Kuvassa Nammo ja Componenta. Ovat ne yhteistyökumppaneita vai mitä? En pikaisella haulla löytänyt, että jompi kumpi omistaisi toista.
Ei omista, tuo on ilmeisesti Sastamalasta oleva kuva, jossa kait joku jaettu tuotantorakennus yhtiöiden kesken ja sitä yhteistyötä ollu Komaksen alla aiemmin. Ei tuossa suurta dramatiikkaa mun mielestä ole…
Jatketaas tähän vielä, että tärkeiden Compon kannalta olevien sektoreiden kuten maatalous ja metsätalouden varovainen elpyminen jatkuu Euroopassa. Täältä tulee se isoin siivu Componentan liikevaihdosta.
[ CEMA - European Agricultural Machinery - April 2025 - Order intake expectations positive]
The general business climate index for the agricultural machinery industry in Europe has further consolidated its recovery after entering the upswing zone – and is now positive again for the first time since mid-2023.
Ja tästä odotuksia siihen, mitä q1 2025 voisi tuoda tullessaan
Nyt seurataan, näkyykö tämä elpyminen Componentan tilauskannassa — CEMA-raportissa mainittiin, että jälleenmyyjien varastot ovat normalisoituneet ja kysyntää uusille maatalouskoneille ja varaosille alkaa muodostua.
Jos tästä agrimarkkinoiden elpymisestä merkkejä alkaa näkymään niin loppuvuosi voisi olla hyvää voluumikasvua Componentalle.
Puolustusteollisuus on Componentalle hyvä mauste, vakaa ja (Erkki Vesolan mukaan) tuottoisa Componentalle.
Ohessa Q1’25-ennakkorapsa, jossa laskettiin hieman loppuvuoden ennusteita maatalouskonemarkkinan heikkouteen perustuen. Perjantain raportilla kiinnostaa tarkennukset liittyen kasvumahdollisuuksiin Puolustussektorilla, sillä kysynnän pitäisi olla selvässä kasvussa lähivuosina.
Tammi–maaliskuu 2025
- Liikevaihto oli 28,8 Me (23,6 Me)
- Käyttökate oli 2,4 Me (-0,2 Me)
- Oikaistu käyttökate oli 2,4 Me (-0,2 Me)
- Liiketulos oli 1,1 Me (-1,5 Me)
- Liiketoiminnan rahavirta oli -1,1 Me (-0,8 Me).
Hyvin lähtenyt vuosi käyntiin. Q1 osui lakkoa ja alhainen valimoiden käyntiaste vielä.
Tilauskanta nousussa (+10%), tosin uusien liiketoimintojen avustamana. H2 odotellaan parempaa menoa ja siihen koitetaan varautua yhtiössä. Heittämällä menisi ohjeistuksen yli…
Tommi on nopeasti kirjoittanut kommenttinsa. ![]()
Componenta julkaisi Q1-liiketoimintakatsauksensa tänään aamulla. Liikevaihto vastasi ennusteitamme, mutta kannattavuus ylitti odotuksemme tuotannon tehokkuuden ja hinnoittelumuutosten ajamana. Liikevaihdon ja oikaistun käyttökatteen kasvua viitoittava ohjeistus säilyi ennallaan ja väkevän Q1:n jälkeen ohjeistukseen yltämistä ei tarvitse jännittää.
Seurasin ja kuuntelin aamun webinaaria, jossa toimitusjohtaja hienosti kertoi kuulumisia. Jäi kyllä päällimmäisenä mieleen vahva odotus noususta kaikilla sektoreilla. Tätä silmällä pitäen ollaan investoitu ja varauduttu tuotannon nostamiseen. “Tuotantokoneisto ja laitteet kuluu”, kuten Sivuranta totesi. Niinpä. Pitkään on hiljaista, eikä tilauksia tule. Kuitenkin joka päivä loppuasiakkaat käyttää omia koneitaan, jotka kuluvat. Tässä selkeä näkymä ensi vuoteen.
“Ruokaa syödään jokapäivä ja koneet kuluu” sen tuotannon ylläpitämiseksi, odotukset on ollut sen mukaan, että isompi vaihde olisi ollut jo silmässä tuon agripuolen kanssa. Mutta ihan vielä ei ollut lähtenyt matkaan tämä, meinasi että siellä muodostuu eräänlainen investoimattomuus kupla, jonka puhkeamista odotellaan. Moni Componenta agripuolen asiakkaasta puhuu vahvasta vuodesta 2026 ja alihankinta yrityksenä toivoisivat tästä jo vauhtia Componentalle tälle vuodelle.
Mutta odotus on odotuksen perässä, Cema indeksi kiipeää pystysuoraan taantumasta.
Sivuranta on puheissaan rauhan puolella, mutta kyllä yrityksen seinien sisällä löytyy tarjontaa puolustus sektorille, oli se pyörien päällä tai kranaattien kuorissa. Asiakkaiden kanssa keskustellaan ja tilauksia toimitetaan.
Puolustusteollisuuden ohella vahvaa vetoa tosiaan myös energiasektorilla.
Sitten meinasivat että vertailukausi 2024 oli huono niin laitetaan tähän vuoden 2022. Et uusien liiketoimintojen voimin on saatu mukava startti tälle vuodelle.

Uusia omistajia löysi Componenta (226kpl) hieman varovaisemmin kun osake pakitteli ja iso eläkevakuuttaja hyppäsi vauhdilla Nesteen omistajaksi, kun kysyntää osakkeelle piisas.
PE luku on toistasataa…joku tämän tainnu huomatakkin…
Luvut ja henki vaikuttaa hyvältä, olisiko tämä vuosi aika kunnon käänteelle?
Aapeli on tehnyt uuden yhtiöraportin Q1-julkkarien jälkeen. ![]()
Componentan Q1-raportti oli odotuksiamme parempi yhtiön onnistuttua vahvistamaan kannattavuuttaan vaisuista tuotantomääristä huolimatta. Kuluvan vuoden käyttökatteen ennusteemme nousivat, mutta lähivuosien ennusteemme ovat pitkälti ennallaan. Luottomme yhtiön kykyyn ylläpitää tyydyttävää kannattavuutta vaatimattomissa markkinaolosuhteissa vahvistui, minkä näemme riskitasoa lievästi madaltavana tekijänä. Pidemmällä aikahorisontilla osake on tasapainoisesti hinnoiteltu, mutta lyhyellä aikavälillä tuottoriski-suhde jää mielestämme riittämättömäksi.
Rapsasta lainattua:
Rahavirta jäi selvästi pakkaselle
Terveestä käyttökatteesta huolimatta rahavirta jäi Q1:llä -1 MEUR:oon, mihin vaikutti reilun 0,5 MEUR:n rahoituskulut sekä selvä käyttöpääoman sitoutuminen. Tämän lisäksi rahavirtaa rasittivat noin 1 MEUR:n investoinnit, minkä seurauksena korollinen nettovelka nousi kvartaalin aikana reilulla 2 MEUR:lla 7,5 MEUR:oon. Componentan velkaantuneisuuden arviointia vaikeuttavat Factoring rahoituksen käyttö sekä merkittävät vuokrasopimusvelat. Kovenanttiehdot täyttyivät edelleen helposti ja pidämmekin taseasemaa tyydyttävänä ja taseriskiä maltillisena.
Eilen julkistetun uutisen mukaan Suomi lähettää Ukrainaan 90 m€ arvosta puolustustarvikkeita, jotka tilataan suomalaiselta teollisuudelta. Voisiko olettaa, että osa tilauksista menisi Componentalle?
Eilen julkaistu uutinen koski raskaita ammuksia. Componentan Puolustusvoimille toimittamat 120mm ammusten kuori-pyrstökokoonpanot lukeutuvat kyllä raskaiden ammusten tuotantoketjuun. Eli voisi tuosta mielestäni Componenta hyötyä, vaikka 90 MEUR toimitus on sen verran pieni että voi mennä ohikin. Jos Componenta hyötyisi suuremmin, luulisi yhtiön tiedottavan asiasta. Toki näihin tilauksiin liittyy tavanomaista enemmän arkaluontoisuutta, mikä jättää tilaa spekulaatiolle.
Ukrainassa on aiemminkin käytetty Suomessa valmistettuja 120mm ammuksia, joten voisi hyvinkin olla kyseisiä.
Edit. Valtioneuvosto tiedotti tosiaan eilen, että ovat tehneet Euroopan komission kanssa sopimuksen asian tiimoilta. Voi siis hyvin olla, että vasta vuorokauden sisällä on Sivurannan puhelin soinut. Jos nyt vasta asia varmistuttua aletaan laittamaan nimiä alle, vaikka aiheen tiimoilta oltaisiinkin oltu jo aikaisemmin yhteyksissä.
Tuon Visegradin tekstin perusteella voisi olettaa, että jatkossakin mahdollisia tilauksia saattaisi sataa nimenomaan Suomeen. Ja sitä kautta tietysti mahdollisuus myös Componentalle.
Componenta suunnittelee konsernin laajuisen ERP-ratkaisun käyttöönottoa ja haemme kokenutta vetäjää projektille.
… Sellasta…
Toimitusjohtaja Sami Sivuranta kertoi yhtiöstään sijoituskohteena Sijoittajapäivillä. ![]()
Componentalta uusi tiedote uusista tavoitteista. ![]()
17.6.2025 11:30:00 EEST | Componenta Oyj | Sisäpiiritieto
Componenta Oyj, sisäpiiritieto, 17.6.2025 klo 11.30
Sisäpiiritieto: Componenta Oyj:n hallitus on vahvistanut yhtiölle pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet. Nämä tavoitteet ovat seuraavat:
- Liikevaihtoa yli 150 miljoonaa euroa orgaanisesti vuonna 2027;
- Liikevoittomarginaali yli 5,0 % vuonna 2027;
- Osinkona pyritään jakamaan kolmannes (1/3) tuloksesta tilikaudelta 2025 alkaen ja
- Pyritään nopeuttamaan kasvua ja parantamaan kannattavuutta myös yritysostoin.
COMPONENTA OYJ
Tässä on Tompan kommat Componentan uusista tavoitteista.
Yllä olevassa viestissä löytyy virallinen tiedote.
Componenta julkaisi eilen strategiakaudelle 2025–2027 kohdistuvat taloudelliset tavoitteet. Tavoitteissa Componenta asetti aiemmasta poiketen tavoitetasot myös kannattavuudelle sekä voitonjaolle. Kokonaisuutena tavoitetasot ovat hieman vuoteen 2027 kohdistuvia ennusteitamme korkeammalla, eikä ennusteisiimme kohdistu uusien tavoitteiden myötä muutospaineita. Merkittävin muutos on mielestämme aiempaa vahvempi voitonjaon painotus, ja yritysostojen jääminen tavoitteissa aiempaa pienempään rooliin.
Vaikka Metsäboard tänä aamuna negaroikin vedoten markkinaan, niin alakulo ei suinkaan ole ollut samanlaista kaikilla toimialoilla.
Jos tuosta metalliteollisuuden hurjasta vedosta voi jotain päätellä myös Componentan kannalta, niin ![]()
Jep. Tuo oli toisaalta alkuvuoden kuukausiin nähden yläsuuntainen poikkeama, enkä tekisi yhden kuukauden perusteella pitkälle vietyjä johtopäätöksiä. Positiivinen datapiste kuitenkin.
Vauhtia vaikuttaa olevan, https://www.componenta.com/avoimet-tyopaikat/
Maininta että vahvassa kasvussa Jyväskylän tuotantolaitos, kyllä siellä jotain pinnan alla kytee.
Tässä on Tommin ennakkokommentit, kun Componenta rapsaa Q2-tuloksensa 23.7.2025. ![]()
Odotamme liikevaihdon pysyneen kasvussa liiketoimintakauppojen tukemana, sekä kannattavuuden pysyneen karkeasti Q1:llä nähdyllä liiketoimintaympäristöön nähden tyydyttävällä tasolla. Asiakassegmenteissä odotamme Puolustusteollisuuden tukevan kasvua, kun taas maatalouskoneiden edelleen vaisu markkinatilanne painaa tuotantomääriä. Q1:n jälkeen ohjeistuksen asettama rima on hyvin matalalla, minkä myötä ohjeistuksen tarkennus ei olisi mielestämme yllätys. Huomiomme kiinnittyy näkymien kommentointiin, joiden odotamme olevan loppuvuodelle nousujohteiset.


