Bloomberg har uppdaterat sin miljardärslista i samband med SpaceX börsintroduktion ![]()
Handeln med aktien inleds idag.
Bloomberg har uppdaterat sin miljardärslista i samband med SpaceX börsintroduktion ![]()
Handeln med aktien inleds idag.
Musk fyller 55 år i slutet av juni. Om Musk skulle leva tills han blev 110 år gammal, skulle han ha lika många år kvar att leva. Låt oss anta att dessa 971 miljarder fanns på kontot som kontanter och inte påverkades av några lagbundna faktorer, såsom inflation, men att de inte heller genererade någon avkastning. Summan skulle finnas på kontot och förbrukas jämnt.
Fram till 110 års ålder skulle det finnas pengar till förfogande:
Nog skulle man väl kunna skissera upp någon sorts Barista FIRE på det där ![]()
För ett par år sedan fanns det en artikel om att Musk kan bli den första triljonären. Jag tänkte att det var mycket möjligt om han får igång Mars-flygningarna osv, men enligt den där listan ser vi den dagen redan idag om sx gör en typisk hype-ipo-rusning på börsen.
Konkurrerar det inte med Bittium? Bittium har dessutom ett bra partnerskap.
500 prenumeranter uppnådda! Kommer man någonsin att få några pengar för det här? Låt oss göra en video om ämnet!
Min Youtube-kanal har för närvarande 548 prenumeranter, varav 450 har tillkommit under de senaste 28 dagarna. En mycket snabb och bra tillväxt, som naturligtvis är omöjlig att upprätthålla på denna nivå på lång sikt.
Målet är 1 000 prenumeranter och 4 000 visningstimmar (nu 1 447), vilket skulle få Youtube att betala ut en del av sina annonsintäkter till oss. Det ursprungliga målet var före årets slut. Summorna från annonsintäkter är förstås små, eftersom det i vilket fall som helst rör sig om en kanal inom ett ganska litet nischområde i ett litet språkområde, som görs med nollbudget och en “allt i en tagning”-inspelningsmetod.
En annan del av monetiseringen är medlemskap (kanalprenumerationer) från kanalens tittare. De 500 prenumeranter som krävs för detta är alltså uppnådda, men hälften av de 3 000 visningstimmarna saknas fortfarande. I videon förklarar jag detta mer ingående, men tanken är att börja jobba även mot det.
De bästa intäkterna på Youtube har traditionellt sett kommit via sponsorer och samarbeten. Eftersom spelreklam är förbjuden och tillståndspliktig investeringsrådgivning är begränsad, tror jag inte riktigt på att den vägen är vettig. Samarbeten är i sin tur så arbetskrävande att det knappast lär dyka upp tillräckligt attraktiva erbjudanden.
Om vi vid något tillfälle får igång monetiseringen, kommer jag att lägga till mitt första “riktiga” långvariga jobb på LinkedIn. Som YouTubare. Fast de flesta tycker nog inte att det här är ett riktigt jobb heller. Och jag vill inte själv få känslan av att det här blir för mödosamt.
Det där är Antonio Linares, en känd profil inom investeringskretsar på X som flugit högt under en tid. Enligt min uppfattning var han (på riktigt) med väldigt tidigt i Palantir, AMD och Hims. Han har även tjatat om Duolingo som en vinnare på sistone, så allt har inte lyft ännu, åtminstone inte än. (jag har dock inte kollat DUOL på ett tag)
Han talar mycket om peptider som medicinens framtid, oklart om det är kopplat till Hims.
Uppenbarligen har tiderna blivit tuffare eftersom han för ett halvår sedan började sälja samtal ansikte mot ansikte på ca 30–60 minuter; priset var väl runt $10k–$15k.
Jag har läst några av herruns “deepdives”, men det är lite väl verklighetsfrånvänt (korkealentoista) för min smak.
Youtubes algoritmer pushar åtminstone för mig fram den ena gurun efter den andra som är “bättre” än den förra. Det är inte alltid klart om det är fågel eller fisk när det sprutas ut text och berättas att man köpte aktie x för en spottstyver förr i tiden. Lite annan stil än vad Inderes analytiker har i alla fall. Nåväl, vi får se hur det går för Duolingo och Tempus… Duolingo fanns redan i portföljen, men Tempus var en ny bekantskap och en ganska intressant sådan. Kanske någon till och med skulle kunna öppna en tråd här om den sistnämnda…?
Jag skulle inte följa någon kurssäljare på X. Den där Antonio var bara bekant för att jag känner tunga investerare som tidigare uppskattade honom .. uppskattningen har dunstat bort och mannens egen DD (due diligence) verkar ha varit lite si och så, vem vet.
Snarare är X ett bra verktyg för nätverkande och gruppchattar om man redan (genom egen analys) är intresserad av ett visst bolag.
Här kan du se hur våra forumbröder @nuorimike, @Johannes_Sippola och @Iikka_Numminen har klarat sig i Titanernas kamp ![]()
https://x.com/JaTakala/status/2065360281895661959
På Raharadio-sidan har antennerna flyttats till sommarläge.
Tillsammans med @Marianne_Palmu funderade vi denna gång på hur sommaren är en bra tid att ta en paus från sociala medier och stirrandet på aktiekurser. Dessutom fick en undersökning från ett par år sedan om ledningen i bolagen på Helsingforsbörsen åtminstone undertecknad att häpna…
Hoppas avsnittet smakar! Nästa vecka tillbringar jag själv på semester, men vi siktar på att göra avsnitt igen efter midsommar
. Trevlig helg och lyssna gärna!
Ämnen:
(00:00) Inledning
(00:13) Mot sommaren
(00:50) Portföljen i sommarläge
(10:25) Ledningens brottsdomar
Möjligen upptäckte han ett bra köpläge i Tokmanni och behövde kontanter för köp ![]()

Jag lärde mig idag att aktier med låg free float som är utsatta för kurssvängningar och kursmanipulation kallas för friterade aktier i Indonesien. ![]()
Blev Titanernas kamp alltså de obetydligas kamp? Alla utom en ligger back mer än tio procent samtidigt som börserna rusar.
Det finns en smak av rygg dunkande i titanernas val. UiPath var en stor grej i verkliga livet för cirka 10 år sedan (RPA). Nu är det bråttom att bli AI-ifierade. Qt.. hmm?
Ja, jag provocerar lite, men om titanerna nu kunde berätta sin story. Det vore verkligen något. @Johannes_Sippola
Den där tävlingen började den 5 januari och slutar den 31 december.
Här är den leksaksportfölj (endast i Excel) som jag startade eftersom det gick så dåligt för min riktiga portfölj. ![]()
En ny sportbar har öppnats i Vallgård, och den här gången var det inte av det billigare slaget. Tydligen har projektet kostat över en miljon (mega). Självklart finns det även ännu ej namngivna professionella idrottare med i bilden. Det lär krävas att man säljer en hel del bärs och maträtter för att få tillbaka pengarna någon gång.
Titanerna valde i de flesta av sina plock att satsa mot momentum. Ett år är en så kort tid att man utan tvekan borde köpa bara papper där grafen ser ut att vara på väg till månen, och hoppas att riktningen håller i sig ända till spelets slut.
Enligt min mening kan man inte tala om investering när tidsfönstret är under ett år, utan snarare om trading. Killarna gav sig ut för att investera i en tradingtävling och resultatet blev därefter. Det påminner om min portfölj när jag i början av året bytte från USA-trading till investeringar i finländska bolag.