Inderes kafferum (Del 11)

Det dyker ju alltid upp någon tvivlare för att håna när något nytt & fint utvecklas :+1:

63 gillningar

Jag skulle inte kopiera någons investeringsbeslut, varken på eToro eller någon annanstans. När man själv fattar sina investeringsbeslut och är herre över sina egna pengar, hittar man alltid den ansvarige i spegeln. Om man inte är beredd att göra detta “arbete” (aktieplockning) själv, skulle jag vända mig till indexfonder med låga avgifter. Rent statistiskt är det dessutom ett lönsamt val när det gäller avkastning.

Jag känner inte till herr Laurila, detta är bara en allmän observation. :slight_smile:

40 gillningar

Var hittar man den där morgonrapporten? Går den att beställa på något sätt, till exempel till e-posten?

Jag är själv kund hos OP, men mina placeringar finns på annat håll, och jag har aldrig ens sett hela morgonrapporten.

I OP-mobils placeringsdel hittar man åtminstone nyheter och därifrån analyser. Man kan beställa aviseringar via klockikonen vid ”nyheter och analyser”.

6 gillningar

Det var en mycket trevlig intervju att lyssna på. Både intervjuaren och den intervjuade uttryckte sig mycket tydligt.

5 gillningar
Jag gillar :heart: mer på forumet
  • investeringsunderhållning
  • nyttiga inlägg
0 äänestäjää
3 gillningar

AI-agenter hade skapat en egen server där det enligt uppgift råder en ganska vild stämning (jag känner inte till de exakta detaljerna).

image

Passande nog…

mer om ämnet:

https://x.com/EvanLuthra/status/2017541044200739314?s=20

och

https://x.com/MarioNawfal/status/2017608924573417947?s=20

12 gillningar

En sådan här dök också upp idag. Fejk?

3 gillningar

Lär väl vara fullt av mänskliga memes och skämt.

:thinking:…alltså lite som på forum i allmänhet.

2 gillningar

Det är bara att gå in och utforska. Det ser ju verkligen ut som ett riktigt AI-kaos.

Det är riktigt coolt om det faktiskt har uppstått helt organiskt, och poäng till den som kom på att dra igång det.

7 gillningar

Människor är verkligen otroligt bra på att se mänsklighet i kaos och slumpmässiga handlingar. Människor har tagit i bruk agenter som saknar ordentliga kontroller, så de gör lite vad som helst, som att skapa webbsidor. Sedan genererar bottarna text till webbsidan utifrån en sannolikhetsmodell byggd på text skapad av människor, och vi läser in mänskliga intentioner och syften i dem. Eller så är det här helt enkelt någons performanceprojekt. Eller reklam.

21 gillningar

Angående jordbruksdiskussionen här ovan gjorde OP:s tidigare vd Reijo Karhinen en utredning om jordbrukets framtid 2019. Nedan är en artikel från Hesari från ett år sedan som återkommer till ämnet.

Poängerna är inte lika radikala som de idéer som föreslagits här om att avskaffa alla stöd, men rapportens idéer har kanske uppstått ur samma iakttagelser.

Det kanske ”radikalaste” är kravet att stöd inte ska delas ut till så kallade hobbygårdar med en försäljning på under 20 000 euro per år. Detta faller förmodligen under det ”pysslande” som diskuterades ovan. Det kan inte vara produktivt arbete för någon, även om det räknas som en hobby.

I övrigt är idén att se över stödbeloppen och ändra fördelningsgrunderna. När man ser på jordbrukets nuvarande tillstånd är det svårt att hävda att dagens situation skulle vara optimal.

Även satsningar på export och att utnyttja den finländska livsmedelsproduktionens styrkor, såsom ren produktion, lyfts fram.

Som något nytt i intervjun lyfts Ukraina fram. Om Ukraina går med i EU förändras hela unionens jordbruk. Om det är svårt för Centraleuropa att konkurrera med landet med den svarta jorden, så är det en dålig fantasi för Finland. Detta borde man förbereda sig på i förväg.

Om (förhoppningsvis snart) den finländska jordbrukspolitiken börjar förändras är Karhinens rapport enligt min mening en mycket bra utgångspunkt.

15 gillningar

Det här var riktigt trevligt och intressant att lyssna på, dessutom tillför livesändningen en egen stämning. Det vore trevligt om dessa börjar komma en gång i månaden framöver. :smiling_face_with_sunglasses: :+1:

Instämmer! :slight_smile:

@Pia_Maljanen, jag taggade dig eftersom du fick fin feedback. :slightly_smiling_face: :index_pointing_up:

3 gillningar

I DonutLab-tråden fanns en enkät om hur mycket folk skulle vara villiga att investera i DonutLab. 25 % erbjöd noll och 75 % var villiga att investera sina pengar. Säg till mig att det här öppnar på Polymarket med förhållandet 0,25–0,75!!! Om en “bluff”-lina där man betalar 25 cent för att vinna 1 dollar öppnade, skulle jag omedelbart skyffla in ett par månadslöner där.

Det bästa inlägget konstaterade att det är svårt att investera när man inte vet om sannolikheten för att det är en bluff är 99 %, 99,9 % eller 99,99 %. Dessa sannolikheter som ligger helt ute i extremerna är riktigt svåra att hantera. Själv tillhör jag definitivt lägret en på tiotusen eller lägre.

Vetenskapliga genombrott görs inte av människor som för 3 månader sedan hade gjort en LLM som var bättre än ChatGPT ← läs: det var också en bluff. Det här är det också. Vetenskapliga genombrott föds i företags eller universitets labbar efter år av slit. Hur uppstod ChatGPT? Man anställde jävligt smart folk till OpenAI och gnetade på i åratal. Till exempel var Karpathys publikationslista riktigt tung redan innan han gick över till OpenAI. Vad är DonutLabs tyngsta merit inom batteriteknologi? Noll, säger jag.

17 gillningar

Så länge man inte pratar om värdering samtidigt är en sådan här enkät helt irrelevant. :wink:

5 gillningar

Donut Lab

Det finns ju redan en hel del ”fakta” om att man åtminstone överdriver i marknadsföringen. Under signaturen ”jag erkänner dataintrånget utan att erkänna dataintrånget”. :stuck_out_tongue:

Kineserna är världsbäst på industrispionage, så de har för länge sedan finkammat Donut Labs servrar och hittat allt väsentligt för att dra den här slutsatsen.

6 gillningar

Bra artikel, tack för tipset!

Yles kolumn från i morse föreslår också en förändring av jordbrukets stödpolitik. I texten lyfts i högre grad de pengar som fördelas baserat på djurens välbefinnande fram.

Om den finländska animalieproduktionen från gårdarna via slaktbilen och slakteriet vore genuint transparent för konsumenten, tror jag att en stödmodell i den här riktningen skulle få stöd.

14 gillningar

Daniel har gjort en intressant och bra översikt över Helsingfors utdelningar, särskilt utdelningsutsikterna för börsen. :smiling_face_with_sunglasses:

Rapportsäsongen har börjat och utöver boksluten och guidningen för det innevarande året riktas investerarnas intresse under resultatsäsongen för Q4’25 mot de utdelningar som betalas ut för räkenskapsåret 2025. Finländarna är ju som bekant ett utdelningsfolk. I den här artikeln tar vi en titt på den kommande utdelningsvåren och granskar förväntningarna på framtida utdelningar.

Utgångsläget inför utdelningsvåren är intressant, för trots förra årets starka uppgång på Helsingforsbörsen förväntas resultaten och utdelningarna i snitt sjunka från föregående år, och de bolagsspecifika skillnaderna i både resultatutveckling och vinstutdelning är stora. Exempelvis förväntas skogsbolagen, som lider av en svår verksamhetsmiljö, ge en lägre utdelning jämfört med föregående år, medan hälsovårdssektorn förväntas uppvisa en tydlig utdelningstillväxt stödd av en stark resultatutveckling.

Bloombergs konsensus för direktavkastningen för Helsingforsbörsens index (OMX Helsinki) för de utdelningar som betalas ut för räkenskapsåret 2025 är 3,8 % (2024: 5,1 %). Medianen för direktavkastningen på Helsingforsbörsen sedan 2000-talet är också 3,8 %. På motsvarande sätt är den förväntade mediandirektavkastningen för de utdelningsbetalande bolag som Inderes följer 3,7 % (2024: 4,5 %).

2 gillningar

Jag åker också ibland i helt självgjorda spår (alltså sådana som gjorts tillsammans med medmänniskor, utan maskinkraft) eller till och med på hundstigar.

Kan någon berätta vad idén med den här uppfinningen är? Det där skidspåret blir ju inte alls bättre med hjälp av de där bladen. Var den nöjda fruns poäng att det inte kommer in snö i vristen lika lätt (i uppfinnar-Raimos vrister förstås desto mer)? Lite svag journalistik när poängen med artikeln lämnades som en cliffhanger på det här sättet…

5 gillningar

Det är ett så genialiskt knep att man tydligen måste vara ett geni själv för att förstå fördelarna med den här uppfinningen :sweat_smile:

6 gillningar