På en eller anden måde fik det her mig til at tænke på et eksempel fra ishockeyens verden, hvor man kan ende i medierne med absolut ingenting. Der var et kæmpe hype på debatforaene, indtil…
Dem der ved det, ved det.

På en eller anden måde fik det her mig til at tænke på et eksempel fra ishockeyens verden, hvor man kan ende i medierne med absolut ingenting. Der var et kæmpe hype på debatforaene, indtil…
Dem der ved det, ved det.

Her er verdens største kapitalforvaltere, især disse topaktører er ret massive. ![]()
Minja har været på podiet i et ganske pænt omfang på det seneste. ![]()
![]()
BNP Paribas ville sandsynligvis høre til på listen i dag efter opkøbet af AXA.
Amundi og Pimco er på en måde på listen to gange. Amundi er et datterselskab af Crédit Agricole, og Pimco af Allianz.
S&P 500’s capex-aktiviteter vokser pænt, mens tilbagekøbene er gået i stå. ![]()
Firmaets navn kunne man faktisk opdatere til…
Verge of inttelego Motorcycles
Hvad er egentlig pointen med, at en virksomhed absolut skal fortsætte med den samme ejerfamilie i baggrunden fra generation til generation? Jeg forstår godt, at man ønsker at efterlade så meget arv som muligt til sine efterkommere, og jeg påstår ikke, at familien ikke må fortsætte… Men efter min mening er det set fra virksomhedens eget perspektiv ikke nødvendigt, at den samme familie driver virksomheden videre årti efter årti, da der findes rigeligt med gode eksterne ejere, som er i stand til at føre virksomheden videre præcis lige så godt som de tidligere ejere eller endda bedre.
Jeg køber først den omtalte elcykel, når man kan købe den med OneCoins ![]()
#OffTheGrid
I sin tid blev Copernicus lyst i band af kirken, da han udviklede teorien om det heliocentriske verdensbillede, og opdagelsen af tyngdekraften krævede ifølge legenden, at et æble faldt ned i hovedet på Newton. Det kræver vel ikke så meget, hvis man tilfældigvis indser noget banebrydende (Donut Lab-sammenligning).
Ja, det kræver jo bare dannelsen af en Newton, og at der tilfældigvis falder et æble fra et træ ned på netop dette sind på det helt rigtige tidspunkt. Sker hele tiden. ![]()
Menneskesindets modvilje mod at indrømme, at man har taget fejl, er en utrolig stærk kraft i universet. Derfor virker svindelnumre så godt, så længe man først får lokket ofret i fælden: ofret bygger selv sine egne lænker, sit bur og sin gabestok.
På børsen i Paris handlede man i begyndelsen af 1920’erne stadig med russiske gældsbeviser fra tsartiden i håbet om, at bolsjevikstyret ville falde, og tsarens slægtninge ville vende tilbage til Rusland og respektere gælden. Måske ikke en helt hovedløs tanke taget datidens kaos i betragtning, men stadig et glimrende historisk eksempel på, hvordan ændrede tider og fakta trænger langsomt ind i folks bevidsthed. ![]()
Det er i det mindste modigt, at den finske beskedenhed er smidt i hjørnet, og man praler af bedrifterne ligesom selveste Trump.
Måske er virksomheden allerede blevet en del af en større familie. Familievirksomheders driftsmetoder kan også afvige fra andre virksomheder, og der kan være et ønske om, at den nuværende praksis eller kultur fortsætter. Eller man kan overveje børnenes karriere eller familiens status som et industridynasti eller lignende. Der er mange forskellige grunde, man kan komme i tanke om.
Edit. Jeg er dog selv en stærk tilhænger af arveafgift, med henvisning til det oprindelige indlæg.
Der kommer muligvis en ny model fra Saab, Saab 700. I øjeblikket ligger kursen omkring 690 SEK.
Forhåbentlig vender vi ikke tilbage til 96- eller 99-tiden. 900 og 9000 er mere interessante ![]()

En munter onkel legede igen med AI og bad den lave en fiktiv Inderes-310-version (kursmål 310 SEK).

Det er fuldstændig lige meget, hvad de spytter ud fra fabrikken, så er det l*rt sammenlignet med biler fra 80’erne/90’erne, som er de bedste rigtige biler i stedet for de nye kedelige eller direkte rædselsfulde el-dimse-kasser; det gælder alle bilmærker på grund af nutidens normer
.
Hilsen en traditionel finne, der bor (permanent) uden for hovedstadsområdet, fhv. ”knallertbølle”/fortaler for gamle biler
.
Ja og nej. Der er bestemt stil og atmosfære i ældre biler, MEN… Jeg har nu kørt 100.000 km i min egen Hybrid Prius næsten helt uden bekymringer. Den er jo hamrende grim, men ekstremt pålidelig og brændstoføkonomisk. Den gen2 har et legendarisk ry. De bruges meget som taxaer i udlandet, og 500.000-1.000.000 km er slet ikke usædvanligt, selv med den originale batteripakke.
Hvorimod der i vores 9-3 Saab virkelig har været helt utroligt mange reparationer. Der er sikkert røget adskillige tusinde
Men en Saab er en Saab. Den har stil og attitude. Og ja, det er også en sygdom. Og den gik i arv fra far til søn. Nu er der vildt anlæg og tuning her og der.
Men moderne biler er generelt sjælløse dimser med alle deres vognbaneskift-dimser. Plaah. Smagsløst kedelige.
Jeg er af den opfattelse, at præstationsniveauet i familieejede virksomheder i gennemsnit falder i forbindelse med generationsskifter. I den forstand kunne det fra et samfundsøkonomisk perspektiv være helt ønskeligt, at familiens ejerskab udvandes. Jeg kan tage fejl i denne opfattelse, men jeg ville ikke automatisk betragte det som et argument for afskaffelse af arveafgiften.
Denne tråd blev automatisk lukket, da den nåede det maksimale antal svar på 10.000. Fortsæt diskussionen i tråden Inderesin kahvihuone (Del 11).