Hallå i fikarummet! Jag har märkt att folk här ibland delar med sig av olika meningsfulla upplevelser, situationer och planer från sina liv, så jag delar med mig av en personligt stor sak här.
För fem år sedan bestämde jag mig för att när jag fyller 40 ska jag ta en längre paus från jobbet… och snart är det dags. Jag tar alltså ledigt från jobbet under november-december. Jag har jobbat 16 år i sträck utan att riktigt stanna upp en enda gång, så det kan göra gott för både mig själv och organisationen. Inte för att jag är utmattad, jag har gott om energi, utan enbart för att leva mitt eget liv.
Många (inklusive vår styrelse) har tyckt att två månader är för kort, men mitt eget tålamod räcker inte till längre… jag kommer säkert att uppnå en tillräcklig grad av uttråkning även under den tiden.
I min roll finns det aldrig en perfekt tidpunkt för något sådant här. Inom affärsverksamheten och branschen pågår det alltid det ena och det andra kritiska och intressanta, men jag måste lita på att saker och ting här i händerna på smarta människor kommer att utvecklas och hanteras. Det kan till och med vara så att många nya kontakter och insikter uppstår i organisationen när jag tillfälligt tas bort från ekvationen. Under våren gjordes ett ganska intensivt strategiarbete och strukturerna skärptes, vilket gör att jag vet att grunden är i gott skick. Och två månader är i slutändan en väldigt kort tid, även om det känns enormt i den här vardagliga prestationskontexten. Även om jag inte direkt känner igen mikromanagement eller att fastna i det förflutna hos mig själv, samlas det under 16 år en hel del gamla tankemönster i huvudet som är bra att filtrera bort, så att tankarna återigen fokuserar på det väsentliga och framtiden.
Som en semioffentlig person börjar man alltid fundera på vilka reaktioner eller spekulationer detta kommer att leda till, eftersom arbetskulturen inte alltid uppmuntrar till sådant “ingenting-görande utan några mål”. Det har gjorts två tidningsartiklar om att jag är en VD som inte jobbar alls under sommarsemestern. Mitt sätt att arbeta och leva har inte alltid passat in i den rådande, utifrån definierade VD-mallen. Men när jag har pratat om detta med många av mina mycket framgångsrika entreprenörkollegor/mentorer, har alla tyckt att det är en utmärkt idé baserat på sina egna erfarenheter.
Vad ska jag göra? I mitt liv har det funnits ganska många roadmaps, strategier, KPI-mätare, årsklockor och mål. Avsikten är att göra något motsatt, ett relativt mållöst strövande.
Inspirationen till detta kommer särskilt från Jules (Samuel L Jackson) i filmen Pulp Fiction:
“basically, I’m just gonna walk the Earth”
“you know like Caine in Kung Fu: walk from place to place, meet people, get into adventures”
Alltså promenader! I handen har jag åtminstone en enkelbiljett till Porto. Jag tänker först åka ensam i minst en vecka för att vandra en pilgrimsled. Inte egentligen något andligt, bara promenader och tid för egna tankar. Sedan tillbringar jag tid med min familj. I min tjänst är jag endast i beredskap, det vill säga jag stänger också forumet (mina kollegor svarar i Inderes-tråden). Och jag stänger börsen. Den största spänningen här är om den håller sig uppe utan daglig uppdatering. Nu återstår drygt en månad av intensivt arbete. Jag ska försöka göra mitt för att få igång IPO-kranarna och få börserna att blomstra ![]()