Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Mikä on elämässä parasta -Kesä. Mikä on elämässä toiseksi parasta - Nikkarointi omassa pihassa ilman aikatauluja. Nämä kun yhdistää saa melkein erektion. Melkein, olenhan 49v.

“Ohjatkoon tämän majakan valo rakkaani kotisatamaan maailman myrskyistä.”

Oisko meidän piha ja ja oma koti se kuuluisa “turvasatama” johon kannattaa sijoittaa?
Kivaa oli nikkaroida. Koriste, sekä ennen kaikkea valo pimenevään syksyyn ja talveen, jota vihaan koko sydämeni pohjasta. Omakannassa lukee: Kaamosmasennus F32-F33

78 tykkäystä

AI-“kupla” näköjään taas neljännen kerran vihdoin puhkesi.

Miten nämä onnistuvatkin joka kerta osumaan niin timanttisesti?

Ihmettelen muutenkin sijoittajien keskuudessa vallitsevaa kuplafobiaa. Kupliin osallistuminenhan on parasta mitä sijoittaja voi tehdä, kuten läheinen henkilökohtainen ystäväni George Soros on todennut.

No varmaan jos on mököttänyt vuodesta toiseen LassilaTietoFondioiden ym. arvoansojen päällä, niin syntynee toki houkutus toivoa valomerkkiä muidenkin pippaloihin.

Heti perään on parasta hieman itsereflektoida. Aina kun Markkina on siinä tilassa, että arvo-boomereille irvailu tuntuu hupaisalta, pitää nopeasti läpsäistä itsensä tarkkaavaiseksi ja tarkastaa salkun luukkujen tiivistys. Ettei vahingossa lankea kiusaukseen ostella mitään valmiiksi 500% nousseita disruptio-raketteja.

32 tykkäystä

Ja kohta vedetään taas! :slight_smile:

https://x.com/charliebilello/status/1958910251819786478
image

24 tykkäystä

Seuraa mihin Markus Melkko menee seuraavaksi. Käsittääkseni hän on ollut masteroimassa kumpaakin kauppaa.

4 tykkäystä

Ihan normaalia menoa, että pääomistajat vetävät kotiinpäin ja piensijoittajat päätyvät nahkurin orsille. Myös Suomessa.

Purmossa hylättiin suorilta käsin selkeästi korkeamman hinnan ostotarjous, jotta von Rettigin syöpäkäärylemyynnillä aikoinaan rahansa tehnyt suku, sai huonomman tarjouksensa lävitse ja lunastettua firman pois pörssistä halvemmalla, kuin oli sen todellinen arvo.

Wetterissä pääomistaja kämmäsi ja joutui tekemään yhtiöstä ylihintaisen pakollisen ostotarjouksen 0,82 € hintaan, jonka yhtiön kaverihallitus tonnin seteli -ilmeellä suositteli hylkäämään:

Jokainen voi sitten hiljaa mielessään tehdä johtopäätöksen, että ajatteliko hallitus tässä suosituksessaan KAIKKIEN osakkeenomistajien etua:

Jos insentiivit ovat samansuuntaiset, toimivat suuromistajat ja hallitus kaikkien sijoittajien etujen mukaisesti. Mikäli edut poikkeavat, kuten monesti tosielämän tapahtumissa tapahtuu, niin silloin tapahtuu tuollaisia kuvaamiasi päätöksiä, joita on hankala perustella ulkopuoliselle.

37 tykkäystä

“Onko enää järkeä sijoittaa?” – kyllä on, paljon järkeä. :slight_smile:

Nordean toimitusjohtaja on ymmärtänyt suomalaisten helmasynnin, eli pessimismin – ja nostaa samalla esille äärimmäisyyksiin menevän sääntelyn, joka estää kasvua. Sen verran elämää on minullakin takana, että uskallan väittää Vang-Jensenin olevan 100% oikeassa.

Ankeutamme itsemme köyhiksi.

37 tykkäystä

Antakaas foorumin viisaat vinkkejä tyhmälle.

Pistin mökillä tapan palamaan ja matalapaine puski savut sisään. Kannoin savuttavat kekäleet pihalle ja tilanne on ohi, mutta savun haju on vahva.

Mitä neuvoja teillä on antaa tuulettamiseen tai muuten savun hajun kanssa taistelemiseen?

2 tykkäystä

Kyllä ja tuon lisäksi vielä, kuten Peter Lynch on todennut markkinaromahduksen metsästämisestä: “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves”.

Myöskin parin kuvan kautta voi asiaa lähestyä ja miettiä omaa strategiaa ja sillä osallistumista tähän kiehtovaan lajiin nimeltä sijoittaminen.

Markkinoilla oleminen sen ajoittamisen sijaan on huomattavasti järkevämpää, koska aikaikkuna parhaiden tuottojen hakuun on aika lyhyt.

Ja sitten guruiksi tituleerattujen peesaaminen voi olla joskus suuri virhe. Toki tämäkin guru on todistetusti kerran ollut erittäin oikeassa.

17 tykkäystä

Ihan yleisesti tulipesien käyttöön.

1. Nuohous
  2. Hormin esilämmitys, paperia, tuohta tms. Kuumailmapuhallin / hiustenkuivain kanssa hyvä
  3. Ei liian suuria määriä heti alkuunsa

Pahin haju kyllä häviää hyvin tuulettamalla.
Mikäli jää käryä / hajua mikä häiritsee niin otsonointi ihan hyvä tapa päästä niistä eroon, melko edullisiakin ovat nykyään jo.

10 tykkäystä

Kiitos.

Nuohous on tehty. Hormiakin esilämmitin ja se veti alkuun hyvin, sitten huonosti, sitten hyvin ja lopulta ei ollenkaan.

Syytän itsepintaisesti matalapainetta. Piipusta tuleva savukin vain painui alaspäin kattopeltejä pitkin kohti pihaa.

Ehkä tuuletus hoitaa homman.

7 tykkäystä

Tulenteko on itselleni jossain määrin intohimon asia, jota tykkään fiilistellä mökillä saunaa tai takkaa lämmittäessä, joten en malta olla kommentoimatta ihan yleisellä tasolla. :smile:

Tuntuu, että ladontaan ei yleisesti kiinnitetä tarpeeksi huomiota ja näin tuli ei saa tarpeeksi happea. Tulipesät myös monesti yritetään latoa heti kättelyssä aivan täyteen ja sytyttää milloin milläkin paperilla, joka myös haittaa ilmankiertoa.

Tiivistettynä parhaaseen lopputulokseen ja mahdollisimman vähäisiin pienhiukkaspäästöihin pääsee, kun:

• Tyhjentää tuhkapesän
  • Varmistaa takan vedon, etenkin talven jälkeen hyvä esilämmittää
  • Käyttää kuivia ja tarpeeksi pieniä puita, etenkin alkuun
  • Latoo ilmavasti, esim ristiin pinoamalla
  • Sytyttää päältä. Monesti näkee, että ihmiset yrittävät sytyttää aivan pesällisen alta, mutta päältä sytyttäminen on itse asiassa tehokkaampaa hapensaannin ja liekkien leviämisen kannalta
  • Tuohi on kerrassaan erinomainen sytyke
  • Aloittaa pienellä pesällisellä ja tarkkailee tulen leviämistä ennen kuin latoo lisää puita

Jotain varmaan unohtui, mutta nyt täytyy rientää muihin askareisiin. :sweat_smile:

28 tykkäystä

Hauska :heart_eyes:

2 tykkäystä

Hyviä vinkkejä tulentekoon. Lisään vielä että mikäli haluaa käyttää ns. sytytyspaloja, jättäkää ne raavittavat turpeenpalat kauppaan, vain ns. sytytyspussit (joissa on sitä polttoainegeeliä tjsp) ovat ostamisen arvoisia. Mutta varovasti niiden kanssa, eikä tietenkään lasten käsiin. Jos noita pusseja varsinkin sytytyksen jälkeen heittelee miten sattuu, syntyy ikäviä roiskeita joista tulee kunnon palovammat.

Mielestäni tärkein yksittäinen asia on kuitenkin kuiva (=ylivuotinen) ja riittävän pienikokoinen polttopuu.

4 tykkäystä

Hyviä sytytysvinkkejä jo tulikin, mutta jatkaisin listaa vielä:
-jos on erillinen ns kesäpelti niin se auki kunnes palaa
-ulko-ovi auki ensalkuun hyvän vedon varmistamiseksi
-tuhkaluukku auki sytytysvaiheessa
-perinteiset palkeet

Niin ja eikä ole väärin tuoda kotoa kuivaa sanomalehteä sytykkeeksi

1 tykkäys

Päältä sytyttäminen on loistava keino vähentää pienhiukkaspäästöjä ja saada puusta paras lämpö talteen. Ladonnassa on vähän kahta koulukuntaa. Päältä systyttäessä ideana on lämmittää puun päätä tai päätypuuta, miten kukakin haluaa sitä kutsua, niin että pyrolyysipalo saadaan aikaiseksi. Jos on lasiluukku, voi ihailla liekkiä ikäänkuin puiden päällä ei puussa itsessään. Pystyyn latomalla ja päältä sytyttämällä ei ole suuresti väliä onko palopesä täynnä. Kaasuuntuminen tapahtuu silti ja tuli lähtee pienestä liikkeelle. Kuivan puun merkitystä ei voi liikaa korostaa, joten kannattaa kantaa muutaman päivän tarve aina sisälle etukäteen. Saunassa sen voi tehdä jo saunomisen jälkeen, jolloin seuraavaan sytytykseen on kuivat puut valmiina.

Jos polttopuuharrastus on omissa käsissä kannattaa halkomisen yhteydessä syntyvää pientä silpettä pitää sen verran todella kuivassa tilassa, että sytyttäminen onnistuu sillä yhdellä tikulla ilman kommervenkkejä. Vanha kansa keräsi tervasia talteen, niissä on se hyvä puoli että syttyivät vaikka puu olisi kosteaa. Tervasia saadaan männyn tyvestä taikka kannosta.

7 tykkäystä

Tai sitten joskus kuu, taivaat ja tähdet ovat vain siinä asennossa, että ihan sama mitä tekee niin savuttaa. Ei kannata lähteä ylianalysoimaan tilannetta

Vuosikymmeniä tullut sytyteltyä leivinuunia ja edellä mainitut vinkit kyllä toimivat. Esimerkiksi nyt viime syksynä olin loma-asunnolla lämmittänyt leivinuunin kuumaksi jo pariin kertaan. Näytti se taas syttyvän, mutta yhtäkkiä kaikki savut alkoivat pukkaamaan sisälle. Siinä sitten äkkiä pohtimaan miten puut saa pois uunista ja pihalle

Vanhempien tykönä ovat lämmittäneet uunia niinikään kymmeniä vuosia samalla tavalla. Kuitenkin ensimmäisen ja ainoan kerran vuosia takaperin jotain tapahtui ja uuni alkoi pukkaamaan häkää sisälle. Onneksi lämmittivät aamulla pesän, koska muussa tapauksessa eivät olisi enää tässä hiippakunnassa

9 tykkäystä

Kuulostaa ilmalukolta. Itse olen usein sitä korjaillut polttamalla sanomalehteä takassa lämmittäen piippua. Toinen vinkki, minkä olen kuullut, ja jota olen itsekin käyttänyt on, että laittaa takan nuohousluukkuun/kanavaan (tai mikä lie sen oikea nimi) tuikun palamaan tai polttaa siellä sanomalehteä.

5 tykkäystä

Itse käytän aina ihan jäätävän isoja puita. Sellaisia, joita mahtuu tulipesään 2 tai 3 ja jotka pituuden puolestakin menee ihan ylös. Miksi? Palaa pitkään, ei tarvitse lisäillä, helpompi tehdä halkoja. Ei varmaan ihan optimi, mutta hyvin se on noinkin mennyt.

Ja tänään olisikin taas puuhommia, kun ilmaiseksi saa. Ja vielä hyvin koivutukkeja

Kiitos tästä viestistä :smile: Olen itsekin aika monta kertaa nuotion, saunan, paljun ja takan sytyttänyt. Tämä oli ensimmäinen kerta koskaan, kun lykkäsi savut naamalle. Minun haurasta egoani alkoi jo rassaamaan, että nyt kaikki pitävät minua täällä ihan uusavuttomana.

Tulen sytyttämisessä tykkään itse käyttää tuohta ja kuivia tikkuja, mitä polttopuista sattuu irtoamaan. Pelkkä tuohi tietysti riittäisi, mutta niiden tikkujen kanssa on kiva askarrella.

Sytytyspaloja ja -pusseja en käytä, kun ne vievät koko hommasta ilon. Itse sytyttämiseen tulukset ovat ylivoimaiset. Niistä saa alkukantaista iloa. Pelkällä kitkalla en jaksa sytytellä, mutta kerran olen nähnyt niinkin tehtävän. Siinä meni kyllä varmaan tunti aikaa. Ehkä sitäkin täytyy kerran elämässä itse kokeilla :smile:

16 tykkäystä

Valitettavasti näyttää siltä että Putin on tähänkin varautunut jo hyvissä ajoin.

2 tykkäystä