Inderes' kaffestue (Del 1)

Ja, Activisions og Blizzards nuværende tilstand er ret rå. Men det gamle Activision har udgivet så mange minder (Quake, Doom 3, Return to Castle Wolfenstein, Call of Duty, Tony Hawk, Day of Defeat, Guitar Hero, Medieval: Total War!) og Blizzard endnu mere. Men der er kun navnene tilbage… alligevel ville det være rart at se det i porteføljen :person_shrugging:

Måske vil du uddybe Thermo Fisher Scientific, hvorfor er det interessant?

{“content”:“Jeg har fulgt virksomheden temmelig tæt i lang tid i hverdagen, og selvom jeg har et slags had-kærlighedsforhold, så værdsætter jeg kulturen, ambitionen, en vis smidighed, væksten år efter år og ledelsen, samt de stærke etiske principper bag driften. Og så opererer de i en branche, der er virkelig vigtig nu og i fremtiden. Prisen er snigende stukket af fra omkring 50 ..\n\nUnder coronakrisen forsøgte jeg faktisk at starte en diskussion her om thermo, og jeg så det selv som et godt køb, da vi nåede omkring 230 , især da FDA gav særlige godkendelser til thermos coronatestudstyr, og ordrebøgerne bugnede, og de skulle foretage massive investeringer i produktionen for at forhindre forsinkelser i at blive for store. Men det er pokkers svært for mig at trykke på købsknappen, når jeg har fulgt det så længe fra sidelinjen.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Nvidia er også på min “bucket-list”, faktisk i Top 3. Prisen er bare så høj, at jeg ikke engang vil overveje det lige nu. Udover det var jeg ved købsknappen i marts, da kursen faldt under 200$, men jeg endte med at tøve og besluttede, at “det er bedre at investere disse penge mere fornuftigt” :sweat_smile:. Jeg overvejede også ved 390$, men dengang var jeg allerede lidt irriteret over min tidligere passivitet, så jeg købte ikke → Nu lider jeg bare under min egen dumhed.

Square og PayPal er også på min liste, selvom jeg har meget små positioner i begge. De har dog så ubetydelig vægt, at jeg regner dem i “jeg fik ikke købt”-kategorien. Jeg kan heller ikke helt købe dem til de nuværende priser, men de er tæt fulgt :no_mouth:

Fra din liste er Tesla den eneste, der indtil videre er i min portefølje. Jeg købte Activison / Blizzard i marts, men jeg solgte min position for nylig :blush:.

2 Synes om

Akis seneste klumme er her. Jeg er glad for at se, at Aki deler den samme bekymring med mig.

Jeg følger jævnligt diskussionsfora om investeringer, og det lader til, at selv folk, der tydeligvis ikke har nogen forståelse for, hvad de laver, har investeret ret store summer. Dette er selvfølgelig på en måde godt for en professionel spekulant. Men bevarelsen af samfundsfreden er sandsynligvis vigtigere end forventede euro.

19 Synes om

{“content”:“Endnu en god klumme fra Aki. Aki skrev godt: "En fremragende dag at begynde at investere i aktier på er altid i dag. Men at investere i individuelle aktier kræver også villighed til at tage en kugle for brystet."\n\nSåledes passer oversergent Phil Esterhaus’ ord fra den legendariske politiserie fra 1980’erne, Hill Street Blues, ved afslutningen af morgenmødet, også godt til dem, der investerer på aktiemarkedet, uanset om de er unge eller gamle.\n

”,“target_locale”:“da”}

20 Synes om

{“content”:“Så er det tid til lidt #investeringsunderholdning fra Twitter :backhand_index_pointing_down:\n\nhttps://twitter.com/hkeskiva/status/1297782261186727936?s=19\n\n!giphy (3)|500x400\n\nTilføjelse: Homer er skiftet ud.”,“target_locale”:“da”}

34 Synes om

25 år med nikotinafhængighed. Jeg har det ret fucking dårligt lige nu, hvor det er et døgn siden, jeg fik min lækkerbisken.

20 Synes om

Så altså, Helsingfors-aktier er vildt undervurderede, og dumme porteføljeforvaltere forstår det bare ikke.

(:thinking: eller kunne Teslas pris være stukket en anelse af fra fundamentet… naaah… nok ikke)

5 Synes om

Jeg må bare tilføje en mere!

Revenio 35 EUR

20 Synes om

Men… men… Revenio er 34,5 euro. :confused:

Helsinkis egen Tesla-aktie fundet!

6 Synes om

{“content”:“Holder I nogensinde en aktieferie, hvor I maksimerer kontanterne og slet ikke følger markedet? Giver det et nyt perspektiv og en ny tanke til spillet at starte på en frisk?”,“target_locale”:“da”}

6 Synes om

Jeg ved ikke, hvor stor en bunke kontanter der skulle til for at give mig en pause fra børsen… Så ville jeg først have ansigtet begravet i graferne for at lede efter undervurderede køb, hvis porteføljen var fuld af kontanter. Når alt er bundet op i aktier, og man ikke nænner at sælge noget, fordi alle aktier er så gode, så foretager man meget færre bevægelser :smiley:

Man kan sagtens tage en uge eller to fri fra at følge børsen, selvom porteføljen er fuld af aktier. Man kan f.eks. sætte en alarm op, så hvis kursen falder over 5 %, kan man åbne siderne og se, hvad der sker.

10 Synes om

Jeg har tænkt over, at Kamux’ stigning nu også er drevet af, at der ikke er noget, der er i nærheden af at være en lige så imponerende raket i Helsinki lige nu. H1-meddelelserne er ved at være afsluttet, og de resterende virker ikke længere særlig imponerende. Så selv i mangel af bedre ting bliver folk allerede presset ind i Kamux.

Hvad synes I om denne tanke?

Find gode nok aktier, og udfør derefter en køb-og-behold-strategi. Man behøver ikke at holde øje med Hr. Marked hele tiden :slight_smile:

Det fungerer muligvis ikke så godt i år, men ellers er det en god idé.

3 Synes om

Buy & hold er også min målsætning, og porteføljen er bygget op efter det. Dette år har dog været hårdt, selvom det også har været lærerigt, så en ferie fra tankearbejde og beslutningstagning er begyndt at interessere mig, da afkastprocenterne nu er gode for mig.

Kamux-kæden blev vendt lidt og drejet. På baggrund heraf er det ret attraktivt. Hvis ikke alle pengene allerede var bundet i gode investeringer. Mens jeg venter på yderligere kapital.

Kreditgrænserne er nu forhandlet, men jeg tror ikke, det er et sted at bruge dem :sweat_smile:

1 Synes om

{“content”:“Jeg tog en pause fra aktiemarkedet om sommeren sideløbende med ferien, men ellers følger jeg det praktisk talt dagligt. Det er en dejlig måde at starte dagen på at gennemgå Inderes’ morgenrapport med en kop kaffe :slightly_smiling_face:\n\nDerudover har jeg kun investeret i så kort tid, at der stadig er meget at lære. Jeg synes, det er interessant at følge med, og hvis det på et tidspunkt begynder at kede mig, vil jeg helt sikkert tage en pause og placere porteføljen, så jeg ikke behøver at stresse, selvom jeg ikke følger med.\n\nJeg har egentlig ikke brændende penge i lommen. Jeg investerer kun, når jeg finder et passende objekt, selvom det tager lang tid. Denne buy & hold-strategi handler efter min mening alligevel mest om at tænke og følge med, og selve handlingerne udgør kun en brøkdel af det hele. Jeg tror, at unødvendig handel kun ville gøre mere skade. Hvis jeg på et tidspunkt ønskede flere handler eller såkaldt "action", skulle jeg nok begynde at sætte mig ind i trading.”,“target_locale”:“da”}

7 Synes om

{“content”:“Med henvisning til Remedy-diskussionen og Redeyes morgenanbefalingsopdatering, føler jeg, at Inderes burde give sammensatte virksomheder et sådan et ”langsigtet fair value-interval” udover det blot et mål. Det samme ville gælde for store giganter under transformation? Dette har jeg foreslået tidligere.\n\nDette interval er blevet set i fortiden i forbindelse med omfattende rapporter (Remedy 2017-2018, Qt 2017-2018), men praksissen er faldet i baggrunden.\n\nFordele:\n\n- Når forskellige scenarier er groft skrevet ned med deres antagelser, er det lettere for den private investor at forstå, hvilken slags scenarie der er prissat ind på forskellige kursniveauer… lad os sige, hvis Remedys kurs svinger på 33 € og Inderes’ mål er 20 €.\n\n- Dette ville øge den private investors langsigtede orientering… lad os tage et eksempel fra Sampo-tråden, hvor @Sauli_Vilen på en meget fortjenstfuld måde gennemgik ”cigaretæske-beregningen” af Sampos potentiale på en 5-årig horisont… indlægget har fået mindst 300 likes, og DET MÅ være en klar feedback til Inderes… eller som et andet eksempel, ville nogen måske ikke have hoppet så let ud af Qt med en ”26 € / reducer” anbefaling, hvis der baggrunden var støtte i form af et fair value-interval og scenarier, i det mindste groft?\n\n- Det er meget lettere for mig at forholde mig til Sampo på lang sigt, for uden Saulis beregninger ville det praktisk talt være umuligt for mig at skitsere Sampos ”fair value-interval” og dermed den LANGSIGTEDE afkastforventning. Nu er det betydeligt lettere at forholde sig til LANGSIGTET ejerskab, uanset om Saulis beregning realiseres eller ej.\n\n- Opfordrer Inderes ikke primært til langsigtet ejerskab? :smiling_face_with_sunglasses:\n\n- Sampo og Fortum er under transformation. Også for Fortums vedkommende har Juha i videoer nævnt, ”at jeg i tilfælde X kunne begrunde en betydeligt højere pris…” så disse burde skrives lidt mere ud :+1:\n\nMen det var alt for i dag.\n\nTryk på hjertet, hvis du kan lide denne idé. Lad os give feedback til Inderes på den måde.\n\nDer er i hvert fald lovet en reform af dette anbefalingssystem ”i slutningen af sommeren”.”,“target_locale”:“da”}

77 Synes om

Kloge ord! Harri var vist blandt de bedste i sin klasse i fars investeringsskole … :thinking:

@SijoitusSeppo var sin klasses primus, og det ses både i hans pengeanskaffelse og i hans indlæg på forummet :heart_eyes: I hvert fald med Kamux ser Seppo ud til at svinge rundt. Eller endda at trade??

Masse-far, FA, svinge er noget andet end trade, vær omhyggelig med termerne :cowboy_hat_face:

6 Synes om