Tämä voitto on ihan eri universumissa kuin yksikään jääkiekkomitalli, KOSKAAN.
Huhu. Suihkun kautta torille.
Tämä voitto on ihan eri universumissa kuin yksikään jääkiekkomitalli, KOSKAAN.
Huhu. Suihkun kautta torille.
Samaa mieltä! Voitto neljännesvälierissä ei ole millään tapaa mitalin veroinen. Upea voitto joka tapauksessa ja hieno tasonnosto usealta pelaajalta ![]()
Laitoin vaihtoon entisen sopimuksen pörssisähköksi muutama vuosi sitten. Pienessä taloyhtiössä oli vaihto helppoa kun on itsekin pakko istua hallituksessa. Infosin hallituksen jäsenille ja hyväksytin hpj:lla. Mulle lykätty taloushommat, kun muut arkailevat esim. talousarvioiden teon kanssa. Tuo oli niin matalalla roikkuva hedelmä että oli pakko poimia.
Offtopic, mutta tässä on taas huipputason otsikko/tutkimus. Paljonkohan tuohonkin tutkimukseen on uponnut kyseisessä maassa (vero)rahoja, onneksi ei sentään ilmeisesti tällä kertaa Suomessa tehty.
Tutkimus: Tästä syystä miehet syövät lihaa ..
Minun viidessä sekunnissa tekemäni johtopäätökset otsikon tutkimuskysymykseen: Liha on ruokaa, josta saa energiaa/proteiinia, jota miehet keskimäärin tarvitsevat naisia enemmän, ja se useiden mielestä maistuu hyvälle.
Aiemmin kirjoittelin Gardena robottileikkurin joutuneen latausaseman piirikortin vaihtoon ja ettei toiminut siltikään,tuntikausia tuli tuon kanssa pähkäiltyä ja kun toinen latausasema ja kone käytössä sai rajattua mahdollisuuksia siihen että pakko olla itse leikkurissa vika.Viimein rohkaistuin aukaisemaan tuon latausaseman luukun johon tuo kortti vaihdettiin,helpotus oli suuri kun varovasti tutkailin ja huomasin että yksi liitin oli joko jäänyt laittamatta paikalleen tai irronnut tuossa vaiheessa kun huoltomies kasasi aseman eli leikkuri itsessään kuitenkin ehjä,käy ja kukkuu taas.
Noista bensavehkeistä sen verran että nykyään lähes kaikki tullut itellä korvattua akkukäyttöisillä malleilla,viimeisimpänä akkumoottorisaha kevään polttopuu urakkaan.Huoleti saa Stihlin bensasaha jäädä sivuun noista hommista jos sähköä käytössä,sama myös ruohonleikkuun osalta siellä missä ei meillä robotit kierrä,akkuruohonleikkurilla ne hoidellaan.Tuota bensan kanssa läträämistä,katkua ja mölyä ei ole ikävä.Akkuvehkeet on nykyään kyllä teholtaan ja kestävyydeltään yllättävän positiivisia tuttavuuksia,ei paluuta bensavehkeisiin.Metsurin ja muiden isompien urakointien hommat tietenkin vaatii bensavehkeitä.
Torille, patonginpurijat selätetty👍
Thor teki uuden maailmanennätyksen, mutta kevyesti. ![]()
Thor Björnsson rikkoi juuri oman maastavedon maailmanennätyksensä, 510 kg, helposti!
Olen itse ollut pörssisähkössä nyt lähes 2 vuoden ajan. Viimeisin kiinteä sopimus oli 3 vuoden 5,25s/kWh, kun tuli vielä Venäjän sähköä ja energia oli lähes ilmaista. Kun vaihdoin pörssisähköön, taisi kiinteät tarjoukset silloin olla jotakin 12-14 s/kWh luokkaa ja hetken harkittuani päätin ottaa riskin, vaikka talvella hinta saattaisi nousta korkeaksikin. Kyllä kannatti.
Ensimmäiset 12 kuukauden aikana pörssisähkössä efektiivinen keskimääräinen kuukausihinta oli 3,69 … 12,92 s/kWh, eli vaihtelua oli paljon, mutta 12kk kuluttua keskimääräinen maksamani hinta oli vain 7,61s/kWh. Kallein hinta oli Tammikuu 2024 (12,92 s/kWh) ja edullisin oli Heinäkuu 2024 (3,69 s/kWh). Em luvut on siis laskettu käyttämäni sähkön määrä kuukaudessa jaettuna sähkön hinnalla ilman veroja, siirtomaksuja tai muita kuluja. Pelkkä sähkö.
Sen jälkeen hintapiikit ovat paljolti tasaantuneet. Alla on omaan kulutukseen perustuva kirjanpito pörssisähköön liittymisen jälkeen.
12kk liukuva kesiarvo on siis se, mitä olen maksanut sähköstä ko. kuukauteen päättyvän edeltävän 12kk aikana keskimäärin. Huom! harmaalla merkitty luku on epätarkka (mm. alkukuukausina tuo sähkön hinta näyttää olevan edullisempi, kuin maksamani 5,25 s/kWh ja epätarkkuus ilmenee graduaalisesti vähenevänä aina 2023 saakka). Se johtuu laskennallisista haasteista, kun aiemmat sähkölaskut olivat 2kk välein ja eivät olleet kuukauden alusta viimeiseen päivään ja piti tehdä vähän keskiarvoistuksia, kun en tiennyt yksittäisten päivien kulutuksia. Niissä hinnoissa on arviolta alle 10% heitto toteutuneen ja ao. taulukkoon merkityn luvun välillä kauden alussa ja tarkkuuden parantuessa joka kuukausi siitä eteenpäin vanhojen laskujen painoarvon vähentyessä ja kuukausittaisen pörssisähkön painoarvon lisääntyessä. En jaksanut alkaa tviikkaamaan niitä enempää, vaan katsoin luvun olevan tarkoituksiini tarpeeksi tarkka. Syyskuusta 2024 eteenpäin se on 100% tarkka.
Lue taulukkoa näin
Keskiarvo TOT s/kWh = Sisältää kaikki kulut (sähkö, verot, siirto, kuukausimaksut) ko. kuukaudelta.
Sähkön puhdas keskihinta /kk s/kWh = Puhdas sähkön hinta ilman muita kuluja ko. kuukaudelta.
Liukuva keskiarvo keskihinta 12kk = Pelkästä sähköstä maksamani keskimääräinen hinta edellisen 12kk aikana ilman muita kuluja. Ei sisällä, siirtoa, veroja, kuukausimaksuja, tms.
Joka tapauksessa tästä käy ilmi suuret vaihtelut kuukausien välillä. Esimerkiksi maksoin tämän vuoden elokuussa lähes tuplat verrattuna heinäkuuhun. Taloyhtiöissä tämä voi aiheuttaa suurtakin kuukausittaista heiluntaa ja siksi pelottaa osakkaita, mutta olennaista onkin seurata tuota liukuvaa 12kk keskiarvohintaa, jonne yksittäisten kuukausien korkeat hinnat hukkuvat.
Joka tapauksessa, maksan sähköstä näinkin ollen vähemmän kuin halvimmat määräaikaiset. sopimukset mitä tällä hetkellä on tarjolla.
Hauskana yksityiskohtana pitää vielä mainita se, että - minä mukaan lukien - käytän paljon aikaa sähkön optimoimiseen ja siitä keskustelemiseen foorumeilla, niin itse asiassa pelkän sähkön osuus laskusta on vain n. 38% kokonaissummasta. Siirtoon ja veroihin kun ei voi vaikuttaa.
Disclaimer. Löysin itse asiassa Cheap Energy Finlandin kiinteän sopimuksen hintaan 5,98 s/kWh, joka on uskomattoman halpa. Siinä tosin myyjä voi vaihtaa hintaa kuukauden ilmoitusajalla, joten tuo ei ole taattu hinta koko vuodeksi ja voipa olla, että ilmojen kylmentyessä hinta nousee. Ei tuokaan firma varmaan hyväntekeväisyyttä tee. Ko. firmasta en tiedä mitään ja muistan, että useista tosi halvalla myyneistä firmoista on ollut paljon juttua lehdissä viime vuosien aikana - lähinnä asiakkaiden ongelmia vaihtaa pois ja liikalaskutusta. Ehkä tämä firma ei ole sellainen, joten jos on kokemuksia, niin kertokaa pois.
Anyway, omalla kulutuksella sähkönmyyjä firman vaihtamisen potentiaaliset säästöt ovat vuositasolla lopulta viinipullon hintaluokkaa, enkä puhu Dom Perignonista, vaan Huttusesta. Ehkä olen kuin taloyhtiö, joka maksaa liikaa siitä mielenrauhasta, jota tuttu pörssisähkön tarjoaja antaa. Ostakoon tuotoillani toimarille vaikka tämän jouluksi. ![]()
Ööööö että mitenkä??
Utah oli hienosti mukana Markkasen tunnelmissa. ![]()
https://x.com/utahjazz/status/1964440591946961171
Oma salkku varmaan enemmän kuin tuo 18 pinnaa alempana, täytyykin viikonloppuna tarkistaa asia
Asia tarkistettu ja salkku on 34% alempana ilman nostot/talletukset ajalta 1.1.2022 - 5.9.2025 huomioituna ja edelliset huomioituna salkku on 10,7% miinuksella ATH:sta (5.1.2022).
iltapäivälehtien mukaan veikkaus kärsi jättitappiot edit susijengin voittaessa serbian. itse uutisessa summa olikin sitten 200k€. kyllä nämä klikkiotsikot on aika masentavia.
Hurja saavutus, onneksi olkoon @Omavaraisuushaaste ![]()
https://x.com/Omavaraisuus/status/1964597533948465215
Kiitos paljon! Ja kiitokset kuuluu monelle täälläkin, jotka kirjan lukeneet/kuunnelleet ja sitä suositelleet eteenpäin. Tuntuu, että tällä hetkellä kirja löytää uusia lukijoita pelkästään kaverien suositusten perusteella, mikä on aika huikeaa.
Siis onhan tuossa tiettyä totuuspohjaa.
No vitsihän se vain oli. On kai meitä hönöjä täällä foorumin täydeltä, jotka yrittävät voittaa markkinan todennäköisyyksiä uhmaten, osa paremmalla ja suurin osa huonommalla menestyksellä ![]()
No vitsihän se vain oli.
Joo ja se oli hauska! Lisäksi muutenkin tiedät mut, miten otan tällaiset. ![]()
Tuo meemi oli hyvä; tietty hauska, mutta olihan siinä mukana tiettyjä opettavaisia elementtejä mulle ja muillekin. ![]()
Minä meemiä katsottuani:
Mitä vanhat silmäni näkevätkään? Onko siellä käyttäjä @poutapilvia palantir :in graafikkona!?
Nykypäivän etätyökulttuurissa pystyy vaivatta pyörittämään ainakin paria työpaikkaa samaan aikaan ![]()
Hyvä muistaa, että takuun lisäksi on myös kuluttajasuojalain mukainen myyjän virhevastuu. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan:
Tavarassa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jos se kestää lyhyemmän aikaa kuin voi perustellusti odottaa. Ostajalla on oikeus odottaa, että laite kestää normaalikäytössä kestoikänsä ajan ilman kalliita korjauskustannuksia. Esimerkiksi kodinkoneiden ja elektronisten laitteiden odotettavissa oleva kestoikä on useita vuosia.
Tähän kannattaa aina vedota, etenkin jos kalliimpi laite hajoa takuun jälkeen. Oma Whirlpoolin ilmastointilaite hajosi viime vuonna. Takuu oli 24kk ja vehje ei enää toiminut kolmen vuoden käytön jälkeen. Vetosin kuluttajasuojalakiin ja mainitsin, että 500 euron ilmastointilaitteen olettaisi kestävän vähintään 5 vuotta. Enempää ei tarvinnut selittää, vaan laite noudettiin kotoani, tutkittiin ja lopulta sain maahantuojan kautta uuden.
Meitä sähkölämmittäjiä nuo heinäkuun halvat hinnat ei paljon auta.
Onkos kukaan tehnyt hintavertailuja todellisella datalla sellaisen 25000 kWh vuodessa kuluttavan omakotiasujan näkökulmasta?
Eikös sähköpörssin historiatiedot ole julkista tietoa? Yhdistä niihin keskilämpötilat ja sähkönkulutuksesi tiedot niin saat jonkinlaisen korrelaatiokäyrän, ja ei kun vertailemaan.
Indeksirahastot ja ETF:t ovat tosiaan hämmentävällä tavalla poissa laskuista monilla joilla on liikenevää rahaa sijoituksiin.
Indeksirahastoa tai ETF:ää ei yksikään provisopalkalla toimiva sijoitusneuvoja tai pankkivirkailija tarjoa asiakkaalle. He saavat palkkansa myymällä asiakkaalle mahdollisimman kalliin sijoitusvaihtoehdon. Siihen sitten päälle kaikki helppoheikit omine bisnesideoineen.