Jag måste verkligen ge ett stort tack till nya Vernerin Vartti (Outside view och base rates), det var på något sätt ett mycket givande avsnitt för mig, jag fick många bra “aha-upplevelser” om företagens tillväxt. Det ger lite realism till tillväxtförväntningarna, när man beaktar de genomsnittliga tillväxttakterna för de företag som var exempel i avsnittet.
Här är Ilkka Sinerväs artikel om inhemska börsbolags utveckling och utsikter. I artikeln citeras förstås Hannu Angervuo.
”Börsanalytiker svävar för mycket i molnen och noterar inte tillräckligt risken för en till och med dramatisk nedgång i resultaten”, laddar Angervuo.
Motsägelsefullt nog försämras samtidigt resultaten för exempelvis bolagen på Helsingforsbörsens huvudlista. Angervuo förutspår att Helsingforsbörsens bolags nettoresultat kommer att sjunka med upp till 10-15 procent år 2025.
”Ändå har aktiekurserna paradoxalt nog stigit med över 20 procent sedan årsskiftet. Visst är en del av årets kursuppgång en återhämtning från flera års kursnedgång”, konstaterar Angervuo.
Har det förresten hänt så de senaste åren? Jag kommer inte direkt på något. Kanske Valmet främst? Men det verkar vara “direktförsäljning”, och inte genom upphandling?
Jag slänger ut en lite konspirationsteori-aktig tanke, att nu när Stubb fick sålt isbrytarna till Trump och hans ansikte verkar ha fastnat i minnet, skulle det här till och med kunna ha en inverkan på tullmurarna? Jag själv äger Fiskars, som tar stryk av efterfrågan och tullarna, så vad händer om tråden börjar nystas upp här och tullarna sakta minskar, när Finland har kommit i en bättre position i Vita huset? Skulle det vara så konstigt, för relationer mellan nationer är ju väldigt personbundna, och nu verkar vi ha en bra ansikte-mot-ansikte-kontakt med mannen vars good grace man bör skaffa sig
EU är en tullunion, så den önskade positiva utvecklingen borde gälla hela EU, men tullar kan förstås fastställas nästan produktvis, vilket innebär att tull/tullfrihet kan påverka olika EU-länder på mycket olika sätt. Jag har inget emot att Stubb skulle kunna få Trump att ändra sig till förmån för frihandel, särskilt mellan allierade, och särskilt i dessa tider.
För de som följt Remedy-tråden kom det inte som en överraskning att Firebreak inte sålde och inte säljer än heller. Så aktivt följde vi spelarstatistiken där
Raharadios senaste avsnitt har släppts och gäst är @Verneri_Pulkkinen! Intressanta ämnen diskuteras igen, så lyssna gärna!
”Skulle du hellre låna ut pengar till Microsoft eller franska staten? I det här avsnittet diskuterar Sauli, Marianne och Verneri de historiskt små ränteskillnaderna mellan statsobligationer och företagsobligationer med hög kreditvärdighet. Dessutom diskuteras förväntningarna på vinsttillväxt i euroområdet samt finanspolitikens roll i företagens resultatutveckling.”
Ämnen:
00:00 Inledning
00:44 Ränteskillnader mellan statsobligationer och IG-företagsobligationer
19:08 Varifrån kommer vinsttillväxten i euroområdet?
31:08 Finanspolitikens inverkan på företagens resultatutveckling
Samma element på marknaden som 2021, men ändå är det största misstaget jag anser mig ha gjort att så länge musiken spelar ska man inte lämna dansen. Efter att ha lärt mig från 202
Jag har liknande tankar. I början av året säkrade jag vinster och tog hem dem genom att gradvis skala av brett. I efterhand visade detta sig vara ett misstag; när bastuugnen har blivit varm ska man kasta vatten på stenarna och inte lämna laven.
Detta lyckas hur som helst redan bättre nu än 2021. Kanske man har lärt sig något.