Inderes kafferum (Del 11)

Påsknötens lösning

Den första frågan är, vad är påsknöten? Frågan är befogad, eftersom nöten skulle ha fått mer synlighet om den hade skapat en egen tråd, men tillsammans med en jurist kom vi fram till, efter en rättslig granskning, att FA Masse har ensamrätt på nöttrådar.

Ensamrätten gäller dock inte, vid en preliminär granskning, enskilda nötter, som andra forumister också har hittat på och som bland annat har funnits i Massens nöttrådar.

Låt oss sedan gå till själva nöten, som alltså fanns i min portföljöversikt för Q1 2026

Berkshire Hathaway är alltså det rätta svaret, som majoriteten av de svarande visste.

Det finns två punkter att överväga för att få det rätta svaret:

1. Ägandet av Converse
  2. Hur klantig är Vanerihands?

Converse, grundat 1908, hamnade i svårigheter under 1990-talet och i början av 2000-talet och hamnade i ett tillstånd som motsvarar företagssanering. I samband med detta förvärvade konglomeratet ITOCHU Corporation, som hade samarbetat med Converses japanska verksamhet, alla rättigheter till Converse i Japan. Resten, som naturligtvis också är den största delen av Converse, sanerades till ett sådant skick att Nike köpte det 2003.

Berkshire Hathaway äger cirka tio procent av ITOCHU Corporation. Berkshire började köpa aktier i ITOCHU och fyra andra japanska företag i juli 2019.

Nya Converse kan alltså köpas i din lokala Tokmanni och de är från Nike. Eller från en japansk webbutik, så att du måste tullklarera dem själv, men i slutändan levererades de ända till verandan. Dessa är alltså från Berkshire Hathaway.

Nästa punkt är mitt, undertecknads, nivå av klantighet. Om läsaren har kunnat läsa mitt meddelande så här långt, är det förmodligen helt klart att jag är ganska klantig. Som en ledtråd finns också ett självporträtt i min portföljöversikt, som jag vågade ta utan att ha en hink på huvudet. Jag har ett så kallat “Morjensta Pöytään”-uttryck (ungefär: “Hej på er alla”-uttryck). I bakgrunden finns en hylla med mina intresseobjekt. En av dessa är Slam Dunk.
IMG_20260408_150842
Visst kan ögonen vandra och du kanske har upptäckt en Paavo & Vuokko-mugg eller en viss hårprodukt.

I vilket fall som helst har jag letat efter skor som tillräckligt liknar Ryota Miyagis skor från Slam Dunk.

Converse Cons Accelerator Mid-skon är, enligt min mening, tillräckligt nära. Det är förmodligen ingen tillfällighet att Converse Japan har lanserat denna efter att The First Slam Dunk-filmen blev framgångsrik i Japan och även globalt.

Det var allt. Det var inte en särskilt bra nöt. Tack till de som svarade. Jag vet faktiskt inte om omröstningen nollställs när jag går in för att korrigera stav- och formateringsfel. Bilden med portföljens innehåll var oordnad. Å andra sidan beskriver oordningen förmodligen portföljen väl.

P.S. Denna förkortning betyder efterskrift, inte ett visst parti. Jag röstade också om mina Spotify-memes. De fick en förkrossande dom. 100 % av rösterna ansåg att de var skit.

26 gillningar