Ja. Det virkede ikke på mobilen, så jeg slettede alle Panostaja-rapporterne fra mappen, tømte cachen og loggede ud og ind igen, og så åbnede den endelig.
Forummet har ingen egen app i app stores, men kan installeres som en PWA via browseren. Dette afhænger af både operativsystemet og om du bruger en desktop eller mobilbrowser. F.eks. på iOS Chrome skal du vælge “Del” og “Føj til hjemmeskærm”.
Som udgangspunkt stræber vi efter at udvikle inderes.fi-siden og forummet til at være så funktionelle som muligt på mobil som sådan og som PWA-version. AI-kodning har dog sænket omkostningerne ved native applikationer, så vi får se, om vi ender med sådan en på et tidspunkt. Der er dog andre mere indflydelsesrige ting på prioriteringslisten før det
Udviklingshastigheden har været så høj, at kommunikationen er kommet i baggrunden. Undskyld for det! Vi strammer op senest efter påske, men her er i hvert fald nogle af de nye funktioner:
Virksomhedssideudbytter - nævnt af @TJT, letter især søgemaskiners og AI-botters opdagelse. Vi lavede først en såkaldt barebone-version, og vi tilføjer flere visualiseringer i fremtiden
Discovery-side - gør det lettere at finde nye virksomheder. Vi vil endnu bedre integrere dette som en del af siden og brugerrejsen.
Virksomhedsmøder-side - @Yu_Gong har ønsket dette i årevis, nu fik vi det ud lige op til sæsonen. Der er endnu ikke et realudbyttefilter eller anmeldelser
IPO-side - IPO-ketchupflasken var ved at åbne sig, indtil endnu en krig startede. Her kan du følge kommende og seneste børsnoteringer.
AI-resumeer af videoer - baseret på en renset transskription af YouTube-videoer. Vi vil forbedre processen og udseendet yderligere, og hensigten er også at gøre råtransskriptioner tilgængelige for læsning og søgning.
Dette handler ikke så meget om individuelle afhandlingsundersøgelser, men mere generelt irriterer det mig lidt på forummet, at der åbnes en ny tråd for hver undersøgelse. Hvis der var en stor afhandlingsundersøgelsestråd på forummet, hvor forfatterne så kunne tippe kaffestuen med et citat. Det ville også være godt at vide, hvem der indsamler data, og til hvilket formål, hvor længe data opbevares, og hvilken institution der er tale om. Hvis man ikke vil miste sin hovedkontos anonymitet, kan man oprette en burner-bruger med sit eget navn, navnet vil jo alligevel fremgå af det færdige arbejde. Alt for ofte husker man ikke at poste undersøgelserne her på forummet efter de er færdige, hvilket igen svækker lysten til at besvare lignende undersøgelser igen. Ubehageligt for fremtidige studerende.
Et problem kunne også være potentielle ondsindede aktører, der kunne forsøge at fiske efter velhavende og f.eks. ældre mennesker ved hjælp af en formular, f.eks. en millionformue og 100+ år. Jeg synes, at et kriterium for forummet kunne være muligheden for at nægte at oplyse størrelsen af sin formue. I Finland er man ofte måske lidt naive med hensyn til sådanne ubehagelige ting. Så vidt jeg forstår, er der allerede en form for moderatorovervågning af undersøgelserne? Men jeg synes, at reglerne kunne præciseres på nogle punkter.
Min liste er ikke udtømmende, og der er sikkert andre ting, man kunne tage højde for i denne forbindelse. Hvad tænker andre om emnet? Jeg tror dog, at mange kunne være interesserede i at besvare undersøgelser og hjælpe studerende med at dimittere, især hvis de selv har oplevet lignende smerte ved at lave undersøgelser. Jeg ønsker alle medstuderende en god afhandlingstid!
Vi går rundt og kommer sammen, og alt bliver færdigt til sin tid
Jeg prøvede at finde ud af, hvordan man sender en privat besked på forummet. Jeg fandt et billede af tråden og beskeden, men jeg kan ikke finde knappen “besked”. Hvordan sender man en privat besked?
Jeg vil gerne spørge om en udviklingsidé: Hvordan får vi fat i de ukrainske startups i fremtiden, før de bliver noteret på amerikanske børser? Jeg overvejede at oprette en tråd til Fire Point, for at undgå endnu en overraskelse (Swarmer’s notering gik under radaren), men er det muligt/fornuftigt at oprette en tråd, da der er en risiko for, at noteringen aldrig kommer?
Hvordan kunne der være en kalender for disse, der er jo ikke nogen specifik dato fastsat, men normalt kun en tilladelse til at købe X antal aktier over en X periode, som normalt er meget lang.
Tak for forslaget @kimsku, det skulle være der nu!
Jeg tog det først som en joke, men jeg begyndte at tænke, at en form for visualisering af disse kunne være værdifuld? Som det er nu, forbliver programmerne, deres størrelse og profitfordeling ukonkretiseret for mange ejere, hvilket direkte kommer udbyttepartiet og @Verneri_Pulkkinen til gode
En mulighed ville være at oprette en slags “fremdrift”-visning, her er et udkast med testdata. Kalenderen fungerer ikke som @AlterEgo påpegede, men ville dette virkelig være nyttigt?
Fra mig får I i det mindste en varm anbefaling til en sådan visning! Hvis ikke andet, så hjælper det investorer med at følge, hvor langt virksomhedernes købsprogrammer er, hvis I kan få den beregning af “brugte penge” til at virke
Kunne man på ejere-fanen, hvor man finder insidertransaktioner og de største ejere, også få oplysninger om ejerandele via nominee-registre?
Måske en form for søjlediagram, hvor den samlede ejerandel for alle nominee-registre ville blive beregnet som en procentdel, altid den sidste dag i måneden, når ejerlisterne opdateres. Så kunne man hurtigt se, om nominee-registrene har været på salgs- eller købssiden.
Som en udviklingsidé ville det være rart, hvis aktiekurserne fik skalaindikatoren i intervaller, der er delelige med fem. Det rammer lidt en civilingeniør, der kan lide tal…
Godt forslag @haahuilija! Jeg tilføjer denne idé til vores backlog. Det har været planen at tilføje en separat liste over udenlandske fondes ejerskab. Tanken er først at tilføje disse tabeller som “rådata”, og derefter kan vi bedre visualisere udvalgte dimensioner.
Tak for feedbacken @palse! Her er en med-diplomingeniør, der også lider af det samme problem Vi forsøgte at rette det tidligere, men desværre er det nuværende grafbibliotek ikke så fleksibelt, som vi havde håbet. Udfordringen er, at grafen skal være dynamisk og se fornuftig ud for alle virksomheder, både med aktier til få cent og over 1000 SEK.
Jeg har bemærket, at ikke alle brugere på forummet kan slukke for deres indlæg selv (tilsyneladende mods, administration). Er der en mulighed for at få dette til at ske på en anden måde?