Nimenomaan, kyllä ne nuoremmatkin osaavat olla rajoittuneita käsityksissään, ehkä enemmän kompetenssi kysymys kuin suoraan ikä kysymys.
Täällä aika monet “dissaavat” vanhemmat ihmiset, jotka eivät tajua mitään eivätkä ymmärrä enää mistään… lisäksi on perusosakas, tuulipuku, tavis jne. ja tietysti itse ei niihin kuuluta ja luullaan, että ollaan itse jotain kaikki tietäviä besser wissereitä kun täällä palstalla osaa terävästi kirjoittaa, no vähän kärjistin, anteeksi.
Jos kaikki muuttaa omakotitaloon mainituista syistä voi tulla ahdasta ja niistä pula, kaikki ei edes halua, pysty jne.
Eikä se ihan ilmaista ja ongelmatonta ole niissäkään asua jos on rehellinen, vaikka olisi aurinko panelit
, lienee optimointia eri elämäntilanteissa ja vaiheissa sekä jopa taloudellisissa tilanteissa. Viimeiset n. 6 vuotta olemme asuneet kerrostalossa ja edelliset reilut 30 vuotta omakotitalossa. Lapsia kun oli 4 niin omakotitalo oli silloin tottakai hyvä/paras ratkaisu meille, eikä tarvinnut kaupungin keskustoissa heitä kasvattaa., meidän arvo valinta. Nyt taas kahdestaan on mukava asua kerrostalossa kun voi laittaa oven kiinni vaikka 4-5 kuukaudeksi talvella, ettei näe lunta ja tunne sitä karmeata vilua.
Tuttu asia, taloyhtiömme hallituksessa oli samansuuntaista haastetta, siellä oli ihmisiä joilla ei ollut mitään käsitystä remonteista, LVI- tai sähkötöistä jne. ainakaan viime vuosikymmeniltä ja melkein masennuinkin ensimmäisessä yhtiökokouksessa. Mutta sitten oltiin edes vähän nuoremmalla porukalla valitsemassa uutta hallitusta ja nyt siellä on sitä osaamista jota siellä tarvitaan (en ole). Joten olkaa aktiivisia, jotta nuoremmat saadaan sinne päättämään asioista, eikä vain niitä joilla siihen on aikaa…
Muistakaa, että kaikki vanhenette ja tulette yhtä tyhmiksi kun mistä heitä ehkä joskus arvostelette, ei ole suunnattu kenellekään. Vanhemmilla on paljon viisautta, ainakin joillakin, ei siis minulla, joka koki sen tyhmenemisen kohtalon. Toki vanhempien viisaus on usein hyvin erilaista kuin nuoremmilla ja sen takia yhdessä se paras ratkaisu löydetään kunhan nöyryys ja ylpeys sen ihmiselle itselleen vaan suo. Itsellä on tästä erinomaisia kokemuksia työelämästä
.
Tsemppiä kaikille vauvasta vaariin!