Hyzon Motors - Vätgasrevolutionen för tung trafik

Hyzons historia sträcker sig tillbaka till början av 2000-talet, när Horizon Fuel Cell startade sin verksamhet i Singapore. Företaget har alltså en bakgrund med nästan 20 års bränslecellsteknik (främst inom transport och reservkraft) och huvudsakligen i Asien. I praktiken avskiljdes Hyzon från Horizon 2020 för att erövra världen utöver Asien, särskilt Nordamerika. Huvudkontoret flyttade till USA, till före detta GM-lokaler, där GM i sin tid utvecklade sin egen bränslecellsteknik.

Hyzon fokuserar specifikt på att “vätekonvertera” transporter, och erbjuder lösningar för stadsbussar, långfärdsbussar (linjebussar) och annan tung utrustning (särskilt lastbilar i olika former). Utöver dessa finns även reservkraftslösningar. Hyzon tillverkar sina egna celler, till exempel finns 150kW celler tillgängliga och en stor 370kW cell (PEM) för tung utrustning är på gång. Målet är räckvidder på 400-600 km med en enda tankning.

Över 500 fordon har redan levererats till marknaden under Horizons tid.

Screenshot_20210210-212925_Drive

Screenshot_20210210-213321_Drive

Hyzon tillverkar alltså cellerna själva. Deras G3 titanbaserade celler är planerade att vara marknadens mest energitäta och tydligen är det också så enligt oberoende tester (TÜV Rheinland, and benchmarked through independent consultant research). Det finns en hög med patent (20+ >40 delvisa via Horizon). Hyzon fokuserar alltså starkt på bränsleceller och lämnar andra områden till partners som de strävar efter att få fler av.

Annat är också under utveckling, t.ex. egen ram, kompressor… I framtiden är dock avsikten att mer börja bygga ett nav/tankningsnätverk, initialt med partners (t.ex. Total, som har investerat strategiskt i Hyzon), kanske slutligen mer i egen regi. Nedan några utdrag från materialet:

Alliances with energy and industrial gas
companies expected to enable Hyzon to offer
a partnership approach to hydrogen supply.
In collaboration with its partners, Hyzon is currently building its first Hydrogen Hub in Australia. Hyzon’s partner, NRG Global, has multiple waste to electricity
sites, and is planning to build Hydrogen Hubs.
Hyzon is working with Infinite Blue Energy in Western Australia to source hydrogen
produced from solar and then distributed to fuel stations

HYZON PROVIDES THE FUEL CELL AND KEY RELATED COMPONENTS FOR A FCEV
WITH EXISTING AND ESTABLISHED SUPPLIERS PROVIDING ADDITIONAL ENABLING TECHNOLOGY

Screenshot_20210210-213829_Drive

Screenshot_20210210-214037_Drive

Screenshot_20210210-215107_Drive

Screenshot_20210210-214315_Drive

Hyzon har alltså sina rötter i Singapore via Horizon, nu är huvudkontoret i USA (där även tillverkningsfabrik och utveckling finns) och dessutom finns Europas huvudkontor och monteringsfabrik i Nederländerna. I Australien startade Hyzon kontorsverksamhet 2020 för att betjäna marknaderna i Australien och Nya Zeeland. I framtiden kanske någon fabrik, initialt sköter partners det.

Hyzon går samman med DCRB SPAC, genom vilket det noteras på NASDAQ-börsen i USA. Den framtida Ticker är HYZN. Efter sammanslagningen äger Horizon över 50% av Hyzon. 75% av aktierna ägs av Hyzons nuvarande ägare, 15% PIPE och 10% SPAC. Det är värt att läsa texterna i den blå rutan nedan.

Screenshot_20210210-234914_Drive

Redigering. Här är det ganska intressant skrivet:

Screenshot_20210210-222543_Chrome
Källa: https://fuelcellsworks.com/asia/hyzon-aims-for-tesla-style-rush-to-market-for-hydrogen-trucks/

Konkurrenter på marknaden presenteras åtminstone i den bifogade bilden.

image

image

redigering. 2021-02-18:
Samarbetsavtal

• Hiringa NZ: nätverk av vätgastankstationer (8 st 2021/2022, 24 st till 2025). Hyzon levererar 1500 tunga fordon till 2026.
  • Fortescue Metals Group: Hyzon konverterar företagets bussar till vätgasbussar.
  • Viva Energy Australia: vätgastankstationer, Viva omvandlar Geelongs oljeraffinaderi till ett vätgas- och solenergicentrum.
  • Pure Hydrogen (Real Energy Australia): samarbete med Hyzon om vätgastankstationer och leasing av vätgaslastbilar.
  • WarpForge: gemensam “SuperBus”-utveckling för ATG.

Förtydligande av vissa punkter:
https://keskustelut.inderes.fi/t/hyzon-decarbonization-plus-acquisition-corporation-dcrb/13660/89?u=nea

22 gillningar

Här är den officiella DCRB/Hyzon-informationen från Hyzons webbplats:

Announcement Press Release

Investor Presentation

Conference Call Transcript

13 gillningar

Några videor relaterade till ämnet.

9 gillningar

Mycket intressant fall. Kan någon förklara hur Hyzon skiljer sig från till exempel Nikola? Jag förstår att Hyzon redan har bilar i trafik, till skillnad från Nikola. Men aktien har åtminstone inte fått lika mycket hype som Nikola förra året.

1 gillning

Nu är situationen förstås annorlunda, men VTIQ var inte ens i närheten av dessa priser vid det här laget. Faktum är att man kunde fylla på den i lugn och ro i månader innan den tog fart först efter mitten av maj. Den verkliga höjdpunkten av hypen kom först efter VTIQ/NKLA-fusionen i juni, då aktiekursen kortvarigt steg över 90 dollar. Den dagen lade jag själv en säljorder på 90 dollar, men kursen hann falla och steg inte dit igen. Resten är historia. Aktierna ligger för övrigt fortfarande i min portfölj till en snittkurs på cirka 15 dollar.

12 gillningar

Jag lade till DCBR i rubriken, eftersom handel endast kan ske med en SPAC före fusionen.

12 gillningar

Finns det någon information om vad som händer med Space-aktien i samband med sammanslagningen? Får man alls Hyzon med den, eller hur brukar sådant här gå till?

1 gillning

Hyzons ticker kommer att vara HYZN. Det står i investerarpresentationen: NASDAQ: HYZN (post-merger)

11 gillningar

Hyzons VD:s par minuters intervju på CNBC igår:

https://www.cnbc.com/video/2021/02/09/hydrogen-based-truck-maker-hyzon-motors-ceo-on-spac-merger.html

8 gillningar

Jag har gått igenom företagets presentation, och förutom en mycket lovande utgångspunkt finns det naturligtvis vissa aspekter som ger anledning till eftertanke.
När det gäller grundläggande förhållanden och historik finns det flera förutsättningar för en rakt igenom lysande start (om vätgas verkligen tar fart nu). Det finns inte många leverantörer som har fordon i drift och därmed har ett redan öppet skalningsfönster. Men historiken för med sig sin egen börda.

Särskilt denna del i riskavsnittet i presentationen är intressant för mig:

Vi är det amerikanska dotterbolaget till det i Singapore registrerade Hymas Pte Ltd, som indirekt men till största delen kontrolleras av Horizon Fuel Cell Technologies Pte Ltd (“Horizon”). Företaget bildades främst för att kommersialisera Horizons branschledande bränslecellsteknik för tillverkning och kommersialisering av vissa fordon för transportsektorn. Horizon har kontroll över vårt röstberättigade aktiekapital, inklusive val av styrelseledamöter, och har en betydande förståelse för vår verksamhet och kan vara unikt positionerat för att konkurrera med oss. Vissa kunder till vår befintliga utplacerade teknik kommer att fortsätta vara kunder till både företaget och Horizon, och vissa framtida kunder skulle kunna avsluta sina relationer med oss och/eller bli kunder till Horizon. Även om vi har strävat efter att ingå avtal på marknadsmässiga villkor, kanske våra avtal med Horizon och dess dotterbolag inte återspeglar villkor som skulle ha uppstått vid armlängdsförhandlingar med oberoende tredje parter.

Sedan finns det en text med liten stil på sidan 33, som ger ännu mer anledning till eftertanke:

Observera: Marknadsstorlekar uppskattade baserade på tredjepartsforskning. Medan Hyzon kommer att tillåtas tillverka och sälja produkter inom alla fordonssegment inklusive järnväg, flyg och sjöfart över hela världen, *kommer Hyzon att vara föremål för vissa restriktioner med avseende på sin försäljning av fristående bränsleceller för icke-mobilitetsapplikationer generellt, och för mobilitetsapplikationer som ska kommersialiseras i Asien, Afrika eller Sydamerika.

Nå, Horizon äger över 50 % av Hyzon, så varför skulle de nu sabotera för sig själva. Och kanske är det bara standardtext i dessa riskavsnitt, min erfarenhet räcker inte för att avgöra.

Dessutom kommer de begränsningar som nämns i den lilla stilen förmodligen att klarna redan i de första analytikersamtalen. Det vore ju generellt sett trevligt om företaget fritt fick växa och sälja, det här med “länshärlighet” förstår jag inte alls.
Nordamerika och Europa räcker förstås gott och väl till en början, om vi dessutom kommer överens om att Mellanöstern och Australien inte hör till Asien. Inte heller Japan :smiley:

EDIT: korrigerade Horizons ägarandel något nedåt, jag blandade ihop det med Horizons nuvarande ägares 75 % ägarandel.

11 gillningar

Definitivt det här utmärkta inlägget från @NEA, det skulle kunna flyttas till startinlägget så att det inte försvinner bland de andra inläggen @Verneri_Pulkkinen @Johannes_Sippola.

https://hyzonmotors.com/new-zealand-firms-sign-up-for-fuel-cell-trucks-network/

Finland skulle kunna ta efter Nya Zeelands tillvägagångssätt, eftersom man här skulle kunna uppnå samma täckning med bara cirka 10 stationer.

10 gillningar

Allt är i sin ordning och den nya tråden är igång - fortsätt :slight_smile:

22 gillningar

Australiensiska energibolaget Viva Energy gör en strategisk investering på 4 miljoner dollar i Hyzon.
https://hyzonmotors.com/hyzon-motors-and-viva-energy-in-strategic-alliance/

22 gillningar

Mer om Hyzon.
https://kuljetusnet.fi/hyzon-räjäyttää-markkinat-vetylinja-ja-kuorma-autoilla.html

Europa DAF och Hyzon

Artikel om den 500hk förbränningsmotor som installeras i de tyngsta lastbilarna.
https://zephyrnet.com/fi/kolmannen-osapuolen-testit-vahvistavat-hyzon-moottorit-uudet-nestejäähdytteiset-polttokennopinot-johtavat-maailmaa-tehotiheydessä/
https://www.h2-view.com/story/hyzon-motors-fuel-cell-stacks-complete-successful-testing/

Nya Zeeland
https://www.greencarcongress.com/2020/09/20200901-hiringa.html

Där är nu något att läsa för idag. Lägger du till dessa, @Johannes_Sippola, i den nya Hyzon-tråden så att de inte försvinner här i onödan :slightly_smiling_face:

39 gillningar

Vad betyder det här? Kan någon förklara? https://www.bloomberg.com/press-releases/2021-02-10/moore-kuehn-encourages-dcrb-ghvi-snpr-and-ksmt-investors-to-contact-law-firm

1 gillning

Mer regel än undantag. En B-klass advokatbyrå provar lyckan för att se om någon är missnöjd. Jag vet inte om syftet är att faktiskt hoppas på att hitta något dåligt eller om de försöker pressa SPAC:en (Special Purpose Acquisition Company) på en förlikningsavgift.

Jag äger inte denna SPAC, men det orsakar inga åtgärder för de SPAC:ar jag har i min egen portfölj. Marknaden lägger inte heller någon vikt vid detta; det skapar inte ens diskussion.

13 gillningar

Störs andra av denna iskallt dåliga bildredigering? Logotyperna är bara ditklistrade på bilden och det är som att texten saknar bitar från hörnen (kanske en konstnärlig vision?). Dessutom saknas spännband på de sista släpvagnarna. :woozy_face: VD:n har samma bild i sin LinkedIn-profils övre del.

15 gillningar

Inga problem, jag jämför detta med bilföretagens konceptbilder som är något helt annat om/när de kommer i produktion.

7 gillningar

De saknade bitarna verkar vara en egenskap hos logotypen… vid en snabb titt är texten densamma på andra bilar också. Men inte på alla…

1 gillning

Kan ni upplysa mig om hur DCRB, DCRBU, DCRNU etc. skiljer sig åt? OP har till exempel DECN PLUS, men är det en helt annan typ? Kursen verkar dock stämma överens med DCRB.

1 gillning