Minua vähän korpeaa tämä. Kesällä oltiin niin myymässä ”ei ne isot jää tällasii pieniä katteleen”. Sitten yhtäkkiä taas muutettiinkin strategiaa (joka esiteltiin kyllä selkeästi CMD:ssa). Pääosinhan yhtiö on kyllä noudattanut strategiaansa ihan sen mukaan mitä on viestitty, mutta hikan jälkeen oli vähän sekavaa aikaa ja itsellä ainaki oli pidemmän aika vähän sellanen olo, että mitä tässä nyt oikein meinataan tehdä. No nyt se strategia on taas selvä, mutta se jätti sellasen fiiliksen, että on vaikeuksia pysyä strategiassa ja mistäs tiedän koska se muuttuu seuraavan kerran ihan vaan kasuaalisti ilmoittaen. Sijoittajana kuitenkin sijoitat siihen yhtiön strategiaan, niin sen pitäisi pysyä kirkkaana koko ajan.
Tuolla jossain ylempänä oli juttua, että Jalkasen tohtoriklaani tässä lypsäis Faronin nimissä hirveästi rahaa, mutta kyllähän heillä suurin intressi on nostaa miljoonien Faron-osakkeidensa arvoa sen sijaan, että nostavat jotain hassua parin sadan tonnin vuosipalkkaa.
En ihan tätä tarkoittanut. Tarkoitin sitä, että ensin oltiin myymässä koko lafkaa ja seuraavassa hetkessä strategia oli kalvolla ihan kuin se olisi aina ollut siinä sellaisenaan, ilman sen kummemmin kommentoimatta miksi strategia on nyt muuttunut. En osaa nyt sanottaa tätä kovinkaan hyvin, mutta jos strategia on tänään X ja huomenna Y, niin pitäisi sitä pystyä perustelemaan ja avaamaan sijoittajille. Mutta oon tästä Faronin viestinnän heikkoudesta purnannut ennenkin, niin ehkä mun ei kannattais kuluttaa palstamillimetrejä jankkaamalla samaa vanhaa asiaa.
EDIT: no mut se viesti johon vastasin katosi, niin tää voi näyttäytyä vähän erikoisena.
Tähän sanamuotoiluuni on tartuttu nyt pariinkin kertaan ja ihan oikein. Parempi ilmaisu ehkä olisi ollut, että Jalkasen perheen kallis harrastus (elämäntyö) tarvitsee rahoittajansa…
Tämä siis tuolla alunperin ylempänä kirjoittamassani kontekstissä ja missä viestissä jonkun mukaan Jalkasten kannattaisi laittaa lappu luukulle rahojen säästämiseksi, jos oletuksena on, että faronin mömmöjen teho on jollain tapaa verrannollinen kalkkitabletteihin. Mutta kuka sitä pitkään jatkunutta oman erityisosaamisalueen harrastustaan lopettaisi niin kauan, kun vaan rahoittajia siihen löytyy ja mistä tässä on kyse.
Spämmäämisen sijaan voisit antaa analyysisi ihmisille arvioitavaksi. Jos kukin jaamme täällä lähinnä mielipiteitämme, niin luettavuus katoaa sillä kukaan ei halua kahlata loputonta KL-henkistä viestisikermää läpi vaan siirtyy muualle.
Kriittisyys ja haasto hyvää, taustoitus ja argumentit paremmin esiin. Jos mielestäsi Faron on harrastus, niin tuo vahvemmin esille argumentit lukijoille esiin arvioitavaksi.
Ketjussa on kadonnut Faron jo kauas mielipidekirjon taakse.
Jos usko Jalkasten arviointikykyyn horjuu ja tuntuu että vain puuhastelevat rakkaan harrastuksen parissa niin katse kannattaa siirtää muihin henkilöihin ja kysyä itseltä vaikkapa olisiko Bono lähtenyt Terveystalolta kalkkitablettien vuoksi tai Zaidan ja Kontro esittelisivät tutkimustuloksia, jos epäilisivät kaiken olevan silmänlumetta. Hermostuneisuus palstalla on käsinkosketeltavaa, olisi kyllä mukava kuulla rahoitusjärjestelyistä – itse uskon että rahoitus hoituu ja muulla tavoin kuin julkinen yleisöanti.
Kiitos arvokkaasta kokemusasiantuntijuudestasi. Onhan ne käytänteet varmasti erilaisia eri bisneksissä. Faron ei ole random start up vaan listattu pörssiyritys.
Kaikki rahoitustilanteet kuitenkin edellyttävät rahoittavan tahon uskoa takaisinmaksuun ja samalla faktaa määrittämään rahalle hintaa. Tätä varten tarvitaan mm. nykytila-analyysi ja liiketoimintasuunnitelma. Annin kohdalla antiesite. Nämä ovat osa sitä konkretiaa, johon rahoituspäätös perustuu. Se muodostaa kokonaisuuden ja GO/NOGO päätöksen. Rahoitusvaihtoehtojen ja rahan hinnan pohjalta yritys sitten todennäköisesti supistaa / ylläpitää tai laajentaa toimintaansa.
Nyt laajennetaan ilman sijoittajille kommunikoitua rahoitusratkaisua (no voihan se tietty olla takataskussa).
Arvokas ymmärrys postauksestasi on mm. myös se, että nyt ollaan jo " beyond the point of no return"
Hiukan nyt poikkean käsillä olevasta agendasta, mutta minua jäi askarruttamaan tuo rekryn labraihminen. Faronillahan ei ole käsittääkseni toimintoja UK:ssä. Sijoittuuko tuo henkilö sinne tutkimus sairaalaan missä alkaa kiinteiden kasvainten kokeet vai mikä hänen “kustannuspaikka” on?
eli tutkijalähtöinen rahoitus voisi osin olla sitä. Voi olla, että sekin asettaa jotakin vaatimuksia analytiikan laadunvarmistukselle. Ainakin jatkoluvituksen kannalta. Faronhan on saanut sinne jo pikakaistan r/r MDS varten, joten panostusta sinne, missä latukone ajaa edellä.
Ja joka tapauksessa, kun PD-1 ”bexcombo” alkaa, siihen kuuluu varmaankin automaattisesti PD-L1 biomarkkerointi, se jo osataan. Uutta sen sijaan on rutiini Clever-1 biomarkkerointi. MATINSissa sitä jo harjoiteltiin toki. Lisäksi ilmeisesti interferoni gamman biomarkkerointia tehdään myös. Siitähän on näyttöä prediktiivisenä biomarkkerina (eli kuka hyötyisi tietystä hoidosta) PD-1-vasteen osalta, mutta sekin on saatava rutiinimalliksi Bexin kannalta tai ainakin testattava sellaiseksi. Rutiinikäytössä syöpähoidossa se ei vielä ole, mutta lääketutkimuksissa voidaan käyttää osana hoitovasteen arviointia jo nyt.
Laboratoriopäällikön rekry on tätä uuden luomisen taustaa vasten erittäin ymmärrettävä. Ei hän varmaankaan toimettomaksi tuolla jää myöskään BEXMAB faasi 3 osalta jos ja kun.
Tsekkasin tuon ilmoituksen kun retired sitä kyseli, mutten olis osannut antaa muuta vastausta kuin, että vaikuttaisi siltä, että UK:ssa tehtävänkuvan mukaan. Kevennyksenä: 48 hakijaa oli LinkedIN rekisteröinyt. Hyvä, että nämä työntekijärekryt ainakin herättää kiinnostusta ja etenee aikataulussa. Tietämättä sen tarkemmin kuinka nuo LinkedInin rekisteröimät hakijat vastaa todellisuutta.
Hyvää kommentointia, johon vähän tarkennusta.
En puhu random start upista vaan start upin riskeistä, niihin Faron voidaan edelleen rinnastaa. Ei varmaa tuotetta, ei varmaa rahoitusta jne ja tämän takia rahoituspäätöksetkään eivät perustu konkretiaan vaan lähinnä lujaan uskoon olemassa olevaan tarinaan ja pikkuhiljaa kasvavaan datamäärään.
Faron on tällä hetkellä olemassa olevan rahoituksen ikkunassa eikä mielestäni tarvitse näille mitään erityistä kommunikointia. Ei se pahitteeksi olisi, mutta eivät mielestäni tee mitään väärin. Tekivätkö oikein vai väärin puntaroidaan lopulta silloin jos rahoitusta vielä lisää tarvitaan.
Korostan sitä että, Faronilla ei mielestäni ole mitään mahdollisuutta laittaa kuluja minimiin ja odottaa ajan kulumista säästöliekillä, tällä tapetaan koko tarina varmasti. Heidän on painettava päätyyn asti täysillä ja polttaa se raha mikä täytyy. Lopputulos varmasti nähdään ennemmin tai myöhemmin.
Kyselyssä voisi olla vaihtoehtona myös you never know, eli joku muu kuukausi/ei partnerointia. Tai se vs partnerointi 4kk sisällä akseli on mielenkiintoisempi kuin hyvin spekulatiivisen tapahtuman ennustus kuukauden tarkkuudella. Pumppauksen kannalta voisi toki äänestää viikon tarkkuudella.
Huumorikysymys start up konkarille. Jos olisit rahoittaja vaatisitko nähdä tulopuolen -eli vallitsevan rahallisen tason ref potentiaalinen partneridiili? Siihen kuit takaisinmaksut perustuisi vallitsevalla strategialla- ei ainoastaan tämän tulevan kierroksen vaan kaiken vieraan pääoman pl. oman po ehtoinen raha
En pidä itseäni startup konkarina, ymmärrän startupeja ja niiden haasteet ja riskit.
Olen yksi Faronin rahoittajista, olen lukenut tarinan ja ymmärtänyt siitä riittävän paljon tehdäkseni rahoituspäätöksen.
Olen laskenut matkan varrelle tietyn määrän osakkeen laimentumista, vierasta pääomaa, turbulenssia, siedettäviä mokia, vastoinkäymisiä, aikataulun venymistä ja muita mahdollisia tekijöitä. Olen myös ottanut huomioon, että koko hoito voi kaatua huonoihin tuloksiin tai muihin seikkoihin, jotka eivät ole nyt tiedossa.
Näiden tutkiskelujen lopputuloksena ja omaan sijoitusstrategiaani nojaten olen tehnyt päätöksen olla tässä mukana. En ole vaatinut tai vaatimassa mitään, luen sen mitä irti saa ja teen päätökseni. Jos saatavilla oleva ei riittäisi vakuuttamaan minua, vetäytyisin pois.
Jokainen tekee tässä oman päätöksensä, oli sitten pieni tai iso sijoittaja.
Veit myös sanat suustani. Mistä sais ensi kuussa vakuudettoman lainan (5-15-20m€)? Osakkeillako sitten vaan seuraavaankin kierrokseen eli suoraan/yleisöantiin. Sitten jokainen asianosainen saapi tehdä oman takauksettoman riskianalyysin mukaisen ratkaisunsa.
Hyvin kirjoitettu @Kakskakkone ja vastaa lähes täydellisesti omaa ajatustani Faroniin sijoittamisesta. Kuten meidän kaikkien pitäisi aina tehdä, kun rahoja johonkin yhtiöön sijoitetaan, niin tutki itse sijoituskohde niin hyvin, kuin oma ymmärrys antaa eväät. Täydennä sitä muilla saatavilla olevilla tiedoilla ja kuuntele niitä, joilla on oikeaa kompetenssia liittyen juuri siihen yhtiöön tai alaan. Ei pidä tehdä sijoituspäätöstä foorumikirjoittelun, mediassa olevien toimittajien tulkintojen tai minkä tahansa tubettajan suosituksesta. Sitten jos sijoitus menee pieleen, on helppo löytää syyllinen peilistä ja ottaa opiksi (tästäkin on kokemusta).
En hirvittävästi itse pane painoa tavoitehinnoille, tämän päivän tai huomisen kurssihinnalle, lääkealan onnistumisten todennäköisyyksille, yhtiön johdon esiintymistavoille, koska millään niistä ei ole ratkaisevaa osaa enää siinä kohtaa, JOS lääkeaihio lopulta osoittautuu toimivaksi, koska se on koko paletin ratkaiseva tekijä.
Ennenkin olen todennut, että Faronia olen seuraillut jo ennen Helsinkiin listautumista ja sijoittajana olen ollut em. listauksesta saakka. Matkan varrella on tullut ostettua ja myytyä monet kerrat, lähinnä voittoja välietapein kotiuttamalla - varmuuden vuoksi. Tämän hetken positio on “sopivan” kokoinen siinä mielessä, että jos pahin tapahtuu, niin kirpaisee (kuten kaikissa tappioissa) ja syntyy veromyyntiä, mutta arjessani ei mikään muutu. Jos taas tulee positiivinen lopputulos, niin sopimuksesta riippuen saan ihan kivan tuoton ja hyvän mielen siitä, että lähdin haastavaan, ellei jopa raastavan pitkään marathoniin Faronin kanssa.
Lisäksi positiivisen lopputuloksen paras anti minulle olisi vakavaan tautiin mahdollisesti tuleva toimiva lääke, jolla saadaan inhimmillistä kärsimystä poistettua niin monen potilaan ja heidän omaistensa (kuulun tähän joukkoon, kuten varmaan moni muukin täällä) osalta.
Aikaisemmin tänä vuonna oli 24 työntekijää. Sitä ennen takavuosina taas oli myös 42 työntekijää. Ylös ja alas on siis menty henkilöstömäärissäkin. Nämä tiedot ovat Faronin omilta sivuilta. En tosin tiedä, kuinka aktiivisesti niitä päivitetään.
Epävarmuus tulevasta rahoituksesta ja sen mahdollisesta tarpeesta heijastuu mielestäni päivän kurssiin. Epävarmuus kasvaa sitä suuremmaksi, mitä lähemmäksi arvioitua rahoituksen riittävyyttä tullaan.
Viimeisen annin yhteydessä vakuuteltiin, että tämä olisi viimeinen tarvittava rahoituskierros, jatkon hoitaisivat kumppanit. Tätäkin tölkkiä oman tulkintani mukaan aloitettiin potkia eteenpäin jo viime syksynä ja tänne raportoidun perusteella Tj. on epävirallisesti väläytellyt muita rahoitusvaihtoehtoja, mikäli partnerointia ei ennen rahojen loppumista synny.
Annin jälkeen on tapahtunut yhtiön kehityksessä asioita, jotka puoltaa mahdollisen partneridiilin viivästymistä ja sitä kautta lisärahoituksen mahdollisesta tarpeesta. Yhtiö ei kuitenkaan ole mielestäni riittävällä tavalla kommunikoinut virallisesti, kuinka asia tullaan hoitamaan.
Mielestäni rahoituskuvio muuttuneessa tilanteessa olisi pitänyt ratkaista jo viime syksynä, kun yleinen sentimentti oli yhtiölle positiivinen. Yhtiö on voinut toki hakea silloin lisärahoitusta ja saanut pakit rahoittajilta, tai sitten heillä on edelleen vahva usko partnerointiin ennen rahojen loppumista. Ilmoitetut aikataulut tutkimusten etenemisestä ei tätä teoriaa kuitenkaan tue.
Hiekka tiimalasissa juoksee pörssikurssia seuraava omistajan näkökulmasta kovaa vauhtia ja edessä on tuskalliset kolme kuukautta ilman varmistettua rahoitusratkaisua.
Kurssi vaihteeksi muutaman päivän alaviistoon, jengi päättelee siitä että homma on kusetus tai vähintään rahoitusta ei saada tai partneroitumiset menee puihin… kohta taas kurssi toiseen suuntaan ja miljardit vilkkuu viesteissä.
Sitten kun jonain päivänä partneroidutaan isoilla setelipinoilla kaikki on tiennyt homman alusta asti ja oli koko ajan vaan ostanut lisää