Kriget kan också ha en betydande inverkan på geopolitiken. Tysklands och EU:s betydelse minskar och USA:s ökar. Själv har jag i hela mitt liv varit väldigt tyskvänlig, beundrat deras ingenjörskonst och hela nationen. På grund av Tysklands rysslandsvänlighet har min inställning helt förändrats. Tyskland är inte längre det stora och mäktiga lokomotivet i Europa, utan en lömsk och eländig rysk hantlangare. Jag besökte Hamburg i höstas och i bakhuvudet malde bara ”jävla ryska hantlangare”, all respekt var borta. Frankrike nämner jag inte ens, de har alltid tillhört kategorin ”fegisar”
USA däremot… jösses… 45 miljarder beslutade de att ge i bistånd till Ukraina. USA, Storbritannien och Polen. Åtminstone på min lista är de de nya favoriterna. USA:s flagga borde man få upp på väggen. Den fria världens superhjälte mot total ondska och barbarism. USA tar sin plats och EU har mest blivit ett skämt på grund av dessa hantlangare. Ingen ryggrad alls, allt är till salu och man är rädd för allt, inte tillstymmelse till hårdhet. I nöden prövas vännen. Hoppas att Ukraina blir en ny stor aktör vid Polens sida, som respekteras och som man vill samarbeta med. Tar sin plats geopolitiskt. Hoppas också att Tysklands svek blir ihågkommet när det blir dags att återuppbygga Ukraina.
USA:s ställning i den internationella politiken har säkerligen stärkts avsevärt till följd av det militära, ekonomiska och politiska stödet till Ukraina. Tyskland och Frankrike har genom sina ageranden sannolikt försvagat sitt inflytande för en mycket lång tid framöver. I Tyskland verkar det dock finnas en hel del interna motsättningar gällande stödet till Ukraina; Scholz har i hög grad förlorat sin trovärdighet genom sitt fjäskande för Ryssland.
Polen har stöttat Ukraina på ett berömvärt sätt på alla plan under kriget. Man bör dock inte glömma Polens problem på flera områden. Demokratins tillstånd är vad det är, likaså kvinnornas ställning. Dess funktion som rättsstat är tveksam, ekonomin är ingalunda i ordning och korruptionen är ett stort problem. Enligt min mening frikänner inte stödet till Ukraina landet från alla andra brister, och förhoppningsvis tar inget land efter Polen i andra frågor än just stödet till Ukraina. Polen var i likhet med Ungern en riktig bråkmakarstat inom EU så sent som för ett år sedan.
Pekka Toveri funderar på en möjlig rysk storoffensiv våren 2023. Strategiskt sett extremt svårt och taktiskt troligen i stil med ”man pressar fram mobiliserade mot de ukrainska linjerna tills de får slut på kulor”, eftersom Putins politiska överlevnad kräver segrar till varje pris. Vi får se om det kommer att ske eller inte.
Det har varit tal om detta tidigare, men Ryssland har tydligen på allvar dragit tillbaka sitt högkvarter från Kreminna till nästa stad längre bort från de ukrainska linjerna, det vill säga Rubizjne. Denna händelse tycks alltid ha föregått en reträtt, och det rapporteras om hårda strider i skogarna vid Kreminna.
Samtidigt på annat håll håller fronten vid Bachmut ställningarna, åtminstone tills vidare. Eftersom direkta anfall inte har lyckats försöker ryssarna skapa ett hot om inringning. Det känns som att det ständigt kommer lite motstridiga uppgifter från Bachmut, så det blir lite av en gissningslek – beroende på källa – vem som egentligen håller staden.
Ännu en fråga om Cherson-fronten. När Cherson intogs i november kom det överraskande rapporter om att Ukraina försökte etablera brohuvuden både på udden och på andra sidan floden. Jag har inte sett några nyheter sedan dess om vad som hände med dem. Förlorades brohuvudena i all tysthet eller genomfördes det överhuvudtaget några anfall till slut?
HS utrikesredaktör Pekka Mykkänen har skrivit ett intressant inlägg om varför Ukraina är en perfekt partner för USA. Jag kan tänka mig att Ukraina kommer att få ett långvarigt och rejält stöd från USA. Ingen betalvägg.
UKRAINAS tappra försvar och stödet till det har gett det inrikespolitiskt splittrade USA ett syfte som man har famlat efter med ringa framgång under hela tiden efter det kalla krigets slut. Det gick att förnimma när Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj höll ett tal inför kongressen i onsdags.
The New York Times kolumnist David Brooks sade att han slogs av kongressledamöternas sällsynt eniga uppträdande när han följde hur ”Zelenskyj och ukrainarna har påmint amerikanerna om de värderingar och ideal som vi brukade beundra hos oss själva”.
Kort Yle-nyhet om hur den ukrainska regeringen planerar ett fredsmöte.
Ukrainas utrikesminister Dmytro Kuleba berättar för nyhetsbyrån AP att den ukrainska regeringen planerar ett toppmöte i FN relaterat till fredsförhandlingar.
Här är en artikel från Helsingin Sanomats direktrapportering, Ukrainas biträdande försvarsminister Hanna Maljar berättar att Ryssland strävar efter att nå Donetsks gräns före årets slut.
“Det gjordes små framsteg där, men fienden drevs ut. Fienden försöker för närvarande omringa staden, men de kommer inte att lyckas”, sade den biträdande försvarsministern enligt Kyiv Independent.
Och Ryssland bekräftar att tre piloter träffades i Engels och att flera andra sannolikt också är ute ur leken (det vill säga, slutar avfyra kryssningsrobotar mot Ukraina). En riktig fullträff igen.
Heh heh. Efter nattens explosion vid Engels strategiska bombflygsbas har Ryssland uppenbarligen tvingats flytta bombplan till den mycket passande namngivna och färgade Ukrainka-basen, 6500 km från Ukraina.
Enligt uppskattningar har Ryssland totalt 55 stycken sådana Tu-95 (2020), så en ganska stor procentandel av dem har förstörts eller tagits ur bruk efter dessa par attacker. Och möjligen blir det svårt att starta nya operationer därifrån österut?
Det verkar vara en ganska stabil situation och båda kontrollerar sin respektive sida när det gäller Kinburn-sundet. Här är ett kort klipp från någon sektor på den ukrainska sidan. Det verkar som att en övergång där är för krävande för Ukrainas styrkor/resurser. Även Ryssland har förstärkt/minerat det området och använder det för drönarattacker/bombningar mot ukrainskt område.
Här är Toveris funderingar kring en eventuell rysk offensiv under 2023:
Före jul diskuterades en eventuell ny rysk offensiv under nästa år flitigt. Till och med den ukrainska ledningen kommenterade och varnade för den möjligheten.
– För tillfället befinner sig Ryssland i försvarsställning, bygger befästningar och skickar in reservister för att bemanna dessa platser, skriver generalmajor emeritus Pekka Toveri, tidigare underrättelsechef vid huvudstaben, på Twitter.
– Rysslands lokala motanfall fortsätter, särskilt i Bachmut, men de är till största delen en meningslös slakt på de egna trupperna med små framgångar som följd. Av politiska skäl vill (Vladimir) Putin sannolikt gå från försvar till offensiv så snart Ryssland har förstärkt sina styrkor.
Enligt Toveri är det förödmjukande för Putin att tvingas till försvar mot Ukraina, och det urholkar det inhemska stödet för kriget. Dessutom finns hotet om nya ukrainska offensiver.
Tråden innehåller många bra länkar, tweets och välskrivna inlägg – för det mesta har det gått riktigt bra.
Jag vill bara ge en allmän påminnelse till alla, då vi har fått en del befogad feedback och flaggningar.
“Slängkommentarer” utan någon information är oftast ganska onödiga, så sådana kan man hoppa över. Den här tråden följs av tusentals människor och sådana tillför sällan något mervärde.
Här finns smarta skribenter som skriver mycket bra. Därför vill jag påminna om att detta är Inderes högkvalitativa diskussionsforum, så låt oss hålla språkbruket sakligt och undvika onödigt brutala uttryck om de inte är nödvändiga.
Det går bra att diskutera och debattera här, men gör det just sakligt – trolling hör inte hemma i den här tråden heller.
Det har inte hänt något speciellt på sistone, men det kommer in en del befogad feedback och flaggningar med jämna mellanrum, så det finns utrymme för förbättring. Jag måste ändå säga att det fortfarande finns mer att berömma än att kritisera.
För de flesta av oss är detta den bästa kanalen för att följa det här sorgliga kriget, och vi bör komma ihåg att vi är på samma sida. Det är också fint att vi har skänkt pengar till insamlingar osv., vilket är jättebra.
Stort tack till alla läsare och särskilt till dem som aktivt delar information!
HS:s (fritt läsbara) artikel om dessa döda ryska affärsmän:
Pavel Antov, en 65-årig representant för det lokala parlamentet i Vladimir-regionen, dog efter att ha fallit från sitt hotellfönster på juldagen.
Ett par dagar före Antovs död dog hans 61-åriga reskamrat, affärsmannen Vladimir Bydanov, efter att ha druckit vin. Den indiska kanalen NDTV rapporterar också om händelsen.
Händelserna ägde rum i den östra delstaten Odisha i Indien, där männen var på semester. Resesällskapet bestod av totalt fyra personer.
RYSSLANDS generalkonsul i Calcutta, Aleksej Idamkin, berättar att polisen i Odisha och Rysslands generalkonsulat inte betraktar de två ryssarnas dödsfall som misstänkta. Enligt Idamkin har utredningen av Bydanovs dödsorsak redan slutförts och hans kropp har kremerats, rapporterar den ryska publikationen Meduza.
Enligt indisk polis kan Antovs fall ha varit ett självmord, rapporterar NDTV. Hans reskamrats dödsorsak har å sin sida uppgetts vara en hjärtattack. Bydanov hittades medvetslös i sitt hotellrum omgiven av tomma vinflaskor den 22 december.
Ryssland flyttar tydligen in stora mängder trupper och materiel till Kreminna. Ingen betalvägg.
Kreminna ligger i de västra delarna av regionen Luhansk i östra Ukraina, nordväst om Lysytjansk-området. Ryssland har ockuperat staden sedan i våras. Om Ryssland skulle förlora staden, skulle dess förmåga att försörja sina trupper i den viktiga staden Severodonetsk försvagas avsevärt.
Energibristen i Ukraina är inte lika svår som tidigare, eftersom man har lyckats öka produktionen. Ingen betalvägg.
Ryssland har flyttat flera av sina militärflygplan längre bort från flygfältet i Engels. Orsaken har åtminstone delvis varit Ukrainas drönarattacker. Ingen betalvägg.
*RYSSLAND har flyttat sina militärflygplan bort från militärbasen Engels i närheten av Saratov efter attacken på annandag jul, uppger det ukrainska flygvapnets talesperson Juri Inhat enligt [tv-kan