Inderes kafferum (Del 11)

Låt oss fråga gruppen om brädspelsförslag. Jag letar efter ett första samarbetsspel för en familj på fyra personer som spelar en del brädspel (inklusive två söner som närmar sig tonåren). Den yngre sonen är 10 år gammal, vilket för tillfället fortfarande utesluter spel med svårare engelska. Samarbete + deckbuilding (pakanrakennus) verkar vara en intressant kombination, men jag har inte mentalt låst mig vid just den kombinationen än.

Har ni medspelare några tips att rekommendera baserat på just goda erfarenheter?

2 gillningar

Jag är absolut ingen brädspelskonnässör, men det har varit kul att prova Space Alert.

3 gillningar

Det är inte däckbygge eller samarbetsspel, men Agent Avenue är strålande för den åldern (också). Det verkar även finnas en finsk version.

3 gillningar

Lekbyggande och kapplöpning. Enkla regler men med bra djup, kräver inga språkkunskaper. Gott om omspelsvärde. Visuellt tilltalande. Säkert underhållande för hela familjen, fungerar bra med 2–4 spelare.

Edit: Just det, det är inte ett samarbetsspel, vilket det verkar som att det var just det som söktes här nu när jag tittade närmare. Men det är ett så pass utmärkt familjespel att jag vågar rekommendera det om det inte redan är bekant.

6 gillningar

First North-investerare som har sänkt inköpspriset de senaste fyra åren:

45 gillningar

21 gillningar

Hur man än gör kommer liemannen ändå och knackar på dörren för alla Helsingforsbolag och kursen sjunker med ett tvåsiffrigt procenttal vid rapporten. Mest rädd är jag för torsdagens Incap, som hittills har duckat alla kulor och är modellportföljens största position med en Köp-rekommendation :scream:

60 gillningar

Jag funderar just på om man får Optomed till priser på 1,xx € före eller efter rapporten?

Hoppas att den inte går mycket under 1 € per aktie i alla fall…

5 gillningar

Vid det här laget borde det stå klart för alla att Inderes egentligen är en täckmantel för CIA, vars mål är att destabilisera samhället genom att få så många som möjligt att bli intresserade av och därmed förlora sina pengar i Hesulis småbolagsaktier, och på så sätt orsaka en färgrevolution varefter herrarna på Blackrock kan köpa upp nationalegendomen för en spottstyver.

77 gillningar

Lyckligtvis har täckoperationen misslyckats på så sätt att hittills har endast småbolagsfondernas portföljförvaltare destabiliserats. Finländarnas (småbolagsinvesterarnas) sisu har återigen underskattats av främmande makter.

I ingen scenarioanalys lyckades man förutse att småbolagsinvesterarens beslutsamma blick fortfarande vilar stadigt på köpknappen, med YTD -25 % 3 år -50 % 5 år -75 % i sina aktier:

68 gillningar

Helsingforsinvesteraren (småbolag) gillar när man år efter år får köpa ”bra grejer” allt billigare.

15 gillningar

Enligt min mening är det hög tid för modellportföljsteamet att göra småspararna en tjänst (de är skyldiga oss det) och slutligen sälja småbolagen. Ett offer skulle säkert blidka Herr Marknad och vändningen för småbolagen skulle äntligen infinna sig.

27 gillningar

Ihamuotila och Hotard tar inte tips från Inderes rekommendationer. :wink:

2 gillningar

Alokas är verkligen ihärdig, har skrivit de senaste 23 inläggen och av de senaste 50 inläggen blygsamma 48 stycken.

87 gillningar

Här är alla Helsingforsbörsens stora verkstadsbolag och deras 3-årsavkastning. Kalmar knoppades av från Hiab, men Valmet är fortfarande det enda som ligger på minus. Det är lönlöst att kämpa mot modellportföljens förbannelse.

25 gillningar

Jag skrattade åt @Yu_Gong:s och @Verneri_Pulkkinen:s Wärre-köp på sin tid.

Jag sålde mina Konecranes för några år sedan och skröt då för många, även här, om hur vältajmat det var när jag sålde. :sweat_smile:

Kalmar har förstås inte intresserat mig, men den där Valmetttt har jag envist ägt och köpt mer av. Om jag inte vore jag, skulle jag hata mig själv, eller nej… :enraged_face: :thinking:

24 gillningar

Är BoardGameGeek en bekant webbplats? Där kan man smidigt utforska spel genom att söka på enbart ”cooperative game”-resultat och sortera dem till exempel efter betyg (rank). Dessa skulle kunna tilltala unga tonårskillar, till exempel:
Robinson Crusoe, Sleeping Gods eller Lord of the Rings: Fate of the Fellowship
Cooperative Game | Board Game Mechanic | BoardGameGeek

5 gillningar

Ack Valmet :broken_heart: Ser ut som att det är läge att öka. Åtminstone någon gång i framtiden.

Världen är så pass ur led att den värsta svikaren, Nokia, verkar charmig. Jag har inte vågat hoppa på det tåget, då barndomens sanna supporterskap en gång i tiden förbyttes i en förlustsvit som liknade landsförräderi.

Däremot gick jag på niten med Intel i höstas.

Men hur länge till ska centralbankerna hålla liv i nedgången. Det verkade nästan som om vi hade ridit ut kriserna. Sedan händer det som händer vid Hondurassundet.

Vändningen sker säkert väldigt snabbt, precis när man nästan börjat tro att den här nedförsbacken är det nya normala. Den eviga festen är bortglömd.

Människan är märklig och en investerares minne är kort som hos en guldfisk. Som tur är behöver man inte fundera på sådant här i sitt arbete varje dag. Den här månaden har det varit lite av en utmaning att bestämma vilka köpkandidater som är de bästa i den här situationen.

De som är i en bra uppgång eller kvalitetsbolag som kämpar i makroläget.

12 gillningar

Pandemic är enligt mig ett bra samarbetsspel för hela familjen, och det finns en finskspråkig utgåva. Själv har jag Legacy-versionen i hyllan, som har betydligt mer innehåll (en kampanj med olika scenarier och där karaktärerna utvecklas mellan spelen). Priset på Legacy är förstås rejält mycket högre än för grundspelet, och den verkar inte finnas på finska. Spelmekaniken är dock så pass enkel att det inte gör något om en spelare inte förstår så mycket engelska.

Ett annat samarbetsspel i min hylla är Witch of Salem, vilket också är ett helt okej spel, och inte heller här lär engelskan hindra den yngsta från att delta. Det här spelet går åsikterna isär om en del, eftersom reglerna förbjuder delning av viss (för vinsten livsviktig) information mellan spelarna. Mig stör det inte, men för vissa skaver det lite. Man kan förstås ta bort den regeln, vilket gör det något lättare att vinna men inte gör det trivialt.

2 gillningar

Tack till alla som röstat! Nu kör vi igång sajten. Jag tar gärna emot utvecklingsförslag för webbplatsen. Dessa kan skickas till mig privat.