Palantirin AIPCon 8 on pidetty. Matskua on somessa, youtubessa etc. Melkeimpä sanon nyt, että Palantir sijoittajan lääkitys pitää olla kunnossa…tarkoitan siis sitä, että oma ESG näkemys pitää olla kunnossa, jotta matskuista saa kunnolla irti. Kyllähän yhtiöstä joku voi sanoa, että kulttiyhtiö ja kulttisijoittajia. Senkin kannan voi ottaa, ja on ihan ok niin sanoa jos siltä tuntuu. Karp on jenkki, ja jenkit pitää aika kovaa pöhinää ja kiillottavat omaa kilpeään kokoajan entistä kirkkaammaksi. Nythän Palantir lanseerasi itselleen luvun 8 eli VIII joka tarkoittaa maailman kahdeksatta ihmettä! Palantir tarkoittaa 8.-ihmeellä softaa, ja jossa Palantir on paras. Tj. Alex Karp on filosofi, ja se näkyy monella tavoin. Halusin näin alkuun hieman jakaa ajatuksiani Palantirin visuaalisesta ilmeestä, joka on vahvaa ja näyttäähän se todella hyvältä.
Laitan linkin alle streemiin tapahtumasta. Pitäisi alkaa siitä kohdasta, missä on minun mielestä yksi keskeisimpiä Palantirin lupauksia asiakkailleen. Eli asiakasyritykset tulevat Palantirin palveluilla Palantirin kaltaiseksi kasvun ja marginaalien osalta, tästä Karp aina puhuu. Se mitä itse arvostan kovasti Palantirissa on yhtiön fokus ammatti-ihmisiin, niihin jotka ne ydinvoimalat tai sukellusveneet rakentavat. Karp puhuu siitä, että he tuovat asiakasyrityksiin työhyvinvointia, duunareille mahdollisuuden tehdä työtään paremmin ja tyytyväisenä. Karp:”That is the real promise of AI revolution”. Karpin sanojen takana on faktaa, ne kymmenet asiakaskeissit, joita AIPConissa esitellään. Mulla on sellainen tunne, että Karpin tyyli ei oikein mätsää eurooppalaiseen tyyliin, ja siksi euroopan herääminen tämän yhtiön palveluihin tapahtuu hitaasti, voi mennä vuosikymmen, ennekuin vaikkapa Suomen Valtionvarainministeriö alkaa käyttää Palantiria selviitämään, että mikä siellä sotessa nyt oikein mättää, kun kustannukset karkaa ja vaikuttavuus laskee.