Tällä palstalla on niin paljon mainioita viestejä, että mieleeni nousee se varmaan monelle tuttu dilemma, Tykätäkkö vai eikö, kas siinä pulma?
Kun olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa
Usein olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä ja viesti on hyvin kirjoitettu ja taustoitettu ja informatiivinen, jolloin on helppo tykätä viestistä. Toisinaan olen samaa mieltä, mutta viesti on huonosti kirjoitettu, sitä ei ole taustoitettu tai mahdolliset lähteet puuttuvät väitteille täysin ja valitettavan usein se on vain “one lineri” tuomatta sen syvempää lisäarvoa keskusteluun, joten olen vähän kahden vaiheilla. Joskus tykkään, joskus en. En halua tukea liikaa lyhytjänteistä mielipiteen heittelyä, vaikka totuuden nimissä olen myös sellaiseen itse syyllistynyt. 
Kun olen eri mieltä kirjoittajan kanssa
Toisinaan olen eri mieltä, mutta jos viesti on hyvin kirjoitettu, looginen ja jopa taustoitettu, arvostan lisäinformaatiota ja tällöin yleensä myös tykkään viestistä. Usein törmään myös viesteihin, joista olen täysin eri mieltä, joita ei ole perusteltu, saati taustoitettu ja ohitan nämä sujuvasti. Sitten on vielä sellaiset propagandan/misinformaation puolelle menevät viestit, jotka mielestäni eivät kuulu keskusteluun. En kuitenkaan liputa viestejä, sillä useimmista asioista tietämykseni on niin vajaa, etten voi olla täysin varma, ettei kyseessä ole rehellinen kirjoittajan mielipide ja koska sananvapaus ei tarkoita sitä, etteikö lukija saisi pahastua jostakin viestistä.
Niinpä on mieleeni tullut, että pitäisikö viesteissä olla näitä tykkäyksiä eri kategorioittain?
Esimerkiksi
Sydän = Olen samaa mieltä
Plussa = Arvostan viestin informaatiosisältöä
Miinus = Informaatiosisältö on varsin heikko
Kirja = Hyvin kirjoitettu, taustoitettu ja perusteltu (ei välttämättä tarkoita, että on samaa mieltä)
Roskis = Viesti on lähinnä propagandaa/roskaa/misinformaatiota ilman yhteyttä tosielämään
Tosin, roskisvaihtoehto voisi saada kirjoittajat jossakin ketjussa tappelemaan siitä, onko jokin viesti roskaa vai ei ja näin muuttaa koko ketjun roskispaloksi. Lisäksi kirjoittaja voi pahastua, jos hyvin taustoitettu kirjoitus leimataan roskaksi ja lopettaa kirjoittelun.

Millä perusteilla itse päätät, kuinka painat sydäntä?
- Olen samaa mieltä ja viesti on hyvin kirjoitettu
- Olen samaa mieltä, mutta viesti ei anna lisäarvoa keskusteluun (lyhyt, huonosti kirjoitettu, ylettömän provokatiivinen)
- Olen samaa mieltä, mutta viesti on silti roskaa
- Olen eri mieltä, mutta viesti on informatiivinen ja tuo lisäarvoa keskusteluun
- Olen eri mieltä ja viesti on mielestäni roskaa
- Jokin muu syy
- Ei mikään näistä vaihtoehdoista
Ja toinen vielä perään: Pitäisikö viestien tykkäysvaihtoehtoja monipuolistaa?
- Kyllä, se toisi lisäarvoa keskusteluun
- Ei, sillä se monimutkistaisi turhaan viestiketjuja ja/tai saisi ketjut menemään sivuraiteille
- Jokin muu vaihtoehto, mikä?