Inderes kafferum (Del 11)

Sällsynta livebilder på @Atte_Riikola fångade utanför kontoret i Gräsviken (Ruoholahti).

För några dagar sedan, när inhoppet för Qt såldes in till Atte som en kort och enkel uppgift utan extra drama:

Atte i morse:

69 gillningar

När ett bolag som tappat mer än hälften av sitt värde på ett år ser ut att ta efter Summa Defences sätt att kommunicera, så kan jag inte direkt påstå att jag är förvånad över den där kursreaktionen :sweat_smile:

3 gillningar

Japp. Nu ser det ju faktiskt ut som att Playbook bara är vackra ord på internet och att analytikerns ”operativa magkänsla” körde förbi den. Det har verkligen inte varit en lätt uppgift, och all :heart: till Atte, som jag anser vara en extremt smart kille.

Måste ändå hålla med Eka, och att denna demokratisering av information skulle vara DEN grejen som förklarar varför Inderes finns och hur de skiljer sig från de gamla affärsbankernas analysavdelningar. Nu verkar Inderes ha glömt bort den första meningen i sin playbook.

7 gillningar

Aapeli har gjort en utmärkt omfattande rapport om Kalmar, jag äger inte Kalmar och tänker inte köpa åtminstone just nu - och det finns inga speciella skäl till det. :slight_smile:

Det finns många saker jag gillar i de omfattande rapporterna:

• man lär känna bolaget, t.ex. vad bolaget gör och varifrån det konkret får sina pengar, och på ett språk som även en sådan som jag förstår
  • för mig är översikterna av branschen och konkurrenterna på ett allmänt plan ofta intressanta i dessa; att själv ta reda på dessa saker skulle ta mig särskilt lång tid
  • jag gillar också att ett proffs har bearbetat bolagets mål med sina egna kommentarer
  • för mig är sifferarbetet fortfarande ganska besvärligt, men när en analytiker har sammanställt siffrorna och sina olika scenarier, underlättar det mitt eget arbete avsevärt. Utifrån informationen och de olika scenarierna som analytikern tagit fram är det sedan lättare att börja värdera bolaget, även om man till viss del skulle ändra siffrorna etc. enligt egna tankar/åsikter.
  • en väsentlig och viktig sak för mig i dessa är bolagets riskfaktorer och hot; vanligtvis stöter man lättare på möjligheter och plus på bolagets webbplats och på andra ställen, men man stöter mer sällan på minus och liknande. I dessa rapporter är dessutom allting förklarat väldigt grundligt.

Att samla ihop sådan information skulle ta mig månader, och slutresultatet skulle i vilket fall som helst bli hemskt. :smiley:

Men ja, tillbaka till Kalmars omfattande rapport - det är ett riktigt utmärkt och värdefullt informationspaket för en investerare. Tack till Aapeli för den! :slight_smile:

5 gillningar

16 gillningar

Eftersom jag inte prenumererar på Kauppalehti, men nyfiken som jag är..

Kevin Warshs fru, Jane Lauder Warsh, tillhör den här Lauder-släkten:

Skönhetsprodukter och lyx. Ah, fabulous.

Skulle 2026 så sakteliga vara det år då Trump äntligen får en foundation i rätt nyans, eller hur länge ska det här dröja egentligen?

Ps. Estee, medgrundare av The Estée Lauder Companies. År 1986, sida vid sida med Ivana Trump:

Estee och Ivana

4 gillningar

Tänk efter en gång till, det har nog blivit ett litet tankefel i det långa inlägget

Inspelningen finns tillgänglig här. Det dröjde lite längre än vanligt, vi ber om ursäkt för detta.

Detta var åtminstone för min del en rolig diskussion :smiley:

6 gillningar

Verners mest intressanta aktie? Och vad är det som felar i Finlands ekonomi?..

Är det där alltså samma ämne? :wink:

4 gillningar

Kul att det fungerade! Även för skaparen var detta ett trevligt format :slight_smile: @Iikka_Numminen är definitivt på topplistan som nästa månads gäst! Kanske måste vi anordna en officiell forumomröstning om nästa månads deltagare :thinking:

3 gillningar

Det faktum att finansdirektören skickar e-post före pressmeddelandet om sin avgång kan mottagaren inte göra mycket åt. I det här fallet fattade analytikern det helt rätta beslutet att vänta tills bolaget informerar om saken officiellt. Rätt agerat i en svår situation.

73 gillningar

OP:s senioranalytiker Kimmo Stenvall berättar att han anade att Lintunens avgång skulle intressera investerare i Qt:s nuvarande marknadsläge. Han noterade saken i nästa dags morgonöversikt, men mitt i den hektiska rapportsäsongen stannade han inte upp för att fundera mer på saken.

Nu rapporteras det

7 gillningar

12 gillningar

OP:s analytiker tryckte alltså i det här fallet på den vänstra knappen och Inderes analytiker på den högra knappen. Ett ganska starkt påstående att anklaga OP:s Kimmo Stenvall för olaglig spridning av insiderinformation! Tänkte du verkligen igenom den där memen helt och hållet innan du publicerade den? :face_with_monocle:

14 gillningar

40 gillningar

Qt dyker upp i varje tråd. Jag följer diskussionen med intresse. Forummedlemmarna är extremt arga.

1. På OP, eftersom OP skickade ut ett meddelande om CFO:ns avgång strax efter nio, vilket gav forummedlemmarna flera timmar på sig att sälja Qt.
  2. På CFO:n, som har skickat ett e-postmeddelande och möjliggjort tidigare försäljning.
  3. På QT, som skickade ut ett pressmeddelande om saken, vilket de uppenbarligen ska göra enligt reglerna. Till följd av meddelandet dök kursen med 10 %. Dåligt kommunicerat!
  4. På Inderes, som inte använde insiderinformation utan agerade enligt riktlinjerna. Inderes uppdatering i morse har möjliggjort ett korrekt förhållningssätt till saken. Jag tycker att de talar till aktieägarnas fördel. Här är den sista meningen som citat: ”Gårdagens kursnedgång för aktien (-10 %) till följd av nyheten verkar dock vara väldigt kraftig och vittnar för sin del om investerarnas misstro.” Enligt min egen tolkning försöker man här snyggt säga att det kan vara ett köpläge. Inderes får förmodligen inte ”prata upp kursen”, men de gjorde det kanske på ett snyggt sätt. På Timonttis bild skulle det kunna stå: vi är arga.
8 gillningar

@Verneri_Pulkkinen. Förutom att jag erkänner att jag gjorde min egen meme med humor (om den var bra eller dålig är en annan fråga), erkänner jag också att jag litade på att OP inte har gjort något olagligt här, och att det inte egentligen handlar om insiderinformation. Jag litade på att det som er analytiker skrev var sant – det är ju ni som är proffsen på värdepappersmarknaden här.

4 gillningar

Jag måste bara säga att enligt Inderes själva är det inte fråga om insiderinformation, så varför i hela friden var inte informationen tillgänglig för alla? Jag skulle se annorlunda på saken om analytikern hade sagt att hen inte kunde dela informationen för att det var insiderinformation. Det var ju verkligen inte det som sades nu.

4 gillningar

Säg vad ni vill om QT, men resan ombord på tillväxtraketen blir i alla fall inte tråkig.

Kanske man inte borde mäta avkastningen i (minus)procent, utan i antalet vänner man fått på diskussionsforum. Hittills verkar kursutvecklingen även i det avseendet vara lite svag.

6 gillningar

Jag måste korrigera min egen text. Vi rör oss nog i en sådan där gråzon. Jag har till exempel arbetat på ett finländskt verkstadsbolag. Ofta kunde man till exempel identifiera stora affärer i förväg genom vissa tecken. Kursen kunde stiga på grund av dem och man visste om det i förväg. Enligt min mening var det dock omöjligt att dra nytta av det, eftersom man inte visste den exakta tidpunkten för offentliggörandet. Det är en liknande situation vid personalförändringar. Visst märks de och man känner till dem i förväg. Men man vet inte när de blir offentliga.

Nu var det möjligt att dra nytta av OP:s meddelande, men få gjorde det. Själv lade jag märke till meddelandet före börsmeddelandet och faktum är att jag köpte Qt (kuutti) för tidigt, när den hade sjunkit så kraftigt på en enligt min mening obetydlig nyhet (Felaktig slutsats). Efter börsmeddelandet köpte jag igen.