
“Då är det uppfattat, vi hörs”

De flesta av dessa betalningar grundar sig i vissa människors naturliga vilja att vara till lags, vilket gör att man genom att betala upplever att man kommer undan lättare när mobbaren försvinner från inkorgen. Om du har haft rätt till parkering, så betalar du inte. Visst, om du har råkat berätta för parkeringsbolaget att du glömde aktivera appen på grund av eget slarv, så har du i onödan gjort saken lite svårare för dig själv.

17 gillningar

När det gäller kontrollavgifter från privata parkeringsbolag kan man i ett bestridande ange att bilen används av flera personer och att man inte vet vem som har parkerat den. Därefter skickar de vanligtvis en skrämmande litania av lagparagrafer som förklarar att fordonets innehavare bör veta vem som använder bilen. Ett privat parkeringsövervakningsföretag är dock inte en myndighet som man är skyldig att lämna ut sådan information till.

Som svar på detta kan de också hävda att de har bilder från övervakningskameror av parkeringssituationen. Om man begär ut detta material för att kunna identifiera föraren, lämnar de å andra sidan inte ut det (möjligen av lagtekniska skäl?). Korrespondensen brukar vanligtvis upphöra senast vid det här laget. Man kan även, om man vill, erbjuda en utredningstjänst till ett pris man själv väljer; att be om faktureringsuppgifter i samma veva kan påskynda att korrespondensen avslutas.

Det finns prejudikat där man efter en rättegång har dömts till ansvar för upprepade kontrollavgifter. Men för indrivning av enstaka avgifter brukar de i regel inte lägga ner mer resurser än så här.

8 gillningar

Man ska inte vika sig för app-tyranniet, det kan för i helvete inte vara så att kunden (slutanvändaren) ska behöva lida av helt undermåligt designade system.

Parkeringshusets nummerskyltsläsare slutade fungera på grund av en app-migrering efter ett företagsköp, varför skickar ni mig en faktura på 600 € för en plats som jag har betalat 100 €/mån för? Inte mitt problem, jag betalar inte.

7 gillningar

Man kan inte annat än förundras över dessa få svar som du har fått på ditt inlägg. I dem uppmanas man direkt att ljuga och/eller förneka händelsen. Alltså på riktigt, börjar någon ljuga för 60 euros skull? Lycka till på den väg ni valt…

Från mig får du ett annat svar. En finländare borde ha så pass mycket ärlighet och ryggrad att man bär konsekvenserna av sina handlingar. Du gjorde en miss, ingen fara, det händer alla. Jag skulle inte orka börja reda ut saken för 60 euros skull. Jag skulle betala fakturan och gå vidare i livet.

24 gillningar

En aktuell bild illustrerar väl skillnaden mellan procentuella nedgångar och uppgångar:

Elpriset steg på ett år från 0,88 cent/kWh → 61,23 cent/kWh, det vill säga +6 858 %. Om en aktie gjorde samma sak skulle en investering på 100 € nu vara värd nästan 7 000 €.

Och åt andra hållet: om priset föll tillbaka från 61,23 → 0,88 cent/kWh skulle det innebära ett ras på −98,56 % – för aktier skulle det motsvara att en portfölj på 7 000 € krympte tillbaka till cirka hundra euro.

3 gillningar

Jo, en reklamation borde fungera alldeles utmärkt. Har själv fått böter på jobbparkeringen, men när jag har skickat in reklamationer tillsammans med tillstånden så har de makulerat dem.

5 gillningar

Viafins ägare börjar vakna till mitt under rapportsäsongsfestivalen. Det har hunnit gå ett tag sedan den förra rapporten!

22 gillningar

Jag uppmuntrar inte heller till att ljuga, men det lönar sig i vilket fall som helst att försöka reklamera. Om universitetets personal i själva verket har rätt att parkera kostnadsfritt, borde man tycka att underlåtenheten att registrera parkeringen i någon app inte borde ha en avgörande betydelse i ärendet. Universitetets avsikt med att anlita parkeringsövervakning har knappast varit att klämma åt sina egna anställda, utan att ingripa mot genuint olovlig parkering.

Det finns säkert skillnader mellan olika parkeringsövervakningsföretag när det gäller praxis för hantering av reklamationer. Men själv skulle jag tycka att det vore lite förargligt att låta bli att bestrida en kontrollavgift bara för att parkeringen inte markerats i någon app, trots att rätten till kostnadsfri parkering bevisligen har funnits.

10 gillningar

Det är på grund av detta som gatorna är fulla av tiggare och sociala medier fylls av romansbedrägerier i en strid ström. Så länge det finns människor som vill ge pengar till främlingar bara de har mage att be om det, oavsett hur orimlig och ogrundad begäran än är. Nog måste man ha så pass mycket ryggrad att man inte direkt betalar en påhittad faktura för parkering på sin egen kostnadsfria och tillåtna parkeringsplats. Mot dessa parter som försöker lura av en pengar har man som en normal människa ingen moralisk skyldighet att tala sanning.

28 gillningar

Ack, detta appberoende.

Var på en liten mötesresa i lördags och märkte att jag behövde ström till min el-Opel för att ta mig ända hem till gården.

Måste gå i affären, så laddar vid ABC-laddaren samtidigt. Alla platser fulla. Jaja, vidare till nästa ställe då.

Där parkerade jag bilen, i med sladden och startade laddningen via appen. Appen meddelar att kortinnehavaren inte ger tillstånd. ”Kontrollera inställningar för nätbetalning och om det finns täckning på kontot.”

Kollar, och båda är okej. Krånglar i en timme, går inte.

Det finns en laddare 10 km bort. Så dit då.

Helens laddare, har inte appen.

Laddar ner appen, men den går inte att öppna.

Det kommer en till som ska ladda, inte heller för hen öppnas den.

Bejer mig mot nästa ställe som ligger 20 km bort. Ringer ett “avreageringssamtal” till en polare.

Hen frågar varför jag inte laddade vid K-lataus på affärsparkeringen precis bredvid?

Tja, för att jag inte visste om den. U-sväng, till laddaren och start via appen. Får ingen kontakt. Timeout :face_with_symbols_on_mouth:

En härlig ilska börjar bubbla upp.
Gör en felanmälan i appen, polaren säger att trafikljusen slocknade och ljustavlan också (hen körde precis förbi och var på väg för att möta upp).

Märkte att även laddstationen var svart.

Strömmen kom tillbaka. Nytt försök. Polaren dök också upp precis då. Laddningen startade.

VARFÖR I HELVETE KAN MAN INTE BETALA MED KORT PÅ DE DÄR MANICKERNA!?!?

Jag har sagt det förut, det största problemet med de där elbilarna är datatrafiken.

Det har hänt två gånger på tre år. Det svider ändå.

Opels egen app är också helt värdelös, får kontakt bara om stjärnorna står rätt.

Lite avreagering så här på måndagsmorgonen :sweat_smile:

54 gillningar

Denna västerländska struktur i det digitala livet att göra allting till en app är utan tvekan lite krånglig.

Varför kan inte saker bara fungera via webbläsaren, som skulle fungera som en sorts meta-app?

Å andra sidan vet jag inte om Kinas monopolistiska WeChat-modell är den bästa heller, men om man kan sköta allt via en meta-app så borde det i alla fall vara enklare.

19 gillningar

Med förbehållet att om denna Ena App som styr allt ligger nere, så stannar hela civilisationen…

Lite som AWS-nere-halva-världen-stannar, förutom att då stannar precis allt.

7 gillningar

För att det är svårare att samla in data från befolkningen på det sättet. Givetvis är det inte fullt så enkelt: med rätt inställningar kan man med mobilappar i viss mån till och med uppnå bättre integritet. Men det hela bygger på standardinställningarnas tyranni (the tyranny of default), det vill säga att de flesta använder alla möjliga appar med alla tänkbara behörigheter tillåtna, exakt positionering på dygnet runt och så vidare. Det är väldigt sorgligt att drömmen är att man skulle kunna betala åtminstone med kort, när kravet borde vara att man ska kunna ladda elbilen anonymt med kontanter om man så önskar. Så länge elbilsladdning kräver en app och bilarna har en påtvingad ständig 5G-uppkoppling som skickar gud vet vilken data till vem som helst, så håller jag mig åtminstone till >10 år gamla standardbilar.

12 gillningar

Nya laddstationer som byggs måste numera utrustas med kortterminal, och även gamla uppdateras, men detta tar sin tid. Jag har själv stött på liknande problem ibland, men med en lagom dos tålamod har det löst sig. Men jag skulle säga att vi har ett ganska välfungerande och täckande laddnätverk i vårt land. Särskilt vid minusgrader lönar det sig att förutse trängsel och utrustningsfel genom att lämna lite ”buffert” i batteriet, så att man inte anländer till laddaren med de sista watten.

5 gillningar