Ei pidä päästää negatiivista pirulaista irti eli antaa mahdollisuutta kielteisiin reaktioihin toisten viesteihin, liputus on kuitenkin ihan validi mahdollisuus, jos parviälyn rima alitetaan liian matalalta. Esimerkiksi Sijoitustiedon foorumilla tuo alapeukun mahdollisuus on, sielläkin kannattaisi ylläpitäjien miettiä, että puolustaako se ensinkään paikkaansa vai voiko mahdollisesti jopa vähentää kirjoittajien määrää.
Inderesin sisällöistähän pystyy edelleen antamaan “en tykkää”-vaihtoehdon, hieman ihmeissäni olen katsellut tuota etusivun uutisfeediä, jossa myös vilahtaa silloin tällöin joku @Sijoittaja-alokas perjantaihaastattelu. Eikös sielläkin joku nega-Petteri säännöllisesti ilmaise tyytymättömyytensä “en tykkää”-painikkeella, siis WTF, eikö haastateltavan tarina ansainnut tulla kerrotuksi vai mistä on kyse, kiinnostaisi päästä näiden alapeukuttajien pään sisään.
Itse olen kyllä miettinyt, että riittääkö tuo tykkäysnappi ollenkaan, jos joku esimerkiksi vastaa kysymykseesi todella laajasti ja voi vain arvailla, kuinka paljon aikaa tämä on vaatinut. Pitäisi varmaan opetella kiittämään yksityisviestillä, koska ketjuun pelkän kiitoksen kirjoittaminen puurouttaa keskustelua, jollei ole asiaan enää muuta lisättävää.
Ja vielä lisäys: Tykkäys-painiketta voi käyttää mielestäni hyvinkin monipuolisesti, ihan tsemppi-tykkäykset ovat paikallaan, kun joku avaa tunnetilojaan tai vuodesta toiseen jakaa tiedotteita ketjuihin. Ihan vaan siitäkin voi tykätä, että joku ilmaisee läsnäolonsa foorumilla kirjoittamalla viestin. Käyttötarkoituksia tosiaan löytyy lukuisasti eikä kyse tarvitse aina olla samanmielisyydestä viestin sisällön kanssa.
Huhhuh alkaa tuntua 2021 toisinnolta, ja kuplan huipulta kun ostin/myin-ketju on täynnä random tickereitä, indeksit huipuissaan ja kaiken maailman kvanttilaskenta- ja vetyosakkeet kirmaa kaksinumeroisia päivänousuja. Tämä ei pääty hyvin.
Negatiivissävytteiset emojit ei toimi, kuten aiemman kokeilun perusteella nähtiin.
Rational reminderissa on tälläinen valikoima käytössä, eikä tässä ole mitään ongelmaa.
Kankea foorumisofta ja kökkö ylä-alapeukku systeemi kyllä riitti ajamaan minut siltä foorumilta. Homman “kruunaa” tämä virtuaalipippelin mittailuun tähtäävä laskuri nimimerkin alla.
Olet oikeassa siinä, että viestin informaatioarvo ei ole riippuvainen viestin tykkäyksien määrästä. Minusta olisi kuitenkin joskus kiva tehdä ero siinä, pidänkö viestin informaatioarvosta vai olenko vain samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Hyvin usein nämä kohtaavat, mutta ei aina.
Itse en näe tässä suurta ongelmaa kahdesta syystä:
En juuri koskaan katso, kuka on tykännyt kenenkin viestistä muiden viestejä lukiessani. Aika usein mielenkiinnosta tarkistan, kuka on tykännyt jostakin kirjoittamastani viestistäni, kun on tullut ilmoitus 10/25/50 rajan “saavuttamisesta”, mutta that’s it.
Minua ei juuri kiinnosta, mitä joku muu ajattelee siitä, mistä/kenen viesteistä olen tykännyt. En ole tilivelvollinen siitä kenellekään. Arvelen, että useimmat eivät jaksa tutkiskella paljonkaan toisten saamia tykkäyksiä, mutta projisoinkin tässä vain omaa käyttäytymistä. Ymmärrän sosiaalisen kytkennän asiassa. Esimerkiksi X:ssä repostellaan usein sillä, kuka on repostannut jonkin älyttömyyden tai tykännyt sellaisesta. Musk ja tietyt Yhdysvaltalaiset somevaikuttajat/poliitikot nyt esimerkkinä, mutta harva meistä yltää somessa samalle “kiinnostavuuden” tasolle.
Mutta kaikki meistä ovat erilaisia ja asiat vaikuttavat meihin eri lailla.
Anyway, ehkä tällainen alijaottelu eri “tykkäyskategorioista” on liioittelua, sillä nehän ovat vain omien enemmän tai vähemmän subjektiivisten mielipiteiden projisointia muille. Joskus kuitenkin toivon, että voisin helposti etsiä jostakin ketjusta ne informaatiosisällöltään parhaimmat viestit ja nyt se ei oikein onnistu lukematta koko ketjua läpi. Ehkäpä tämä olisi kehityskohde ylläpidolle? @Sijoittaja-alokas
Jos joku tällainen tulee näen jo ne tummennetut tai miten ne sitten merkitäänkään. Viestien kirjoittajat ovat luultavimmin yleensä : @Karibu, @opa, vähän harvemmin kirjoittava @mauri tai @Pohjolan_Eka, kun innostuu kaivamaan. Osa-aika eläkkeellä olevat possut olisi aina korvamerkittynä. Moni jäi varmasti listalta pois, henkilökunta ihan tarkoituksella.
Säännöllisesti ihmettelen sitä tiedonkaivuuvimmaa mikä joillain on. Kyse ei ole yhdestä viestistä päivässä vaan näitä tulee liukuhihnalta ja viitteillä varustettuna. Osan kohdalla epäilen petosta, siellä on oikeasti valjastettu joku korkeakoulun kurssi kirjoittamaan samalla nimimerkillä.
Tässä tulee oma suppea pyöriminen esille, mutta nämä ovat ketjuja joissa itse vierailen paljon. Ja kuten sanoin moni jäi listalta pois. Olisi ehkä pitänyt kaivella hivenen enemmän kun jo nyt tulee mieleen huomattavasti useampi nimimerkki informatiivisten viestien kirjoittelusta.
Yhtä kaikki, iso kiitos kaikille jotka panostavat näin paljon viesteihinsä.
Itse asiassa kirjoitan eniten tuohon Yhdysvaltojen politiikka ja Venäjän aggressiot -ketjuun ja ne eivät liity yleensä sijoittamiseen kuin toisen tai kolmannen efektin kautta, mutta viestini itse yritysten sijoitusketjuissa ovat aika vähäisiä ja ketjut ovat joskus tavattoman pitkiä. Olen useamman kerran ihmetellyt esimerkiksi @Pohjolan_Eka energiaa kaivaa tietoa eri yrityksistä. Sitten ne hänen tuotoksensa ovat tälle foorumille mielestäni hyvin arvokkaita ja ansaitsisivat kyllä aivan oman Tiedonkaivuun mestari -kategorian.
Toinen hieman lannistava asia on nähdä jossakin aktiivisessa ketjussa 500+ lukematonta viestiä, kun haluaisi nähdä ne olennaisimmat muutokset sitten viimeisen käynnin. Nyt pitää vain kahlata koko ketju läpi.
Mutta siinä mielessä on oma lehmä ojassa, että olen niin tavattoman laiska tekemään omaa tutkimusta ja haluaisin helpon tavan löytää ne muiden helmet tältä foorumilta.
Think positive… eli tällaiset hetket tarjoavat loistavia treidipaikkoja ja varsinkin noilla “random tickereillä”. Ja lopulta kaikki nousut päättyvät joskus, kun bileet loppuvat ja kankkunen iskee pahasti. Jotkut muistelevat hyvällä ja toiset sitten taas katuvat tekojaan bileiden loppupuolella, kun tuntui, että kaikki on vaan niin siistiä ja loppua ei näy.
Kiitos kysymästä! Tässä olette jo hyvin pohtineet yleisesti näitä asioita ja jos oikein ymmärsin, niin ei välttämättä suurta suosiota ehkä taida saada. Voin laittaa asian tuonne ylläpidon kanavalle.
Alla on kuvakaappaus “toiminnosta”, joka ei ole mitenkään paras juttu, mutta joskus voi olla kiva, jos joku tutustuu esimerkiksi 4000 viestin hänelle uuteen yhtiöketjuun eikä ole aikomustakaan lukea kaikkia viestejä (vaikka ehkä kannattaisi). Tosin siltikin parhaimmat viestit voivat jäädä välistä ja vastaan tuleekin “parhaat” heitot sekä meemit ketjusta:
Mahdollista sekin. Tämä on kyllä laadukas Corsair HX620W, mutta nyt kun vilkaisin ostoksia niin tämähän on 18 vuotta vanha (pitäisiköhän laittaa “Omat kokemukset yhtiöistä” -ketjuun? Tai viedä baariin…) pari aiempaa konetta läpi käynyt
Mutta ainakin nyt aamun ajan on toiminut taas. Puhdistin ilmalla loputkin komponentit ja vilkaisin ettei näy mitään pallonmuotoisia kondensaattoreita. Näin äkkiseltään siis joko tuo CMOS-patteri (alkuperäinen 8-vuotias ) tai näyttiksen puhdistus (mahdollinen ylikuumeneminen) sitten auttoi. Ehkä enemmän kallistun näyttikseen, kun siinä oli jäänyt melkoinen pölyklöntti toiseen tuulettimeen huomaamatta, vaikka välillä puhdistelen ilmalla konetta. Nyt kun otti näyttiksen irti niin näkyi se ilmestys
CMOS-patterin ajan tullessa täyteen yksi vihje on jos käyttiksen kello alkaa jättää useita minuutteja tosi nopeasti, kuten kävi minullakin. Mutta periaatteessa sen ei pitäisi kaataa jo käynnissä olevaa konetta. Voi estää käynnistymisen toki.
E:
Netistä kun lueskelin, niin joo, ei periaatteessa pitäisi kaataa käynnissä olevaa. Mutta käytännössä aika monella on käynyt juuri niin Nimenomaan patteria vaihtamalla korjaantunut osalla.
Teamsissä on aika laaja kattaus emojeja samaan käyttön, mutta niiden parin perusemojin jälkeen loput ovat “pitkän” menuviidakon takana, joka tavallaan jo toimii pienenä suodattimena ettei osu niin jatkuvalla syötöllä.
Tässä on kiinnostava video paholaisesta suomalaisessa kansanperinteessä. Alle 17 minuutin video.
Kristinuskon paholainen saapui katolisen kirkon tuomana piinaamaan esi-isiämme 1000-luvun paikkeilla. Piruja tai siihen verrattavia pahoja henkiä oli kyllä ollut ennenkin ja nyt ne sekoittuivat kristinuskon sarvipään kanssa. Eri kerrostumien läpi kulkiessaan paholaisesta, pirusta tuli suomalaisen kansanperinteen pelättyjä ja keskeisiä hahmoja. Se esiintyi usein tarinoissa joiden tarkoitus oli opettaa ihmisille nuhteellista ja oikeanlaista elämää. Se riivasi, uhkasi viedä sielusi mutta oli lopulta voitettavissa nokkelammalla mielellä. Tässä They Talk Suomen jaksossa perehdymme kansanperinteessämme esiintyneeseen piruun.
Hehkutetaanhan tänne kun ei viitsi puolisoa lukuunottamatta ihmisille hehkuttaa.
Eilen pamahti tämän vuoden tavoite rikki salkussa, 30 000 euroa! Tämä tehty 23-vuotiaana. 7% reaalituotolla olen 878 euron kuukausisäästöllä nykyrahassa mitattuna miljonääri 50-vuotiaana, suorittamista vaille valmista! Tavoitteena tietysti nyt tulevien vuosien aikana säästää enemmän kuin tuo, niin saa pientä etumatkaa ja voi jossain vaiheessa höllätä. Tähän mennessä olen onnistunut, kahden vuoden keskimääräinen kuukausisäästö on noin 1000 euroa kuukaudessa.
En ole juuri koskaan kipeä. Viime vuosikymmenen aikana noin 0-2 krt vuoteen joku perus räkätauti. Tämä vuosi on ollut kyllä poikkeuksellisen. Oiskohan jo 5. tai 6. kerta kun kipeänä. Vmp.
Influenssa ja monta perus flunssaa. Toissa yönä alkoi taas kurkku kipeytyä töissä ja lämpöilyä. Ei muuta kuin saikkua taas. Reilu viikko sitten viimeksi… En tiedä mistä kyse.
Nyt ajattelin levätä ihan oikeasti. Ei mitään kevyttä kotihommaa vaan ihan kunnon sohvaköllöä. Ja lakanat ja hammasharja uusiksi. Etenkin hammasharjaan saattaa kuulemma jäädä bakteerit elämään. Vielä ois lörönä sairastamatta tältä vuodelta. Eiköhän se tuolla jossain nurkan takana väijy.
Eipä tässä muuta. Sen verran sijoitushöpinää, että haaveilemani kymppitonnin salkku ois enää muutaman satasen päässä🙂 Jos ei mitään ihan mahottomia heilahduksia tule, niin hyvät mahikset saada tänä vuonna tuo raja ylitettyä ja taputettua itteäni selkään.
Ootkos milloin viimeksi vilkaissut verensokeriarvot? Suomalaisten kansantautina kun on tunnetusti diabetes, joka voi puhjeta aikuisenakin perinnöllisten tekijöiden kautta muuten terveelle ihmiselle ja kohonneet verensokeriarvot taas altistavat herkemmäksi saamaan lisää infektioita kiihtyvällä tahdilla. Toivotaan kyseessä olevan vain erityisen huono tuuri. Marraskuussa sais taas seuraavan satsin influenssarokotteita ja nykyään myös RS-virukseen on saatavilla rokote, jos löytyy ikää tai muita riskitekijöitä:
Ja meillä on sairastellut samalla tavalla koko lähipiiri tänä vuonna. Perhe joka asuu saman katon alla, yksi pesästä lentänyt ja siskooplikka. Eli ei ole edes mikään hometalojuttu. Huonoa tuuria?
Sama juttuhan meillä oli autojen kanssa. Ensin 10-15v ilman mitään sen kummempaa. Katsastuksen jälkeen joku pallonivel tai jarrut. Nyt sitten 1-2v aikana onkin joka autossa jatkuvasti jotain.
Kun korona saapui kuvioihin 5,5 vuotta sitten, niin itse sairastellut useammin epämääräisiä lenssuja, joko koronaa tai non-koronaa ja nekin varmasti aerosolitartuntana, en pisaratartuntana sairastele, siitä esimerkkinä, että viimeisimmästä oksennustaudista on jo yli 22 vuotta aikaa. Influenssarokotteen otan nykyään joka syksy.
Ennen koronaa minulla oli perusflunssa 2-4 kertaa 10 vuodessa syys-talvi välillä, nyt vähintään kerran vuodessa keskellä kesää saaden jopa jälkitauteja, joita en ole ikinä ennen aikuisiällä saanut, kuten viime vuoden korvatulehdus. Tänä vuonna heinäkuun lopussa sairastin viikon mittaisin räkätaudin, siitä kuukausi eteenpäin niin nielutulehdus, joka alkoi paranemaan, mutta muuntui nielurisatulehdukseksi ja pitkitti sairauslomaa lähes kahden viikon mittaiseksi. Tämän vuotinen tauti kiersi töissä toimistolla todennäköisesti puolet työntekijöistä läpi, minä sain tämän takana yskineeltä ja minun edessä istuva sairasti viikko minun jälkeeni. Edessä istuva teki koronatestin ja näytti positiivista, joten oletan sen olleen uusi koronan variantti, jossa selkein oire oli ns. razorblade throat, en ole ikinä niin kipeää kurkkukipua kokenut.
Jokin yhteys sairastelun lisääntymisellä koronaan on, mutta ei tämäkään pysyvä normi ole, kyllä nämä laantuu ja rauhoittuu, kunnes taas nostaa päätään tartuttaen kansaa aktiivisemmin. Olen kuitenkin henkisesti valmistautunut siihen, että jatkossakin sairastan joka kesä jonkin kovemman flunssan, koska nyt on jo kolme kesää putkeen tällaista uutta normia, hauskasti vielä kesälomalle osunut.
Mutta hei, loma on aina loma, oli etuliite mikä tahansa! Aina positiivisen kautta.