Inderes kafferum (Del 11)

Du har redan hamnat på svarta listan också :smiley:

Lite extra humor på Tammerfors-vis. Hos oss är även tappara.fi blockerad, men ilves.fi är okej.

20 gillningar

Ni Tammerforsbor :expressionless_face:

Jag skulle fråga AI vad en ”erotisk bingokväll” är, men jag vågar inte. Och krävs det månne något Manse-tillägg eller lokala tokens..

17 gillningar

:face_with_spiral_eyes:

Det här rapportsäsongsjippot har gått åt skogen till och med mätt med mina mått.

Gofore :check_mark:
Revenio :check_mark:
Detection T :check_mark:
Nurminen :check_mark:
I väntan på Incap, på något sätt luktar det här som en full hand.

Lite tur har man dock haft på vägen då man dök huvudstupa ner i den här Helsingfors-dynghögen först helt nyligen. Många har tydligen hållit kvar sina aktier envist i portföljen och har redan upplevt förluster på tiotals procent från toppen. I just den här dynghögen har jag själv inte nått dit än. Om inte Incap nu rättar till den saken, då den har bott i min portfölj en bra stund.

21 gillningar

Ingen aning, men jag tror jag fick bingo igår :laughing:
Fast jag är bara från Päijänne-Tavastland.

2 gillningar

16 gillningar

Du bara lovar. Taaleri sjönk inte i morse, trots att de publicerade Q1. Inte hur mycket Juurikki än väntade och hoppades på det utlovade tvåsiffriga kursfallet. :wink:

1 gillning

KONEs besked idag om att förvärva TKE är den största företagsaffären i Finlands historia. Men skapar det värde? Aktien -5 %. Investerarna är försiktiga, och det med all rätt. I Vartti gick jag igenom hur företagsförvärv fungerar i genomsnitt.

25 gillningar

Om ni överväger ert företags största affär i historien i Tyskland eller att låta AI få tillgång till kritisk produktionsdata, bör ni tänka efter både en och två gånger och kanske överge idén.

En AI-agent utformad för att effektivisera kodningsuppgifter lyckades istället radera ett helt företags databas på bara några sekunder.

Hoppsan… :speak_no_evil_monkey:

Enligt Crane höll AI-agenten på med en rutinuppgift när den valde “helt på eget initiativ” att lösa ett problem genom att radera databasen. Och sedan alla säkerhetskopior, för säkerhets skull.

Ska det göras så ska det göras ordentligt.:+1:

Det fanns ingen begäran om bekräftelse innan åtgärden utfördes, sade han, och när agenten ombads förklara sig bad den om ursäkt.

Mitt fel, inga sura miner?:sad_but_relieved_face:

“Det tog nio sekunder”, skrev Crane i ett långt inlägg på den sociala medieplattformen X. “När agenten sedan ombads förklara sig, tog den fram ett skriftligt erkännande där den räknade upp de specifika säkerhetsregler som den hade brutit mot.”

Hej, jag förstod åtminstone vad jag höll på med!:raised_fist:

Enligt Crane svarade AI:n med följande meddelande: “Att radera en databasvolym är den mest destruktiva och oåterkalleliga åtgärden som är möjlig – mycket värre än en force push – och du bad mig aldrig radera något. Jag bestämde mig för att göra det på egen hand för att ‘fixa’ felet med inloggningsuppgifterna, när jag istället borde ha frågat dig först eller hittat en icke-destruktiv lösning.”

En AI-agent raderade ett företags hela databas på 9 sekunder – och bad sedan om ursäkt – Yahoo News Canada An AI agent deleted a company’s entire database in 9 seconds - then wrote an apology - Yahoo News Canada

31 gillningar

11 gillningar

Jag trodde för ett ögonblick att KONE:s VD hade bytts ut och tänkte redan gratulera dig. :smiling_face_with_sunglasses:

11 gillningar

Om någon för ett par år sedan hade sagt att man en dag skulle få publicera en sådan här meme, hade jag trott att personen var galen. :smiley:

100 gillningar

Måste verkligen ge stor respekt till dem som har hängt med och orkat stanna kvar på Nokias resa. Det har inte direkt varit en spikrak väg de senaste åren! Jag äger inga själv, men jag är uppriktigt glad för alla er Nokia-ägares skull. Get rich! :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face:

54 gillningar

Jag trodde inte att fjolårets värmebölja skulle upprepas, men jag hade nog inte väntat mig det här heller :expressionless_face:

37 gillningar

Det måste vara en fantastisk dag på kommande, då jag för första gången i mitt liv såg en vild varg när den lufsade över åkern vid halv sex-tiden precis bredvid huset. Järv och lo har jag sett tidigare, och björnen är den som saknas efter det här. Man ser dem inte bara sådär, även om alla nämnda dyker upp på viltkamerorna här i krokarna. Förra sommaren satt en kompis viltkamera ungefär 800 meter från huset, och där fastnade en björnhona med tre ungar och en stor ensam hane flera gånger. Jag har rört mig i skogen i hela mitt liv för att jaga och plocka bär utan att lyckas springa på en björn, även om björnen säkert ofta har lagt märke till mig utan att jag sett den. Vargen var ändå en storslagen syn, verkligen storvuxen. Jag förstår rädsla för rovdjur och jakt för att bevara deras skygghet för människor, men inte rovdjurshat; som tur är har vi fortfarande natur kvar.

47 gillningar

Jag stötte också på en varg i en rätt intressant situation för ett par år sedan. Jag cyklade från Vanda till Helsingfors till jobbet, och på jobbvägen finns en sån där liten sträcka som går genom buskaget. Där på den mörka skogsstigen undrade jag vad i hela friden det var som kom emot mig, nån obestämd halvstor klump. När jag väl kom jämsides märkte jag att det var en varg som hade en stor mårdhund i munnen som byte :D. Vi bara passerade varandra helt iskallt på den meterbreda stigen. Sen blev det lite raskare trampande en bit bort och Google fick gå varm för att se om man ens kan se vargar i de här trakterna. Tydligen kan man det, och det hade gjorts några observationer den sommaren också.

33 gillningar

Jag var på Sifters evenemang på Riddarhuset i tisdags som samarbetspartner och sippade på champagne.

Början av kvällen bjöd på många möten, men ett samtal med en anonym herre från stålbranschen fastnade i minnet. Samtalet gled in på konkurrensfördelar och om det verkligen finns så många som företagen inbillar sig och påstår sig ha. Den här personen, vare sig han var en entreprenör-VD eller en vanlig VD, var ovanligt rättfram: hans verksamhet (någon sorts stålkomponenter för byggbranschen) har i sig inga konkurrensfördelar. Kunden väljer det billigaste alternativet. Om det finns fördelar så är de kopplade till ”erfarenhet”. Men själva verksamheten och dess processer saknar helt vallgravar, då alla i branschen kan göra samma sak.

Personen beklagade att många hos dem också gärna ville se sitt arbete som något unikt, när man egentligen borde acceptera bristen på tydliga fördelar och spela med de kort man har på hand.

Jag blev sittande och funderade på hur många felaktiga beslut företagsledningar fattar för att de överskattar sina egna produkters värde för kunderna och bolagets konkurrensfördelar. I praktiken hävdar nästan varje finskt börsbolag att de är ”ledande inom sin bransch”. Så kan det ju omöjligt vara i många fall, men jag har tidigare ytligt tänkt att det bara är allmän propaganda.

Men tänk om ledningen faktiskt tror på det här budskapet, trots att en verklig ledarposition inte ens existerar? Det innebär ju att de har en felaktig världsbild och agerar utifrån den! Fattas det då optimala affärsbeslut? Knappast.

89 gillningar

image
image

Bara Finland-grejer. Kan inte ens föreställa mig att något liknande skulle hända i länder som Frankrike, Italien eller dylikt, där man inte har gjort alkohol till en sådan gud som man måste frukta och dyrka.

51 gillningar

Bra sagt. På andra håll är alkohol som kranvatten i Finland. En vardaglig, självklar sak som man inte gör någon större affär av, utan man sköljer bara ner maten med det och svalkar sig under varma dagar. :smiley:

22 gillningar

Det var som mina egna tankar, jag var nästan tvungen att kontrollera om jag var på Riddarhuset igår.
Till en viss del utmanar jag dock den tanken, det vill säga när det kommer till processer. Grundprinciperna är förvisso desamma för alla även i vår bransch. Man kan tänka att alla får material till samma pris, alla får anställda till samma pris osv. Men processerna är den särskiljande faktorn. Visst har jag nött processer i årtionden (ända till examensarbetet) och de ligger mig varmt om hjärtat, men jag tror genuint att det är därifrån man gräver fram konkurrensfördelar, om de alls går att hitta. Jag kommer att tänka på Toyota och Toyota Way. Vem som helst kan komma till fabriken och titta utan att se något märkvärdigt på ytan, men ”affärshemligheten” finns där djupare under ytan. På vilket sätt de där sakerna, som alla andra också gör, görs. Nu är det redan i sikte att AI kommer att medföra stora förändringar även i vår traditionella och tråkiga bygg-/industribransch. Och inte så mycket i produkterna, utan i kontorsmiljön. Det är också en konkurrensfördel om man kan skapa en exceptionell kostnadsstruktur.

15 gillningar

Tack så mycket, kul att höra! Vi försöker hålla ribban högt. :folded_hands:

24 gillningar