Itse kysyisin ennemmin, miksi Faron on aikaisemmin käyttänyt hallussaan olevia osakkeita lyhennyksiin. Treasury-osakkeet ovat käytännössä “luotu” aiemmin korkeammalla keskihinnalla, joten niiden käyttö voi pitkällä aikavälillä lisätä suhteellista diluutiota ja lyhyellä aikavälillä ne siirtävät äänivaltaa velkojalle. Vedän tässä hieman mutkia suoraksi, mutta ajatus lienee selvä.
Faronilla on kolme tapaa maksaa lainaa: Käteisellä, treasury-osakkeilla tai uusilla osakkeilla. Tässä rakenteessa uusien osakkeiden pitäisi olla oletusratkaisu, koska lyhennykset on lähtökohtaisesti tarkoitus tehdä Special Rights -mekanismin kautta. Näin on sovittu rahoitusehdoissa ja tähän on haettu tarvittavat valtuudet.
Käytännössä HCM käyttää etukäteen annettuja merkintäoikeuksia, joiden perusteella syntyy uusia osakkeita ennalta sovitulla kaavalla. Hinta ei ole kiinteä, vaan sidottu markkinaan. Merkintähinta on 90% alimmasta VWAPista, jossa vertailuna on joko maksupäivän VWAP tai viiden sitä edeltävän kaupankäyntipäivän alin VWAP. Toisin sanoen katsotaan viime päivien vaihdolla painotettuja keskikursseja, valitaan niistä alin ja siitä annetaan vielä 10% alennus. Tällä hinnalla velkaa kuitataan osakkeiksi.
Tämä mekanismi on rakennettu suojaamaan HCM:ia, ei minimoimaan diluutiota. Velan euromäärä pysyy samana, mutta jos osakekurssi on matala, tarvitaan enemmän osakkeita sen kuittaamiseen.
Maksutapojen vaihtelu voi johtua useista syistä ja niitä voidaan vain spekuloida. Oma veikkaukseni on, että tasapainotetaan diluutiota. Toisaalta treasury on rajallinen resurssi, jota voidaan säästää myöhempiin muihin tarkoituksiin. Myös kurssitaso voi vaikuttaa. Korkeammalla kurssilla uusilla osakkeilla maksettaessa diluutio jää pienemmäksi, kun taas matalalla kurssilla treasury voi olla houkuttelevampi vaihtoehto.
Se, että miksi käteistä on käytetty syksyllä on minulle täysin mysteeri. Jotenkin minulla on sellainen olo, että syksyllä diili oli lähellä tai allekirjoitusta vaille valmis, mutta FDAn palauttaessa tutkimuksen puoli askelta taaksepäin diili kaatui. Ei välttämättä tuloksiin, vaan hinnoittelunäkemyksiin (tutkimukseen X-määrä aikaa lisää → sopimus X-taalaa pienempi). Tässä yhteydessä oli hyvä vaihtaa talousjohtaja ja aloittaa uudet neuvottelut uuden kumppaniehdokkaan kanssa. Ehkä saamme tästä kuulla enemmän yhtiökokouksen yhteydessä.
Your guess is as good as mine.