Jag tänkte passa på att skriva lite mer om Plutus nu när jag har en månads användarerfarenhet bakom mig. Det här är mitt första kryptocashback-kort.
Plutus erbjuder alla sina användare 3 % cashback upp till 250 €. Dessutom får du en perk i månaden (värdet på en perk är 10 €).
Genom att betala 5 €/mån får du samma 3 % cashback upp till 2000 €. Dessutom får du två perks i månaden istället för en. Det finns även en nivå för 15 €/mån med tre perks, där månadsgränsen är 22 500 €.
Det finns följande typer av perks: (själv använder jag Shell och Lidl, båda har fungerat utan problem)
Man kan också alltid välja perks för nästa månad om man vill byta ut dem. Enligt vad jag hört ska valen från föregående månad behållas automatiskt om man inte gör ändringar manuellt.
Det är möjligt att få högre cashback genom staking. Med Plutons nuvarande kurs kostar den lägsta “Hero”-nivån ca 2200 €. Antalet perks genom staking läggs inte ovanpå de tidigare perksen (det vill säga, om du till exempel har en Everyday-prenumeration och Hero-stakingnivå, får du totalt 4 perks enligt Hero-nivån).
Jag fick kortet på ett par veckor. Användarupplevelsen kan störas något av att pengarna först måste föras över till Plutus-kontot (ca 1 bankdag), och därefter från Plutus-kontot till Plutus-kortet (ca 1 bankdag). Själv har jag ständigt hållit en rimlig buffert på kortet, så jag har inte behövt krångla med överföringar i sista sekund.
Mobilappen fungerar felfritt, men för en mer detaljerad granskning rekommenderar jag webbplatsen. På webbplatsen kan man till exempel följa mer noggrant för vilka köp man har fått cashback. Man kan också se i webbläsaren vid varje transaktion när en perk har gått igenom.
Plutus DEX (decentralized exchange) är lätt att använda, men vid ett tillfälle missade jag att få ETH i en dipp. Jag antar att volatiliteten var så pass hög att ordern blev kvar i vänteläge (pending). Att koppla ihop en Metamask-plånbok med Plutus var enkelt och ger lite sinnesro att de egna kryptovalutorna är säkra där, även om deras värde också syns i Plutus.
För min del har användarupplevelsen varit riktigt bra. Jag hade tur som fick kortet så snabbt. Jag har också hört att kundtjänsten arbetar väldigt långsamt och att det kan ta veckor att få saker fixade. Jag tänkte våga lägga in min värvningslänk (referral-länk) här också (10 € värt av Pluton till mig och den nya användaren), moderatorerna kan ta bort den om det anses vara för mycket reklam.