Inderes' kaffestue (Del 1)

Det er også lidt langt ude at forvente en lønvækst på 7 % om året resten af livet i et land, hvor lønudviklingen ikke just praler, og generelle stigninger er endda svagere end indekset :grin: Men så får man gode dividender fra investeringer, som man kan købe makaroni for oven på arbejdsløshedsunderstøttelsen i fremtiden, når aldersracisme-kosten har fejet en ud (også selv inden for IT-branchen :blush:)

5 Synes om

Denne P/E-ratio er nok lidt bagud, investing med Tesla, P/E Ratio 849.43. 52 ugers rækkevidde 211 - 2.095.49 er ret høje tal. Hvis man siger, at der ikke er nogen hype overhovedet, så skal virksomheden levere ret solide resultater.

men ja, 90% af det er bare hype, og jeg undrer mig over, hvornår det kommer tilbage til jorden. Toyota, VAG (Volvo) og andre vil nok tage sig af elbilmarkedet på den lange bane.

Min våde drøm lige nu er en Volvo XC90 BEV. Den skulle komme ud fra samlebåndet i 2022, men som det ser ud nu, er der ikke penge nok (der mangler omkring nul bagest på saldoen).

Derfor investerer jeg også en lille del i Eurojackpot :joy:

Har den sådan et trinbræt, så man ikke behøver at hoppe ind og ud. Hilsen en XC60-ejer, der næsten også gerne ville have sin egen.

Husk at tage det store panoramaglastag og ratvarmeren, de er gode.

Fra tagvinduet er det praktisk at lufte ud med golfpokalen ved klubbens sliksted. Dieselversionen med automatgear ruller let fremad af sig selv, men jeg anbefaler en chauffør, så man kan få et par æresrunder.

Edit: hvad er den kageskive ved siden af mit navn?

5 Synes om

Har du vundet kaffe og kage i en intern Inderes-konkurrence, som serveres, hvis du kommer forbi kontoret i dag? På grund af corona-situationen er vi dog desværre nødt til at sende gevinsten til dig i en kuvert :joy:

Ej, er kagen ikke til dit jubilæum? …eller var det din fødselsdag :thinking:

5 Synes om

Er du en del af kagen i Inderes? :joy:

“Min yndlingskryptovaluta er $TSLA” Citat fra Twitter​:grin:

12 Synes om

{“content”:“For noget tid siden spottede jeg også “Teslas hovedprodukt er aktien. Biler er bare merchandise” :)”,“target_locale”:“da”}

11 Synes om

{“content”:“Nordnet forårsager lidt forvirring. Der skete et reverse split for en amerikansk aktie, og udviklingen den dag var negativ med værdien af aktierne. Aktien blev vist med en værdi på 0 i grå på listen den dag, og den næste dag var udviklingen -100%. Så den har ikke været synlig i beholdningen i 2 dage. \n\nTager det normalt lang tid for Nordnet at vise disse amerikanske aktier efter en sådan begivenhed? Heldigvis havde jeg ikke tænkt mig at sælge, så ville det være irriterende.”,“target_locale”:“da”}

Jeg har ikke oplevet et omvendt split af amerikanske aktier, men da Incap gjorde det på den indenlandske børs, var der, så vidt jeg husker, en masse mærkelige justeringer med Nordnet i flere uger i alt, så jeg antager, at det er det samme med amerikanske aktier. Det virker som om, der altid sker noget mærkeligt, hvis der er tale om en begivenhed, der er mere kompliceret end et udbytte.

Jeg anbefaler at sende en presserende forespørgsel til Nordnet via beskedcenteret, dette virkede i det mindste da VTIQ blev til Nikola, og porteføljen var helt i uorden med disse.

{“content”:“Det afhænger lidt af sagen. Der ser ud til at være rod i systemet i omkring en dag. Det er godt at sende en besked til kundeservice på forhånd og fortælle, at dette vil ske, og spørge, om de kan ordne det hurtigst muligt. Nordnet har været meget mere opmærksomme på disse ting end f.eks. Nordea. Der har det nogle gange taget flere dage.”,“target_locale”:“da”}

Det er nu tydeligt, at nogle her på forummet er lidt provokerende over for mig efter flagningerne, idet der gribes fat i hver eneste ting, graves gamle beskeder frem osv. osv. Så selvom jeg i forvejen ikke skriver særlig meget her, må jeg nok overveje at holde mig lidt i baggrunden i et stykke tid, i håb om at visse personer køler ned, og jeg ikke forårsager nye skænderier.

Det er morsomt, hvor let nogle bliver fornærmede, og hvor mange forkerte opfattelser folk får af tingene, hvor tingene skæres over en kam. Nu er hver eneste flagning selvfølgelig fra mig, både i fortid og fremtid, og min egen indholdsproduktion eller andre kommentarer er jo den slags B-klasse investor-ubrugelighed. Det er okay, jeg vil nu prøve at holde mig til sagen og forsøge at ignorere unødvendige klager. For ikke at skabe unødvendig friktion her, vil jeg bede moderationen om at være lidt mere opmærksom, da det til tider næsten bliver personligt, og sådanne ting hører ikke hjemme i et fornuftigt fællesskab. Tak. @Verneri_Pulkkinen, @Yu_Gong

14 Synes om

Jeg startede med at investere i 2008 før finanskrisen med en lille vægt, og under finanskrisen kunne jeg som arbejdende person købe aktier bredt. Oprindeligt var formålet med at spare/investere at købe en motorcykel. Under finanskrisen fandt NRE, KONE, Elektrobit, Rautaruumis osv. vej til porteføljen. Et fremragende sted for en nybegynder investor i bagklogskabens lys, da kollapset kom, og den lille portefølje i euro smeltede for øjnene af mig.

Efter finanskrisen betalte jeg dyrt for min lærepenge med Talvivara, og derefter begyndte den rigtige begejstring for at investere. Engang, som 20-årig, forestillede jeg mig i mit lille sind, at en sekscifret portefølje før jeg fyldte 30, ville være opfyldelsen af mine mål.

Nu har jeg nået den “magiske” sekscifrede porteføljeværdi, før jeg fyldte 30. Jeg tænkte engang, at det ville være noget særligt fantastisk og storslået. I praksis er porteføljens værdi kun tal i porteføljen og giver en vis økonomisk sikkerhed, men de praktiske ting har ikke ændret sig. Investering tager mere og mere tid fra min fritid og kæmper om førstepladsen med fodbold, især i denne coronatid.

Og ja, motorcyklen er stadig ikke købt.

61 Synes om

Det er nok først, når der er seks nuller bagefter, at det føles som noget. Min kapital er også hurtigt vokset til lige under 400.000 euro, men det føles ikke som noget, når det bare er tal. Der er nok nogle her på forummet, der for nylig har passeret en million, hvordan er jeres følelser?

Virkelig kedelig og ubehagelig opførsel fra andre, jeg følger situationen og holder styr på tingene. :face_blowing_a_kiss:

3 Synes om

Af ren interesse, hvor stor en del af porteføljens størrelse er opnået i år?

1 Synes om

Hvor seriøst spiller du stadig fodbold? Førstedivision/Andendivision?

Har nogen en “aktie-bucket-liste”, altså aktier, I virkelig gerne vil eje, men af en eller anden grund ikke har fået købt? (Føles for dyrt, virksomheden er i sidste ende ikke et godt valg osv.) :slight_smile: Jeg ved, at det ikke er mere kompliceret end at trykke på købsknappen, men for mig er det på grund af det større billede ikke så nemt… Som eksempler for mig selv, hvor jeg leder efter købsmuligheder og gode signaler:
Nvidia
Intel
Thermo Fisher Scientific
Activision Blizzard
Så er der skampletten
Te… Tesl… Tesla.. :joy: Jeg vil ikke købe den, men jeg vil.. om ikke andet, så er det sjovt at følge med i, hvor meget luft der kan pustes i kursen, før der kommer hul i bolden :grinning_face_with_smiling_eyes: det er i hvert fald rart at følge denne anomali fra sidelinjen.

2 Synes om

Jeg vil også gerne eje Tesla og SpaceX. Førstnævnte er alt for dyr, og sidstnævnte er ikke børsnoteret… :cry:

Hvis SpaceX udskiller Starlink og noterer det på børsen, lover jeg at være med på første dag :slight_smile:

Jeg ville også gerne have ejet det gamle Blizzard Entertainment, men Activision fusionerede og ødelagde firmaet, og nu skulle den øverste ledelse skiftes ud i stor stil, og der skulle ske en stor ændring i driften, før jeg ville ønske at eje det igen. Desværre.

3 Synes om