Inledande av återköp av egna aktier, men endast för belöningsändamål:
The purpose of the Programme is to enable Cadeler to meet its obligations to its
employees arising from certain of Cadeler’s share-based incentive programmes.
Det rör sig alltså tyvärr inte om någon riktig kapitalåterföring ännu.
Jag lyssnade även på Q1-samtalet och där gav bolaget en lite mer utförlig beskrivning av hur de ser på marknadsutvecklingen. Det vill säga att år 2028 spås fortfarande bli en aning lugnare på marknaden, men därefter väntas återigen kraftig tillväxt och en betydande brist på fartyg.
En annan sak som åtminstone jag såg som positiv var att bolagets intåg i installation av fundament (A-klassens fartyg) var på begäran från kundernas sida. Här är kundernas tanke förmodligen att de kan föra över en del av koordineringsarbetet till Cadeler, vilket gör att helheten färdigställs snabbare och effektivare. Ursprungligen lät denna inriktning lite oroväckande i mina öron – tydligen hade det väckt oro även hos andra, och nu ville bolaget specifikt förtydliga detta.
Vad gäller den lugnare takten i början av året (utnyttjandegraden), så var detta enligt bolaget helt enligt planerna, eftersom fartygen var på väg till nya projekt, vilket är typiskt för början av året. Det finns alltså en viss cyklikalitet inom året (logiskt med tanke på vindförhållanden) och man kan förvänta sig detta i viss mån även i fortsättningen.
Jag kan personligen inte se några betydande problem från marknadens sida, och hittills har bolaget presterat ganska jämnt och säkert, så jag tror att detta bolag kommer att klara sig bra genom lite mjukare perioder på marknaden.