Inderes kafferum (Del 11)

Om den eran i Östersjöregionen intresserar, så kommer här en lyssningsrekommendation:
Pahamaineiset vitaliaanimerirosvot toimivat myös Suomen rannikolla | Tiedeykkönen | Yle Areena

Alla har hört talas om piraterna i Karibien, men vem känner till Östersjöns pirater? Mellan Hansaförbundet och Kalmarunionen utkämpades maktkamper delvis inofficiellt genom just sjöröveri. Det var en form av arbetserbjudande som lockade pirater från betydligt längre håll – tydligen ända från Turkiet.

5 gillningar

Idag, som en otrolig ateist, fick jag lyssna på Suvivirsi (Den blomstertid nu kommer) två gånger. Det gjorde inte ont, skapade ingen ångest och brände inte på insidan! Jag tror inte på herren, skaparen eller någon annan varelse ur Boken, men visst hör den till sommarens början.

Så, jag tänkte helt enkelt meddela att jag är på semester NU :smiling_face_with_sunglasses::man_dancing:t3:

49 gillningar

Jag ska börja använda COMIC SANS på jobbet i fortsättningen :smiley:

EDIT:

Ska ta och lyssna på detta ikväll. Tack för tipset! :slight_smile:

2 gillningar

Varför omformas inte den här psalmen till en neutral vårsång riktad till de som slösar sin energi på att kränkas och klaga på allt..? En sommarvisa? Någon sorts modernare “banger”?

Lite som man gör med rappskivor, att man ersätter anstötliga ord med ord som behagar “kakkahattu”-folket (moralpolisen), så att man kan ta bort “Parental Advisory Explicit Lyrics”-stämpeln från omslaget.

Nej, verkligen inte, jag skrev med glimten i ögat. Låt de lättkränkta fortsätta att bli kränkta även i framtiden, det drabbar ju bara dem själva, ingen annan.

3 gillningar

Enligt min mening lönar det sig inte att börja ändra på traditionella sånger bara för att folk tar illa vid sig. Absolut inte.

16 gillningar

Nu när skolan slutar och det har pratats om betyg i sociala medier, skapade jag ett betyg som passar investerare där var och en kan utvärdera sitt eget “läsår” som investerare :slight_smile:

Här är min utvärdering :sweat_smile:

Ge dig själv ett skolbetyg 4–10
4 = här finns det utrymme för förbättring
10 = jag lyckades utmärkt

:glowing_star: Investerarbetyg 2026 :glowing_star:

Att följa den egna investeringsplanen…_7_

Riskhantering…_7_

Tillräcklig kontantbuffert…_6_

Väl diversifierad portfölj…_7_

Att göra egna analyser…_9_

Att motstå FOMO…_6_

Bevarad nattsömn…_10_

Förståelse för affärsverksamheten i bolagen jag äger…_8_

Dokumentation av investeringsbeslut…_5_

Utvärdering av informationskällornas kvalitet…_7_

Beaktande av värderingsmultiplar och nyckeltal…_6_

Jag lärde mig något nytt om investeringar…_8_

Jag lärde mig något nytt om mig själv som investerare…_8_

:fire: Extra utvärdering :fire:

4 = berör mig knappt
10 = träffade smärtsamt rätt

Köpa dippen för tidigt…_9_

Att upprepa samma misstag…_9_

Att kolla kurser under arbetsdagen…_8_

Att stirra på Inderes riktkurser…_7_

Att stirra på direktavkastningen…_8_

Att sänka anskaffningsvärdet (snitta ner)…_6_

Att skylla på “kusetusmarkkinat” (bluffmarknad)…_10_

33 gillningar

Jag är ganska allergisk mot traditionella sociala medieplattformar, så jag ser risken som liten :smiley: Jag föredrar sådana här forumliknande communities. Alla tjänster som Meta har köpt (t.ex. Instagram) eller ens skapat har de förstört med tiden, så jag skulle knappast vara användare av tjänsten i fråga längre.

2 gillningar

Rolig idé, tack! :slight_smile:

4 = här finns det utrymme för förbättring

Farbror Shinjukus investerarbetyg 2026:

Att följa min egen investeringsplan…_10_

Riskhantering…_8_

Tillräcklig kontantbuffert…_6_

Väl diversifierad portfölj…_7_

Att göra egna analyser…_6_

Att motstå FOMO…_10_

Att behålla nattsömnen…_10_

Förståelse för affärsverksamheten i de bolag jag äger…_9_

Dokumentation av investeringsbeslut…_6_

Utvärdering av informationskällornas kvalitet…_8_

Beaktande av värderingsmultiplar och nyckeltal…_5_

Jag lärde mig något nytt om investeringar…_8_

Jag lärde mig något nytt om mig själv som investerare…_6_

Extra utvärdering:

4 = rör mig knappt
10 = träffade smärtsamt rätt

Att köpa dippen för tidigt…_5_

Att upprepa samma misstag…_5_

Att kolla kurser under arbetsdagen…_6_

Att stirra sig blind på Inderes riktkurser…_4_

Att stirra sig blind på direktavkastningen…_6_

Att sänka sitt genomsnittspris…_9_

Att skylla på “scam-marknaden”…_4_

7 gillningar

Är det här min måndag hela veckan-stund?

Hoppas det är sant. :heart:

18 gillningar

Det här var ju kul, tack! :slight_smile:

4 = här finns förbättringspotential

Alokas investeringsbetyg 2026 :glowing_star:

Följa min egen investeringsplan…7

Riskhantering…6

Tillräcklig kontantbuffert…6

Väl diversifierad portfölj…8

Göra egna analyser…7

Motstå FOMO…6

Bevara nattsömnen…8

Förståelse för verksamheten i de bolag jag äger…7

Dokumentera investeringsbeslut…6

Värdera kvaliteten på informationskällor…8

Beakta värderingsmultiplar och nyckeltal…6

Lärt mig något nytt om investeringar…7

Lärt mig något nytt om mig själv som investerare…7

Extra utvärdering:

4 = berör mig knappt
10 = träffade smärtsamt precist

Köpa dippen för tidigt…10

Upprepa samma misstag…10

Kolla kurser under arbetsdagen…9

Stirra sig blind på Inderes riktkurser…6

Stirra sig blind på direktavkastningen…7

Sänka sitt genomsnittspris…9

Skylla på “kusetusmarkkinat” (bluffmarknad)…10

10 gillningar

Föräldern fick en liknande för ett par år sedan, fast i Kempower. Det gick väl sådär. Men sånt är livet. Vi får se hur det går med den här. Lillebrorsan är en sån inbiten Saab-fantast att det inte finns några gränser. Han mekar ständigt och har olja i ansiktet. Det känns roligare att ge på det här sättet än som rena sedlar.

68 gillningar

I det här världsmästerskapet har det funnits 3 lag som varit på en exceptionell nivå ända från början. Schweiz, Kanada och Finland är helt välförtjänt kvar i kampen om guldmedaljen. Alla har namnkunniga trupper med sig och har spelat bra.

Som en fjärde punkt måste man lyfta fram Norges glädjefyllda spel och deras avancemang till medaljmatcherna som något positivt.

Men där stannar det positiva. USA, Tjeckien, Slovakien, Sverige (samt Tyskland och Danmark) var otillåtligt dåliga i år och ställde inte upp med sina bästa lag.

Å andra sidan var Ungern, Storbritannien och Italien med i bottenstriden helt som turister. Även om jag inte vill ha med Vitryssland och Ryssland så länge Ryssland fortsätter sitt fega anfallskrig mot Ukraina, så har kvaliteten på VM onekligen lidit.

Det finns helt enkelt inte 16 slagkraftiga ishockeynationer i världen utan dem. Antalet lag i VM borde sänkas till 14, då skulle antalet “dåliga” matcher minska. Varför inte rentav till 12.

Men hur som helst har det varit roligt att följa mästerskapet. Norge är för sin del redan en av turneringens största vinnare, oavsett om de får medalj eller inte. Jag misstänker att Kanada är förhandsfavoriter i kvällens match mot Finland, men oavsett vem som vinner kommer finalerna att bli grymma.

Pennanens Leijonat har börjat spela bättre den här säsongen än tidigare år, och det i sig är redan en vinst. Hatten av, jag hade själv tappat tron, men likväl spelar de om medaljerna både i OS och nu i VM.

10 gillningar

Jag har alltid drömt om att VM skulle spelas i ett cupformat med 16 lag. Varje match skulle vara betydelsefull och det skulle bjudas på gott om överraskningar. Eftersom det spelas varje år skulle det inte kännas som något nödvändigt ont. Av kommersiella skäl kommer detta dock aldrig att hända.

6 gillningar

Det vore också intressant. Men ja, nu är det ibland lite väl många så kallade “fyllnadsmatcher”, och även nu var det stundtals utmanande att hitta intressanta matcher trots att det spelades 4–6 stycken varje dag.

När man sedan stannar upp och tänker på hur mycket Finland förmodligen betalar i försäkringar för NHL-spelarna per match mot lag som Storbritannien, så skulle de pengarna kunna användas till något bättre. Hellre då en till match mot Schweiz i ett annat gruppspel eller spara dem till något annat.

4 gillningar

Mitt eget placeringsbetyg från förra terminen

10 i alla ämnen, förutom

insättning av pengar i investeringar 4.

1 gillning

Håller med, och även vår krigsmakt borde fortfarande sjunga Jägarmarschen med ursprungstexten: Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks’ suuri on Suomen valta och öppet flagga för ett Stor-Finland. Varför skulle man överhuvudtaget ändra texten i nationella sånger när värderingar och samhället runtomkring förändras?

På 90- och 00-talet var Finland fortfarande ett djupt kristet och mycket homogent land, och då var Den blomstertid nu kommer (Suvivirsi) logisk. I grundskolan fanns fortfarande morgonandakter och i många skolor bordsbön, nästan 90 % tillhörde kyrkan och religionsundervisningen var i praktiken konfessionell. De största samhälleliga rädslorna var kopplade till satanister och kyrkobränder. Världen är annorlunda nu när finländarna har sekulariserats och vänt sig bort från kristendomen, och massinvandringen har fört hit mycket olika typer av människor. Det är ju lite märkligt att man år 2026 sjunger om Sions dagg vid ett statligt evenemang.

Om något borde ändras i reaktionär anda, så är det att byta tillbaka namnet på december till talvikuu (vintermånad). Julen är inte ens topp 3 bland de finska högtiderna, så det är orimligt att döpa en hel månad efter den. Jag skulle hellre ha en midsommarmånad eller valborgsmånad i kalendern än en julmånad.

20 gillningar

Ja, när man tittar ända från början är det en enastående prestation! Man kan bara lyfta på hatten för framgången.

Där finns dock vissa likheter med min egen portfölj – vid någon tidpunkt kommer det enorma avkastningar och sedan planar takten ut.

Själv investerade jag i PYN Elite i slutet av 2013 till ett pris på ca 205 euro, och nu efter 12,5 år har kursen “bara” nästan tredubblats. Det är också en bra prestation men inget utöver det vanliga; vad jag förstår hade man nått ett bättre slutresultat med en vanlig S&P 500-indexfond.

Summa summarum: i aktiv fondförvaltning ser man först i efterhand vilken portföljförvaltare som skapar hållbar avkastning, och i efterhand kommer man inte längre åt de där värsta toppavkastningarna. Därför måste man bara hitta en fond vars investeringsstil och förvaltare man tror på. Själv anser jag att PYN Elite i sig är en bra fond, men jag sover inte gott med dess målmarknad, så därför sålde jag mitt innehav.

6 gillningar

Nåja, man sjunger inte varje vers av Den blomstertid nu kommer på skolavslutningarna, åtminstone inte under min barndom. Jag tror knappt att jag någonsin ens har hört den där versen om Sions dagg sjungas i något sammanhang.

Enligt min mening kan man mycket väl behålla Den blomstertid nu kommer i skolavslutningarnas repertoar, eftersom ingen de facto verkar koppla den till kristendomen annat än nominellt (om man inte själv är troende).

23 gillningar

Nåväl, jag kom inte ihåg en sådan här dans från dansmannen Huang:

Men här är det där lilla extra, och mycket mer:

7 gillningar

Jag befinner mig i en testfas med Ozempic, och det är verkligen ett helt otroligt dundermedel. Jag har brottats med en del problem i mitt liv, och konceptet med läkemedel som påverkar det mentala är i sig bekant…

Men det känns ändå helt otroligt att när man injicerar 0,5 mg av substansen en gång i veckan, så försvinner allt “matbrus” (food noise) i huvudet; man förvandlas i praktiken från en person som alltid varit besatt av mat till en som inte längre orkar gå på bufféer eftersom man inte orkar äta tillräckligt för att det ska vara värt pengarna… nu är problemet snarare att man MÅSTE KOMMA IHÅG att äta…

Jag har alltid varit en person som först och främst tänker på mat när jag semestrar, jag har en topp 10-lista över restauranger i Göteborg som jag besöker ett par gånger om året. Nu har jag inte ens lust att tänka på restauranger eller bufféer, och orkar inte ens äta en vanlig mikrorätt på en gång.

Jag förstår nu helt och hållet varför företaget som gör Ozempic håvar in pengar… läkaren sa också: “du sparar lätt den där dryga tusenlappen i månaden på godsaker och mat”. Och hen skämtade verkligen inte. (Dock, för att det inte ska låta allt för rosenrött, så är “lös mage” i början en ganska irriterande biverkning).

I slutändan finns det inget annat användningsområde för pengar än att köpa tid/hälsa… och drygt hundra euro i månaden för att få hjälp mot lägre vikt, mindre snarkningar, mindre tänkande på mat (överhuvudtaget känns det fascinerande när tankeverksamhet frigörs), lägre blodtryck… osv, så skulle jag lätt betala det dubbla för produkten.

81 gillningar