Inderes kafferum (Del 11)

Ja, den är i bruk. Där finns instruktioner om hur den fungerar. Och lite rappakalja(tecken)

2 gillningar

Jag kommer definitivt att anlita en flyttfirma nästa gång det är dags, vilket är inom de närmaste 10 åren. Tanken på att göra flytten stressfri mot betalning är en mycket tilltalande tanke. Överlag kan jag inte ens komma på vem jag skulle våga besvära med flytthjälp i framtiden, och jag vill inte belasta någon i min närhet bara för att jag väljer att byta bostad, särskilt eftersom jag aldrig ordnar några inflyttningsfester ändå.

Innan den framtida flytten och ålderdomen borde jag börja med döstädningen i förväg, jag vill särskilt få källarförrådet så tomt som möjligt. Vad i hela friden ska jag göra med saker som jag ägde som barn och tonåring? Att de har ett affektionsvärde betyder inte att de inte kan kastas i återvinningen. Man kan ju ta ett foto som minne, sedan är det dags att släppa taget. Jag har redan sagt till min mamma att hon får komma och kasta källarens onödigheter i en sopsäck medan jag tittar på, eftersom jag inte kan förmå mig att kasta bort dem själv. :smiley:

Jag vill minska mängden prylar ju närmare krematorieugnen jag kommer. Jag har sett tillräckligt från sidan hur mycket onödigt skräp som kan samlas i folks hörn, så jag vill göra annorlunda i god tid. Det är ju trevligare att flytta när hela ens bohag får plats i till exempel en rymlig skåpbil, och även i livets slutskede är mindre bättre.

20 gillningar

Precis. Jag har varit med om många flyttar och lärt mig den vägen. Pizzorna och ölen blev inte nämnda eftersom de är en självklarhet i slutet. Bra tillägg och perspektiv.

6 gillningar

Riktiga flyttlådor och en hyrd flyttbil hjälper verkligen. Jag vet inte vad det skulle kosta att anlita en firma nuförtiden, men jag kommer definitivt att överväga det om jag måste flytta igen.

1 gillning

Så om mitt språk är finska, men jag gör ett inlägg där en citerad mening är på engelska, kommer den då att översätta den till finska för mig? Det finns ju ingen logik i det.

3 gillningar

Angående dessa flyttar, efter att ha flyttat grejer för ett par månader sedan, kan jag konstatera att om man flyttar ensam och mängden saker är måttlig, så vinner flergångskassar över flyttkartonger med 6–0. Kartongen måste man ställa ner på marken vid varje dörr (ytterporten i höghuset, när man ska in i hissen och vid den egna dörren), vilket är långsamt och började kännas i ryggen efter ett par dagar. Jämfört med flergångskassar som man kan hänga på båda axlarna, så man slipper ställa ner något för att komma in genom dörren.

6 gillningar

Jag flyttade själv i slutet av året och anlitade en tjänst som inkluderade en lätt lastbil och en chaufför som hjälpte till med bärandet (skötte till stor del packningen). Det var 30 minuter avsatt i båda ändar, så man fick bära sakerna ganska raskt, men det hanns med bra. Priset var drygt 200 euro. Det underlättade särskilt att man inte behövde köra ett stort fordon i Helsingfors innerstad.

6 gillningar

Jag strävar också efter att hålla förråden tomma. Om jag frågar mig själv vid någon sak ”behöver jag den här fortfarande?”, så låter jag den gå vidare.

Överflödig materia blir förr eller senare en stressfaktor (utrymmesslukare; säljer du? återvinner du? eller kör du det till soptippen?).
Irritationen över onödigt skräp styr även min konsumtion. Jag förvissar mig om ifall ett köp verkligen är nödvändigt.

Jag hatar att flytta. Jag köpte mitt nuvarande hus -07 och bestämde mig för att inte flytta mer förrän jag absolut måste. Alltså när åldersrelaterade problem blir så pass illa att jag tvingas flytta från landsbygden närmare service.

Svärfar är en samlare (uppväxt under kristider) och det handlar om flera förråd (företagare). Familjen stressar redan nu över vad man ska göra med allt när han går ur tiden.

@Cezeta använd tjänster om möjligt, här har den underlättnad som pengar ger en stor inverkan. Samtidigt är det väldigt bra att göra en inventering och skoningslöst kasta bort allt överflödigt.

Om det går att ordna ett talko så är det absolut också att rekommendera. I ett bra gäng kan det till och med bli riktigt trevligt.

7 gillningar

Jag är säkert annorlunda än andra, men vi har gjort alla våra flyttar (det är väl sex stycken de senaste 15 åren) ensamma med frun. Ingen går i vägen, de tunga sakerna bär man själv och frun avlastar så gott hon kan. Snabbt och billigt. Inte ens skilsmässa har vi övervägt ännu. :grin:

Det skulle kännas jättekonstigt att betala någon för att göra det där dagsverket åt mig och ta hutlöst betalt för det.

Visserligen är frun ett muskelpaket på 160 cm och 50 kg, så nog går hon väl för en liten gaffeltruck. :slight_smile:

17 gillningar

Jag har också gjort alla flyttar själv hittills, och som tur är finns det nu unga och raska killar i familjen och släkten som fixar jobbet mot pizzabetalning. Det som stressar mig mest är uteförrådet, som är fyllt från golv till tak med grejer som bara har tryckts in där under de senaste 20 åren. Jag vet inte vem som skulle orka gå igenom det.

Inköp av onödiga prylar har minskat till nästan ingenting och i stället har det blivit intensiva aktieköp, ett riktigt fint utbyte.

Jag frågar också ofta mig själv mer än tre gånger om jag verkligen behöver något och kan fundera på ett köpbeslut i veckor, månader eller till och med år, beroende på produktens prisnivå och det akuta behovet. Eftersom lägenhetens yta dessutom i tiden taktiserades till 37 kvadratmeter för att minimera boendekostnaderna, blir inget extra köpt av den anledningen heller, då det inte ens skulle få plats någonstans. Jag ska visserligen flytta från den här kompakta tvåan till en större tvåa på 45–55 kvadratmeter härnäst, men mängden prylar ska ändå fortsätta att minska.

10 gillningar

Flyttöl. :partying_face:

Jag minns i samband med en flytt förr i tiden med rumskompisar, att när jag vaknade i lägenheten nästa morgon kom jag inte ens ihåg att vi hade flyttat. Jag förundrades över det förändrade rummet, men mina saker var ändå där.

107 gillningar

Jag är en pappershand.

image

image

e: Jag skrev vackert på tyska med flit, så forumets AI översatte automatiskt till finska. Dum funktion! :smiley:

3 gillningar

Ett uppköpserbjudande lades på Salzgitter hösten 2024 till ett pris på omkring 18–19 euro, men det tog aldrig riktigt fart. Därför tänkte jag att ett köp till de priserna skulle kunna vara ett roligt cykliskt bet på ekonomin. Men detta stannade verkligen på det teoretiska planet då aktien bara besökte de nivåerna kortvarigt.

Nu står den i 50 euro. :smiley:

5 gillningar

Det här är nog den största anledningen till att de flesta anlitar en flyttfirma: jag tror inte att de flesta har ett C-körkort eller högre som krävs för att köra lastbil. Med erfarenhet från ett par dussin flyttar vet jag att man annars skulle sköta det själv, men skåpbilar är helt enkelt hopplöst för små, även vid en rimlig mängd saker.

1 gillning

Det är inte helt billigt, man får nog enligt min erfarenhet räkna med ungefär en månadshyra för några timmars arbete, åtminstone om man anlitar Niemi eller liknande professionella firmor.

1 gillning

De flesta förstår nog att det där är humor, men om någon inte gör det så har jag i verkligheten inte skrivit något sådant, och jag har framför allt inte gått och gjort något sådant.

Jag är riktigt nöjd med mina sega aktier.

31 gillningar

I Sverige finns några av världens bästa företag, men sen finns det också de här speciella fallen. :smiley:

Såvitt jag förstår finns det inte direkt någon ribba för börsnotering i Sverige. Därför hamnar all världens konstigheter på listorna. Å andra sidan är det här absolut folkkapitalism, men ansvaret för investeraren är desto större. :smiley:

7 gillningar

Webbläsaren Brave verkar fungera ganska bra.

Uppenbarligen funkar även den ”installerade” gratisversionen av YouTube Music från webbläsaren utan reklam :smiley:

1 gillning

Ett eget tips till flyttdiskussionen. Om man känner till en lokal idrottsförening med raska typer, lönar det sig att be om en offert.

Men av egen erfarenhet kan jag säga, precis som många andra redan tidigare, att om packningen inte är ordentligt gjord och organiseringen är helt åt skogen, så hjälper inga krafter i världen :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar