Nu när vi väl har börjat prata om historia är det på något sätt trösterikt hur lite saker och ting i världen faktiskt förändras. Youtubes algoritm kastade av en slump fram en satirisk sammanfattning av händelserna år 2005, och det var precis samma visa i USA för 20 år sedan under George Bush den yngres tid vid makten:
Dessa är verkligen intressanta fenomen. I Kina “Lie flat”, i Korea “Sampo”, i Japan “Satori” och “Hikikomori”, och i västvärlden sedan FIRE och “Quiet quitting” osv. Bakom detta ligger troligen en trötthet på det alltför tävlingsinriktade och tunga arbetslivet, som är en börda i många länder, särskilt i Asien, t.ex. Kinas 996-arbetstider (på jobbet kl. 9–21, sex dagar i veckan).
Delvis verkar detta också handla om ojämlikhet mellan generationer och en besvikelse på systemet, som inte längre erbjuder yngre lika goda möjligheter som tidigare generationer. Denna frustration verkar finnas i viss utsträckning även i Finland, särskilt när det gäller pensionssystemet och sysselsättningen.
Nackdelen med dessa rörelser är nog att de försvagar den ekonomiska tillväxten och sänker födelsetalen, vilket försvårar kommande generationers ställning ytterligare och den negativa spiralen är ett faktum.
Nu byggs tidernas bubbla upp i USA. Värderingarna på AI-bolag och Space X är skrämmande!
I Finland har det uppstått en kulturell motrörelse till detta, ”First North”, där besparingar bränns i snabb takt i småbolag. Drömmen om att trappa ner på arbetet är varje dag lika långt borta.
Visst är det så, men jag anser att vi inte förstår denna rörelse tillräckligt väl. I slutändan handlar det om ekonomi. Ett lands sjunkande befolkning är inte nödvändigtvis ett så stort problem på kort eller medellång sikt som det ges sken av (på lång sikt, ja). I Japan fortsätter till exempel BNP per capita att stiga, även utan inflationsjustering.

Almanakka on kirjoitellut jälleen Fireflystä, tällä kertaa Q1:n tiimoilta. ![]()
Vaikka yhtiö teki hyvän kassavirran ja tase on vahva, liikevaihdon ja liikevoiton heikkeneminen yhdessä haastavien kasvutavoitteiden kanssa antaa aihetta varovaisuuteen. Jos vastaava kehitys jatkuu pidempään, on osake liian kallis. Toisaalta, jos kannattavuus normalisoituu ja liikevaihto lähtee kasvuun (oma lähtökohtani), on osake mahdollisesti turhan edullinen nyt.
De verkliga anarkisterna kör med skuldhävstång på First North. Lånet blir omedelbart långivarens och inte gäldenärens problem.
Glad afton före veckans näst sista arbetsdag!
Det fördes nyligen en debatt om anestesi även här, och jag hittade en bra iakttagelse gällande detta:
Sedan till investeringsärenden. Jane Street, som även gör affärer med Iren, har härjat i Indien under 2024 på ett sätt som väckt myndigheternas intresse. En lärorik historia om uppbyggd hype och förlorade pengar.
tldr: Köp bankaktier .. köp .. köp .. köp .. bygg samtidigt upp en 7x kort position vid sidan om. När steken är klar, dumpa alla aktier. Boom. Avkastningsdag ![]()
Här är forumet också fullt av panka A-typer som kommer att harva de kommande 30 åren. Det vore smartare att vara en B-typ och köra FIRE redan om 3 år med 0 € i månadssparande. Det är så de riktiga mästarna gör ![]()
Jag är inte pank och jag lever inte snålt, men det är lätt att svara alternativ A på det där. Jag sparar just 500 €/mån i indexfonder i 25+ år + direkta aktieinvesteringar med tidsmässig spridning ovanpå det, och förstår nöjt fördelen med tid och hur väl det fungerar. Ekvationen är alltså enkel: långsiktighet + tid = välstånd. Ekonomiskt oberoende är möjligt, men absolut inget mål. Om man råkar uppnå FIRE (Financial Independence, Retire Early) av misstag, så är det inget dåligt misstag alls.
Alternativ B låter som huvudlöst daltande, en hög med misstag och till och med som en blåsning som inte garanterar någonting. Om den där duon på bilden på något vänster har lyckats, så betyder det inte att andra kommer att lyckas med deras vinstmaximerande lärdomar. Går inte vidare.
Den där duon säljer ju någon form av onlinekurser för att bli rik, i stil med kryptohävstång till himlen, så det är nog bara kursförsäljaren som blir rik i slutändan ![]()
Har också stött på detta, ack och ve… Gick en gång på ett av Varapuus evenemang när det var gratis inträde, och det var sannerligen intressant folk där, både bland talarna och deltagarna. Det förde tankarna lite till amerikansk evangelism.
Som First North-investerare blev jag genast intresserad av detta.

Fungerar Kauppalehtis digitala tjänst normalt för er andra? För mig borde allt vara i sin ordning, men när jag försöker läsa digitaltidningen meddelar den att jag borde betala för någon form av premium-prenumeration.
Det fungerar inte för mig heller. Det går att logga in och allt annat fungerar, men det går inte att läsa e-tidningen. Den ber mig att köpa premium ![]()
Läsarskaran på Inderes forum är så pass medveten att de flesta säkert ser igenom den här bluffen, men för säkerhets skull länkar jag Karo Hämäläinens artikel om parets coachning från 2024: Rahat tuplaksi 12 kuukaudessa – ”En näe mitään vaihtoehtoa, etteikö tämä tulisi toteutumaan” | Arvopaperi
Artikeln är bakom en betalvägg men kan sammanfattas så här:
Som tur är finns det också ett annat alternativ: möjligheten att gå med i en “allomfattande coachning”. Antalet platser är dock begränsat och det brådskar.
Ville Kinanens personliga coachning där han håller dig i handen kostar tio tusen euro.
Alltså, som man kan gissa, tjänar paret sina pengar på att lura godtrogna med löften om att bli rik snabbt. Det verkar vara en lönsam verksamhet eftersom de har hållit på i flera år.
En månadsersättning på 500 € under 37 år ger ett kapital på 220 000 euro, en avkastning på 5 % på detta är 11 000 euro. Jag tar inte hänsyn till ränta-på-ränta-effekten på kapitalet eller skatter i detta fall.
En månadsersättning på 200 € som utlovas i reklamen ger under tre år ett kapital på 7 200 euro. Om man vill nå en motsvarande årlig avkastning på 11 000 euro med detta, så skulle denna “kassaflödesbyggande investering” behöva ge en avkastning på 154 % på kapitalet. Med den utlovade möjligheten till en ännu mindre månadsersättning skulle avkastningen behöva vara ännu högre.
Siffrorna är förenklade, men det ändrar inte helhetsbilden. Det låter en aning orealistiskt.
Jag vill bli en lika bra investerare som Warren Buffett och Peter Lynch samt den här “Vauraan Elämä” Ville Kinanen.
Yle rapporterar så neutralt om fondinvesteringens glada budskap! Eller vänta… vad?