Det är förvisso vanligt att avlägga nyårslöften, men i år presenterar jag en prognos eller tre, eftersom jag vet att det här forumet svämmar över av folk som läser alla möjliga teblad, såsom teknisk analys, @Verneri_Pulkkinen-kvartar, intervjuer gjorda av @Sijoittaja-alokas, eller vad värre är, skribenter eller analytiker som låter kompetenta men som går lös på varandra på forumet så hämningslöst att familjen inte känner igen ens ansikte efter att man tillbringat en timme i Tesla-tråden.
Jag är därför glad att jag tillhör ett sådant dårgäng, för jag förutspådde ju även Kamala Harris seger i presidentvalet 2024 ungefär en vecka före valet, så ni vet att jag vet vad jag pratar om, särskilt när det gäller investeringar, eftersom jag var och fortfarande är ett stort Hyzon-fan och glatt ägde Zignsec tills det också köptes upp för småslantar av någon mer kompetent part som förstår att köpa ett bra bolag när det går dåligt, och som inte är en fomo-drabbad luspank småsparare som skulle ha fått mer i handen genom att köpa finsk Koskenkorva för samma pengar och panta flaskorna efter användning. Nåväl, redo?
Jag förutspår att…
- Trump inte sitter kvar mandatperioden ut (och inte heller försöker sig på en tredje).
- Det republikanska partiet splittras i en intern maktkamp innan den nuvarande presidentens mandatperiod är slut. Partiet kvarstår till namnet, men dess politiska tyngd minskar avsevärt.
- Rysslands krig i Ukraina tar inte slut under 2026. Ryssland försvagas och Ukraina stärks.
- Finlands ekonomi vänder uppåt under 2026 (detta har ju förutspåtts 17 gånger i rad vid varje årsskifte sedan 2008, men inte av mig).
- Kina invaderar Taiwan före slutet på Trumps mandatperiod.
Nåväl. Vissa av dessa ligger flera år framåt i tiden och gällande en del av förutsägelserna hoppas jag att jag har fel. Som alla självutnämnda orakel avslutar jag mina förutsägelser med konstaterandet att om något av dem verkar vara fel, så är det fel, och det ändras inte hur mycket man än läser det framlänges och baklänges.
Vare sig det bär eller brister under 2026, gott nytt år till alla redan nu, ifall jag i morgon råkar följa det ovannämnda utmärkta rådet att införskaffa värdefulla glasföremål som man kan få pant för även nästa år!