Jeg har boet her i et år i Tampere, og tanken var at flytte tilbage til Helsinki og samtidig købe en lejlighed her.
Send gerne gode forslag fra områderne centrum, Punavuori, Ullanlinna, Siltasaari, 50-60 kvadratmeter 2-3 værelser ![]()
Med henvisning til ejerlisterne er der netop dukket en ret diskret ordre på over 8.000 stk. op på salgssiden, set i forhold til aktiens omsætning, hvilket betyder, at den enkelte sælger burde være en af de 26 største ejere ![]()
Den største merværdi af min besked er nok den information, at interesserede nu ville kunne købe selv en så lavt omsat aktie ordentligt ![]()
GRANGEX AB-kæden er etableret. Teaser: Der er en ret stor mine i nærheden af Finland, ejet af svenskere, men ikke i Sverige. For alle interesserede i mineaktier er der her virkelig noget at bide i.
Kunne man overveje en bredere rapportering for Q1 og Q3, når hele virksomhedens mål er demokratisering af information for investorer, hvor rapportering spiller en ret betydelig rolle? Så vidt jeg forstår, er der dog ikke tale om en særlig betydelig arbejdsbyrde, når driftsresultatet er fastlagt. Hvilken bedre måde at servicere investorer på end at offentliggøre mindst en resultatopgørelse, balance og pengestrømsopgørelse kvartalsvis.
Udfordringen med demokratisering af information er reel. På den anden side stræber Inderes også efter at fremme folkekapitalisme og opfordrer flere virksomheder end i dag til at overveje en børsnotering. I den forbindelse har Inderes kommunikeret, at de med deres egen drift vil vise et eksempel på, at en børsnotering og drift som børsnoteret selskab kan håndteres mere omkostningseffektivt end sædvanligt. Efter min mening er den månedlige rapportering af omsætning et godt tegn på, at let tilgængelig information ikke unødigt tilbageholdes, selvom den etablerede praksis måtte være en anden.
Held og lykke med balancen mellem effektivitet og rapporteringsmængde
Selvfølgelig håber jeg også som investor på så omfattende information som muligt, når det er muligt.
Disse er alle spørgsmål om prioritering, hvad jeg selv har bemærket gennem en rekrutteringsannonce, er at Inderes har outsourcet økonomistyringen, og denne yderligere rapportering medfører direkte ekstra omkostninger, hvis bogholderne får mere arbejde regelmæssigt.
Rapportering er i øvrigt ikke produktivt arbejde på nogen måde, og jeg vil gerne se ledelsens fokus på at vækste forretningen og ikke i bakspejlet, som bogføring i sidste ende er.
Inderes er noteret på First North, så rapporteringen er lettere og mere fleksibel. Hvis Inderes selv begyndte at rapportere kvartalsvis permanent, ville jeg mistænke, at selskabet ville skulle ansætte mindst én, sandsynligvis to bogholdere, hvilket ville øge administrationsomkostningerne og direkte fjerne fra produktivt arbejde.
Projektforretningen svinger i øvrigt relativt meget mellem kvartalerne, og gennem dette vil pengestrømmen sandsynligvis også svinge. Hvis dette også blev rapporteret mere regelmæssigt, ville volatiliteten være stor hvert år, især ved overgangen mellem Q1 og Q2.
Jeg ville meget bedre forstå behovet for yderligere regulering og information, hvis det var klart, at Inderes forsøgte at skjule tal, som Karhu allerede nåede at sige. Inderes rapporterer dog faktisk omsætningsudviklingen månedligt og betaler for to eksterne analyser, udover at ledelsen regelmæssigt besvarer spørgsmål på forummet og i webcasts.
Så længe forretningen “halter”, ønsker jeg selv, at ledelsens fokus netop er på at udvikle den, og ikke på, at vi lænestolsanalytikere bedre kan modellere vores egen DCF. ![]()

Disse alternative måder at rapportere på medfører også omkostninger. Mange små børsnoterede selskaber offentliggør opdateringer, der indeholder ledelsens selvvalgte oplysninger om forretningsudviklingen. Som ekstern investor, når jeg støder på en alternativ rapporteringsmetode, tænker jeg på, hvad den er et alternativ til. Til at ansætte en passende revisor til at rapportere officielle lovpligtige og standardiserede tal, der er sammenlignelige med alle virksomheder, der følger den samme standard? Det gode ved disse tal er, at de ikke kan annulleres af ledelsens forklaringer.
Så hvis jeg skulle vælge mellem ledelsens kommentarer og officielle tabeller, ville jeg vælge tabellerne hver gang. Jeg vil først vide, hvordan virksomheden klarede sig. Jeg danner min egen opfattelse af, hvad der er vigtigt. Derefter ser jeg på ledelsens kommentarer for at se, hvilke ting han lægger vægt på, og om han har fremhævet de samme ting som mig. Hvordan skulle jeg ellers kunne vurdere ledelsens troværdighed? Jeg har oplevet et tilfælde, hvor ledelsen manglede enhver krisebevidsthed, og virksomheden gik konkurs to år senere. Man kunne have set det med det samme ved at kigge på tabellerne.
Hvilket er betydeligt mindre end den merværdi, disse bredere rapporter ville give alle investorer ifølge bestyrelsens opfattelse, da de har besluttet dette i flere år.
På næste års generalforsamling vil det igen være muligt at “roaste” bestyrelsen om dette, og de vil helt sikkert lytte allerede inden da, hvis de f.eks. kontaktes via e-mail og der gives tilstrækkelig gode argumenter for, hvilken potentiel merværdi en betydeligt tungere rapportering ville give aktionærerne.
Disse præcis samme tal får du hvert halve år, og nu bevæger vi os allerede ind på et meget gråt område, når man begynder at antyde, at selskabet rapporterer anderledes end loven foreskriver.

Hvis selskabet konstant ændrede, hvad der rapporteres, hvornår det rapporteres, og der var lige så mange justeringer som hos Tieto eller ethvert ordentligt amerikansk selskab med non-GAAP omkostningsposter, aktiebaseret aflønning og tvivlsomme insiderhandler, ville situationen være helt anderledes.
Dette lyder som et helt normalt TSXV-selskab, selvom papirerne der er, hvad de er, og rapporterne kommer, når de kommer, nogle gange 6 måneder efter rapporteringsperiodens udløb.
https://www.s-pankki.fi/fi/tiedotteet/2025/karoliina-loikkanen-s-pankin-vastuullisuusjohtajaksi/
Nu hvor Karoliina også er skiftet til andre opgaver, ville det så være tid til en lille retrospektion? ESG blev tidligere tvunget ned i halsen på private investorer, og fra mange af Inderes’ nøglepersoner hørte vi ved arrangementer, at investorerne altid ønsker mere og mere ansvarlighed i deres investeringer. Har situationen ændret sig i verden efter Trumps valg, hvor pendulet svinger i den modsatte retning? Vil Inderes stadig fremover satse synligt på nye ESG-projekter og inddrage miljømæssige og sociale retfærdighedsperspektiver i analysen, eller var ESG blot et forbigående boblefænomen?
ESG i sin nuværende form er død. For mange “dyder” blev stablet i den samme suppe, og man fik et monster. Det er berettiget at kræve, især af store virksomheder, ansvar for ikke at forurene miljøet i spareøkonomiens navn og for ikke at involvere sig i korruption og andre ulovligheder, selvom det i mange udviklingslande stadig er “kutyme”, men i det øjeblik ESG kræver, at man tager regnbuebriller på og indfører alle mulige ansættelseskvoter i stedet for at ansætte de bedste kandidater (uanset deres hudfarve, seksuelle orientering eller noget andet fuldstændig irrelevant), kombineret med et utroligt spild af penge og tid i forbindelse med propaganda-“uddannelse” omkring emnet, gik man så galt i byen, at hele foretagendet hører hjemme i skraldespanden.
"Whether someone is a plumber in Turku or a professional portfolio manager, we are here to help them become a more informed investor. "
Jeg tænkte over dette, da jeg i går morges bemærkede i virksomhedstråden, at Loihtes Q2-webcast startede kl. 11.
Jeg blev positivt overrasket over, at man kunne sende egne spørgsmål ind til webcasten. Jeg vidste, at jeg ikke ville kunne lytte til Q2-webcasten fra start til slut, selvom jeg er på ferie, på grund af børnefamiliens obligatoriske gøremål. Jeg er i hvert fald ikke endnu aktionær i Loihde, men jeg har skrevet information fra Capital Markets Day 2023 ned i min ternede notesbog og har af og til fulgt virksomhedstråden på forummet.
Hvordan gik det med mine spørgsmål? Jeg fik svar på begge spørgsmål fra administrerende direktør Samu Konttinen. Tak, Samu og Loihde. Jeg lyttede færdig til webcasten om aftenen ved hjælp af optagelsen.
Ville jeg have ønsket eller orket at lytte til webcasten uden Q&A-sektionen? Det tror jeg ikke. Jeg bemærkede på Inderes’ hjemmeside, at jeg ikke kan sende spørgsmål ind på forhånd til alle næste uges webcasts (?).
Sådanne tanker opstod omkring webcasts.
Sedana Medical AB tråd oprettet, forhåbentlig bider Inderes-fællesskabets medtech-eksperter på krogen.
Når vi nærmer os Inderes’ Q2-rapport, inviterer vi alle, der følger selskabet, til at dele deres forventninger. Gå til selskabets side på Inderes for at indsende dem! Når du har indsendt dit estimat, kan du se andres estimater og konsensus. Skift fra “Data” til “Insights” i øverste venstre hjørne af diagrammet for at se, hvordan estimaterne fordeler sig!

Her er SEBs kommentarer forud for, at Inderes offentliggør sine resultater tirsdag den 12.8. ![]()
Ahead of Inderes’ Q2 report we have slightly reduced our estimates and fair value range. The May sales report was surprisingly soft although the month saw some project revenue moving to June. Interestingly, Inderes is set to publish the semi-annual sales and profitability for each business unit for the first time. While the performance in Research and Events is likely to remain muted, we believe that H1 growth has been driven by Software.
@studentcoverage_team dvs. Sami og Vilho har skrevet deres forhåndskommentarer, når Inderes udgiver sin rapport næste tirsdag. ![]()
Når selskabet rapporterer månedlig omsætning, rettes opmærksomheden især mod udviklingen på segmentniveau og selskabets kommentarer. Den samlede omsætning for april og maj var cirka 4,0 millioner euro, hvilket var cirka 0,1 millioner euro under sammenligningsperiodens niveau. Maj måneds omsætning blev negativt påvirket af timingen af eventforretningens projekter samt et fald i volumen inden for eventforretningen i Sverige.
https://www.inderes.fi/analyst-comments/inderes-q2-ennakko-haastava-jakso-jatkuu
Velkommen til resultatpræsentationen i næste uge via webcast eller fysisk! Vi holder præsentationen denne gang i Ruoholahti Stage-studiet i stueetagen af det tidligere Inderes Tower (vi har stadig et studie på den gamle adresse).
Vi besvarer spørgsmål under præsentationen og derefter på forummet, når den stille periode er ovre! Velkommen til at stille spørgsmål under præsentationen eller på forummet.
Resultatet er ude, og det virker stadig til at være ret trægt.
Det fremgår dog af Inderes’ omsætningsmeddelelse, at den svage udvikling i maj blev opvejet i juni, som @Mikael_Rautanen vist lovede: Inderesin liikevaihto kasvoi 2 prosenttia heinäkuussa 2025
Månedlig omsætningsudvikling (mio. euro)
|Måned|2025|2024|Ændring|\n| — | — | — | — |\n|Januar|1,1|1,0|11 %|\n|Februar|1,8|1,7|0 %|\n|Marts|2,4|2,3|7 %|\n|April|2,4|2,2|8 %|\n|Maj|1,6|1,9|-12 %|\n|Juni|1,2|0,9|29 %|\n|Juli|1,3|1,3|2 %|
Her er desuden SEB’s kommentarer til Inderes’ H1-resultat. ![]()
Det er dejligt, at de forskellige segmenter rapporteres separat. Tak for det. I mine øjne var denne rapport bedre end forventet, men den internationale vækst kunne godt tage lidt mere fart, så ville det hele se meget interessant ud. Alle Kai Seikus aktier syntes at være tilgængelige til 18 euro på isbjerget(?). I hvert fald stemmer mængderne overens (ca. 36k).