Detta meddelande är en heads up för alla våra användare. Från och med den 25.2.2022 introducerar Inderes ett nytt Inderes-konto koncept. Inloggningen fungerar i stort sett på samma sätt, även om det ser annorlunda ut. Du kommer att märka att inmatningen av användarnamn och lösenord kommer att ske på en annan adress än inderes.fi, men därefter kommer användarna att omdirigeras tillbaka till inderes.fi-tjänsten för att använda den välkända tjänsten. Dina befintliga Inderes Free- eller Inderes Premium-kontouppgifter kommer därmed att flyttas under Inderes-konto konceptet, men Free- och Premium-uppdelningen förblir oförändrad. Med andra ord, ditt lösenord och din e-post, som du använder för att logga in på vår tjänst, fungerar som tidigare, så inget ändras.
En egen tråd har nu skapats för detta, där alla vanliga frågor och andra funderingar som användare har samlas. Vi i teamet finns också här för att hjälpa till om det behövs.
Betydande förändring: Nordnet-inloggning
Med Inderes-kontot börjar vi stödja en ny funktion som möjliggör inloggning med Nordnet-kontot. Om du alltså har köpt Inderes Premium via Nordnet eller är en Private banking-kund hos Nordnet, kan du från och med eftermiddagen den 25.2.2022 logga in på tjänsten med dina Nordnet-uppgifter, varvid systemet automatiskt vet att du har Premium-rättigheter. Du kan naturligtvis också använda Free-rättigheter genom att logga in med dina Nordnet-uppgifter, om du inte har köpt Premium via Nordnet
Anledning till förändringarna
Inderes arbetar med nya tjänster, där inloggningen blir enklare med ett gemensamt Inderes-konto. (Du behöver inte komma ihåg flera lösenord, utan har ett gemensamt konto för alla tjänster). Ett exempel på detta är den kommande Inderes App.
Effektivisering av Nordnet-inloggningen. Tidigare var upplevelsen för användare som kom via Nordnet oklar, men med detta blir det enklare och liknar till exempel användningen av mobilt BankID.
Kommer Inderes i framtiden att spara och hantera Nordnets inloggningsuppgifter? Eller kommer användaren att omdirigeras för att logga in med Nordnets användarnamn via någon form av SSO-anslutning?
Jag frågar av säkerhetsskäl, eftersom det trots allt handlar om en form av bankuppgifter.
Bra fråga och tack för att du vågar vara den första att fråga!
Användaren dirigeras till Nordnets tjänst för att logga in, vilket innebär att inga personuppgifter, inte ens e-postadress, överförs i transaktionen. Processen är alltså mycket säker och följer standarden för SSO (Single Sign-On). Vi tar gärna emot fler frågor
Så de som loggar in på Nordnet med mobilverifiering kommer även att logga in här med mobilverifiering i framtiden? Sessionen kommer väl att sparas länge även i fortsättningen, så man slipper logga in hela tiden på nytt?
Och en bonusfråga: Har ni någon information om huruvida det SSO ni också använder kommer att inkludera moderna 2FA-metoder i framtiden, såsom FIDO2-nycklar eller åtminstone Google Authenticator? Nordnet har lovat detta i flera år, men inget har hänt.
Betydande förändring: Nordnet-inloggning
Med Inderes-kontot börjar vi stödja en ny funktion som gör det möjligt att logga in med Nordnet-kontot. Om du alltså har köpt Inderes Premium via Nordnet eller är en Private Banking-kund hos Nordnet, kan du från och med den 28.2.2022 på eftermiddagen logga in på tjänsten med dina Nordnet-uppgifter, varvid systemet automatiskt vet att du har Premium-rättigheter. Du kan förstås också använda Free-rättigheter genom att logga in med Nordnet-uppgifter, om du inte har köpt premium via Nordnet.
Det fanns ett par stavfel i de meningarna också, men till saken.
Betyder detta citat att alla Nordnets kunder kan logga in på Inderes tjänst med sina Nordnet-uppgifter? Eller missförstod jag det här helt.
@Contrafun Typofel korrigerat. Ja, du förstod rätt. Du kan alltid logga in med ditt Nordnet-konto, och om du har ett befintligt Inderes-konto kan du välja en metod under processen för att ”länka” Nordnet-kontot och Inderes-kontot. Detta görs antingen genom att ange rätt lösenord och e-postadress, eller genom att du begär en magisk länk till din e-post som du sedan klickar på för att länka kontona. På så sätt bevisar du att du faktiskt äger den e-postadressen.
Jag anmäler mig som försökskanin om ni vill testa det med produktionsdata Och Nordnets svaga 2FA-stöd har diskuterats i åratal. Det var inte länge sedan 2FA inte fanns alls. Och den enda mobila certifikatlösningen är inte bland de säkraste. Om ni verkligen får andra metoder i bruk någon gång, så är det en bra sak! Det finns bara fördelar med det – förutom supportbehovet om och när någon förlorar sina 2FA-metoder och behöver ett nytt sätt att logga in eller återställa sitt konto.
Själv förespråkar jag FIDO2 och U2F. De är oändligt mycket säkrare än andra nätfiske-utsatta 2FA-metoder. Användarna är förmodligen inte många ännu, men deras popularitet ökar. Och med en Yubikey är det mycket snabbare att logga in än med Google Authenticator eller Mobilcertifikat (Mobiilivarmenne), så användarupplevelsen förbättras också samtidigt
Språket är valt till finska, och jag har inte gjort några ändringar, men åtminstone följande översättningar på webbplatsen har fångat mitt öga. Tidigare var dessa på finska.
Det är åtgärdat nu. Det var en sak som fastnade så det hade inte att göra med språkvalet utan var bara ett problem i cachen, vilket är åtgärdat nu @ljkangas mina ursäkter <3