Inderes kafferum (Del 11)

Själv misstänker jag att Musk ganska snart efter att ha fått finansiering via en börsnotering (IPO) kommer att meddela att SpaceX köper Tesla. Tesla behöver en förändring, och en möjlighet att dölja de ekonomiska siffrorna någonstans. Är detta nu tredje eller fjärde året som nettoresultatet sjunker? Kina kommer starkt in på elbilsmarknaden med en billigare struktur och bilindustrin är kapitalintensiv. Kanske består framtiden av X, SpaceX och TesukkaX. Jag skulle inte bli förvånad – det vore lätt för Musk att rättfärdiga det med alla AI-synergier och med världens mäktigaste företag som skjuter ner asteroider från himlen, kontrollerar energiindustrin och i princip hela världen. Alltså i teorin.

39 gillningar

Bitcoin-sentimentet på forumet är återigen så dåligt att jag helt enkelt måste köpa mer vid nästa löning. Man förlorar förmodligen mindre på det än i de finländska småbolagens “bluffmarknad”. I det ena finns inget kassaflöde, men då är å andra sidan inte heller ett negativt kassaflöde möjligt.

Bitcoin kommer att stiga igen någon gång, men jag vet inte när. Man ska köpa det som guld, det vill säga när det är billigt. Båda är ju trots allt en fråga om tro.

12 gillningar

Bra diskussion om ämnet i den här tråden och många insikter för min del, tack till alla som deltagit.

Jag skulle vilja lyfta fram ytterligare ett perspektiv: kan det vara så att kärnan snarare ligger i var och hur fritt bolaget kan investera sina vinstmedel och/eller vad det delar ut till sina ägare. Det vill säga, om vinstmedlen kan återinvesteras i verksamheten med en tillräckligt hög avkastning på kapitalet (ROIC), kan bolaget växa på ett mycket lönsamt sätt. Huruvida verksamheten är kapitallätt eller kapitaltung skulle då inte vara den mest väsentliga punkten, utan snarare frihetsgraden i investeringarna.

Nåväl, detta är bara ett slags tankeflöde, men det passar väl här i fika-tråden. För en småsparare är återinvestering av vinstmedel inte ett lika stort problem (eftersom utdelningar kan återinvesteras i det ägda bolaget, det vill säga man kan öka sin ägarandel, till skillnad från de största ägarna för vilka detta är betydligt svårare).

6 gillningar

Det snuddar vid min egen bransch, men förädlingsgraden ligger så pass långt bak i kedjan att det ändå inte är särskilt likt.

Det är en extremt kapitalintensiv bransch; jag skulle vilja påstå att kapitalbehovet fungerar som en vallgrav. I Finland finns det bara ett fåtal aktörer som tillverkar elstolpar av trä.

Stolparna är nästan färdiga direkt från naturen, det krävs bara en enkel stolpsvarv och snabb bearbetning, sedan är stolpen klar. Problemet är att den måste torkas efteråt, vilket i praktiken tar ett år. Kapitalet är alltså bundet på torkplanen, och det rör sig om ganska betydande belopp.

Av någon anledning har till exempel Versowood behållit sin position inom stolpar, trots att de tillverkar produkter med betydligt högre förädlingsvärde. Det verkar vara en ganska lönsam verksamhet trots att den är så kapitalintensiv.

14 gillningar

Detta är en mycket intressant kombination, åtminstone i min egen placeringsverksamhet. En mogen marknad av begränsad storlek där det krävs rejält med kapital men där avkastningen ändå är rimlig = god sannolikhet för att ingen kommer och disruptar bort vinsterna. Vem skulle vilja investera stora kapital i kapacitet för att sedan konkurrera blodigt med etablerade aktörer, när slutresultatet i hög grad skulle tillfalla kunderna?

I en idealsituation kan marknaden dessutom konsolideras, men detta är förstås inte alltid möjligt (eftersom man sällan vill sälja en sådan verksamhet). I min egen portfölj tänker jag direkt på AerCap och Linamar, två mycket kapitaltunga bolag i ganska mogna branscher; båda är eller har varit konsolidatorer i någon mån, och bådas ROE har legat på riktigt rimliga nivåer mellan 10 och 20 procent över längre tid. För båda ser jag att det för en ny konkurrent antingen skulle vara svårt och orimligt (Linamar) eller omöjligt och ganska orimligt (AerCap) att satsa sina pengar på att äntra marknaden.

10 gillningar

Jag tippade på nedskärningar och räntehöjningar för några år sedan. Nu hoppas jag att båda redan har skett.

Å andra sidan skriker min UPM-prognos att räntorna kommer att stiga ytterligare​:flushed_face:

Utvecklingen går framåt, men det finns gränser för hur billigt man fortfarande kan få allt i butikerna. Det är helt orimligt hur lite arbete som krävs för att köpa vad som helst från vilken butik som helst när man är född i Finland Ab.

Men låt oss vara tacksamma och hoppas på det bästa även i fortsättningen.

2 gillningar

Jag har som vana att oavsett vad jag köper, försöker jag förstå de arbetsinsatser och kostnader som krävts för tillverkningen. Därav det ovanstående.

2 gillningar

IonQ, Inc. är ett amerikanskt hård- och mjukvaruföretag inom kvantdatorer med huvudkontor i College Park, Maryland. Företaget utvecklar generella kvantdatorer baserade på fångade joner (trapped ion) samt tillhörande mjukvara för att generera, optimera och köra kvantkretsar.

math-lady

41 gillningar

Lite samma sak som när man jämför hur mycket byggkostnaderna har stigit i förhållande till inkomstnivån. Enligt min magkänsla har de stigit så mycket på några decennier att den person som tidigare som vanlig knegare byggde hus åt sin flerbarnsfamilj och en sommarstuga därtill, numera bara har möjlighet till en bråkdel av detta. Jag gissar att köp av åtminstone de billigaste importvarorna inte kommer att bli billigare.

2 gillningar

Det här är ett lotteri. Som jag sa om tech-aktier för några dagar sedan. Ett folk av lottospelare, och det gäller även mig.

Jag skulle föredra fiskare istället.

1 gillning

..så länge han håller fingrarna borta från bandet Symphony X så är det bara att köra.
King’s X, Planet X eller Racer X verkar inte vara aktiva längre, så deras varumärken/band skulle man nog kunna få billigt som ett tillskott till portföljen :thinking:

2 gillningar

Farsan brukar alltid nämna att man på 60- och 70-talet kunde bygga ett egnahemshus genom att hugga ner några hektar skog. Min egen mormorsstuga finansierades just på det sättet. Idag räcker pengarna från en liknande virkesförsäljning typ till en gårdsbastu och ett utedass. :grinning_face_with_smiling_eyes:

27 gillningar

Trots att skogsindustrin har utvecklats rent tekniskt, så är detta slutresultatet.

3 gillningar

Denna extroverta “hobby”, som gränsar till besatthet, fortsätter nu med taggning av norska aktier. Ett land i taget…

2 gillningar

Henri Huovinen har skrivit om bland annat antalet aktier på Wall Street :slight_smile:

En sällsynt strukturell vändning pågår på den amerikanska aktiemarknaden. I över två decennier har antalet aktier i omlopp på marknaden minskat, då företagens återköp av egna aktier och avnoteringar har överstigit nyemissioner av aktier.

Nu håller riktningen på att ändras. Enligt investmentbanken Goldman Sachs uppskattning kommer nettoutbudet av aktier, det vill säga nyemissioner minus återköp och avnoteringar, att landa på nära noll i USA i år.

Enligt Goldmans prognos kommer utbudet att fortsätta växa nästa år och kan till och med vända till att bli positivt på nettobasis. Då löper försäljningsrestriktionerna (lock-up) för årets börsnoteringar ut, vilka vanligtvis hindrar grundare och tidiga investerare från att sälja sina aktier under ett halvår efter noteringen.

EDIT:

Här kommer direkt en till artikel av Henri Huovinen som fungerar som en fortsättning :slight_smile:

Återköp av egna aktier har gett ett betydande stöd till den amerikanska aktiemarknaden efter finanskrisen. I värdeinvesteraren Christopher Bloomstrans analys bidrog nettominskningen av antalet aktier till S&P 500-indexets totalavkastning med 0,7 procentenheter per år under perioden 2011–2021, och för fem megacap-teknikbolag med hela 2,6 procentenheter.

Ur en investerares perspektiv är den väsentliga frågan vad man kan förvänta sig av en sådan vändning. Det finns ett halvsekel av forskningslitteratur i ämnet, och dess budskap är intressant nog tudelat.

2 gillningar

Jag 8.1.2021

Jag har köpt LeadDesk till ett snittpris på cirka 10 euro och sålt en tredjedel till ett snittpris på cirka 33 euro. LD har stigit kanske väl snabbt, men jag har tänkt att den verkliga potentialen kommer att visa sig under de närmaste åren och å andra sidan; framtiden är nog ganska väl inprisad nu.

Jag vill säga att jag har varit med sedan börsintroduktionen (IPO), så det finns kanske lite känslor med i bilden. För vissa strategier kan det passa särskilt bra att sälja, och jag förstår väl om någon säljer och återvänder senare efter en eventuell dipp.

LD är lite märklig på så sätt att jag oftast först med en viss fördröjning har insett varför priset har stigit. Jag tror att det nu finns lite ”robinhood” i priset samt väldigt mycket framtidsförväntningar. :blush:

Ingenting har förändrats, eller åtminstone inte Alokas, jag gör lika knivskarpa analyser än idag.

16 gillningar

Vem är den här herren och vad är egentligen detta Tempus AI? Teräsmies slog till på ett annat ställe (se tråden om köp och sälj) på detta case som besitter unik data; företaget verkar nämligen ha tillgång till hälso-data i USA, och genom att modellera denna data finns det möjligheter till nästan vad som helst. Lyssnaren tar eget ansvar, jag känner inte alls till herren i fråga. Youtubes algoritmer matade mig med denna…

Och så stängdes visst Hormuzsundet igen enligt uppgift. Vi lever i en Looney Tunes-verklighet:

image

42 gillningar

Baillie Giffords investeringsexpert Fraser Thomson har skrivit om effekterna av AI. :slight_smile:

En omställning kan vara mycket nyttig när den gör tidigare svåra uppgifter enkla och flyttar fokus från brist till överflöd. Detta är ett kännetecken för tekniska revolutioner. Detta perspektiv säger också mycket om vad som händer på aktiemarknaden. Ibland berättar det om vad marknaden missar.

Underrubriker:

1. Minne
  2. Beräkningskraft
  3. Datacenter
  4. Slutet på mjukvarubrist?
  5. Formgivningen av AI-omställningen
3 gillningar

Det är verkligen fånigt (eller mästerligt) hur Trumps femtiosjubiljonte tweet får oljepriset att falla. Fred i Mellanöstern är återigen riktigt nära inför helgen.

This time is different.

Edit:

Ett mycket överraskande svar från Iran.

19 gillningar