Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Det är förvisso vanligt att avlägga nyårslöften, men i år presenterar jag en prognos eller tre, eftersom jag vet att det här forumet svämmar över av folk som läser alla möjliga teblad, såsom teknisk analys, @Verneri_Pulkkinen-kvartar, intervjuer gjorda av @Sijoittaja-alokas, eller vad värre är, skribenter eller analytiker som låter kompetenta men som går lös på varandra på forumet så hämningslöst att familjen inte känner igen ens ansikte efter att man tillbringat en timme i Tesla-tråden.

Jag är därför glad att jag tillhör ett sådant dårgäng, för jag förutspådde ju även Kamala Harris seger i presidentvalet 2024 ungefär en vecka före valet, så ni vet att jag vet vad jag pratar om, särskilt när det gäller investeringar, eftersom jag var och fortfarande är ett stort Hyzon-fan och glatt ägde Zignsec tills det också köptes upp för småslantar av någon mer kompetent part som förstår att köpa ett bra bolag när det går dåligt, och som inte är en fomo-drabbad luspank småsparare som skulle ha fått mer i handen genom att köpa finsk Koskenkorva för samma pengar och panta flaskorna efter användning. Nåväl, redo?

Jag förutspår att…

• Trump inte sitter kvar mandatperioden ut (och inte heller försöker sig på en tredje).
  • Det republikanska partiet splittras i en intern maktkamp innan den nuvarande presidentens mandatperiod är slut. Partiet kvarstår till namnet, men dess politiska tyngd minskar avsevärt.
  • Rysslands krig i Ukraina tar inte slut under 2026. Ryssland försvagas och Ukraina stärks.
  • Finlands ekonomi vänder uppåt under 2026 (detta har ju förutspåtts 17 gånger i rad vid varje årsskifte sedan 2008, men inte av mig).
  • Kina invaderar Taiwan före slutet på Trumps mandatperiod.

Nåväl. Vissa av dessa ligger flera år framåt i tiden och gällande en del av förutsägelserna hoppas jag att jag har fel. Som alla självutnämnda orakel avslutar jag mina förutsägelser med konstaterandet att om något av dem verkar vara fel, så är det fel, och det ändras inte hur mycket man än läser det framlänges och baklänges.

Vare sig det bär eller brister under 2026, gott nytt år till alla redan nu, ifall jag i morgon råkar följa det ovannämnda utmärkta rådet att införskaffa värdefulla glasföremål som man kan få pant för även nästa år!

kuva

54 gillningar

Själv har jag i mitt kundtjänstarbete fram till helt nyligen undvikt att prata om mina Faron-investeringar, men det har blivit allt svårare att hålla tyst. Jag fick nämligen nyligen ett tips från en bekant som visat sig vara mycket pålitlig, enligt vilken bolaget ska ha uppnått ganska lovande resultat i utvecklingen av ett botemedel mot döden.

Egentligen ser jag den enda risken vara att även om jag bland annat har pantsatt min lägenhet, så kan de framtida sagolika vinsterna ändå inte på något sätt räcka till det eviga livets behov. Trots detta, gott nytt år till alla, i all oändlighet!

14 gillningar

Investeringsåret 2025 börjar lida mot sitt slut och som ett resultat av detta publicerar ekonomimedia återigen alla möjliga listor över hur bra eller dåligt det har gått för olika index, branscher, bolag eller enskilda investerare under året. Medlemmar på Inderes Forum har prisats för sina framgångar på forumet under åren 2022, 2023 och 2024 – och även om jag själv har hunnit delta i diskussionerna lite mindre i år än tidigare, ville jag ändå föra traditionen vidare in på det fjärde året.

Dags att dela ut priser. :point_down:

Inderes Forum Awards 2025

Årets mest gillade användare:
:1st_place_medal: @Sijoittaja-alokas 72,2k gilla-markeringar
:2nd_place_medal: @Verneri_Pulkkinen 34,1k gilla-markeringar
:3rd_place_medal: @Pohjolan_Eka 30,2k gilla-markeringar
:medal_sports: @timontti 26,7k, @CitizenJ 22,2k, @Karibu 19,0k

Årets gillare:
:1st_place_medal: @Sijoittaja-alokas 30,2k gilla-markeringar
:2nd_place_medal: @CitizenJ 20,6k gilla-markeringar
:3rd_place_medal: @Tarjousnappi 16,2k gilla-markeringar
:medal_sports: @Turska2 13,4k, @NukkeNukuttaja 12,6k, @Verneri_Pulkkinen 12,4k

Årets trådstartare:
:1st_place_medal: @Sijoittaja-alokas 9 trådar
:2nd_place_medal: @Hawkmountdiver 5 trådar
:3rd_place_medal: @Verneri_Pulkkinen & @_TeemuHinkula & @xlat & @Risto_Nurkkala & @Pohjolan_Eka & @Jackfin & @karhulalainen & @Juha_H & @Mauski 3 trådar

Årets skribenter:
:1st_place_medal: @Sijoittaja-alokas 9,8k inlägg
:2nd_place_medal: @timontti 1,2k inlägg
:3rd_place_medal: @CitizenJ & @Verneri_Pulkkinen & @JuhaR 1,1k inlägg
:medal_sports: @Opa 1,0k

Årets trådtittare:
:1st_place_medal: @Sijoittaja-alokas 844 trådar
:2nd_place_medal: @antti314 604 trådar
:3rd_place_medal: @arne752 421 trådar
:medal_sports: @m-kh 418, @naapuri 414, @SIrJar 407

Årets inläggsläsare:
:1st_place_medal: @Slope 110k inlägg
:2nd_place_medal: @Sijoittaja-alokas 107k inlägg
:3rd_place_medal: @Mattitatti 102k inlägg
:medal_sports: @YsiNollaKolme 91,2k, @Karsta 88,1k, @Jari_Punkka 86,9k

Årets mest gillade inlägg:
:1st_place_medal: @Erkki_Vesola 542 gilla-markeringar (läs inlägget)
:2nd_place_medal: @Olli_Koponen 276 gilla-markeringar (läs inlägget)
:3rd_place_medal: @Tomi_Valkeajarvi 239 gilla-markeringar (läs inlägget)
:medal_sports: @Mikael_Rautanen 235 (läs inlägget), @Donaldd 224 (läs inlägget), @MobiiliVI 221 (läs inlägget)

Årets investeringsmemes:
:1st_place_medal: @Vanerihands 218 gilla-markeringar (se memen)
:2nd_place_medal: @Vanerihands 191 gilla-markeringar (se memen)
:3rd_place_medal: @Vanerihands 190 gilla-markeringar (se memen)
:medal_sports: @Vanerihands 188 (se memen), @evok 186 (se memen), @Pohjolan_Eka (se memen) & @CitizenJ 174 (se memen)

Grattis till alla medaljörer, alla som nådde poängplats och alla andra användare som gör det här forumet till världens finaste community. :heart_hands:

Tack för även detta år från undertecknad och lycka till med investeringarna under 2026! :champagne::clinking_glasses:

giphy

Yours,
KuHa

133 gillningar

Själv har jag sålt det här under året till priserna 9, 10, 15 och 19 euro, och positionen har minskat med 60 %.

Jag hade 4,4K av denna i början av året, så jag lärde mig ingenting av min Qt-tabbe, trögtänkt och feg som jag är. GAV på de återstående är <7 €… reavinsten har visserligen blivit trevlig (~ +21K) men för mycket lämnades kvar på bordet igen… hälsningar, undertecknad träskalle.

IMG_1210

21 gillningar

För år -26 lovar jag ännu s*itigare grejer. Varsågoda bara.

En lite försenad och smärtsam observation om julfirande i finska familjer :sad_but_relieved_face:

image

17 gillningar

Grattis @Vanerihands till att ha producerat hela fyra av de mest gillade memerna i år! Med dessa meriter är du rentav forumets egen “Memehands”! :star_struck:

För ett år sedan prisades årets bästa meme 2024 och jag lovade samma sak även i år. Jag återkommer till detta i februari när jag kommer tillbaka till kontoret från min föräldraledighet. :smiling_face_with_sunglasses:

Tack även till @KuHa för att återigen ha anordnat Inderes Forum Awards! :trophy:

Gott nytt år till alla! :sparkles:

61 gillningar

@Tomi_Valkeajarvi jag tog genast saken i egna händer och gav @Vanerihands den här hederstiteln med namnet ”Memehands” :heart:

33 gillningar

Jag gladdes redan över att investeringsåret hade gått bra, men sedan läste jag tråden om portföljavkastning i några minuter och nu känns det redan surt.

30 gillningar

Jag vill ha censur :sob:

Mina favoritspel

image

13 gillningar

Känns det som att år 2025 var det här årtusendets bästa år i Helsingfors (Hesuli). Inte illa, men år 2005 var ännu bättre.
image

Eller känns det som att året gav småbolagen stryk. Åren 2018 och 2022 var ännu sämre än så.

image

Ett riktigt gott nytt år 2026 till alla! Må år 2026 bli småbolagens år!
:partying_face: :heart:

35 gillningar

Har du fortfarande outnyttjade friskvårdsförmåner som håller på att gå ut? Gör dagens goda gärning och gläd någon bekant eller okänd småföretagare och för över dem till hen :handshake: Gott nytt år till alla :folded_hands:t3:

11 gillningar

Där det går att köpa kommunala idrottstjänster online med friskvårdsbidrag kan till exempel ett säsongskort till simhallen vara ett beslut som ger ett hälsosammare, lyckligare och längre liv. :kiss_mark:

3 gillningar

År 2025 gick i portföljen märkligt nog nästan exakt i linje med Helsingforsbörsens generalindex (kurvans morfologi var också liknande), trots att det finns väldigt speciella utländska aktieval. En defensiv seger åtminstone.

Nästa år blir förhoppningsvis ännu bättre, om inte rentav ett annus mirabilis, vilket jag förstås skulle hoppas på.

År 2008 var verkligen helt tröstlöst, jag kan fortfarande på något plan dra mig det till minnes. Allt man rörde vid förvandlades till :poop:, till och med Nordea (från nyemissionen 1,81 €/aktie våren 2009 och den allmänna entusiasmen för emissionen var inte särskilt hög). Från den där kraschen 2008 reste vi oss också; precis före Lehman Brothers konkurs lyckades jag likvidera en betydande men illikvid tillgång och fattade sedan ganska rimliga köpbeslut på börsen.

Ett utmärkt investeringsår 2026 till alla. :collision::partying_face:

2 gillningar

Jag anser att den här nästan exakt ett år gamla texten är bra att lyfta fram här nu. Året gick bra och jag lutade mig bland annat mot dessa tankar från Juha när jag begav mig mot år 2025 med min Hesuli-portfölj.

30.12.2024

https://www.inderes.fi/articles/kinnusen-jorinat-vox-hesuli

”Jag orkar tro att solen ännu går upp i Finland och även i Hesuli. Vi har ett segt folk här och de sorgsna sångernas land, men en del orkar fortfarande försöka skapa en bättre framtid. Låt oss ge dem en chans eller åtminstone hålla oss ur vägen.

Jag har köpt rikligt med Hesuli-aktier under de senaste månaderna. Och jag köper mer, om jag kan till dessa värderingar.”

19 gillningar

Eftersom @KuHa redan tidigare publicerade Forum Awards 2025, är det nu dags att tillkännage Forumets aristokrater. Man kvalificerar sig till denna skara av adelsmän genom att ha skrivit över hundra inlägg under året och genom att ha fått i genomsnitt 20 eller fler gilla-markeringar per inlägg (det så kallade G/I-talet).

Under 2024 skrev 306 användare över hundra inlägg, varav 35 användare uppfyllde det krävda G/I-talet.

Under 2025 fanns det 246 personer som skrev över hundra inlägg, och för hela 39 av dem nådde G/I-talet den magiska nivån 20x.

Mina damer och herrar, 2025 års Forum-aristokrater är:

Användarnamn Mottagna gilla-markeringar Inlägg G/I
@Mikael_Rautanen 5,300 110 48.18
@Marianne_Palmu 8,000 206 38.83
@OldFeki 4,400 120 36.67
@Seppä 5,900 163 36.20
@Vanerihands 16,300 458 35.59
@Karibu 19,000 560 33.93
@MoneyWalker 4,700 146 32.19
@Akee 10,200 328 31.10
@Verneri_Pulkkinen 34,100 1,100 31.00
@Pohjolan_Eka 30,200 993 30.41
@Midnight_Rendezvous 5,400 178 30.34
@Antti_Luiro 3,900 131 29.77
@Vino_Pino 9,900 363 27.27
@Sauli_Vilen 9,100 336 27.08
@Kolothos_Apollonia 2,700 100 27.00
@Tomi_Valkeajarvi 3,800 143 26.57
@Juha_Kinnunen 6,300 241 26.14
@Sheikki 5,000 202 24.75
@KuHa 5,100 212 24.06
@Jheiskanen 2,400 101 23.76
@Atte_Riikola 5,500 233 23.61
@Housumies 2,500 106 23.58
@Voimakyykky 2,400 102 23.53
@Suppilovahvero 7,800 332 23.49
@niko_naakka 2,700 118 22.88
@Thiebault 5,000 219 22.83
@Divinesia 16,000 713 22.44
@saku 2,900 130 22.31
@timontti 26,700 1,200 22.25
@Ummon 6,000 272 22.06
@KalleH 3,100 141 21.99
@_TeemuHinkula 5,500 251 21.91
@Deep_Value 2,200 101 21.78
@Ituhippinen 10,000 465 21.51
@Rauli_Juva 6,100 285 21.40
@Miki 2,300 110 20.91
@dzei 5,000 243 20.58
@CitizenJ 22,200 1,100 20.18
@pt99659 3,300 165 20.00

Det bör nämnas att förra årets vinnare @Kale-possu uppnådde ett mycket högt G/I-tal även i år, men antalet skrivna inlägg räckte inte till för att bli adlad denna gång. Även @superg skulle bli adlad med en hög placering om hen skrev ytterligare ett inlägg innan året är slut.

Grattis till aristokraterna!

62 gillningar

Det är verkligen förvånande och roligt att se sig själv i ett så fint sällskap, trots att jag bara är en okunnig småhandlare, eller kanske är det just därför folk har gillat mina inlägg :grinning_face_with_smiling_eyes: Det skiljer sig lagom mycket från de riktiga investerarna :wink:

Och förresten. Det kändes som att min portfölj ”stod och stampade” hela året. Mot slutet av året började den stiga riktigt fint. Den största faktorn var när Kempo och andra innehav som låg back rejält steg till nästan plus minus noll. Hur som helst, allt räknas. Nu får man hoppas att något (läs=Faron) drar iväg som en raket så att jag kan ordna en ordentlig semesterresa när jag fyller jämnt i vår.

Rock on bara, härifrån nattskiftet.

31 gillningar

Det har varit ett så fint investeringsår för Helsingfors-placerarna…

att det inte gör något om det skulle bli en repris av 2022. :smiling_face_with_sunglasses:

Och snart ska “the Suomi-låten” spelas :slight_smile:

Gott nytt år till alla! :heart:

39 gillningar

Fint avslut på året när de tre senaste köpen vardera klättrade till 5 % vinst på under en vecka :smiling_face_with_sunglasses:

5 gillningar

Se man på, se man på, som Joey Luumäki skulle säga.

Andelsbanken infriade sitt löfte och det är 15 € i bonusar på bonuskontot och 6 € till skatten. De pengarna kan man sedan använda som man vill. Till OP:s avgifter, investera eller köpa vad man vill. En helt schysst reform.

3 gillningar

Riktigt förnuftigt investerande :+1: själv holdade jag Bittium i nästan tio år och svor över 7-eurostopparna många gånger när jag inte sålde. Förutom i början av 2025 när tiden äntligen var inne igen.

Jag köpte tillbaka en liten post för 9 euro och sålde ivrigt av den vid 12 euro.

Jag fattar inte och jag kan helt enkelt inte FOMO:a som man borde.

5 gillningar