Decentralized finance - nytt finansiellt system i fram

Tidigare förstod jag nästan ingenting med kryptovalutor, men när jag stötte på idén om decentraliserad finans (DeFi), ett alternativt monetärt system där mellanhänder (banker/mäklare) har eliminerats, hjälpte det mig att bättre förstå varför de existerar och vilken potential de har. Naturligtvis är hela idén fortfarande i ett mycket tidigt skede, och allt är spekulation än så länge, men med en kort introduktion finns det också en idé där för att lösa problemen med det nuvarande systemet. Speciellt Gamestop-sagan som hände för en tid sedan var enligt min mening ett flagrant exempel på ett problem med det nuvarande systemet, där någon/någon mindre part bara kan bestämma, till exempel, att nu får man inte köpa detta utan bara sälja. Detta kan naturligtvis manipulera kursutvecklingen och få den att röra sig i önskad riktning.

Vilka tankar har andra om denna idé?

Här är ett kort videoklipp som förklarar det decentraliserade finanssystemet och hur det fungerar.

5 gillningar

Jag tittade på videon och följande frågor väcktes i mitt sinne:

Lån: (Jag antar att DeFi baseras på mikrolån, eftersom få har möjlighet att upprätthålla t.ex. en diversifierad bolåneportfölj)
Hur fungerar det i praktiken? Videon säger att låntagaren inte behöver verifiera sin identitet eller inkomstuppgifter. Hur garanteras låntagarens behörighet? Är det en amerikansk modell där det är ett livslångt projekt att bygga upp kreditvärdighet?

Har varje sökande samma ränta? Idag har långivare en otrolig mängd data om sökande, baserat på vilken lån kan beviljas på rimliga villkor även till en ny kund.

Hur drivs obetalda lån in om identiteten inte har bekräftats?

Måste varje enskild långivare driva in varje obetalt lån separat, eftersom det inte finns någon centraliserad enhet som sköter det (jfr p2p-tjänster)?

Vilket lands lagstiftning tillämpas i t.ex. indrivnings- eller till och med konkursfall?

Måste varje långivare upprätta sina egna skuldebrev för t.ex. varje mikrolån?

Videon konstaterar att användaren kan sätta en token som säkerhet för ett lån. Varför ta ett lån om det redan finns tillräckligt med “kontanter”? Hur många har råd med detta i t.ex. Sverige?

Aktiehandel:
Är Ethereums transaktionshastighet tillräcklig för exempelvis HFT-handelsvolymer?

Finns det ens ett behov av en offentlig blockkedja, eller skulle banker kunna inrätta sin egen privata blockkedja?

Kreditkortstrafik:
Vem betalar transaktionskostnaderna? Nu betalas Visas och MC:s kostnader av butiken, men är konsumenterna redo att ta denna dolda kostnad på sig?

Vad händer om nätverket har mycket trafik (t.ex. Black Friday)? Är konsumenterna redo för stigande/oförutsägbara kostnader?

Vad händer om butiken står för kostnaderna? Är småföretagare redo att riskera sin marginal på grund av föränderliga transaktionskostnader?

Är Ether lämpligt för att betala t.ex. en kopp kaffe på några euro?

Bokföring:
Hur påverkar lagringsmetoden för information (DB vs blockkedja) automatiseringen av bokföringen? Redan nu automatiserar flera aktörer funktioner.

Decentraliserad karaktär:
Avsaknaden av en centraliserad enhet försvårar t.ex. identifiering av bedrägerier, tar bort bankens ansvar i t.ex. kortstölder, och tar bort bekämpning av terrorism och svart ekonomi. Hur definieras exempelvis en terroristorganisation i ett decentraliserat nätverk? De ovan nämnda är lagstadgade, men hur implementeras de i DeFi om det inte finns någon lagstadgad skyldighet?

Vem utfärdar ett betal-“kort” baserat på DeFi? Är inte användningen av en tjänsteleverantör (applikation) lika (de-)centraliserad som att använda Nordeas eller OP:s Visa?

Videon nämner att räntorna bestäms av marknadskrafterna. Centralbankernas uppgift är i teorin (låt oss inte gå in på framgången med den praktiska implementeringen) att reglera den ekonomiska aktiviteten med styrräntan. Dvs. höja styrräntan när ekonomin överhettas och sänka den under en recession. Hur skulle detta fungera i DeFi, där området är hela världen? Turkiets styrränta är cirka 20 % och i euroområdet är den negativ. (Redan inom euroområdet tenderar styrräntan att vara för låg eller för hög för nästan alla medlemsstater.) Låt oss föreställa oss att DeFi skulle vara de facto-metoden i en värld där det bara finns EU och Turkiet. Vilken skulle vara den optimala räntenivån som inte skulle kväva EU:s ekonomi, men också förhindra att Turkiets ekonomi smälter bort? Denna ekvation blir mer komplicerad när fler ekonomiska områden läggs till.

Om videon i allmänhet:
Videon försöker också ta upp DeFi:s brister, men mycket ytligt och fokuserar främst på att hylla de överlägsna egenskaperna. I slutändan är kanske cirka 99 % av människor inte intresserade av den tekniska implementeringen av tjänster, utan de vill ha enkla tjänster som fungerar. Videon konstaterar redan att systemet kräver mycket av användaren. Är den genomsnittliga användaren tillräckligt intelligent, när olika bedrägerier redan är vardagsmat? För att inte tala om det dummaste elementet?

I början av videon diskuteras bankernas utveckling under förra seklet, men under 2020-talet stannar utvecklingen tydligen av?

Jag tror att exempelvis aktiehandeln kan effektiviseras avsevärt med hjälp av blockkedjor, men jag är ganska skeptisk ur C2C (P2P) implementeringsperspektiv. B2B och i viss mån B2C är enligt min mening de mest sannolika vägarna.

Bara på en teoretisk nivå måste det finnas någon centraliserad marknadsplats (t.ex. en börs) för effektiv prisbildning. Enligt min mening är det mest troligt att det nuvarande banksystemet implementerar funktioner från DeFi och blockkedjor.

Jag skulle gärna höra motargument till mina frågor! Jag anser för övrigt att kryptografi (digital signatur) är en mycket kompetent identifieringsmetod istället för t.ex. personnummer/samordningsnummer.

PS. Den där GME-sagan var för övrigt ganska knepig. Redan på en principiell nivå ansåg jag att den där handelsbegränsningen var felaktig, men jag förstår SEC:s skadekontrollperspektiv. Resultatet kunde ha varit riktigt fult överallt om småinvesterare hade pumpat (med lånade pengar) GME till skyhöga nivåer, och det av någon anledning X hade gått i t.ex. konkurs eller nära noll. Tänk om GME hade varit ett bedrägeri av Wirecard-typ? Jag tänker på coronakraschen och hur många margin calls som small då. Nu är vi på många nivåer mycket mer belånade. Särskilt de vars riskhantering kanske inte skulle motivera det. I en annan tråd fanns ett påstående om att gårdagens kryptokrasch hade utlöst 800 000 margin calls. De är inte till nytta för samhället. Ingen vill ha en andra finanskris.

13 gillningar

Mycket bra inlägg! Denna nya forskningsartikel nämner två stilar för att hantera låntagarrisken i kryptovalutor: 1) flashlån eller 2) säkerheter. Mer detaljerade förklaringar av lånemarknaderna finns i avsnitt 2.3 Decentralized Lending Platforms. Det är också en bra artikel överlag, som säkert berör några av dina andra frågor. Jag har själv inte fördjupat mig så mycket i ämnet, då det inte riktigt är mitt expertområde. Efter att ha sett videon funderade jag också på att bankernas version av en delvis privat blockkedja åtminstone skulle kunna vara en mellanmodell på vägen mot fullständig DeFi. Angående HFT-handel hittade jag en artikel, vars slutsats var t.ex.

“Även om transparensen hos DEX:ar är önskvärd, kan den dock utsätta användares tillgångar för en säkerhetsrisk och tillåta både likviditetsleverantörer och likviditetstagare att utnyttja ovetande handlare genom en kombination av front- och back-running”

Jag håller med om att videon var lite för optimistisk och inte fokuserade mycket på risker eller konkreta sätt att förhindra dem. Artikeln behandlar risker (kapitel 3.2) och hänvisar till möjliga korrigeringar (om än lite ytligt). När jag lyssnade på det kom jag ofrånkomligt att tänka på att mediananvändaren och det nedre blocket kanske inte klarar sig helt utan reglering. Även i videon betonades just det individuella, fullständiga ansvaret, är det verkligen en bra sak?

En annan relativt bra artikel är “Blockchain disruption and decentralized finance: The rise of decentralized business models”, men den verkar inte vara offentligt tillgänglig, så jag vill inte dela den här.

E: Jag gillar inte heller kryptovalutornas spekulativa natur, jag tycker att det undergräver deras verkliga trovärdighet även för framtiden och “verkliga” användningsområden. Kanske kommer deras volatilitet att minska någon gång och bitcoin kommer förhoppningsvis i framtiden att fungera som ett stabilare “guld”.

3 gillningar

Tack för länken! Jag har fortfarande inte riktigt förstått poängen med garantin. Låt oss säga att jag vill ta ett lån på 10 000€ för en köksrenovering.

Den traditionella bankens flödesschema ser ungefär ut så här:

1. Ansök om ett lån på 10 000€ med ca 9% ränta
  2. Lyft lånet och bygg köket
  3. Betala av flexkrediten månadsvis
  4. (Ta en amorteringsfri period)

Säkerställd CDP (MakerDAO):

1. Spara 15 000€
  2. Växla till Ether (-avgifter)
  3. Ge som säkerhet och ta ut Stablecoin för 10 000€ (-avgifter?)
  4. Växla till krypto för att kunna ta ut från börsen, bygg köket (-avgifter)
  5. (Om ETH sjunker, sätt in mer)
  6. Betala tillbaka bulletlånet + ränta 0-20% och få tillbaka ETH
  7. Ta ut via börsen (-avgifter)

Flash loan: Används det i praktiken som bryggfinansiering vid övergång från ett lån till ett annat? Eller i arbitragehandel, om det finns prisskillnader mellan olika kryptovalutor på olika börser.

Är DeFi alltså bara en lösning på ett “problem” som inte existerar utan krypto?

AAVE FAQ: “Selling your assets means closing your position on that particular asset. Hence, if you are long on the asset, you would not be entitled to the potential upside value gain. By borrowing you are able to obtain liquidity (working capital) without selling your assets.”

Det betyder alltså att Aaves syfte åtminstone inte är att erbjuda banktjänster, utan snarare snabblån till dem som har investerat i krypto? Aaves ränta för DAI-valutan är dock rejäla 18,64% (+avgifter?), så det ligger mycket nära snabblånsräntorna, trots att lånet är garanterat till minst 133%.

Aave-tokenen används i sin tur för omröstning. Den kan också stakas (stake), vilket ger ränta. Eftersom transparens betonas, skulle man kunna tro att Aave skulle berätta hur de tjänar sina pengar? Dessa stakningsräntor måste dock betalas. Räntan för stakning var vid skrivande stund 7,1% p.a.

Ränteskillnadsaffär = spread? Eller från 5% straffavgift vid margin call? Aave har inte heller en egen blockkedja, utan körs på Ethereum. Hur skapas då denna AAVE-token?

Och hur beter sig dessa DeFi-projekt på en björnmarknad när margin calls smäller? De ökar försäljningstrycket ytterligare, eftersom de måste.

Vid vilken punkt sänker MakerDAO eller Aave kostnaderna eller förenklar livet? Något fantastiskt och bättre måste finnas i dessa, förutom ideologin, om AAVE:s marknadsvärde är ungefär hälften av Nordeas? Kan någon förklara för en okunnig?

4 gillningar

Än så länge är en pantbank en bättre jämförelse än en bank

4 gillningar

Det finns ganska mycket pengar i världen i händerna på människor som tycker att oreglerat, gränslöst och jämlik behandling av alla oavsett bakgrund är det bästa som någonsin har hänt.

Av erfarenhet, när det finns en uppenbar och enkel anledning framför ansiktet, så är det ofta just det.

4 gillningar

Man måste också först djupt förstå betydelsen av pengar och att garantera dess värde som utbytesmedel. Det handlar om förtroende och hur länge det varar.

Guld har ett bruksvärde, men fiatpengar har det inte. Inte heller krypto har ett bruksvärde när skiten träffar fläkten. Endast varor som är relevanta för överlevnad har värde… tja, sedlar kan brännas i eldstaden, men kryptos värde försvinner snabbt i vinden, vare sig det administreras av en centralbank eller någon annan.

“Decentraliserad finans” är också ett nytt försök att hypa upp värdet på krypto. Utan reglering och parter som garanterar förtroende kommer det inte att lyckas. Centralbankernas roll i detta är avgörande.

Blockchain-tekniken har naturligtvis ett värde i utvalda applikationer. Men det förstår alla naturligtvis.

5 gillningar

Målet med denna rapport är att avmystifiera DeFi. Den beskriver de grundläggande attributen för DeFi-tjänster, strukturen för DeFi-ekosystemet och framväxande utvecklingar. En kommande verktygslåda för beslutsfattare inom decentraliserad finans kommer att erbjuda vägledning om risker och policyer för regeringar som navigerar i detta nya utrymme.

2 gillningar

Om man till exempel behöver en handpenning för ett bostadslån kan ett DeFi-lån vara till nytta. Vanliga banker accepterar inte kryptovalutor som säkerhet ännu, så att låna euro mot till exempel Bitcoin i DeFi fungerar bättre. Detta kan sedan användas som säkerhet eller handpenning i ett vanligt lån. Här är några skäl till varför det kan vara bättre att ta ett sådant lån än att sälja kryptovalutan själv.

1. Man missar inte en eventuell värdeökning.
  2. Kapitalvinstskatten realiseras inte, vilket skulle äta upp en stor del av värdeökningen.

Låneräntorna har också sjunkit mycket om man till exempel använder ett LTV-förhållande (loan to value) på 25 %. I så fall behöver man dock en 4 gånger större säkerhet än vad lånet är. Hos Celsius är årsräntan för ett sådant lån bara 1 %.

Istället för ett vanligt banklån bör detta jämföras med en situation där man använder en investeringsbostad som säkerhet i ett lån med ett LTV-förhållande på 75 %.

Som ett tillägg till mitt förra meddelande.

Jag använder också kryptolån för att ackumulera krypto. Jag sätter in Bitcoin som säkerhet och får dollar i utbyte. Jag växlar tillbaka dessa dollar till Bitcoin och sätter även in dem som säkerhet. Om värdet på Bitcoin stiger kan man ta nya lån mot värdestegringen. Om värdet på Bitcoin sjunker och man närmar sig gränsen för automatisk likvidation, sätter jag in andra tokens som säkerhet. Det lånade beloppet förblir dock konstant, eftersom det är i dollar.

Med en LTV-ratio på 30% kan man öka mängden Bitcoin betydligt utan att riskerna blir för stora. Härifrån är det också lätt att ta ytterligare lån när det finns köpmöjligheter, som sedan kan återbetalas senare.

Lånetjänsten Aave har nu lanserat sin egen marknadsplats även på Polygon-nätverket, vilket är en 2nd layer scaling-lösning byggd ovanpå Ethereum. Här är transaktionskostnaderna bara en bråkdel av kostnaderna i huvudnätverket, vilket gör det ännu enklare att ta och betala tillbaka lån.

Aave är enligt min mening en helt överlägsen lånetjänst jämfört med traditionella banker när det gäller användbarhet. Om du till exempel skulle vilja pantsätta din bostad i en vanlig bank mot ett investeringslån, skulle banken först behöva värdera den, ni skulle behöva boka ett möte som ni förmodligen inte skulle få direkt, och efter en förhandling skulle banken komma fram till ett resultat och du skulle få ett lån med en viss ränta. Nu när tillgångar för första gången har blivit helt digitala i form av Bitcoin, är den matematiska bestämningen av lån enkel. Aave tittar på det aktuella priset på Bitcoin från Oracle-tjänsten och med några få klick har du redan dollar i plånboken. Användargränssnitten är också på en helt annan nivå än vad banker har, där har branschens toppkodare visat vad de kan. Jag ser själv att Aave som en helhetstjänst är helt överlägsen det nuvarande systemet.

Edit: Att använda Aave för portföljtillväxt ökar naturligtvis risken och man måste vara försiktig med det. Jag är själv beredd att följa ämnet dagligen och lära mig om det oavbrutet, så det är lättare att ta en större risk.

DeFi är ett väldigt brett begrepp, men jag ska försöka svara på några av dina frågor så gott jag kan. På något sätt hade den här tråden helt undgått min radar, men bättre sent än aldrig.

Långivning: Just nu är pantsättning kanske en mer passande term, då man får lån mot kryptovaluta som säkerhet. Räntorna inom tjänsterna är desamma för alla användare och ofta nästan lika stora mellan olika tjänster. Detta möjliggörs just av överbelåningen, där till exempel Bitcoin har ett låneförhållande på 50 % och villkoren inkluderar ett automatiskt marginalsamtal om säkerhetens värde sjunker. Eftersom kryptobörserna är öppna 24/7 är likvidationsprocessen helt automatiserad och fungerar oavsett veckodag. I praktiken tar man ett lån som är mindre än säkerhetens värde, eftersom man annars skulle behöna vara omedelbart redo med ytterligare säkerheter eller förbereda sig för likvidation på grund av kryptovalutornas volatilitet.

Kreditvärdighet och återbetalningsförmåga kontrolleras inte när kryptovaluta pantsätts till ett betydligt högre värde än det erhållna lånet. Däremot används KYC (Know Your Customer) av de flesta privata kryptobanker och -börser som beviljar dessa lån, så indrivningsbrev borde nog hitta fram till mottagarna. I Aave och andra decentraliserade tjänster sker automatisk likvidation av krediten. Risken är alltså en enorm, kanske inom några minuter inträffande flash crash, där den > 50 % säkerhetsmarginalen mellan beviljat lån och säkerhetens värde inte räcker för att täcka lånet vid automatisk likvidation.

Varför skulle man då ta ett lån om man har kontanter? Vissa aktieinvesterare tar ju också lån mot sin portfölj, trots att de har en summa kontanter motsvarande lånet på bankkontot. Var och en har sina egna personliga skäl till detta, så jag tänker inte gå in på dem.

Aktiehandel: Jag kan inte säga säkert om HFT-handel, men det är mycket troligt att nuvarande Ethereum inte är lämplig på grund av sin långsamhet. Och handlar inte HFT-handel, åtminstone den som bygger på latens, om att du får marknadsdata om köp och försäljningar mikrosekunder före andra genom att placera din dator närmare börsens server och därmed kunna ta del av mellanskillnaden? Något i den stilen fastnade hos mig från Michael Lewis bok Flash Boys. Jag kan inte säga något om HFT-handel baserad på statistisk arbitrage av typen Renaissance Technologies.

Men jag skulle säga att HFT-handel strider mot blockkedjans princip, eftersom transaktioner i en blockkedja är synliga för alla i realtid. Användningen av en öppen blockkedja skulle dock eliminera oklarheten kring köpares och säljares identitet i handeln, så där skulle det finnas en plats för den. Från blockkedjan skulle man alltså kunna se köpares/säljares plånboksadresser, som skulle kunna kopplas till plånbokens ägare.

Kortbetalningar: Transaktionskostnaderna skulle betalas av avsändaren, precis som när man flyttar kryptovalutor idag. Idén skulle vara att i stället för Visas och MasterCards nuvarande avgifter på 1,3 % - 3,5 % skulle kostnaderna vara obefintliga (t.ex. XRP 0,00078 $ eller den energikostnad som uppstår när en Nano-transaktion bearbetas, dvs. hur mycket du betalar för att skicka ett meddelande med Telegram/Whatsapp). Bearbetningen skulle också vara i realtid (XRP 4 och Nano 0,14 sekunder för att bekräfta en betalning), vilket är en enorm förbättring jämfört med traditionella bankers två bankdagar. Därför är jag inte alls förvånad över att Visa har börjat utveckla betalkort tillsammans med företaget Crypto.com. :wink:

Länken innehåller bland annat en fallstudie från Visa, där klädföretaget Clothia i bästa fall fick ner behandlingstiden för internationella betalningar till minuter genom att använda USDC stablecoin via Circle. USDC stablecoin är alltså en kryptovaluta knuten till dollarn, som har kryptovalutornas transaktionshastighet men dollarns stabilitet. Integrering av Circle-tjänsten i betalningar växlar automatiskt USD ↔ USDC.

Bokföring: I en blockkedjebaserad bokföring är efterhandsändringar av tidigare block/reskontra inte möjliga, vilket skulle minska brottsligheten.
Dessutom är det enkelt och snabbt att ladda ner data från blockkedjan med hjälp av plånboksadresser. Ett exempel på detta är tjänsten Koinly.io, som genererar skattebeslut för alla kryptotransaktioner på några minuter. Cashback, köp, försäljningar, intäkter från mining, överföringar av medel mellan olika tjänster osv. hanteras smidigt för skattemyndigheten.

Decentraliserad natur: Leverantörerna av betalkortstjänster är visserligen centraliserade, men deras blockkedjor kan ändå vara öppna (t.ex. Crypto.com och Cronos-kedjan). Dessa är dock föremål för viss debatt, eftersom de på sätt och vis är båda samtidigt.

Tesisen bland de som litar på kryptovalutor är ofta att tekniken och koden är pålitlig, men människor är det inte när stora pengar kommer in i bilden. Därför vill man decentralisera makten, eliminera mellanhänder (banker/finansiella institutioner) och ladda upp all kod på nätet för andra att se. Bitcoins traditionella idé är ju att ingen Jerome Powell kan trycka mer av den med 20 % per år och därmed späda ut ditt ägande, eller att staten fryser ditt bankkonto om du lyckas reta upp någon.

(P.S. Tråden skulle kunna få en tagg kryptovalutor, så att den skulle dyka upp med filterfunktionen för de som diskuterar krypto @Verneri_Pulkkinen )

10 gillningar

Fantastiska öppningar i kedjan om DeFi.

Den politiska risken har ännu inte behandlats. Jag skulle se det som en oundviklig faktor inom krypto och DeFi. Huruvida DeFi och krypto blir ett konkurrerande system till det nuvarande finansiella systemet och fiat-pengarna bestäms av de parter vars intressen det ligger i att det inte finns någon konkurrent till det nuvarande finansiella systemet och fiat-pengarna. Jag tror att blockkedjetekniken kommer att bli allmänt utbredd, men jag tror inte på privata, inofficiella valutors triumftåg. Någon form av krypto-euro eller Fedthereum kommer förmodligen att förverkligas.

1 gillning

Utmärkt tankeutbyte i den här tråden.

Mina egna tankar om DeFi är fortfarande mycket omogna för att publiceras, men som svar till @kapteeni_indeksi:

Den av alla älskade enheten World Economic Forum diskuterade i sitt senaste möte brett kryptovalutor, särskilt stablecoins och CBDC (centralbankers egna kryptovalutor). Coinbureau gjorde en utmärkt sammanställning av detta: https://youtu.be/JZRDwS6ACHc

Kort sagt, som du konstaterade är de politiska riskerna enorma och viljan att reglera allt (och alla) lever starkt genom WEF:s publicerade white papers. Vi får se vad som utvecklas av allt detta med tiden.

1 gillning

@Ilmari vad roligt att du tog upp tråden igen! Jag har själv hunnit lära mig mer och kan redan svara på några av mina egna frågor.

Nedan följer lite mer tankar om ett intressant ämne:

1. Lån behöver verkligen övergarantier. Leder inte detta snarare till en oligarkisering av penningväsendet (är det ens ett ord?), eftersom endast de som har extra pengar kan få lån? (I viss mån finns samma problem i den nuvarande modellen, där de som inte behöver billiga lån får dem. Men hur skulle en företagare kunna ta ett DeFi-lån för att expandera sin verksamhet?)

2. Jag håller med om att HFT (högfrekvenshandel) är en helt onödig del av aktiemarknaden, där stora pengar skalperar små investerare. En aktiemarknad med Ethereums hastighet skulle alltså kunna vara en bra sak.

3. Jag börjar alltmer luta åt tanken att privata blockkedjor, t.ex. med PoA-metoden, skulle kunna vara den spjutspets som slår igenom. Hur många vill till exempel att deras betalningar till Onlyfans eller ännu mer pinsamma tjänster ska hamna på en öppen blockkedja?

4. Det är sant att transaktionskostnaderna minskar när blockkedjor utvecklas, men jag tänker på fenomenet där en konsument betalar 100€ för samma produktkorg om de får gratis leverans, jämfört med 95€ plus 5€ i leveransavgift.

5. Frågan om terrorfinansiering är fortfarande öppen för mig. Berätta gärna om någon hittar information.

6. Det var förresten en bra poäng att få höra att få drar hela limiten just på grund av att gränserna spricker vid minsta dipp.

7. Ökar DeFi-utlåning investerarnas risknivåer för mycket? I Bitcoin-tråden delades en nyhet om bostadslån där hälften av säkerheten bestod av Bitcoin. Se mitt meddelande Bitcoin - Suuria mahdollisuuksia - #1658 käyttäjältä DarkRoast - Kryptovaluutat - Inderes forum

8. Vad händer med DeFi-marknaden om kryptomarknaden hamnar i en långsam och lång nedgång eller kraschar på en gång? Man skulle kunna tro att utlåningen skulle sina när man inte längre kan dra nytta av värdeökningen på sina egna kryptovalutor med lånet? När utlåningen sinar, faller räntorna och investerare drar tillbaka sina kryptovalutor från poolerna?

9. @Nka94 tog upp Aaves överlägsenhet jämfört med traditionella banker, men i DeFi kan man inte använda något annat än kryptovalutor som säkerhet. Och om man någon gång skulle kunna tokenisera sin bostad på en blockkedja, så måste någon fortfarande värdera den.

10. Som en fortsättning på det föregående: Det är helt naturligt att dessa nativa tjänster har ett gränssnitt som är betydligt bättre än traditionella bankers tjänster. Deras system bygger på programvara som är upp till 40-50 år gammal, så kompatibilitet > UI/UX.

11. Den automatiska Margin Call-processen är smart, men å andra sidan tar den inte hänsyn till ens egen kredithistorik. Tidigare välskötta lån garanterar vanligtvis bankens förhandlingsförmåga i så kallade krissituationer. Nu måste investeraren ständigt övervaka sina lån för att undvika överbelåning. Ett tveeggat svärd alltså. Att till exempel vara på en vandring utan telefon kan innebära att automaten säljer kryptovalutorna vid botten när någon val trampar på priset.

12. Är det inte snarare så att Crypto.coms Visa är så att Crypto.com utfärdar ett kort som fungerar i Visas betalnätverk? Eller har jag missat något?

13. Om Visa skulle börja använda en blockkedja, varför skulle de behöva använda någon annans nätverk om de kan skapa en egen blockkedja som de ansvarar för att underhålla tillsammans med bankerna?

14. Den politiska risken som @kapteeni_indeksi tog upp är intressant. Det är praktiskt taget omöjligt att förbjuda kryptovalutor, men räcker det om de största börserna förbjuds?

15. Om ECB skulle släppa ut e-Euro, skulle ingenting praktiskt taget hindra ECB från att pumpa ut oändligt med pengar. I skapelsefasen skapas bara en oändlig summa i Lagardes plånbok, från vilken till exempel ersättare för nuvarande euro delas ut. Man kan tänka sig att den använda summan är 0,00000001% eller mindre. Vid behov av stimulans flyttar fru Lagarde sedan mer pengar från sin plånbok till de nationella centralbankerna, och på så sätt kan ECB reglera mängden e-Euro i omlopp.

6 gillningar
  1. Åtminstone med dessa överförsäkrade kryptolån är situationen faktiskt densamma som med det nuvarande finanssystemet, där de med stora tillgångar får billiga investeringslån mot säkerhet.

Nästa steg är förmodligen att expandera i stor skala till en P2P-liknande utlåningstjänst, som i princip motsvarar finska Fellow Finance, men där det förmedlande företaget tas bort. Då får investerare en något högre avkastning och låntagare en något lägre ränta.

1. Finansiering av terrorism och penningtvätt har inte uteslutits, men det har inte heller kunnat utrotas från det traditionella systemet. Vid otaliga tillfällen har oligarkers pengar tvättats på Danske Banks kontor eller knarkbaroners sedlar cirkulerats globalt via HSBC. Jag ser dock den grundläggande skillnaden här att brottslingar använder blockkedjan på grund av dess egenskaper, medan vissa banker hjälper till med penningtvätt i utbyte mot tillräckligt stora sedelbuntar.

2. Risknivåerna stiger säkert lätt, särskilt för dem som har ”multibaggat” sina bitcoins genom att investera tidigt och nu använder dem som säkerhet för lån för att leva lite extra. DeFi-utlåning är bara en ny form av skuldsättning, så jag ser ingen skillnad från traditionell hävstångshandel.

Jag tycker dock att det är lite oroande att vem som helst nu kan få tillgång till skuldsättning och mycket mer komplexa finansiella instrument via kryptovalutor efter bara ett par flervalsfrågor. Detta har också kommit till de traditionella aktiemarknaderna med Robinhood, då volymen av optionshandel har exploderat bland småinvesterare.

1. Utlåningen verkade inte avta under sommaren - under 50 % nedgång, men det är säkert att vissa har fått sina margin calls. En lång nedgångsmarknad har ännu inte upplevts, så situationen kommer att klarna när en sådan inträffar.

2. Crypto.com-kortet fungerar för närvarande på Visas betalningsnätverk med fiatvalutor, men i framtiden är avsikten att integrera direktbetalning med kryptovalutor. Förra året piloterades transaktioner med USDC över Ethereum-nätverket, så i framtiden även med centralbankens e-Euro.

SAN FRANCISCO, 29 mars 2020
Idag tillkännagav Visa en stor branschpremiär genom att överbrygga världarna av digitala och traditionella fiatvalutor: användningen av USD Coin (USDC), en stablecoin backad av den amerikanska dollarn, för att reglera en transaktion med Visa över Ethereum – en av de mest aktivt använda blockkedjorna med öppen källkod. [1] Visa piloterar denna funktion med Crypto.com, en Visa partner och en av världens största kryptoplattformar, och planerar att erbjuda USDC-regleringsfunktionen till ytterligare partners senare i år:

Visas standardregleringsprocess kräver att partners reglerar i en traditionell fiatvaluta, vilket kan lägga till kostnad och komplexitet för företag som bygger med digitala valutor. Möjligheten att reglera i USDC kan i slutändan hjälpa Crypto.com och andra krypto-ursprungliga företag att utvärdera fundamentalt nya affärsmodeller utan behov av traditionell fiat i deras kassa- och regleringsarbetsflöden. Visas kassauppgraderingar och integration med Anchorage stärker också Visas förmåga att direkt stödja nya centralbankers digitala valutor (CBDC) när de dyker upp i framtiden.

https://aw.visa.com/about-visa/newsroom/press-releases/visa-network-to-settle-transactions-in-usd-coin-usdc.html

1. Användningen av Visas och särskilt bankernas egen blockkedja kan vara en röd trasa för vissa, eftersom man just velat bli av med tredje parter. Om utvecklingen är öppen och källkoden publiceras för andra att se, skulle jag naturligtvis inte se något hinder för detta. Däremot har de ett betydande försprång vad gäller anpassning till de nuvarande marknadsledarna.

2. Jag orkar inte längre tro på ett förbud mot kryptovalutor i västländer, när nya innovationer uppstår och med dem beskattningsbara intäkter.

3. Centralbankernas utgivna euro och dollar är just det som ekonomer länge har eftertraktat i sina modeller, eftersom de ger exakta uppgifter om valutans cirkulationshastighet och användningsområden. Troligen kommer denna förändring att ske obemärkt för konsumenterna, och som mest kommer symbolen Euro på bankkontot att ändras till e-Euro.

Centralbankens mynt skulle i princip vara en typ av algoritmisk stablecoin (algorithmic stablecoin), som inte skulle vara garanterad av något fysiskt på det sätt som nuvarande USDC eller UDST är. Priset skulle bestämmas genom att koden antingen skulle skapa fler eller konsumera befintliga mynt enligt Lagardes sinnesrörelser.

4 gillningar

Ska vi väcka diskussionen – intressanta tider kan ligga framför oss, särskilt med tanke på den politiska rörelsen i USA. Hur utvecklas DeFi, institutionella investerare, AI-riskmodellering, och vilka marknadsmöjligheter öppnas?