Vanha näyttää samalta kun naapurin entinen postilaatikko kun kavereitten kanssa pikkupoikina vähän leikittiin lutkuilla😃
Isäihminen lähti irtaantumaan töistä ja tuore ykkösluokkalainen rentoutumaan kouluhommista. Jätkä lähti ensimmäistä kertaa veneellä kalastamaan eikä alkanu huonosti
Pituus: 89 cm
Paino: 4,5 kg
Pojan onnellisuus: Priceless
Nämä hetket on niitä, joita varten täällä eletään
Onko varaava takka vai “kerskatakka”, kuten avotakkoja aikoinaan kutsuttiin?
Jos on varaava, niin raskas kylmä ilma ei pääse piipun pohjalta/takan kanavan pohjalta liikkeelle. Nuohousluukku / -luukut lattianrajasta auki, ja tohotat sieltä lämmintä ilmaa takkaan/piippuun.
Edit. Kysyttiinkin mökin raikastamista. Tehokkain tapa poistaa savu on lävet auki ja koneellinen tuuletin tehostamaan ilman vaihtamista. Palokunta toimii näin. Joku ionisointi tai otsonointi auttaa jos hajuhaitasta uhkaa jäädä krooninen. Otsonaattoreita saa nykyisin ihan kohtuuhintaan, muutamalla satasella. Kiinalaisia jopa muutamalla kympillä.
Tuossa yksi laadukas. WOZ 100 Woods Airmaster Otsonaattori VS17640 | Staypro
Tämä oli mielenkiintoinen artikkeli, joka oli mennyt minulta ohi @Iikka_Numminen
Tälle artikkelille olisi mielenkiintoinen jatkumo, tutkia miten nämä ”kassakoneet” ovat historiassa allokoineet vuolaat rahavirtansa😊 Samalla voi tietysti myös spekuloida, mihin rahavirtoja ollaan tulevaisuudessa allokoimassa strategian mukaisesti.
Tästähän sijoittajan tulevaisuuden tuotot pitkälti muodostuvatkin, että jaetaanko rahat omistajille (omien ostot/osingot) vai investoidaanko ne kasvuun (orgaaninen/epäorganinen) ja millaisella sijoitetun pääoman tuotolla se tehdään😊
Pahimmassa tapauksessa vuolaat rahavirrat hassataan heikkoihin investointeihin ja silloin sijoittajaa ei lämmitä, vaikka yhtiö olisi kuinka kova kassakone listan kärkipäässä😄
Myönnän itse olevani vähän laiska noissa sytytyshommissa. Takat ja grillit lähtee tulille vaivattomasti nestekaasupolttimella. Poltin maksaa jonkin verran, mutta kaasupullot on todella edukkaita:
Pakko kertoa vielä tarina inttiajoilta. Rovajärven ampumatalvileireillä oli usein tilanteita, joissa saavutiin asemiin myöhään yöllä väsyneenä ja pakkasta saattoi olla 30 astetta. Teltta kyllä nousee pystyyn missä olosuhteissa vaan, mutta jäisten polttopuiden sytyttäminen kaminassa ei väsyneenä ja nälkäisenä oikein nappaa. Voin vakuuttaa, että pullo tenua ja tulitikku perään niin kyllä syttyy roihu missä olosuhteissa vaan
Kiva että juttu herätti mielenkiintoa! Tulokset olivat lopulta tosi hämmentäviä, kassavirroilla on oikeasti merkitystä! Muistan lukeneeni jostain, että sama tunnusluku on toiminut myös jenkkilässä hyvin.
Voisin jatkojalostaa juttua juuri tuohon mainitsemaasi suuntaan, joten kiitokset vinkistä!
Poikani soitti itkuisena ja hädissään, piti päästä puhumaan jollekin nopeasti. Tiedättehän sen tilanteen kun kuulet äänestä että jotain kamalaa on tapahtunut. Siinä meni varmaan 5 sekunttia kun tajusin että oma poikani on ok, mutta siinä puhelussa se tuntui tunnilta. Oli ollut todistamassa rekan ja henkilöauton nokkakolaria pikatiellä, ensimmäisenä autona pysähtynyt. Muut paikalla olijat eivät olleet uskaltaneet mennä henkilöauton luo, kasa metallia, joten hän oli mennyt. Herkkä kaveri, olisin toivonut itseni hänen tilalleen. Oli peitellyt autosta löytyneellä pressulla onnettomuuden uhrin jäänteet. Tilanteen mentyä ohi oli tärinä alkanut.
Voimia läheisille
Ajelkaahan varovasti siellä
Kokemuksesta tiedän että noin isot kolarit voivat olla hyvinkin stressaavia, ja vaikka ulkopuolisena poikasi onneksi onkin ollut niin kannattee olla apuna hänelle kun varmasti asia mielessä pyörii jälestäpäin.
Rauha uhreille.
Ikävä kyllä yhden todistaneena voin sanoa samaa - apua järjestetään
Reilu 10 vuotta sitten olin juuri parkkeerannut Vantaan Ikean pihaan ja kävelemässä sisään aikomuksena syödä hyvin, kun kuulin jumalattoman rysäyksen ja lasin kilinän. Ensimmäinen ajatukseni oli, että nyt joku onneton trukkikuski oli tiputtanut suurehkon lavallisen myyntiin tulevaa lasitavaraa betonille, mutta huomasin muiden parkkipaikalla olevien katsovan Kehä 3:n suuntaan. Käännyin katsomaan.
Siellä oli säiliöauto kyljellään kaistojen välissä ja pieni henkilöauto Ikean puoleisella pientareella. Se näytti aivan rusinalta. Soitto 112:een, tilanneselostus ja operaattorin ohjeita seuraten henkilöauton luokse. Kuski oli järkyttynyt ja shokissa, mutta näytti olevan vahingoittumaton. Ohjeiden mukaan kuskin kunnon nopea tarkistus ja käsky pysyä linjalla.
Propsit Suomen hätäkeskusjärjestelmälle: poliisi, paloautot ja ambulanssit olivat paikalla alle 10 minuutissa ainakin tusinalla yksiköllä. Operaation otti johtoonsa pelastushenkilöstö ja saatoin lopettaa puhelun.
Onneksi säiliöauto oli maitoauto, mutta jos olisi ollut täynnä polttoainetta, siinä olisi ollut suuronnettomuus mahdollista. Tietääkseni henkilövahinkoja siitä tilanteesta ei tullut. Pyöri mielessä kyllä pitkään tapahtuman jälkeen.
Jälkitilanteen vakavuutta lisäsi rekan lasti. Kaatunut perävaunu ja tiellä pysynyt veturi oli lastattu vedyllä. Mitä jos, kummittelee tässä vielä lisänä taustalla. No nyt tietää jo lehdistökin kertoa että tie saadaan auki vasta ensi vuorokauden puolella.
Palomiesaikoina noissa tilanteissa huomasi kyllä hyvin miten ihmiset reagoi ja käyttäytyy noissa niin monella eri tavalla. Sanotaanko että päälle päin ei välttämättä ihmisestä tiedä miten kukin reagoi katsoessaan kolariuhria jonka alavartalo on moottorin vieressä ja ylävartalo viereisellä pellolla. Sama pätee tietty pienemmässä mittakaavassa vaikka ihan vaan veren näkemiseen.
Aina hirveitä tilanteita kun näkee kuolleen, kaikkiin se jättää muistoja aina.
Itsellä on myös leivinuuni, takka ja puuhella(harvoin tulee käytettyä.). Pidän myös retkeilystä eli tulee tulisteltua aika paljon.
Savut olen ottanut myös sisään kerran jos toisenkin. Joskus malttamattomuudesta tai juurikin tähtien asennosta johtuen.
Kun näin on käynyt siitä on pitänyt kertoa somessa vahvalla itseironialla höystettynä.
Huomannut herättävän ihmisissä vahvan auttamisen halun sillä seurauksena, että ensimmäinen 10 kommenttia on neuvoja juurikin miten pesä sytytetään.
Eräällä entisellä työkaverilla kävi huonosti, kun oli ilmeisesti edellisenä päivänä polttanut takkaa. Seuraavana aamuna ladannut pesän täyteen valmiiksi odottamaan ja siitä töihin. Jokainen tietää millainen savuvahinko siitä sitten voi tulla.
Eli vähintään 24h varoaika väliin ja mieluummin ei ollenkaan valvomatta jätetä jos uusi latinki siinä main ladattu. Ehkä vähän sulkupeltiä raolleen ja korvausilma tietty kiinni… jos pakko jättää, en kyllä keksi syytä miksi pitäisi jättää valvomatta.
Täällä kans kerran savut tulleet leivinuunista sisälle pahan ilmalukon takia, tulipesä oli ollut pitkään käyttämättä ja kosteutta reippaasti hormissa. Ei auttanut, vaikka aloitin todella varovasti pienillä tikuilla. Hiiltyneet puut äkkiä tuhkaämpäriin ja ulos. Tuulettamalla selvisi ja loputkin hajut hävisivät n. viikossa.
Tämän tapahtuman jälkeen olen varmuuden vuoksi pitkien käyttötaukojen jälkeen eli yleensä syksyllä kuivannut hormia kokonaisen päivän kynttilöillä, toholla, kuumailtapuhaltimella tai defalla😄 Kuivauksesta seuraavana päivänä vasta sitten varovasti puita uuniin
Nämä on pahoja…
Itse olen joutunut todistamaan kahta rujoa kuolonkolaria.
Ensimmäinen -96 muistaakseni juhannusyönä.
Puolituttuni kaahasi kännissä ja menetti autonsa hallinnan todella kovassa nopeudessa.
Olin onnettomuspaikalla toinen pysähtyjä, ensimmäinen oli ehtinyt jo soittaa häkeen.
Autoni tielle pysäytettyäni avasin oven ja ensimmäinen näky asvaltilla oli tämän “tuttuni” puolikas pää.
Auton kyydissä oli muistaakseni kaksi muutakin henkilöä. Kaikki saivat välittömästi surmansa
pirstoutuen laajalle alueelle.
Olin sopinut seuraavalle päivälle matkan itäsuomeen, en saanut yöllä nukuttua yhtään,
mutta sitkeästi lupauksen pidin.
Seurauksena rattiin nukahtaminen Mikkelissä ja oma auto paskaksi.
Onneksi minulle ja kaverilleni ei tullut fyysisiä vaurioita.
Toinen kuolonkolari oli luokkaa 2010, jossa edessäni ajoi pienkuorma-auto.
Vastaantuleva paperirekka kurvasi meidän kaistan yli metsikköön, tämä pienkuorma-auto
törmäsi sen paperirekan vaunun etukulmaan siten, että hytti painui täysin kasaan.
Verkkokalvoilleni on painunut se näky, kun kuskin pää ja kädet roikkuivat ulkona siitä,
missä tuulilasi oli ennen sijainnut, koko muu kroppa oli tuusannuuskana.
Sain oman autoni nipinnapin pysäytettyä, etten ollut samassa kasassa.
Näistä molemmista tapauksista olen nähnyt toistuvasti painajaisia, jälkimmäisestä tosin
viimevuosina enemmän, koska on kuitenkin tuoreempi tapaus.
Asiaa ei helpottanut ollenkaan se, että tästä tapauksesta käytiin oikeutta yli 2 vuotta eri
asteissa ja minä olin todistajana.
Muistan kyllä vasta kortin saaneena, kun satuin tulemaan ensimmäisenä hirvikolaripaikalle. Ei siinä hirveästi ollut mitään tehtävissä, mutta aika rauhallisesti tuli toimittua. Joskus aikaisemmin tuli oltua näkemässä, kun sälli hyppäsi ohimenevän junan eteen ja ruumiin eritteet levisivät päin läsiä. Kaveri joutui käymään keskustelemassa ammattilaisten kanssa, mutta itsellä ei jäänyt kummittelemaan.
Tästä jälkimmäisestä tietenkin aikaa, mutta jälkikäteen päivitellyt sen ajan toimintatapoja tällaisessa potentiaalisestit traumaattisessa tilanteessa varsinkin kun kyseessä alaikäiset. Vähän kun sai siistittyä paikkoja niin poliisi oli ottamassa lausuntoa ja sanoivat palaavansa asiaan mikäli tarpeen. Ei siinä paljon kriisiapua tarjottu mikäli olisi halunnut
Nykyään taitaa poliiseille ja pelastusalan ammattilaisillekin olla paremmin keskesteluapua saatavilla. Aika monta tiedän, jotka hoitivat viinalla tilanteen. Vanhempien entinen naapuri hakkasi raivolla halkoja ja juoksi kuin kapinen kettu. Näyn kun näki niin tiesi jotain pahaa sattuneen työmaalla
Kamalia juttuja.
Oma ylivoimaisesti pahin kokemus oli kun nuorena vastavalmistuneena lähärinä saavuimme kollegan kanssa muutaman kuukauden kokemuksella ambulanssilla Konginkankaan bussiturma paikalle. Kuolleita nuoria siellä ja täällä. Ihan absurdi tilanne, mutta valitettavasti totta.
Mun mieli käsitteli asiaa siten että kuvittelin heidän olevan nukkeja ja että tämä on jonkinlainen harjoitus. Ei ollut ei. Varmaan mieli teki noin, että pystyi edes jotenkin toimimaan.
Näin pitkään painajaisia. Varmaan vuoden verran aina silloin tällöin. Oli kova paikka.
Omille pojille olen yrittänyt painottaa liikenneturvallisuutta niin paljon kuin vaan voin. Liika on liikaa siinäkin, ettei tyrkytä. Opetusluvilla kun nuo opetin, niin siinäkin yritin tehdä liikenneturvallisuuden eteen sen minkä osasin. Samoin ite ajelen kohtuu nätisti. En kaahaa. En rattiraivoa. En ohittele turhaan. Esimerkkiä pojille. Oma isäni kuoli kolarissa kun olin pieni.
Semmosen keksin kanssa kerran että lupasin molemmille 5€/jakso kun kattovat Ylen sarjaa: Toistaiseksi tuntemattomasta syystä. Se oli parin satasen sijoitus.
Uskon vasta sitten kun näen uusintakatsastuksen tuloksen. Kuvan W463 sarjalaisen eri versioiden omapaino on 2.5 tonnin tienoilla ja kantavuus 600 - 700 kg haarukassa. Malliversiosta riippuen kokonaismassa 3150 - 3200 kg jää siis kolmisen sataa kiloa vajaaksi kevytkuorma-autosta eikä tällä valmistajalla ole tapana myöntää kokonaispainon korotuslausuntoja.
Minua kiinnostaa kovasti, mistä saatiin kokonaispainon nostolupa ajoneuvoluokan muutoskatsastuksen vaatimaan 300 kg lisäpainoon ja kestääkö se dokumentti Trafin vaatiman jälkitarkastuksen? Viranomainen tutkii jo saman kokonaispainoluokan Mercedes Vito “kuorma-autoja”. Sprinteristä sentään saa laillisen kuorma-auton, mutta Vitosta ei, koska kokonaispaino ei riitä eikä valmistaja myönnä muutoslupia:
Ja ollaan sitten tarkkana henkilöautoksi rekisteröidylle Geländewagenille sallittua lähes 7 tonnin maksimi yhdistelmäpainoa vetäessä, koska mopokortti ei ihan riitä ja osittaista kortitta ajoa ei tunneta. Hieman liikaa halkoja kevytperävaunussa tai jarrullisessa raskaammassa perävaunussa on ylikuorma, mutta kortin rajat ylittävää rekisteröityä kokonaispainoa vetää kortiton kuljettaja vaikka ajolupa tyhjän yhdistelmän tonneihin juuri ja juuri riittäisikin.